Cum arată meciul România-Franţa din punct de vedere al indicatorilor economici. Vedeţi aici realitatea la zi

Autor: Bogdan Cojocaru 05.09.2011

România va întâlni marţi Franţa pe noul stadion National Arena în preliminariile Cam­pio­­natului European de Fot­bal din 2012, o repre­zentativă al cărei lot este de aproape şase ori mai valoros decât jucătorii aflaţi sub comanda lui Victor Piţurcă.

Dacă la capitolul fotbal palmaresul direct şi valoarea de piaţă a jucătorilor fac ca Franţa să fie net superioară Românei, din punct de vedere economic discrepanţele sunt cel puţin la fel de mari.

Care este agenţia de turism care vinde toate biletele la meciurile naţionalei de fotbal?

Primăria spune că Naţional Arena nu are gazon pentru că nu a plouat

Produsul Intern Brut pe cap de locuitor al Franţei se situa anul trecut la 29.800 euro, de peste cinci ori mai mare decât cel al României, de 5.700 de euro. De asemenea, salariul minim lunar primit de francezi, de 1.365 de euro, este de aproape zece ori mai mare decât cel primit de muncitorii români, de puţin sub 160 de euro. Un capitol la care România stă mai bine este impozitul pe venit, de 16%, faţă de aproape 50% în Franţa.

Statul român stă mai bine "în teren" şi la deficitul bugetar, de 6,4% din PIB, faţă de 7% din PIB în Franţa, şi la datoria publică, de 30,8% din PIB, comparativ cu 81,4% din PIB pentru statul francez. Şi la capitolul şomaj România se descurcă mai bine, cu o rată de 7,3%. În ţara "oaspete", şomajul urcă aproape de 10%.

Comerţ de aproape 6 mld. euro

Anul trecut, valoarea schimburilor bilaterale româno-franceze a fost de 5,87 mld. euro, în creştere cu 22,9% faţă de 2009.

Şi din punctul de vedere al relaţiilor co­merciale reciproce România stă mai bine decât Franţa. Anul trecut, exporturile României către Franţa au totalizat 3,1 mld. euro, în creştere cu 30,5% faţă de 2009, potrivit datelor Ambasadei Române la Paris. Franţa se situează pe locul trei în topul statelor ca pondere în exportul românesc (8,32%).

Principalele produse exportate în Franţa sunt autovehicule, aeronave, echipa­mente de transport, maşini, aparate, echipa­mente electrice şi textile.

Importurile din Franţa, cu o valoare de 2,7 mld. euro, au avut o creştere de 15,4% faţă de 2009. România importă din Franţa mai ales maşini, aparate, echipamente electrice, auto­vehicule, aeronave şi echipament de transport.

La 31 decembrie 2010, în România erau înregistrate 6.505 societăţi cu capital francez (locul patru), cu un capital investit de 2,247 miliarde de euro (locul patru).

Domeniile cele mai importante ale cooperării economice dintre România şi Franţa sunt telecomunicaţiile, unde sunt prezente companiile franceze Alcatel şi Orange, construcţia de utilaje (Alstom), materiale de construcţie (Lafarge), construcţia de automobile (Automobile Dacia -gru­pul Renault), industria de piese auto (Fau­re­cia, Michelin), industria aero­nau­ti­că (Euro­copter), alimentare cu apă (Veolia Water), distri­buţia gazelor (GDF), mari grupuri comerciale (Carrefour, Bricostore, Cora, Auchan), industria farmaceutică (Sanofi-Aventis), alimente (Da­none), sectorul bancar (Société Générale), hoteluri (ACCOR) şi asigurări (AXA).

Lideri la cuţite

Miza meciului de marţi este cu atât mai importantă cu cât relaţiile diplomatice franco-române au fost umbrite în ultimii ani de dispute între preşedintele Traian Băsescu şi omologul francez Nicolas Sarkozy pe tema rromilor care au plecat la cerşit în Franţa, o serie de contracte privind infrastructura energetică şi rutieră a României şi aderarea României la spaţiul Schengen.