Style

Cui i-e frica de criza organica?

05 mar 2009 151 afişări
Din aceeaşi categorie

Intre timp a venit criza economica. Si "adanci batraneti" s-a transformat brusc in "astazi", cand pe buzele tuturor pasionatilor de alimente organice sta o singura intrebare: ieftin sau sanatos? Desi din rapoartele de vanzari reiese ca majoritatea au ales ieftin, romanii sunt optimisti.

Un raport (sondaj realizat in 2008, pe o perioada de 6 luni, la care au participat o mie de persoane) al companiei americane Information Resources, releva ca oamenii nu au renuntat la hrana sanatoasa, numai ca, in loc de 8 sau 9 produse pe saptamana, ei cumpara in medie 4 sau 5 acum.
Doua treimi dintre consumatori au spus ca au renuntat la achizitionarile "inutile" si aproape jumatate au recunoscut ca nu mai cumpara atat de multe produse organice pentru ca sunt foarte scumpe comparativ cu cele normale.
In Romania magazinele cu produse organice abia isi iau avant. Majoritatea s-au deschis anul trecut. Daca la inceput vanzarile au fost satisfacatoare, problemele au inceput in decembrie 2008. Unul dintreUn raport al companiei Information Resources releva ca oamenii nu au renuntat la hrana sanatoasa, numai ca, in loc de 8 sau 9 produse pe saptamana, ei cumpara in medie 4 sau 5 acum. exemple este Pukka Foods.
Magazinul are circa un an de cand s-a lansat. Bogdana Ghinescu, una dintre proprietare, recunoaste ca este ingrijorata: "Trecem printr-o perioada grea din punct de vedere economic, iar oamenii prefera sa-si cheltuie banii doar pe ceea ce cred ei ca este strict necesar. Ne asteptam ca luna decembrie sa fie bogata in vanzari, dar nu a fost deloc asa cum ni s-a povestit in cartile de business. Am ramas cu o buna parte din stocul facut pentru a-l vinde in ianuarie. Am lansat chiar si cateva promotii ca sa nu ramanem cu produsele in rafturi". Majoritatea produselor Pukka sunt aduse din strainatate. Si acesta este un motiv pentru care magazinul a fost afectat de criza. "Furnizorii au marit preturile si atunci am fost si noi nevoiti sa le ajustam. Clientii nostri au ramas aceiasi, cu diferenta ca acum cumpara mai putin", conchide Ghinescu.
Oliviers&CO s-a lansat in noiembrie anul trecut. Nu are un profil neaparat organic, dar comercializeaza alimente si alte produse care au la baza maslinele si uleiul de masline premium. Pana acum "vanzarile sunt peste asteptarile noastre si am reusit sa ne formam o clientela fidela", spune Ana Maria Boboaca, brand manager Oliviers&CO, care crede ca "un produs care te rasfata si este si sanatos va prezenta intotdeauna interes, fie ca este criza sau nu".
Spre deosebire de Pukka Foods, la Oliviers&CO, luna cu cele mai mari vanzari de la lansare a fost decembrie 2008, ceea ce ii face pe proprietari sa-si pastreze optimismul. Boboaca spune ca "uleiul de masline nu este numai o placere, ci o abordare responsabila a modului de alimentatie. Iar preturile sunt pentru toate buzunarele.
Avem si selectii de uleiuri la 50 de lei sticla. Daca reusim sa aratam clientului ca produsele noastre sunt o necesitate, criza ne va afecta mult mai putin".
Tot in 2008 s-a lansat si magazinul cu produse bio Cobilitza, la sfarsitul lui decembrie. "Evolutia pentru primele doua luni este promitatoare, dar nu sunt atat de importante cifrele la acest nivel al afacerii", spune George Oprea, administratorul magazinului. "Credem ca anul 2009 este un an al educatiei si al schimbarii mentalitatii si nu doar unul al povestilor de succes in afacerile "verzi"".
Romania este inca la inceput in ceea ce priveste acest capitol, iar oamenii abia incep sa caute informatii despre alimentatia sanatoasa.
"Cresterea segmentului bio depinde mai mult de gradul de constientizare al oamenilor in ceea ce priveste viata sanatoasa si mai putin de situatia economica. Speram ca in Romania consumul bio nu va fi doar o moda", spune Oprea. La Cobilitza, strategia pentru 2009 se concentreaza pe interactiunea cu oamenii preocupati de viata sanatoasa. Cat despre strategia economica, "ne vom concentra pe asigurarea finantarii din alte surse decat din finantare bancara. Iar cifra de afaceri estimata pentru anul acesta tinteste spre 150.000 de euro".
In decembrie anul trecut si-a deschis usile si Sana Goût, un magazin care promoveaza "mancarea naturala, sanatoasa si gustoasa". Catering pentru evenimente sau office, vanzarea unui produs bio de volum si vanzarea de produse bio in magazine, acestea sunt actvitatile pe care magazinul din Piata Dorobanti si le-a propus pentru inceput. "Criza economica ne-a anulat investitiile care erau finantate din capital imprumutat si vanzarile din segmentul B2B", spune Denisa Gradescu, managerul magazinului. Cu toate acestea, "nu cred ca vanzarile de produse organice vor fi afectate de criza", sustine ea, bazandu-se tot pe principiul "cei bogati vor ramane intotdeauna bogati" si vor continua sa cumpere produse premium. In plus, spune tot Gradescu, "nu ne asteptam la o crestere spectaculoasa a vanzarilor, ci la una constanta. Cred ca atunci cand puterea de cumparare este scazuta, se acorda mai multa atentie calitatii produselor". Cat despre cifre, cei de la Sana Goût spun ca au "trei scenarii ale bugetului de venituri si cheltuieli, iar cel mai optimist previzioneaza o cifra de afaceri de un milion de euro".
Tot din categoria "recent lansate" face parte si magazinul online Biomania (www.biomania. ro), cu produse din categoria mainstream si premium, care se adreseaza persoanelor cu venituri medii si mari, oameni pentru care sanatatea nu este un "moft", ci o necesitate.
Acesta este motivul pentru care "nu avem o strategie deosebita pentru perioada de criza si nu credem ca segmentele de piata carora ne adresam vor fi afectate de criza", spune Nicoleta Micu, managing partner Biomania. Desi nu poate aproxima o cifra de afaceri pentru anul in curs, spera ca aceasta sa aiba cinci zerouri. Asadar, in timp ce presa anunta cu infrigurare rezultate dezastruoase in domeniul produselor organice, reprezentantii acestei piete isi pastreaza (oarecum) optimismul. Ronnie Cummins, director national la Organic Consumers Association din Statele Unite, sustine ca "pe termen lung prognoza este buna. Criza energetica si schimbarile climatice pot fi combatute numai cu produse organice", iar reprezentantii Whole Foods Market, cel mai mare retailer de produse organice din lume, spun ca oamenii trateaza diferit aceste produse fata de cele alimentare premium.
"Atunci cand cumperi alimente organice faci un bine tie si planetei. Cine isi permite sa se imbolnaveasca, mai ales acum? Piata a inregistrat cresteri spectaculoase in trecut, creste si acum, doar ca nu la fel de repede".
UNCTAD (United Nations Conference on Trade and Development) aproximeaza in urma mai multor cercetari ca, in domeniul produselor organice, vanzarile vor ajunge in 2012 la 67 mld. dolari, dupa ce, in 2007, au fost de 46 mld. dolari, iar in 2002 au fost de 23 mld. dolari. Estimarile sunt facute in ciuda crizei economice care afecteaza in acest moment pietele de gen din Statele Unite, Marea Britanie, Franta si Germania.
 
Ieftin sau sanatos?
Cele mai afectate piete de hrana organica din lume sunt cele din Europa, aceleasi care in anii trecuti ofereau oportunitati spectaculoase.
In Germania cresterea a scazut la 10% fata de 14% in aceeasi perioada a anului trecut, iar in Marea Britanie vanzarile au crescut cu doar 2% spre deosebire de 16% in 2007. Explicatia?
Cumparatorii au inceput sa faca economii si printre primele produse pe care le-au taiat de pe lista sunt alimentele organice care costa dublu fata de cele normale. Chiar daca nu e sanatos, oamenii au ales sa consume mancare mai ieftina si mai slaba calitativ pe sistemul "mai bine bogat si bolnav/supraponderal decat sanatos si sarac".
Volumul vanzarilor in aceasta industrie, care obisnuia sa creasca cu 30 de procente anual pana de curand, nu a inceput inca sa scada, dar a incetinit brusc sa mai creasca, spun cei de la Nielsen Company, o agentie americana de cercetare a pietei. In decembrie 2008, in Statele Unite vanzarile crescusera doar cu 5,6 procente, fata de 25,6 de procente, cat era cresterea in aceeasi perioada din 2007.