Gastronomie

Champs Elysées in Micul Paris

09 apr 2009 719 afişări
Din aceeaşi categorie
Dorobanti, Herastrau si Centrul Vechi sunt cele mai ravnite zone de catre proprietarii de localuri din Bucuresti. La acestea s-a adaugat de vreun an si bulevardul Decebal, cel care intr-un timp foarte scurt, a ajuns sa fie un reper al socializarii bucurestene. Singurul care a ramas in continuare pustiu este Bulevardul Unirii, unul dintre cele mai frumoase din capitala.
Daca in Dorobanti chiria depaseste suma de 100 de euro/metru patrat, iar pe Decebal este acum circa 70 de euro/metru patrat, pe bulevardul cu fantani inca se mai pot inchiria spatii cu 15-20 de euro/metru patrat. Dar, atunci cand banii nu sunt o problema, apar alte inconveniente - lipsa locurilor de parcare, traficul pietonal scazut si lipsa de perseverenta a celor care sunt dispusi sa investeasca intr-o afacere in zona.
Pe bulevardul Decebal sunt aproximativ 25 de restaurante, baruri si cafenele. Mon Cher, Zvon, El Greco si Gallo Nero au implinit deja venerabila varsta de 4 ani. Proprietarii lor sunt cei care au lansat trendul „Decebal, un nou Champs Elysées". De altfel, se spune ca bulevardul incepe de la Zvon si se termina la Times, iar granita intre piata Alba Iulia si zona Decebal este foarte bine definita - clientii localurilor din rond nu merg pe Decebal si nici amatorii de o cafea pe Decebal nu merg sa o savureze in rondul Alba Iulia. A mai existat si un mit, acela ca pe partea dreapta a bulevardului (spre Piata Muncii) nu are succes niciun local, dar restaurantul Gallo Nero l-a desfiintat.
Restaurantul Gallo Nero este deschis de 4 ani, de pe vremea cand pe bulevardul Decebal nu existau decat alte doua localuri si niciun magazin. Matei Martin, unul dintre proprietari, povesteste ca, atunci cand a decis sa dea credit zonei, aveau drept concurenta restaurantele Decebal si El Greco. „In urma cu 5 ani nu era nimic aici. Acum e plin pentru ca au fost cativa oameni care au simtit ca exista potential, au investit si au avut rabdare sa-si recupereze investitia". Clientii fac parte din clasa de mijloc - notari, avocati, doctori, expati. „Noi suntem privilegiati pentru ca am reusit sa ne pastram clientii fideli in ciuda conditiilor de criza. Unul dintre motive este acela ca, desi furnizorii ne costa cu 20% mai mult, noi am ales sa nu crestem preturile", spune proprietarul. Investitia initiala in Gallo Nero a fost de cateva zeci de mii de euro, suma care a fost de mult recuperata, dupa cum explica Matei Martin. Proprietarul spune ca nu se gandeste sa deschida inca un restaurant Gallo Nero - „este o afacere de familie, nu vreau sa fac un lant de localuri din asta". Dar, daca ar vrea, nu ar alege Bulevardul Unirii. „Din punct de vedere gastronomic, este foarte greu de populat zona fantanilor. Nu exista un contact direct cu oamenii, nu este suficient trafic pietonal si, in plus, este foarte greu sa obtii aprobare pentru a face terasa. S-a preconizat, la un moment dat, ca va fi o strada a magazinelor de lux. Poate atunci sa aiba mai mult succes".
Restaurantul Asia exista si el de doi ani pe bulevardul Decebal. Investitia initiala a fost de 200.000 de euro.
„Preconizam sa o recuperam in sase ani, dar o gandim ca pe o noua investitie", spune proprietara, Iuliana Marciuc. Din punctul sau de vedere, „cea mai buna zona pentru localuri a fost Calea Dorobantilor, iar acum este bulevardul Decebal". Cat despre zona cu fantani, pentru Marciuc a fost o experienta deloc profitabila. „Eu am avut un alt business in anul 2000 pe Bulevardul Unirii. Este vorba despre reprezentanta Neckermann. Am renuntat dupa un an. Nu erau deloc spatii de parcare, nu era nici o zona dezvoltata pietonal. De fapt, daca stau sa ma gandesc, eu nu am auzit pe nimeni sa se plimbe prin zona aceea. Toti prefera sa fotografieze fantanile din mersul ma­sinii".
Daca anul trecut chiriile in zona Decebal erau intre 70 si 100 de euro/metru patrat, odata cu criza economica au scazut la 50 de euro/metru patrat. Iar localurile nu contenesc sa apara si toate sunt pline de clienti.
Puerto Cafe este poate, cel mai bun exemplu. Cu un an in urma, Mircea Schlesinger deschidea prima cafenea in rondul Alba Iulia. Sase luni mai tarziu avea sa lanseze inca una, la cateva sute de metri distanta, pe Decebal. „Am analizat posibilitatea de a inchiria un spatiu pe Bulevardul Unirii, dar am facut un mic studiu si am vazut ca, desi traficul auto este foarte intens, cel pietonal este aproape inexistent. Iar oamenii care vin cu masinile nu au locuri de parcare. Cred ca solutia ar fi ca zona sa se transforme intr-una pietonala. Ne lipsesc foarte mult astfel de zone in capitala", spune proprietarul Puerto Cafe. „Noi ne-am concentrat pe Decebal si pe Alba Iulia. De ce am deschis doua cafenele foarte aproape una de alta? Pentru ca au targeturi diferite", spune Schlesinger. Intre cele doua cafenele nu se poate face o comparatie. Clientii sunt complet altii, chiar daca sunt situate la o distanta atat de mica una de cealalta.
„In rond avem clienti oamenii de afaceri si functionarii din banci care vin dimineata sa-si bea cafeaua si sa citeasca ziarul sau vin la pranz pentru un «power-lunch». Cafeneaua este plina pana la ora 5-6 dupa-amiaza. In timp ce, pe Decebal, traficul este mai mare seara. Acolo este zona de «pre-party». Oamenii vin pentru distractie, relaxare si pentru a socializa inainte de a iesi intr-un club", completeaza Schlesinger, care crede cu tarie ca, in scurt timp, Decebal se va dezvolta la nivelul zonei Dorobanti din punctul de vedere al localurilor.
Funky Lounge se afla tot pe Decebal si de curand a aniversat primul an de existenta. „Investitia a fost usor exagerata, in jur de 800-1.000 euro/metru patrat. Estimam ca la a treia aniversare va fi amortizata", spune Cosmin Modoi, unul dintre proprietari. „Am ales sa deschidem localul intre doua cafenele care functioneaza de mai bine de trei ani, dupa modelul zonei principale de cafe-baruri din orasul Salonic (Grecia), unde functioneaza perfect peste 40 de localuri lipite unul de altul. Am cautat zona ultracentrala, vad, terasa sezoniera, locuri de parcare si am nimerit bine", explica Modoi. Proprietarul Funky Lounge e de parere ca Bulevardul Unirii are potential, dar ca „are nevoie de 2-3 jucatori importanti, cu putere financiara, care sa deschida locatii si sa creasca zona. Unul dintre motivele pentru care deocamdata investitorii sunt reticenti este acela ca spatiile nu au vizibilitate - si aici ne referim la placerea romanului de a vedea si de a fi vazut".
Unul dintre „jucatorii importanti" de pe Bulevardul Unirii ar putea fi proprietarul restaurantului Palladium, care exista deja de doi ani si jumatate.
„Noi am fost primii in zona. In dreapta-stanga nu erau decat spatii cu ziare in geam si graffiti. Am ales locul acesta pentru ca este premium. Si totusi de ce nu merge zona? Pentru ca primaria nu face nimic - nu sunt locuri de parcare si e foarte greu sa obtii o aprobare pentru terasa", spune Florin Iosef de la Palladium. „Eu am avut o revelatie atunci cand am citit despre cum a fost schimbat Champs Elysées in anii ’80, cand organizatia oamenilor de afaceri a zonei a luat initiativa si au facut un parteneriat cu primaria. Asa au ajuns sa fie par­cari subterane sub tot bulevardul parizian".
Chiar daca multi dintre prieteni si clienti le-au prezis ca vor inchide intr-o luna, cei de la Palladium au continuat sa investeasca si au fost castigatori.
Reteta lor pare sa fie adoptata si de proprietarii restaurantului High End, deschis pe Bulevardul Unirii de doar cateva luni. Diana Buiuciuc, unul dntre actionari, este optimista in ce priveste dezvoltarea zonei. „Cred ca va fi foarte aproape de ce este Champs Elysées pentru Franta. Este nevoie doar de oameni de afaceri cu bani si rabdare care sa investeasca si sa nu astepte profitul imediat. Avantajele sunt multe - spatiile sunt inalte si dau prestanta, exista trotuarul lat cu trei randuri de copaci care sa filtreze noxele masinilor din trafic", explica Buiuciuc, care a beneficiat de criza, in sensul ca a reusit sa renegocieze chiria spatiului de la 6.000 de euro la 4.500 de euro. Astfel ca zona ar fi excelenta pentru localurile si magazinele de lux.
 
Puerto Cafe
„In cafeneaua din rondul Alba Iulia avem clienti oamenii de afaceri si functionarii din banci care vin pentru un micul-dejun sau pentru un «power-lunch». In timp ce, pe Decebal, traficul este mai mare seara. Acolo este zona de «pre-party»", spune Mircea Schlesinger.
 
Asia
„Am deschis de doi ani si am avut norocul unei zone «specializate» in restaurante. Clientii nostri sunt cei pasionati de mancarea chinezeasca, cei care stiu produsele acestei bucatarii si le cer chiar daca nu sunt in meniu. Nu s-a intamplat pana acum ca maestrul bucatar Yang Zeng sa nu le satisfaca dorintele", spune Iuliana Marciuc.
 
Funky Lounge
„Am ales sa deschidem localul intre doua cafenele care functioneaza de mai bine de trei ani, dupa modelul zonei principale de cafe-bar-uri din orasul Salonic (Grecia), unde functioneaza perfect peste 40 de localuri lipite unul de altul", spune Cosmin Modoi.
 
High End
„Restaurantul High End a mers foarte bine in ciuda faptului ca nu ne-am facut deloc publicitate, ca suntem in plina criza si ca ianuarie a fost o luna moarta. Nu vorbim inca de profit, dar ne-am putut suporta cheltuielile", spune Diana Buiuciuc.