Steven van Groningen, Raiffeisen Bank: De ce avem dobânzi mari în România şi cum le putem reduce?
Acum câteva zile a apărut un articol în Ziarul Financiar cu
titlul: "Cum e posibil ca în anul 2010 în România,
ţară membră a UE, băncile să practice marje fixe de 9% la
credite?"
Mă bazez pe fapte ca să răspund mai întâi la întrebare, iar la
sfârşit voi exprima şi o opinie personală despre nivelul dobânzilor
în România.
Mai întâi să răspund la întrebarea autorului articolului, domnul
profesor Armeanu. Folosesc exemplul dat de dânsul, un credit în
euro convertit la EURIBOR Ă marjă fixă de 9%. Poate ar fi bine să
precizez înainte de toate că nu lucrez pentru banca la care dl.
profesor face referire directă. Interesul meu este să avem o
dezbatere de calitate despre ce se întâmplă în sistemul bancar şi
încerc să aduc o contribuţie la acest tip de dezbatere.
Creditele cu o dobândă variabilă au două componente. O parte
variabilă şi o marjă fixă. Partea variabilă se modifică în funcţie
de condiţiile de finanţare din piaţă, iar partea fixă acoperă
costurile administrative, costurile de risc şi profitul băncii. Ca
să ajungem la partea fixă discutăm mai întâi de partea
variabilă.
Componentele care variază în timp sunt EURIBOR, riscul de ţară,
măsurat prin CDS, şi costul cu rezerva minimă obligatorie; împreună
dau costul de finanţare.
Despre partea variabilă, domnul profesor scrie: "Cotaţia EURIBOR la
momentul actual este cu aproape 4 puncte procentuale mai mică decât
cea de la momentul semnării contractului. Ca urmare, băncile au un
câştig suplimentar de aproape 4 puncte procentuale prin
aplicarea unui artificiu simplu".
Afirmaţia este complet greşită. Să pornim de la conceptele de
bază: EURIBOR este rata la care depozitele interbancare în euro
sunt oferite de o bancă de prim rang unei alte bănci de prim rang
din zona euro - EMU (European Monetary Union). Presupun că nu este
nevoie să explic că România nu face parte din zona euro şi ca
atare nicio bancă din România nu este contributoare la EURIBOR. La
adresa de internet www.euribor.org puteţi găsi definiţia şi mai
multe informaţii pe acest subiect.
Ca să dăm credite în euro în România trebuie mai întâi să atragem
resurse în euro.
Nivelul rezervei minime obligatorii la BNR indică faptul că avem
nevoie de mai mult de 130 de euro (133,33 euro ca să fiu mai exact)
pentru a da un credit de 100 de euro, rata de rezervă minimă
obligatorie fiind de 25% pentru valută. De unde găsim aceşti euro?
În principal la băncile din zona euro, inclusiv băncile-mamă. Dar
ne dau aceşti bani la acelaşi preţ cu cel cerut băncilor de prim
rang din zona euro, şi anume la EURIBOR? Cu certitudine,
răspunsul este nu. Trebuie să plătim în plus fiindcă România
este considerată o ţară cu un risc mai mare.În perioada în care
EURIBOR a scăzut cu "aproape 4 puncte procentuale", riscul de
ţară a crescut - în funcţie de momentul la care ne referim - cu
până la 6 puncte procentuale (între decembrie 2007 şi martie
2009), sau cu 3 puncte (între decembrie 2007 şi momentul
actual).
Atunci nu putem să spunem că băncile din România au avut un
câştig suplimentar când EURIBOR a scăzut, aşa cum susţine domnul
profesor.
Faptul că nu suntem în zona EURO înseamnă că preţul pe care îl
plătim pentru finanţarea creditelor în euro nu este EURIBOR, ci
EURIBOR plus riscul de ţară. Faptul că suntem în România mai
adaugă şi costul cu RMO la BNR.
Cu acest punct clarificat putem să ne uităm la marja fixă. Vă dau
câteva cifre valabile pentru creditele în valută în România în
2009 (2008). Calculele sunt făcute pe baza datelor statistice
publicate de BNR.
Costurile administrative erau de 4% (4,5%), costul cu rezerva de 1%
(2,1%), iar costul de risc 2,1% (1,4%). Dacă includem costul cu
rezerva (circa 1%) şi prima de risc de ţară (CDS-ul de circa 3,5%)
în partea variabilă, atunci marja fixă ar trebui să fie în jur de
6% pentru a acoperi doar costurile administrative şi de risc,
asumând o marjă de profit zero. Fiind cifre pe întreg sistemul
bancar este vorba de o medie; în practică, marja fixă va fi mai
mică pentru creditele garantate şi mai mare pentru creditele
negarantate, dar pentru explicaţia noastră nu are importanţă,
pentru că vorbim doar de mecanisme.
Acum ajungem la întrebarea de mai sus. Conform cifrelor aduse în
discuţie, în medie, pentru un credit în valută, o marjă de 6%
pare rezonabilă (presupunând că marja de profit a băncii ar fi
zero şi incluzând în partea variabilă prima de risc de ţară şi
costul de rezervă minimă obligatorie, aşa cum ar fi corect) dacă
analizăm sistemul bancar în ansamblu (ceea ce face analiza mai
solidă versus situaţia în care luăm un exemplu particular de bancă
şi îl extrapolăm la întreg sistemul bancar). Dacă aplicăm OUG 50
(care include o parte din costurile variabile în marja fixă),
marja fixă peste EURIBOR ar trebui să însumeze minimum CDS-ul
(circa 3,5%) Ă costul de rezervă minimă obligatorie (circa 1%)Ă
costurile administrative (circa 4%) Ă costul riscului (circa
2%), adică un total de circa 10,5% fără niciun fel de marjă de
profit (de altfel, sistemul bancar în ansamblu are pierderi în
acest moment). Acum ar trebui să înţelegem de ce avem credite cu o
marjă fixă de 9% peste EURIBOR.
Explicaţia nu este cea pe care o descrie domnul profesor: "De ce
practică unele bănci marje atât de mari? Pentru că legislaţia le
permite".
Este exact invers.
OUG 50, şi nu băncile, este cea care le impune clienţilor o marjă
fixă mai mare. Băncile nu au altă opţiune. Doar EURIBOR poate fi
variabilă - prevede OUG 50, în timp ce toate celelalte elemente
trebuie incluse în marja fixă, ceea ce este în primul rând
incorect. Aşa cum am precizat mai sus, şi prima de risc de ţară
(dependentă de percepţia pieţelor financiare faţă de România), şi
costul rezervei minime obligatorii (dependent de rata de rezervă
minima obligatorie stabilită de BNR conform deciziilor de politică
monetară, de rata de remunerare a RMO de către BNR şi de dobânda de
piaţă la euro) sunt de fapt variabile.
Luând exemplul d-lui Armeanu, să spunem că un client a avut un
credit cu o dobândă de 10% înainte de intrarea în vigoare a OUG 50.
OUG 50 obligă banca să facă o anexă la contract în care dobânda
este exprimată după formula EURIBOR Ă marjă fixă. Dacă EURIBOR este
1%, marja devine 9%. Aşa s-a ajuns la o marjă fixă de 9%. Nu este
impusă de bancă, ci de lege.
Dacă ne întoarcem un pic la calculele de mai sus referitoare la
media pentru sistemul bancar, vedem imediat că diferenţa dintre
marja fixă de 6% care rezultă din calcule şi cea de 9%, care reiese
din OUG 50, ar trebui să reprezinte riscul de ţară, acum în jur de
3,5% şi costul cu rezerva minimă obligatorie, de circa 1%, fără
nicio marjă de profit. În fapt, marja de profit este reziduală, iar
acum este negativă.
OUG 50 obligă băncile să mute cea mai mare parte a costului de
finanţare în marja fixa, ceea ce nu este tocmai corect, aşa cum am
subliniat mai sus. În dorinţa de a crea transparenţă, OUG 50 a
creat un produs Frankenstein. O mare parte din marja fixă impusă de
OUG 50 reprezintă de fapt un element variabil.
Transparent? Da. În interesul clientului? Nu. Bineînţeles, clientul
ar trebui să beneficieze de o posibilă scădere a costului de
finanţare în viitor. Conform OUG 50, clientul poate beneficia în
viitor de reducerea costului la creditele în euro doar în cazul în
care EURIBOR scade - puţin probabil, pentru că nu prea mai are unde
să scadă. De fapt, este foarte probabil ca EURIBOR să crească în
anii următori. Însă, conform OUG 50, în cazul foarte probabil în
care în anii următori scade riscul de ţară şi/sau costul de rezervă
minimă obligatorie, clientul nu beneficiază de această evoluţie în
mod direct.
Acum, opinia mea personală. Nu este nouă, am spus-o în repetate
rânduri.
Costul creditului în România este relativ ridicat şi, într-adevăr,
trebuie redus. Cum anume? Avem teoretic cinci elemente asupra
cărora se poate acţiona: riscul de ţară, costurile administrative,
costurile cu riscul, costul de rezervă minimă obligatorie şi marja
de profit. Deocamdată, a cincea componentă a preţului creditului,
profitabilitatea sistemului bancar, nu oferă multe posibilităţi,
sistemul bancar în ansamblu fiind în pierdere după datele
publicate de BNR.
Pentru calitatea dezbaterii publice, vă propun să răspundem cu
profesionalism la o întrebare mai interesantă: "De ce avem
dobânzi mari în România şi cum le putem reduce?"
Steven van Groningen este preşedintele Raiffeisen Bank