Gastronomie

Karim Rashid, unul dintre cei mai revoluţionari designeri ai momentului, a ajuns în mai la Bucureşti pentru a zecea oară. Ocazia a fost, de această dată, redeschiderea restaurantului Raionul de Peşte, un local care a vrut să vină cu o transformare şi a reuşit din plin

04 iul 2023 317 afişări de Alina-Elena Vasiliu
Din aceeaşi categorie

Nu-i plac liniile drepte, colţurile, nu suportă elementele clasice şi lucrează după un „feng shui“ propriu pe care se gândeşte să-l împărtăşească într-o carte la un moment dat. Aceasta este doar o foarte scurtă descriere a lui Karim Rashid, unul dintre cei mai revoluţionari designeri ai momentului, care a ajuns în mai la Bucureşti pentru a zecea oară. Ocazia a fost, de această dată, redeschiderea restaurantului Raionul de Peşte, un local care a vrut să vină cu o transformare şi a reuşit din plin. Cu ajutorul lui Karim Rashid.

„Din păcate, văd tot mai multe proiecte care seamănă între ele, trendurile nu mai nasc idei originale, în timp ce eu vânez constant elemente noi“, este constatarea lui Karim Rashid, care spune însă că această lipsă de originalitate nu este specifică doar Bucureştiului sau României, ci majorităţii ţărilor. În România, de pildă, el crede că, dincolo de designul amenajărilor, un punct forte este designul vestimentar, tot ceea ce ţine de modă.

Originar din Egipt, arhitectul călătoreşte aproape non-stop, doar în luna mai spunând că are în derulare, simultan, proiecte în 45 de ţări. „Bucureştiul îl văd ca fiind plin de energie, puţin haotic, asemănător cumva cu Belgradul. Ce îmi doresc eu când ajung într-un loc nou este să fiu inspirat, să văd lucruri pe care nu le-am mai văzut până atunci, să ajung în punctul în care să spun «Wow!». Astfel de experienţe sunt tot mai necesare în vieţile noastre.“

Karim Rashid este sinonimul nonconvenţionalului în lumea designului, ima­ginaţia lui punându-şi amprenta pe proiecte în general din zona de lux, de la mobilă şi amenajări până la identităţi de brand şi soluţii de ambalare. Obişnuit deja cu stilul din România şi, în general, din zona de est a Europei, el spune că unul dintre propriile obiective când lucrează în această parte a lumii este să fie tot timpul o provocare pentru vestul Bătrânului Continent, văzut mereu ca fiind mai cosmopolit, mai inovativ.

„Asta se trage de la faptul că, locuind multă vreme în Canada, mereu m-am simţit inferior celor din America (SUA – n.red.). Aşa că vreau să schimb ceva în Europa din acest punct de vedere, mai ales că estul continentului are resurse uimitoare. De exemplu, înaintea izbucnirii războiului (dintre Rusia şi Ucraina – n. red.), am lucrat foarte mult în Rusia pentru diferite proiecte. E spectaculoasă această ţară.“

În vremuri în care lumea se schimbă însă atât de mult, iar globalizarea face regulile, ţările îşi pierd specificul lor şi poate că nici nu este ceva rău în asta, mai spune designerul.

„Vorbim, de exemplu, de designul italienesc, care e celebru în lume. Dar dacă luăm o lampă fabricată în Italia, vom vedea că fiecare element component vine de fapt din altă parte, din altă ţară şi, în aceste condiţii, în ce măsură mai putem vorbi despre ceva specific designului din această ţară?“

Karim Rashid crede că următoarea revoluţie din lumea designului va fi dată de tehnologie, pe de-o parte, şi de sustenabilitate, pe de altă parte. Într-un anumit punct, cele două se împletesc în armonie.

„Tehnologia presupune dematerializarea lumii şi vine să ne facă să consumăm mai puţin. Învăţăm astfel să facem mai mult cu mai puţin. Revoluţia va fi dată însă de însuşirea obiectelor de a fi reciclabile, biodegradabile, nu va mai fi o chestiune legată de culori sau de materiale.“

Confortul şi performanţele sporite vor completa peisajul trendurilor viitorului, anticipează designerul. Tot desprins din viitor este şi cel mai nou proiect al său pe piaţa din România, şi anume reamenajarea restaurantului cu peşte şi fructe de mare Raionul de Peşte, situat în zona Floreasca din Bucureşti şi deschis iniţial în anul 2019.

Scopul de la care a plecat Florin Munteanu, acţionarul de la Raionul de Peşte, în reinventarea businessului a fost acela de a păstra doar partea de restaurant din întregul concept, care devenise cunoscut în piaţă şi prin componenta de piaţă de peşte şi fructe de mare proaspete, disponibile pentru vânzare. Întâlnirea cu Karim Rashid a fost o întâmplare, care s-a transformat în prietenie şi, în scurt timp, în colaborare.

„Discuţiile cu el ne-au deschis alte perspective şi posibilităţi de a aborda spaţiul restaurantului. Am hotărât împreună să mergem către un nou design, mai vibrant şi dinamic, care corespundea cu poziţionarea pe care ne-o doream. Propunerile pentru proiectul de design interior ale lui Karim Rashid s-au aliniat cu conceptul de design înspre care noi ne doream să evoluăm.“

Şi-au imaginat împreună o lume subacvatică, un univers marin, cu linii fluide, iluzii optice date de corpurile de iluminat, care conferă totodată adâncime spaţiului, şi cu o cromatică menită să potenţeze întreaga experienţă.

„Cu toate că nu putem pune degetul doar pe un anumit moment delicat pe parcursul reamenajării, putem admite că au existat mai multe provocări ivite în procesul de redesign. Spaţiul este unul industrial, care a avut nevoie de intervenţii multiple ca să ajungem la conceptul pe care îl doream.“

Pentru că toate elementele de design şi tot mobilierul au fost proiectate de Karim Rashid în concordanţă cu spaţiul, totul a trebuit să fie custom-made.

„Am lucrat cu mulţi furnizori, locali şi internaţionali, care a trebuit să proiecteze în liniile lor de producţie piesele de mobilier, pentru că toate au fost desenate exclusiv pentru Raion. Cu unii dintre ei am întâmpinat dificultăţi în procesul de livrare a unor elemente, însă nu am semnalat nicio întârziere care să deturneze termenul final pe care l-am alocat amenajării.“

La fel ca de fiecare dată când alege să spargă normele – adică, practic, mereu – designerul spune că proiectul de la Raionul de Peşte a fost plin de stres şi de provocări. E dificil, dar nu e prima dată când i se întâmplă, aşa că ştie să gestioneze imprevizibilul cu măiestrie.

„Furnizorii au alcătuit un mix, pentru că avem, de pildă, elemente din sticlă fabricate în România, podele din India, dar şi alte detalii din alte ţări. A fost o provocare şi pentru producători, deoarece au făcut totul personalizat, nu a fost simplu.“

Ideea amenajării a trebuit să ţină cont de specificul restaurantului, de numărul de locuri care trebuia respectat, de dorinţa de a păstra bucătăria deschisă, de relaţia brandului şi a clientelei cu mâncarea. Pentru că nu putea fi non-stop la Bucureşti ca să urmărească evoluţia lucrărilor, Karim Rashid s-a bazat pe expertiza unei arhitecte românce cu care lucrează de multă vreme, Ada Tache, şi care locuieşte aici. Şase luni mai târziu, totul a fost gata.

Abordarea estetică şi coloristică aduce un plus vizual experienţei senzoriale pe care restaurantul o oferă. Cromatica aleasă transpune consumatorul într-un mediu al apei, iluminarea elementelor de design conferă adâncime, spaţiile sunt conectate prin linii şi nuanţe care conferă fluiditate ambientului, toate transformând locul într-o destinaţie în sine.

„Când intri aici (în restaurant – n. red.), trebuie să te simţi ca şi cum ai fi sub apă, printre peşti, să fii parte din mediul lor. Am valorificat liniile curbe, fluide, aşa cum sunt, de altfel, toate proiectele mele. Nu mă folosesc de colţuri şi linii drepte. Am creat ceva ce ar putea fi considerat propriul meu feng shui şi chiar mă gândesc să scriu la un moment dat o carte despre asta.“

În final, reamenajarea Raionului de Peşte a devenit proiectul iconic al lui Karim Rashid în România, deşi a mai avut până acum şi alte câteva colaborări aici. Uşa este însă totdeauna deschisă pentru noi şi noi provocări.