Style

Dupa Afaceri - Andi Dascal: Business "made in Romania"

10 iun 2009 170 afişări
Din aceeaşi categorie
Andi Dascal: Business „made in Romania"

 

 

Dupa ce a terminat Facultatea de Inginerie Geofizica din Cluj, Andi Dascal s-a angajat la Pepsi ca agent de vanzari. A urmat apoi Unilever, iar acum este director general Prodvinalco.

La Unilever a inceput de jos, spune Dascal. Apoi a avansat la postul de supervizor si, in cele din urma, a fost sales manager. „La Unilever am lucrat 6 ani. A fost o scoala extraordinara pentru mine. Dar voiam sa ma intorc acasa, in Cluj, alaturi de familie, asa ca am acceptat oferta Prodvinalco. Plus ca mi s-a parut interesanta oportunitatea de a crea o structura de vanzari de la zero."
Compania exista din 1932. In 1944 a fost nationalizata si a activat pe toata perioada comunista ca intreprindere producatoare de vin in Cluj.
Dupa revolutie s-a privatizat, iar in 1999 salariatii au preluat pachetul majoritar de actiuni. Sistemul insa a ramas acelasi. Adevaratul moment de relansare s-a intamplat in 2004, acelasi moment in care Andi Dascal, actualul director general Prodvinalco, avea sa ia primul contact cu firma, pe atunci ca director de vanzari.
„In 3 saptamani am angajat 30 de oameni". Intre timp, Prodvinalco a ajuns pe locul 5 in piata spirtoaselor din Romania cu o cifra de afaceri de aproape 50 de milioane de lei in 2008 si un profit net de 8,5 milioane de lei. In 2007, inregistrase aproximativ 38,8 milioane de lei cifra de afaceri (din care 459.462 profit net), iar in 2006 o cifra de afaceri de 40 de milioane, dar cu un profit net de numai 83.361 de lei.
„Ceea ce am schimbat, in primul rand, a fost cultura organizationala", spune Dascal. „Cultura organizationala este un instrument pe care liderii de companii il au la indemana pentru a transforma companiile. Eu cred ca fiecare companie are o personalitate. La fel ca un om. Este vorba despre valori, atitudine, principii, si toate acestea trebuie sa fie impartasite de toti angajatii unei organizatii. Si la noi asta a ajutat cel mai mult. Ca am reusit sa schimbam aceasta cultura organizationala. Dintr-o firma veche de stat, ne-am transformat intr-o companie tanara, cu o mentalitate deschisa."
Dupa ce a pus la punct departamentul de vanzari din Prodvinalco, Dascal a preluat si departamentele de IT, marketing si resurse umane. A avansat la postul de director general adjunct de la cel de director de vanzari, pentru ca in 2007 sa fie numit director general.
„Acela a fost momentul in care am inceput sa schimb mult mai radical lucrurile. Am schimbat toata trupa de management. Acum sunt 16 manageri noi. Am facut restructurari puternice - am dat afara oameni, am inchis o fabrica - iar rezultatele n-au intarziat sa apara. Anul trecut am obtinut cel mai mare profit din istoria firmei si aproape de doua ori mai mare decat in cel mai bun an din istoria companiei."
Desi la bauturile alcoolice a crescut acciza, anul acesta chiar de doua ori (pe 1 ianuarie si 1 aprilie), Prodvinalco nu simte inca efectele crizei economice si asta pentru ca majoritatea contractelor importante au fost facute la inceputul anului 2008 si nu au fost reziliate.
In 2009, „primul trimestru a fost bun. Avem chiar si o crestere de profit chiar daca cifra de afaceri a scazut putin fata de aceeasi peioada a anului trecut". Cat despre strategia „de criza" Dascal spune ca a schimbat abordarea vizavi de politicile de marketing, a investit foarte mult in campanii promotionale, a aparut pe sticla, a facut un spot TV pentru brandul Iancu si a implementat un sistem de management al cash-ului care se pare ca functioneaza foarte bine. Astfel ca, pentru restul anului, compania are in plan investitii de 600.000 de euro.
Cel mai important brand al companiei este Iancu, al treilea pe piata dupa Unirea si Cavadoro.
„Noi nu vrem sa abordam segmentul premium pentru ca piata aceasta este foarte mica, de numai 5%. De aceea brandurile noastre fac parte din segmentul economic, o piata de peste 60%", spune Dascal.