Gadget

Nissan Navara, pick-up cu influenţe premium

05 aug 2010 62 afişări
Din aceeaşi categorie

Pe piaţa nord-americană un pick-up poate înlocui aproape orice maşină. Poate transporta diverse obiecte precum o utilitară, poate fi sport cu un motor potrivit, poate parcurge porţiuni dificile de off-road şi nu în ultimul rând poate dispune de dotări premium, pe care de obicei le întâlnim pe un SUV de lux şi nu pe un vehicul comercial.

Dacă Mitsubishi L200 şi Toyota Hilux au fost concepute mai mult pentru caracterul utilitar, fie cel de off-roader (puteţi citi pe www.zf.ro testul realizat în urmă cu câteva săptămâni cu L200), Navara aspiră mai mult spre nişa premium a pick-upurilor europene - adică ceva mai aproape de cele americane.

Odată cu versiunea facelift, Navara dispune şi de motorul diesel de 2,5 litri dCi de 190 CP, faţă de 174 CP la generaţia anterioară. Cu toate că nu discutăm de o creştere semnificativă în cifre, maşina se simte mult mai puternică şi chiar "sportivă" - pentru o maşină de peste 2 tone, 5,3 metri lungime şi care poate transporta încă 825 kg. În plus, motorul nu numai că este mai puternic, dar şi mai economic faţă de generaţia anterioară. Cu un rezervor plin de 80 de litri se poate parcurge cel puţin 800 km de traseu extraurban sau 600 km dacă se rulează mai mult în oraş. De-a lungul testului, spre exemplu, am realizat aproape 700 km cu un singur plin, fără a intra în zona de sub 100 km a autonomiei cumputerului de bord.

La prima vedere, exteriorul lui Navara nu-l recomandă neapărat ca pe un vehicul utilitar. Nu are acele elemente "spartane". Avem praguri, bare longitudinale pe plafon şi elemente cromate. Cel mult caracterul utilitar s-ar opri la transportul de ATV-uri sau de diverse echipamente de agrement. Cei ce vor cu adevărat o utilitară, ar trebui să apeleze la o versiune mai de bază şi cu bena lungă. Cum iei loc la bord, dispare orice indiciu că te afli într-un pick-up. Nu ai cum să nu observi sistemul de navigaţie şi pe cel multimedia împrumutat de la Infiniti - marca premium a grupului Nissan. Avem inclusiv port USB, intrare auxiliară, "Music Box" cu hard-disk intern de 40 GB şi desigur "deja-banalul" CD-Player. Navigaţia încă nu cunoaşte toate străzile din alte oraşe în afară de Bucureşti, dar te ajută. Tot în ceea ce priveşte echiparea, trebuie menţionată camera pentru mers înapoi care face parcarea cu spatele mult mai uşoară, mai ales dacă ne gândim la dimensiunile maşinii.

Calitatea materialelor nu este ca aceea dintr-un SUV premium, dar nici nu trebuie, deoarece Navara face parte dintr-un alt segment. Cum pleci de pe loc, "coloana sonoră" a motorului îţi oferă senzaţia că te afli la volanul unei maşini mult mai puternice. Cutia de viteze cu şase trepte nu este nici la fel de lungă precum cea dintr-un L200, dar nu poate fi comparată nici cu cea dintr-un SUV normal.

Este undeva la limită între cea care o regăsim pe o utilitară şi cea de pe un SUV. În plus, comanda reductorului şi cea pentru sistemul de tracţiune nu se face printr-un al doilea levier (cum întâlnim la L200, Ford Ranger sau Mazda BT50), ci printr-un buton rotativ. Iar pentru Navara dispune de încă o comandă pentru blocarea diferenţialului spate, astfel încât puterea să se repartizeze egal între roţile stânga şi dreapta de pe puntea spate.

La condus, Navara este cel mai aproape de un SUV normal dintre toate pick-upurile. Putem rula fără probleme pe autostradă cu 140-150 km/h iar un drum cu multe viraje nu înseamnă neapărat că trebuie abordat cu o viteză redusă. Singurul "inconvenient", dacă îi putem spune aşa, este că pe puntea spate nu dispune de amortizoare normale, ci de arcuri lamelare (ca pe orice utilitară de altfel), ceea ce afectează confortul, în special cel al pasagerilor care stau pe bancheta spate. Dar chiar şi aşa, nu trebuie uitat că şi Navara este o utilitară.

Preţul noului Navara porneşte de la 30.813 euro, cu TVA inclusă, pentru versiunea cu două uşi de bază (cu o dotare care include dublu airbag, geamuri electrice, aer condiţionat, Bluetooth şi intrare auxiliară) şi poate ajunge la 42.000 de euro pentru versiunea de top care include, printre altele, sistemul de navigaţie, camera pentru mers în marşarier şi tapiţerie din piele.