Tarom şi Airbus vor dezvolta o retea de biocombustibili pe piata locala

Autor: Mirabela Tiron 21.03.2011

Compania aeriană de stat Tarom şi constructorul de aeronave Airbus, împreună cu alţi parteneri, vor dezvolta o reţea de producţie şi comercializare de biocombustibili pentru transportul aerian (bio-kerosen), proiect al cărui centru va fi în România, potrivit producătorului de aeronave. Oficialii Airbus nu au dat detalii cu privire la valoarea investiţiei şi nici informaţii despre zona în care va fi amplasat centrul.

Proiectul are ca obiectiv furnizarea de biocombustibil extras din camelină (plantă folosită în industrie pentru seminţele bogate în ulei), ca alternativă la combustibilul tradiţional folosit în transportul aerian. În cadrul acestui proiect, partea de management de proiect va fi realizată de o organizaţie non-guvernamentală românească, al cărui nume nu a fost făcut public. Din consiliul de conducere al asociaţiei non-guvernamentale fac parte Tarom, alături de compania Honeywell's UOP, CCS (Compania de Camelină a Spaniei) şi de Airbus.

Airbus va sprijiini procesul de obţinere a autorizaţiilor pentru producţie şi va coordona evaluarea efectelor produselor de biocombustibil asupra motoarelor şi a sistemelor de funcţionare ale aeronavelor. Consorţiul de proiect va colabora cu Facultatea de Agronomie Bucureşti şi cu Centrul de biotehnologie al Facultăţii de Medicină Veterinară (BIOTEHGEN) în etapa de amenajare a culturilor de camelină, de recoltare şi de producţie. Honeywell's UOP va furniza tehnologia de rafinare pentru biocombustibili, CCS va contribui cu informaţii despre creşterea camelinei, despre reţele de monizorizare a activităţii agricole şi cu alte date de specialitate

"Camelina a fost aleasă ca materie primă datorită potenţialului său energetic ridicat, al cerinţelor reduse de alternare a culturilor, al potenţialului ridicat de reducere a noxelor cu efect de seră şi a cantităţilor reduse de apă necesare acestei plante. În plus, camelina este deja existentă în România, poate fi cultivată şi recoltată de familiile de fermieri şi constituie, în egală măsură, o hrană de foarte bună calitate pentru animale", potrivit Airbus.

Paul Nash, directorul diviziei de energii alternative al Airbus, a declarat că acesta este primul proiect european care va reuni fermierii, rafinăriile şi o companie aeriană pentru susţinerea comercializării biocombustibililor produşi.

Bio-kerosenul se află în etapa finală de aprobare de către Asociaţia Internaţională pentru Testarea Materialelor (ASTM) în SUA, pentru ca utilizarea acestuia în proporţie 50%, în combinaţie cu combustibilul tradiţional, să devină obligatorie în cadrul zborurilor comerciale