Style

Parfumul lui Roja Dove: de la scandal la fetiş

18 dec 2013 1938 afişări de Roxana Pricop
Din aceeaşi categorie

DA Premium: Cum v-aţi descoperit vocaţia de parfumier?

Roja Dove: Pentru mine, totul a început cu un sărut de noapte bună când aveam şase sau şapte ani. Mama mea a venit să mă vadă înainte de a pleca la un cocktail. Purta o rochie aurie dintr-un material cu aspect metalic, iar când a intrat în cameră părea înconjurată de o coroană de lumină asemeni unei zâne. Copil fiind vedeam astfel de imagini doar în cărţile de basme. Era ca şi cum mama s-a metamorfozat într-o apariţie feerică, iar când a venit să mă sărute de noapte bună îmi amintesc aroma pudrei de ten şi parfumul pe care îl purta. Cred că din acel moment am înţeles că parfumul este ceva magic, special. Am fost atras de tentaţia parfumului şi nu am putut să îi rezist, neputinţă care m-a făcut mai târziu, când eram adolescent, să strâng toţi banii de buzunar pentru a cumpăra o sticluţă de parfum. Cred că e important ca lumea să înţeleagă că atunci când eram tânăr industria parfumului era foarte diferită de ceea ce este acum. Erau mai puţine case de parfumuri, majoritatea deţinute de familii cu tradiţie. Începând cu anii optzeci, multe din casele de parfumuri au fost cumpărate de marile corporaţii, iar acest lucru a schimbat mult industria.

 

DA Premium: Nu sunteţi primul parfumier care deplânge faptul că marile corporaţii au transformat parfumul dintr-un accesoriu exclusivist într-un produs de masă. Cum s-a ajuns aici?

Nu sunt un visător, dintotdeauna parfumeria a fost un business, de la primele începuturi de acum câteva secole până astăzi. Însă începând cu anii ‘80 parfumul şi-a pierdut din valoare, s-a transformat într-o marfă de unică folosinţă. Înainte, orice persoană elegantă avea un parfum sau mai multe, pe care însă le preţuia extrem de mult. Preluarea caselor de parfum de către corporaţii a avut un impact asupra modului în care este perceput parfumul. Eu însumi am plecat de la Guerlain după ce casa a fost preluată de gigantul LVMH, nu mă mai regăseam acolo. Dacă acum Guerlain ar fi fost deţinut de familia Guerlain, probabil aş fi lucrat şi astăzi pentru ei. Când am deschis parfumeria ce îmi poartă numele la Harrod’s, cel mai faimos magazin din lume, am avut libertatea să aleg ce parfumuri doresc să pun în rafturi. Este ceea ce în modă face diferenţa dintre haute couture şi prêt à porter. Îmi permit să spun că prin parfumeria de la Harrod’s am lansat conceptul de „haute parfumerie“ în lume.

 

DA Premium: Cu peste 40 de ani experienţă în industria parfumului, puteţi spune că aţi descoperit parfumul perfect? Care sunt parfumurile pe care le preferaţi?

Chanel no 5 este un parfum singular, iar unul dintre motivele care l-au făcut să fie aşa este că de la început a fost înconjurat de legendă. Iar frumuseţea lui stă în faptul că niciodată n-am ştiut ce anume este adevăr şi ce este legendă. Trebuie însă să recunoaştem că Chanel No 5 nu a fost de la început un parfum extrem de important, ceea ce l-a făcut legendar a fost faptul că Marilyn Monroe a spus că tot ceea ce poartă ea în pat este Chanel No 5. Pe primul loc în topul preferinţelor mele ar fi parfumul Nuit de Noel de la Caron, îmi place pentru că îmi aduce aminte de clipele de aşteptare din noaptea de Crăciun. Pe locul al doilea este L’heure blue de la Guerlain, iar pe locul al treilea Diaghilev, parfum creat de mine.

 

DA Premium: Creaţi şi parfumuri personalizate sau bespoke. Cine este pe lista de aşteptare? Care este ingredientul cel mai preţios pe care îl folosiţi pentru aceste parfumuri?

Creez în jur de şase până la zece parfumuri bespoke pe an. Despre clienţii pentru care am creat parfumuri bespoke vă pot spune că sunt oameni de elită, fie că vorbim despre muzicieni, actori sau bancheri.

Am creat parfumuri bespoke şi pentru membri ai familiei regale. Nu vorbesc despre parfumurile bespoke decât dacă sunt întrebat, pentru că cei care îmi poartă parfumurile le apreciază şi pentru discreţie.

Cel mai preţios ingredient pe care îl folosesc în parfumurile mele este ambra cenuşie, o secreţie produsă de balena-caşalot, al cărei preţ ajunge şi la 100.000 de lire sterline pentru un kilogram.

 

DA Premium: Parfumurile pe care le creaţi poartă nume puternice:  „scandal“, „danger“, „fetish“. Care este mesajul lor?

Am o expresie pe care o folosesc adesea: „Vă rog nu mă luaţi în serios pentru că nici eu nu mă iau în serios“. Ideea de la care am plecat este că poţi avea parte de momente amuzante chiar şi atunci când vinzi un parfum de lux, de altfel un produs extrem de serios. Poţi întreba clientul: „Vrei să fii azi un scandalagiu?“ şi deja îi apare zâmbetul pe buze. În cazul parfumurilor Scandal şi Fetish, punctul de plecare în procesul de creaţie a fost numele.

Fetish, de exemplu, este un cuvânt care trimite la ceva sexual, înseamnă obsesie şi adorare dar şi un talisman aducător de noroc. Îmi place ideea ca să dezvolte cineva o obsesie pentru parfumul meu, dar şi ca persoana care îl poartă să stârnească la rândul ei obsesii.

Iubesc parfumul pentru că este mai presus de gen, vârstă, culoare şi credinţe şi pentru că oricine se poate regăsi într-un parfum. Oricâte creme anti-ageing vei folosi, tenul îşi va arăta urmele lasate de trecerea timpului, însă un parfum va fi blând cu tine acum şi peste 30 de ani.

„Îmi place ideea ca să dezvolte cineva o obsesie pentru parfumul meu, dar şi ca persoana care îl poartă să stârnească la rândul ei obsesii“, spune pentru DA Premium Roja Dove, parfumierul de 56 de ani care a venit în România în noiembrie pentru lansarea parfumului Fetish. Roja Dove, „cel mai respectat nas din lume“, este singurul parfumier  care a primit titlul de „Professeur de parfums“ de la Guerlain, celebra casă pentru care a lucrat douăzeci de ani. Acum Roja are propria casă de parfumuri care îi poartă numele, a deschis un boutique de haute parfumerie la Harrod’s, iar celebrităţile şi membrii familiei regale britanice sunt pe lista de aşteptare pentru ca el să le  creeze un parfum personalizat.

Citiţi mai multe in ediţia ianuarie/februarie DA Premium ce apare vineri, impreuna c​u Ziarul Financiar, pentru abonaţi.