Gastronomie

Cine este Carolina Vergnano, CEO al Caffè Vergnano, omul care are misiunea de a duce mai departe„parfumul“ şi gustul cafelei cu o istorie de peste 140 de ani?

02 nov 2023 111 afişări de Mădălina Dediu Panaete
Din aceeaşi categorie

Pentru Carolina Vergnano, CEO al Caffè Vergnano, un brand cu o istorie de peste 140 de ani, cafeaua nu este doar jobul care îi permite să călătorească săptămânal în diferite colţuri ale lumii sau „combustibilul“ care o face să fie activă pe toată perioada zilei, este parfumul care îi inunda în fiecare sâmbătă casa atunci când venea de la vizita din fabrică alături de familie şi, totodată, este un parfum pe care îl poartă în fiecare zi odată cu misiunea de a face din Caffè Vergnano un brand global.

„Pentru mine, cafeaua înseamnă mai mult decât domeniul în care am un job. Înseamnă familie, înseamnă respect, înseamnă un vis, înseamnă pasiune, pentru că în final asta mă motivează“, povesteşte Carolina Vergnano. Ea este strănepoata lui Domenico Vergnano, omul care a pus bazele Caffè Vergnano în 1882, deschizând în oraşul Chieri, aflat în apropiere de Torino, o mică prăjitorie. Iar cafeaua a fost „casa“ a patru generaţii, care au reuşit să ducă acest brand de familie în afara graniţelor Italiei. Care este însă povestea Carolinei, omul care duce acum mai departe „parfumul“ şi gustul cafelei Caffè Vergnano?

„Tatăl meu mă ducea sâmbăta la fabrică pentru a petrece timp împreună acolo încă de când eram foarte mică. Făceam un tur al companiei şi încercam să înţeleg, să văd toate echipamentele şi tot ce era acolo, inclusiv liniile de împachetare a cafelei. Iar mirosul, aroma cafelei, este cea mai importantă amintire a mea din aceste zile de sâmbătă, mai importantă decât alte lucruri“, îşi aminteşte Carolina Vergnano.

Când intri într-o fabrică de cafea şi ai părul lung, el reţine tot mirosul de cafea. Este peste tot şi îl simţi şi la câteva ore după, explică ea.

„Aşa că este un miros care mă conectează cu trecutul, iar parfumul acesta a fost o «invazie» pozitivă“, adaugă cea care duce mai departe povestea Vergnano. Încă din copilărie, Carolina lua parte la discuţiile despre cafea şi despre business şi asta a ajutat-o să înţeleagă pe de-o parte ce se întâmplă în companie şi, pe de altă parte, ce vrea să facă pentru tot restul vieţii.

 „Am iubit această companie încă de când eram copil, am iubit provocările ei, am iubit oportunităţile şi am iubit şi iubesc că această iubire purta şi poartă numele nostru.“ În plus, a venit cu un simţ al responsabilităţii foarte mare pentru că ea a înţeles cât de mult efort s-a depus de-a lungul anilor pentru a creşte această companie, cât de multe ore de muncă au fost necesare, cât stres a implicat. „Este o greutate pe care o car zi de zi şi simt că trebuie să respect această muncă şi să continui să construiesc, să nu fac nimic împotriva a ce s-a realizat în ultimii 141 de ani. Este responsabilitate, respect, dar şi dragoste“.

Nu îşi aminteşte cu exactitate când a băut pentru prima dată cafea, însă cei din jur îi povestesc că atunci când avea 2 ani a participat la o campanie de publicitate informală pentru companie, iar când a făcut şedinţa foto avea alături şi o ceaşcă de Caffè Vergnano. „Nu ştiu dacă este o legendă sau o poveste adevărată, cel mai probabil o legendă, dar se zice că atunci am băut acea cafea“, adaugă CEO-ul Vergnano. Ea spune că acum bea în jur de zece ceşti de cafea pe zi, dis de dimineaţă cafea la moka, iar pe timpul zilei espresso. Carolina Vergnano a început să lucreze pentru afacerea familiei în 2005, după ce a terminat facultatea şi după ce anterior a lucrat pentru altă companie. În urmă cu 18 ani, era un post vacant în departamentul de export şi căutau o persoană care să ocupe acea funcţie.

„Aşa că tatăl meu mi-a zis: Vrei să încerci? Şi am spus da. Familia ştia că ambiţia mea este să lucrez cu departamentul internaţional şi că iubesc vânzările. Iubesc să fiu în contact cu clienţii“. De altfel, co-nectarea cu oamenii este lucrul care îi place cel mai mult atunci când călătoreşte. Nu este genul de călător care prima dată când ajunge într-o nouă destinaţie se opreşte într-un muzeu sau într-un punct turistic cunoscut, ci îi place să cunoască oamenii din acel loc.

„Îmi place să întâlnesc şi să petrec timp chiar şi formal cu oamenii care lucrează cu brandul Caffè Vergnano, aceasta este prioritatea mea. Îmi place ca oamenii să mă cunoască, să cunoască ce înseamnă familia noastră, povestea noastră, valorile noastre“. Iar când nu este ocupată să călătorească şi să „respire frumuseţea lumii“, Carolinei îi place să gătească şi să grădinărească „în mica ei lume“. Niciodată nu e însă prea departe de companie şi de una dintre cele mai iubite băuturi ale lumii.

Cât despre piaţa cafelei, Carolina Vergnano spune că aceasta se schimbă pentru că noua generaţie percepe altfel licoarea care a fost supranumită al doilea aur negru. „Deşi nu este la fel de tradiţională, noua generaţie e mai deschisă să încerce reţete, varietăţi, să înveţe şi să experimenteze. Noi trebuie să anticipăm trendurile care vor urma şi încercăm să ţinem pasul cu noii consumatori care caută poveşti autentice, dar şi o experienţă frumoasă atunci când cumpără cafea.“

Aşa că businessul nu mai este doar despre a servi şi a oferi un produs, ci reprezintă un pachet întreg de experienţe, inclusiv o poveste de familie spusă într-un mod autentic, crede Carolina Vergnano, care consideră că această licoare nu mai este doar o băutură pe care o consumi dimineaţa, este un obicei de socializare. Ea adaugă că o cafea poate fi mai mult decât o alegere rapidă atunci când vrei să bei ceva.

„Văd un potenţial mare în HoReCa pentru că aici consumatorii au posibilitatea de a experimenta. Aşa că eu consider că pe HoReCa ar trebui să pariem în viitor, să fim deschişi în a împărtăşi cu oamenii poveşti despre locul de unde vine cafeaua şi de ce este realizat un anumit blend şi nu altul.“

Astfel, îi este oferită consumatorului şi ocazia de a învăţa de la un barista, care îi va spune povestea cafelei şi îi va oferi clientului nu doar un espresso, ci o varietate mai mare de cafea. De altfel, o particularitate a producătorului italian Caffè Vergnano este că prăjeşte boabele de cafea dintr-o anumită zonă şi apoi le combină cu alte boabe de cafea.

Brandul Caffè Vergnano este prezent pe piaţa din România din 2022, compania italiană având un parteneriat cu Coca-Cola HBC, cel mai mare îmbuteliator de băuturi răcoritoare de pe plan local, care în ultimii ani a pariat pe dezvoltarea unui portofoliu care să acopere nevoile consumatorilor 24/7. Grupul Coca-Cola HBC a preluat 30% din Casa del Caffè Vergnano (Caffè Vergnano) în octombrie 2021.

Astăzi, piaţa-mamă, adică Italia, rămâne cea mai importantă piaţă pentru Caffè Vergnano, însă brandul creşte şi în România, fiind deja prezent în 250 de unităţi HoReCa. De asemenea, Caffè Vergnano este prezent şi în retailul autohton. România este practic prima ţară în care Caffè Vergnano a intrat după ce a încheiat parteneriatul cu Coca-Cola HBC, însă compania a făcut primii paşi la export încă din anii ’90.

„România este o piaţă în creştere şi o piaţă care se pliază pe brandul nostru. (...) Aş vrea ca în zece ani Caffè Vergnano să fie cea mai vândută cafea premium în HoReCa din România, să fie prima alegere a consumatorilor. Acum suntem în 90 de ţări şi cred că prioritatea este să creştem într-un număr selectat de ţări“, a precizat Carolina Vergnano, omul care are responsabilitatea de a duce istoria Caffè Vergnano mai departe.


Carolina Vergnano, CEO al Caffè Vergnano: „Deşi nu este la fel de tradiţională, noua generaţie e mai deschisă să încerce reţete, varietăţi, să înveţe şi să experimenteze. Noi trebuie să anticipăm trendurile care vor urma şi încercăm să ţinem pasul cu noii consumatori care caută poveşti autentice, dar şi o experienţă frumoasă atunci când cumpără cafea“

„Văd un potenţial mare în HoReCa pentru că aici consumatorii au posibilitatea de a experimenta. Aşa că eu consider că pe HoReCa ar trebui să pariem în viitor, să fim deschişi în a împărtăşi cu oamenii poveşti despre locul de unde vine cafeaua şi de ce este realizat un anumit blend şi nu altul“.