Gastronomie

Ice ice Baby. Care sunt cele mai noi arome disponibile pe piaţa locală de îngheţată? Aloe vera şi orez cu lapte sunt doar două exemple

18 aug 2023 270 afişări de Mădălina Dediu Panaete
Din aceeaşi categorie

Zilele toride sunt deja de ceva vreme parte din cotidian, iar odată cu acestea s-a deschis sezonul oficial pentru cel mai îndrăgit desert estival, îngheţata. Arome de aloe vera, orez cu lapte, fistic, mango, caramel sărat, dar şi variantele clasice de ciocolată, vanilie sau căpşune încântă în această perioadă papilele gustative ale celor mici şi ale celor mari deopotrivă. Pe băţ, la cornet, la cupă ori sub formă de tort, totul se „poartă“. Sau se savurează. Mai mult, astăzi acest răsfăţ nu se mai găseşte doar în vitrinele frigorifice ale marilor magazine, ci şi în cele ale micilor artizani, care sunt tot mai des întâlniţi, cel puţin în marile oraşe. Chiar şi cei mai cunoscuţi chefi au introdus în meniurile lor deliciosul desert răcoritor. Şi atunci, ne-am întrebat care sunt noutăţile acestei veri.

Vara este anotimpul aromelor când vorbim de preparate culinare, dar nici îngheţata nu a rămas în urmă, având în vedere că în această perioadă este regina deserturilor. Sezonul estival este momentul în care marile companii lansează mai multe sortimente, ediţii limitate sau noi branduri, iar artizanii îşi scot asul din mânecă folosind arome mai puţin obişnuite ori ingrediente naturale. Iar consumatorii sunt dornici să le încerce pe toate. Sau, oricum, cât mai multe dintre ele.

„În topul preferinţelor, poate chiar mai sus decât veteranele gusturi de vanilie şi ciocolată, sunt fisticul, alunele de pădure (nocciola) şi caramelul sărat. De asemenea, sorbeturile de mango, zmeură şi căpşune sunt alese preponderent de copii, însă şi de cei ce preferă un produs vegan, având în vedere că acestea au în compoziţie apă, fruct şi o cantitate redusă de zahăr. Pot spune că deja consumatorii şi-au rafinat gusturile în materie de îngheţată şi aleg să încerce texturi şi arome noi, nu doar clasicele vanilie şi ciocolată“, spune Ramona Ţariuc, cofondatoarea Anelyse Gelato Artigianale, o mică gelaterie din Capitală care funcţionează într-un food truck.

Totuşi, îngheţata poate fi comandată şi prin aplicaţiile de livrare de mâncare. În plus, desertul rece ajunge şi la evenimente private, Ramona Ţariuc împreună cu soţul ei adăugând la paleta de servicii şi produse un Gelato Bar.

Practic, ei au achiziţionat două vitrine mai speciale, care se potrivesc acestui tip de serviciu, şi anume un cărucior şi o vitrină cu pozzetti.

Anelyse Gelato Artigianale are în portofoliu peste 30 de sortimente, multe dintre ele clasice, după cum spun antreprenorii.

„Astfel, avem înghetată de ciocolată, căpşune, cafea, nuci, fistic, mango, vanilie ş.a.m.d.. Dacă ar fi să aleg ceva oarecum ieşit din tipar, îmi vin în minte sortimentele de aloe vera, orez cu lapte sau cheesecake, sortimente ce au prins destul de bine“, povesteşte antreprenoarea. Ramona Ţariuc adaugă că printre produsele care uimesc clienţii se află îngheţata cu fistic şi cea de mango.

Prima are o aromă pregnantă şi o textură cremoasă, iar cea de-a doua este dulce-acrişoară, fiind făcută cu piure de mango.

La rândul ei Oana Boia, marketing manager ice cream în cadrul Unilever South Central Europe, liderul pieţei de îngheţată din România, spune că aromele preferate ale consumatorilor locali sunt ciocolata şi vanilia, urmate de cele de fructe (fructe de pădure, căpşune, zmeură etc.) şi cele cu nuci (alune, fistic etc.). „Drept urmare, nu este de mirare că în topul produselor cel mai bine vândute se regăsesc Cornetto King Cone Vanilla, Magnum Gold Billionaire şi Napoca Cornet Scufiţa Roşie. Este de menţionat şi Betty Blue Fructe de Pădure, care reprezintă aroma vedetă a brandurilor din divizia Betty Ice“, a spus ea.

Unilever are în portofoliu mărcile internaţionale de îngheţată Magnum, Ben&Jerry’s, Carte D’Or, Twister, dar şi brandul românesc Napoca. În plus, grupul anglo-olandez a cumpărat în 2018 Betty Ice, companie care are o fabrică în Suceava. La momentul respectiv, Betty Ice era cel mai mare producător de îngheţată din România. Dincolo de achiziţii, Unilever continuă să îşi dezvolte portofoliul organic.

Anul acesta, Magnum a lansat două noi sortimente - Double Sunlover, o îngheţată de mango şi cocos, cu un înveliş de ciocolată albă, fulgi de nucă de cocos şi sos de mango, şi Double Starchaser, îngheţată cu caramel şi gust de popcorn, învelită în ciocolată cu bucăţi de popcorn caramelizate şi sos delicios de caramel.

Sunlover este dedicat celor care îşi doresc mai mult decât un desert fructat, răcoritor şi aspiră la o experienţă completă, cu gusturi şi texturi diferite, iar Starchaser este pentru iubitorii nopţilor de vară, mereu în căutare de aventuri, care îşi doresc o „ispită“ cât mai intensă.

Totodată, Napoca şi-a propus să completeze portofoliul de îngheţată pe băţ din gama Napoca Premium cu o variantă nouă, cu ciocolată albă şi biscuiţi. Pe de altă parte, Ben&Jerry’s – un brand cunoscut pentru abordarea sa neconvenţională a reţetelor şi a marketingului şi pentru combinaţiile aparte – a lansat Hazel’Nuttin but Chocolate Sundae, un mix de îngheţată cu ciocolată cu alune de pădure, bucăţele de negresă şi spirale de ciocolată, dar şi varianta Cookie Vermont-ster Sundae, îngheţată cu smântână dulce, biscuiţi, bucăţele de ciocolată şi spirale din sos de biscuiţi cu cacao. Pe lista noutăţilor se află şi Oh My Banofee Pie Sundae, îngheţată cu piure de banane, bucăţele de ciocolată cu caramel şi spirale cu biscuiţi. În plus, Unilever a pus pe piaţă şi noi produse sub brandurile Carte D’Or şi Twister. 

„Consumul de îngheţată este strâns legat de disponibilitatea produsului, 60% dintre clienţi cumpărând acest desert atunci când îşi doresc ceva care să le satisfacă pofta de dulce, dar care să îi şi răcorească.“ Circa 30% dintre consumatori caută o îngheţată gustoasă, cu texturi diferite, bogată în arome şi incluziuni, care să le ofere o experienţă de tip răsfăţ.

„Aceştia sunt urmaţi de cei care îşi doresc ceva dulce, care să le ţină şi de foame (23%), orientându-se astfel spre îngheţata de tip cornet sau sendviş“, explică Oana Boia. Ea adaugă faptul că unu din cinci consumatori vede îngheţata ca pe o ocazie de a crea amintiri de neuitat împreună cu cei dragi, acest tip de client fiind cel care creează momente sociale, unde orice se împarte.

„Observăm un trend uşor ascendent în ceea ce îi priveşte pe consumatorii care sunt din ce în ce mai atenţi la ce mănâncă şi aleg conştient un stil de viaţă sănătos. (...) Nu în ultimul rând, avem consumatorii care aleg o îngheţată care să îi răcorească pur şi simplu, un desert rece şi fructat. Brandurile pe care le avem în portofoliu acoperă toate aceste ocazii şi nevoi de consum“, a completat ea.

În România, îngheţata este în mod tradiţional un desert de vară, însă oamenii din domeniu spun că aceasta a început să fie consumată şi toamna sau chiar iarna. Ramona Ţariuc a remarcat că în cazul acestui desert, consumul este meteosensibil, iar pe lângă temperaturile ridicate, creşterea cererii este dată şi de componenta socială pe care oamenii o dau ieşirilor în oraş (de exemplu pe Calea Victoriei) sau în parc.

„Totuşi, se fac paşi timizi şi au apărut curajoşi care consumă îngheţată şi în extrasezon. Platformele de food delivery au ajutat şi ajută în această direcţie, pofticioşii putând comanda şi savura îngheţata la ei acasă.“

În plus, tot mai mulţi maeştri bucătari sau tinere speranţe amatoare încorporează îngheţata în diverse preparate, pentru o notă de inovaţie şi un plus de savoare. Astfel, îngheţata poate fi un desert de sine stătător, parte a unui desert sau a unui fel principal, mai spune Ramona Ţariuc. De exemplu, în meniul restaurantului The Artist din Capitală se regăseşte sorbetul de castravete.

Oana Boia, marketing manager ice cream Unilever South Central Europe, confirmă şi ea că se observă în ultimii ani un trend ascendent al consumului de îngheţată în lunile de toamnă şi iarnă, iar potenţialul rămâne în continuare ridicat.

„În România, consumul per capita este de 3 litri pe an, ceea ce reprezintă o treime faţă de media europeană. Trendul este ascendent şi este susţinut inclusiv de noile generaţii de părinţi, care introduc acest desert în alimentaţia copiilor pe parcursul anului, şi nu doar în zilele toride“. Unilever are parteneriate cu platforme online, livrând clienţilor pe tot parcursul anului.

Astfel, încet, dar sigur, îngheţata începe să câştige teren şi să îşi găsească loc între deserturile clasice în orice anotimp. Până când îşi va sedimenta poziţia, hai să profităm de zilele călduroase şi să ne răcorim cu o îngheţată!


Ramona Ţariuc, cofondatoarea Anelyse Gelato Artigianale: „Sorbeturile de mango, zmeură şi căpşune sunt alese preponderent de copii, însă şi de cei ce preferă un produs vegan, având în vedere că acestea au în compoziţie apă, fruct şi o cantitate redusă de zahăr. Pot spune că deja consumatorii şi-au rafinat gusturile în materie de îngheţată şi aleg să încerce texturi şi arome noi, nu doar clasicele vanilie şi ciocolată“.


Oana Boia, marketing manager ice cream în cadrul Unilever South Central Europe: „Consumul de îngheţată este strâns legat de disponibilitatea produsului, 60% dintre clienţi cumpărând acest desert atunci când îşi doresc ceva care să le satisfacă pofta de dulce, dar care să îi şi răcorească“.