După Afaceri

Obsess este o platformă experienţială de e-commerce care creează magazine virtuale prin care internauţii se pot „plimba“ ca şi cum ar fi nu în faţa computerului sau a telefonului, ci în faţa raioanelor. Cum defineşte Obsess viitorul shoppingului?

17 ian 2024 161 afişări de Alina-Elena Vasiliu
Din aceeaşi categorie

Obsesia de a merge la cumpărături, cea de care puţine femei se pot declara străine, a fost declicul care a făcut-o pe Neha Singh să lanseze un business pentru cei care nu au suficient timp să cutreiere prin magazine şi care totuşi vor să trăiască experienţa plimbatului printre rafturi. Obsess se numeşte şi proiectul ei, o platformă experienţială de e-commerce care creează magazine virtuale prin care internauţii se pot „plimba“ ca şi cum ar fi nu în faţa computerului sau a telefonului, ci în faţa raioanelor.

Fendi, Dior, Ralph Lauren, Prada şi Armani sunt numai câteva dintre brandurile care au ales să ajun­gă la clienţii lor prin magazine virtuale Obsess, un proiect început de Neha Singh, fost head of product la Vogue New York timp de aproximativ patru ani.

„Am ales numele Obsess pentru că îmi doresc ca oamenii să rămână chiar obsedaţi de ceea ce văd. Le propunem sesiuni de shopping imersiv, care sunt la polul opus faţă de shoppingul tradiţional. Şi totuşi se asea­mănă“, a explicat Neha Singh pentru După Afaceri Premium.

Ea a fost prezentă la Bucureşti la sfârşitul lunii octombrie cu ocazia conferinţei globale Creativity4Better 2023, un eveniment concentrat în jurul tematicii creativităţii umane puse în slujba schimbării societăţii.

Su­biecte precum inteligenţa artificială, metaversul, e-commerce-ul, diversitatea, sustenabilitatea şi creativitatea au fost întoarse pe toate feţele de-a lungul unei zile întregi pe scena Operei Naţionale, pe care s-au perindat specialişti în aceste arii. Neha Singh a fost unul dintre ei.

Obsess le permite practic brandurilor să creeze pe site-urile lor magazine virtuale 3D, imersive, introducând o nouă paradigmă în conceptul cumpărăturilor.

„Poţi accesa magazinul direct de pe telefon şi nu este nevoie de o aplicaţie specială. Acolo poţi găsi o experienţă similară cu cea de a fi într-un magazin real sau poţi avea o experienţă complet diferită şi de viaţa reală, ceva nemaiîntâlnit.“

Acesta este un nou mod de a atrage şi de a fideliza clienţii, conceptul fiind potrivit oricărui tip de business de comerţ, indiferent de categoriile de produse aflate la vânzare.

„Am început cu magazine virtuale pentru branduri de frumuseţe şi de modă, dar ne-am extins ulterior şi către FMCG, jucării, mâncare sau obiecte de decor.“

Backgroundul cu care vine Neha Singh este în inginerie, ea lucrând pentru o perioadă în cadrul Google. Îşi aminteşte că, la un moment dat, trebuia să creeze un website de e-commerce pentru o companie şi a avut revelaţia că parcă tot ce exista în online arăta la fel, ca după un tipar.

„Companiile veneau la noi cu tot felul de idei inedite, dar în final site-urile nu reuşeau să exprime cu adevărat toată această creativitate. Lipsea inspiraţia, lipsea ceva care să aducă aceeaşi doză de satisfacţie precum mersul într-un magazin real.“

Aşa că a început să caute modalităţi de a face ceva diferit. În 2017, primul brand care a îmbrăţişat ideea a fost unul din industria de genţi şi accesorii, Vera Bradley. A fost un experiment pentru Neha.

„Ne bazăm mult pe realitatea virtuală (VR) şi pe realitatea augmentată (AR). Nu lucrăm după template-uri (tipare), totul este personalizat în funcţie de brand. Anul viitor însă vom lansa şi o serie de tipare pentru brandurile mai mici şi vom păstra componenta de personalizare (custom-made) pentru numele mari.“

De altfel, fondatoarea Obsess este de părere că tocmai personalizarea reprezintă viitorul tehnologiei, astăzi regăsindu-ne încă în stadiile incipiente ale acestei (r)evoluţii. Cam două-trei luni sunt necesare pentru a duce la final un magazin virtual, echipa dedicată proiectului fiind formată din circa şase-doisprezece oameni, în funcţie de complexitate. Cel mai complicat proiect de până acum?

„A fost pentru un brand de beauty, Charlotte Tilbury, pentru că au fost foarte multe elemente de integrat.“

Deşi a te „plimba“ virtual printr-un magazin pare deja o experienţă fantastică, Neha Singh spune că este pregătită pentru şi mai mult.

„În viitor, s-ar putea ca, atunci când mergi la magazin, să fii întâmpinat cu un mesaj personalizat cu numele tău sau, când intri într-un magazin virtual precum cele pe care le facem noi, să fii întrebat dacă vrei să faci shopping la Paris ori la Tokio şi să fii transpus acolo. Sau s-ar putea ca magazinul să facă o selecţie de produse specifice stilului propriu de a te îmbrăca.“

Multe se pot întâmpla în această lume a transformărilor, ochelarii care să te proiecteze printre rafturi fiind şi ei un element în această ecuaţie. Pe scurt, va fi o revoluţie totală a shoppingului.

„Cred că nu suntem departe de acel moment, în trei-cinci ani astfel de tehnologii vor fi posibile la scară largă. Se fac cercetări şi în ceea ce priveşte introducerea unor facilităţi precum posibilitatea de a mirosi sau de a atinge obiectele pe care vrei să le cumperi.“

Totuşi, Neha Singh mai crede că tradiţionalele magazine fizice – aşa-numitele „brick and mortar“ – nu vor dispărea complet niciodată, în ciuda atâtor versiuni de a merge la cumpărături.

„Noi vrem doar să facem shoppingul online mai uşor, mai interesant, mai atractiv, nu vrem să înlocuim complet shoppingul clasic.“

Obsess este un business cu sediul în Statele Unite ale Americii, acolo unde locuieşte şi Neha Singh, dar, ca orice proiect online care sparge barierele geografice, ea se gândeşte să-l ducă la nivel mondial. Până acum, Obsess şi-a făcut simţită prezenţa pe site-urile mai multor businessuri din Europa, iar Asia este în prezent noul teritoriu pe care vrea să-l cucerească.

„În total, am făcut 300 de magazine virtuale până acum. Ce am remarcat din aceste experienţe este că brandurile au în general trei obiective: să ajungă la generaţia tânără, să-i facă pe aceşti utilizatori să petreacă pe site cât mai mult timp şi să-i fidelizeze.“

Inteligenţa artificială pare să reuşească să le facă pe toate.