Style

Viata la 200 de km/h pe apa

21 sep 2009 119 afişări
Din aceeaşi categorie

Cand am ajuns la Mamaia in ultimul week-end din august nu stiam foarte multe despre Class 1 World Powerboat Championship in afara aspectelor promovate in fiecare an. La Mamaia se organiza a treia editie de etapa dintr-un campionat cunoscut ca Formula 1 pe apa, in care se infrunta barci de viteza, care gonesc cu peste 200 de km/h. Cu alte cuvinte era aparent genul de eveniment care atrage presa sportiva avida dupa recorduri de viteza. Dar, ceea ce nu s-a spus deloc despre Class 1 este ca organizatorii au dezvoltat in jurul cursei un intreg stil de viata, la care orice spectator dispus sa plateasca pretul corect are acces. De exemplu, anul acesta, dupa fiecare cursa, publicul se putea inscrie la un test drive cu o barca de asistenta (foarte asemanatoare cu ambarcatiunile din concurs) pentru a experimenta, timp de aproximativ 5 minute, viata la 200 de km/h pe apa. Erau disponibile doua astfel de ambarcatiuni produse de firma Nor-Tech, specializata in barci de viteza, si 40 de amatori de viteza au platit cate 300 de euro pentru un tur complet al lacului Siutghiol.

Pilotul barcii cu numarul 1, James, se gandea inca la valurile din etapa precedenta din Norvegia, care fusesera atat de puternice incat ii afectasera unul dintre aparatele de la bord. Dupa ce s-a asigurat ca fiecare dintre cei patru pasageri ai barcii are legata vesta de salvare (si orice alt lucru care risca sa zboare liber in bataia vantului) a decretat liniste completa. Orice alte intrebari urmau sa fie adresate la final, pentru ca in timpul testului are nevoie de concentrare maxima. Si nici macar nu se afla in competitie.

Plecarea a fost destul de lina, iar puterea acceleratiei nu se simtea in stomac, asa cum se intampla in cazul masinilor de viteza.

Insa senzatia impresionanta, care alunga orice urma de stres si care parca tine timpul in loc, este data de forta vantului la 200 de km/h, mai ales ca barca nu este acoperita. Socul a fost cu atat mai mare cu cat in lipsa acceleratiei puternice, nici nu iti dai seama cand ai atins viteza ametitoare. Singurul indiciu era parul, imposibil de tinut sub control si care biciuia pur si simplu fata. Noroc ca pana sa gandesti toate astea, a sosit momentul virajului si barca incetinea. Apoi am inteles de ce James se gandea inca la etapa cu multe valuri din Norvegia. Nici nu iesisem bine din curba ca pe lacul de altfel linistit din Mamaia au aparut cateva valuri, care au facut barca sa topaie pe apa. Totul a fost atat de rapid, incat imi venea sa strig sa ne intoarcem si sa mai incercam o data. Dar James decretase liniste totala. Mi-am pierdut din nou gandurile cand acul vitezometrului a revenit la 100 de mile/h. Apoi frana (din motor) si gata. Intrebari? Le uitasem pe toate…

Noroc cu Pasquale Sesana, director operational IOTA, asociatia care se ocupa de managementul campionatului Class1, care a dat cateva lamuriri ulterior despre evenimentul in care sunt implicati peste 300 de oameni. "La fiecare cursa din campionatul Class 1 vin spectatori care vor sa se bucure de stilul de viata caracteristic intrecerilor de viteza. Etapa trecuta de exemplu, in Norvegia, in Arendal, un oras care are 20.000 de locuitori a ajuns la 100.000 si totul datorita cursei. Este un concept care genereaza profit si care prelungeste sezonul estival", explica Sesana.

Mai mult, pachetele speciale sunt adaptate in functie de locatie. De exemplu, in Dubai, pe langa spectacolul in sine, spectatorii au acces la un pachet VIP care include posibilitatea ca opt persoane sa petreaca o zi intreaga pe o barca de viteza alaturi de un instructor, iar la finalul zilei sa o piloteze. Totul se vinde la pretul de 45.000 de euro. "Si la Mamaia ne dorim ca anul viitor sa crestem timpul petrecut pe apa si sa aducem barci mai mici, dar la fel de puternice, la care publicul sa aiba acces", spune Sesana.

Anul acesta la Mamaia primul pas pentru cresterea spectaculozitatii evenimentului a fost organizarea a doua curse. "In 2009, in loc de opt evenimente am avut numai sapte, iar decizia cresterii numarului de curse a fost luata de dragul spectacolului, dar si pentru a face un concurs mai palpitant. Este important si pentru sponsori, pentru ca echipele sunt vazute mai bine. Cred ca vom mentine formatul si anul viitor", spune Sesana.

Concursul din cadrul unei etape de Class 1 se desfasoara dupa acelasi tipic cu Formula 1. Mai intai calificarile, unde concurentii se lupta pentru Pole Position si apoi cursa propriu-zisa. Asemanarile cu Formula 1 nu se opresc aici. Concurentii sunt cronometrati de o casa orologera elvetiana, Edox, care s-a implicat in circuit inca din 2006, in buna traditie a colaborarilor dintre industria orologera si organizatorii de competitii pe apa. Edox este insa prima companie din domeniu care si-a legat imaginea de barcile de viteza.

In plus, chiar si evenimentele de dupa cursa sunt un adevarat spectacol, mai ales ca echipele implicate apartin sau chiar sunt pilotate de oameni de afaceri care apar pe listele cu milionari din tarile natale. De exemplu Bill Barry Cotter, un antreprenor din Australia, despre care presa spune ca valoreaza 150 de milioane de euro si are afaceri in domeniul nautic, detine echipa Maritimo si concureaza cu doua barci. Tot doua ambarcatiuni sunt detinute si de guvernul din Dubai, iar una dintre cele mai titrate echipe este Spirit of Quatar, care apartine unei asociatii sportive din Quatar, Quatar Marine Sports Federation. Una dintre barcile Spirit of Quatar este pilotata de seicul Hassan bin Jabor Al Thani, unul dintre cei mai bogati oameni ai lumii. Acesta s-a retras insa din competitie in etapa din Norvegia din cauza unui accident, dar si a neintelegerilor cu organizatorii.

Organizatorii romani spun ca si la 200 de km/h se simte criza financiara, desi nu la fel de puternic. "Daca nu ar fi fost criza anul acesta am fi reusit sa intram pe profit, dar cea mai buna performanta a fost atingerea punctului de break-even", a declarat Ionut Barbu, presedintele comitetului de organizare si director general Power Marine, compania care detine drepturile Class 1 in Romania. La bugetul de 1,2 milioane de euro de anul acesta autoritatile locale au contribuit cu 800.000 de euro, restul fiind obtinut din contributiile sponsorilor. "Intrarea a fost libera peste tot pe malul lacului si a fost amenajata o locatie VIP de unde au urmarit cursa 1.200 de persoane, multi dintre ei invitati din partea sponsorilor", conchide Barbu.