Gastronomie

Vin californian şi preparate din carne de vită, pe "tărâm american", acasă la Ambasada SUA

28 sep 2011 449 afişări de Madalina Cerban
Din aceeaşi categorie
Vin californian şi preparate din carne de vită, pe "tărâm american", acasă la Ambasada SUA

Gastronomia americană a fost promovată, marţi seară, la reşedinţa ambasadorului SUA din Bucureşti, unde, "pe teritoriu american", invitaţii lui Mark Gitenstein şi ai soţiei sale, Libby, au putut savura celebrele vinuri californiene şi nu mai puţin renumitele preparate din carne de vită.

Ambasada Statelor Unite ale Americii, Institutul California Wine şi U.S. Meat Export Federation şi-au unit eforturile şi, marţi seară, au organizat un eveniment de promovare a celor mai cunoscute firme producătoare de vinuri şi preparate din carne de vită americană, care, încet încet, încep să-şi găsească locul şi pe piaţa românească. România pare a fi în prezent o ţară cu un potenţial ridicat pentru nişa produselor gastronomice de lux.

Printre cei 150 de invitaţi care s-au bucurat de "welcome-ul" ambasadorului Mark Gitenstein s-au numărat mulţi oameni de afaceri, importatori şi parteneri ai companiilor americane producătoare de vinuri şi carne de vită, dar şi Ilie Sârbu, fost ministru al Agriculturii, şi George Copos.

"Bine aţi venit în Statele Unite ale Americii, pentru că acum vă aflaţi pe teritoriu american. Şi ce mod este mai bun de a sărbători Statele Unite decât prin intermediul mâncării americane?", a spus, în scurtul său discurs, Mark Gitenstein, precizând în mod diplomatic că evenimentul pe care-l găzduieşte nu trebuie văzut ca "o competiţie".

"Nu trebuie să arătăm cine are cea mai bună mâncare. Există însă o excepţie. Statele Unite ale Americii sunt al patrulea mare producător de vinuri din lume, iar în câteva minute veţi avea ocazia de a degusta câteva dintre cele mai bune vinuri americane. Nu voi susţine că sunt mai bune decât vinurile româneşti - care, cred eu, sunt extraordinare -, însă sunt diferite. Au propria aromă, propria savoare. Avem, în această seară, şi carne de vită americană, de asemenea extraordinară (...) SUA sunt al doilea exportator pe piaţa din Uniunea Europeană. Carnea de provenienţă americană este foarte bună", a mai spus Mark Gitenstein.

Şi pentru ca atmosfera să fie una şi mai degajată, Gitenstein nu s-a sfiit să spună amuzat: "Însă există un lucru la care excelăm, producem cel mai bun whiskey (Bourbon) din lume. Noroc! Sănătate!". Gluma s-a dovedit a fi una "utilă", întrucât, după câteva momente, ambasadorul a fost onorat la rândul său cu o sticlă de Elijah Craig Bourbon, din partea lui David Polick, reprezentantul Heaven Hill Distilleries.

Şi prietenii români ai vinurilor californiene şi ai cărnii de vită din SUA au fost onoraţi în cadrul evenimentului, primind din partea ambasadorului Mark Gitenstein "certificate de apreciere". Astfel, Cramele Recaş şi Crama Oprişor s-au numărat printre importatorii români care au primit diplome, alături de somelierul Sergiu Nedelea şi bucătarul-şef Nicolae Lică.

Sergiu Nedelea şi Nicolae Lică au avut, de fapt, un rol central în asigurarea bunei dispoziţii a invitaţilor, atrăgându-i în mrejele aromatelor vinuri californiene şi ale savuroaselor preparate din carne de vită americană.

Prezentând vinurile americane, somelierul Sergiu Nedelea a spus că - după Italia, Franţa şi Spania - California este al patrulea producător de vinuri din lume, având o producţie anuală de vinuri de aproape 3 miliarde de sticle. El a trecut în revistă şi calităţile unor soiuri de frunte, precum Cabernet Sauvignon şi Chardonnay, urmate de Merlot şi Zinfandel, subliniind că "vinul înseamnă bucurie, dar, totodată, înseamnă cultură şi, bineînţeles, înseamnă apropiere între culturi, prietenie şi fraternitate".

Într-o declaraţie pentru MEDIAFAX, somelierul Sergiu Nedelea a explicat că vinurile californiene încep să fie cunoscute şi în România, însă a precizat râzând: "Cu siguranţă sunt mai puţin cunoscute decât California propriu-zisă". "Odată cu acceptarea în Uniunea Europeană, au început să apară spre consum acest tsunami de etichete internaţionale. Au venit din Chile, au venit din Argentina, America de Sud, Australia şi, bineînţeles, din America. Vinurile americane au un loc aparte, au un fel de forţă în a se impune cel puţin pe componenta care ne interesează pe noi somelierii -componenta gastronomică (...) Sunt anumite branduri care se adresează americanului de rând, se poate adresa şi la noi omului care a venit pur şi simplu de la serviciu şi caută desfătarea unui pahar de vin bun sau la un restaurant caută un pahar de vin bun, şi vinuri de excepţie, care au atins culmile succesului. Numai dacă ne gândim la California, ne gândim la Robert Mondavi şi la baronul Philippe de Rothschild, care au reuşit să facă unul dintre vinurile celebre - Opus One", a spus Sergiu Nedelea.

Totodată, somelierul Sergiu Nedelea a precizat că el preferă "vinurile bune" şi, pentru a fi "un profesor bun", trebuie să deguste tot feluri de soiuri. Nedelea a mai spus că, deşi în ultimii zece ani vinurile din România au început "să aibă ceva de spus", încă nu se regăsesc într-un top zece al celor mai bune vinuri din lume.

La rândul său, Nicolae Lică, Executive-Chef la JW Marriott, a avut rolul de a-i convinge pe "înfometaţii" participanţi la eveniment de calităţile şi savoarea preparatelor din carne de vită americană. "Din punctul meu de vedere, este o carne extraordinară. Nu mai are nevoie decât de sare şi piper şi de o gătire corectă, pentru a satisface gusturile", a spus Nicolae Lică. El a precizat că românii au început să aprecieze din ce în ce mai mult calitatea cărnii de vacă americane. "Chiar dacă ni se cere carne de vită bine făcută, noi încercăm să recomandăm "medium well", pentru a putea să simtă savoarea (acestui tip de carne, n.r.)", a spus Nicolae Lică.

Despre calităţile cărnii de vită din SUA a vorbit pe larg în cadrul evenimentului şi John Brook, Regional Director, Europe, Russia & Middle East al U.S. Meat Export Federation (Federaţia exportatorilor de carne din SUA).

"Cea mai mare parte a cărnii de vită consumată în Uniunea Europeană provine de la vaci de lapte. În SUA există o delimitare clară între industria vacilor de lapte şi cea a vacilor pentru carne", a spus John Brook, precizând că vacile pentru carne din SUA îşi petrec ultimele trei luni de dinainte de tăiere într-un anume lot. "Acolo, ele primesc o dietă specială, bazată pe cereale, în special porumb. Ca urmare a acestei diete, se dezvoltă firişoare de grăsime în interiorul muşchiului animalelor. Carnea de vită care nu are niciun pic de grăsime este foarte greu de gătit şi devine foarte dură, însă carnea care prezintă grăsime în interior, aşa numita marmorare, este mult mai gustoasă", a explicat John Brook.

Printre fanii cărnii de vită în general se numără şi Ilie Sârbu, fost ministru al Agriculturii, care a declarat pentru MEDIAFAX că a renunţat de mult timp la carnea de porc. "Pe măsură ce trec anii, trebuie să ne gândim şi la alte aspecte ale sănătăţii. Am rămas la carnea de vită şi peşte. Şi atunci vinul alb îl combin cu peştele şi cel roşu, cu carnea de vită", a spus Ilie Sârbu. În plus, el a precizat că, de-a lungul timpului, a gustat şi vinuri californiene. "E un vin deosebit, este un vin la care se vede că se lucrează serios. Vinul trebuie dichisit, trebuie să ai răbdare cu el, nu e o băutură pe care o faci aşa, peste noapte", a explicat Ilie Sârbu, precizând însă că şi în România se găsesc vinuri foarte bune. "Eu sunt un fan al Cramelor Recaş, iar în ceea ce priveşte vinul alb prefer Solo Quinta şi Soleul, iar la cele negre/ roşii - Uberlandul este unul dintre cele extraordinare", a spus Ilie Sârbu Totodată, potrivit lui Sârbu, România are şanse pe piaţa americană: "Vinul românesc este un vin despre care a început să se vorbească deja în lume".

La rândul său, omul de afaceri George Copos a apreciat evenimentul organizat la Ambasada SUA, precizând că are multă consideraţie pentru modul în care ambasadorul Mark Gitenstein îi promovează pe antreprenorii americani în România. "Ambasadorul american a dat o lecţie fantastică (...) Cât de bine a ştiut să-i prezinte pe cei care fac exporturi în România (...) Chiar vorbeam înainte cu Excelenţa Sa cât de mult îi place Alexandrei (fiica lui George Copos, n.r.) în State. Ce şcoală de viaţă fantastică! În cei nouă ani de zile cât a stat în America, ce şcoală fantastică a putut să înveţe", a spus George Copos, precizând că fiica lui îl ajută în business, întrucât este deja membră în mai multe consilii de administraţie. "Face două masteruri, la Harvard şi la Wharton. Este extrem de important să avem primele informaţii despre ce se întâmplă în lume", a spus George Copos.

Totodată, George Copos a lăudat vinurile californiene, despre care a spus că sunt foarte bune. În ceea ce priveşte carnea pe care preferă să o consume, omul de afaceri a spus: "Prefer vita, curcanul care-mi place foarte mult şi puiul".

Totuşi, dacă în privinţa vinurilor californiene românii par a găsi pe piaţa românească o ofertă mai largă, în cazul cărnii de vită americane lucrurile sunt încă la început.

"România este o piaţă mică, însă cu un potenţial mare pentru carnea de vită americană, care are o calitate foarte ridicată. Peste tot unde există interes pentru restaurante de lux şi hoteluri de cinci stele, există şi oameni interesaţi să aibă acces la cele mai bune produse, iar carnea de vită din SUA este în topul cărnii de vită din lume", a explicat pentru MEDIAFAX John Brook. Pe de altă parte, el a precizat că mai este un drum lung de parcurs până când carnea de vită americană se va regăsi şi în supermarketuri din România, întrucât preţul acesteia este mult mai ridicat decât cel al cărnii de vită în general. Unele dintre cele mai mari pieţe europene pentru carnea de vită americană sunt, în prezent, Italia şi Germania, a mai spus John Brook.