Business Internaţional

Războiul preţurilor din Polonia capătă accente dramatice

Războiul preţurilor din Polonia capătă accente dramatice

Autor: Catalina Apostoiu

13.05.2024, 00:06 923

În Polonia, un aprig război al preţurilor purtat de două lanţuri importante de supermarketuri cu discount, Lidl şi Biedronka, a început să trimită unde de şoc la nivelul întregii industrii de retail, scrie Polskie Radio.

Bătălia continuă pentru domi­na­ţie pe piaţă dintre Lidl, deţinut de un conglomerat german, şi Biedronka, deţinut de compania portugheză Jeronimo Martins, s-a intensificat în condiţiile în care consumatorii po­lonezi se confruntă cu reintroducerea ratei TVA de 5% pe alimente esen­ţiale din luna aprilie.

Rivalitatea atrage acum şi alte lanţuri de supermarketuri, cu un im­pact negativ asupra clienţilor şi industriei generale a retailului.

Ryszard Jaskowski, preşedinte al KZRSS Spolem (Asociaţia Naţio­nală de Audit a Cooperativelor de Consum), subliniază provocările şi costurile semnificative cu care alte companii se confruntă din cauza războiului preţurilor. „Orice război se sol­dează cu victime“, arată Jaskowski, remar­când confuzia şi impactul potenţial negativ generate de promoţiile constante.

„Clienţii au la rândul lor de pier­dut, ofertele sunt constant schimbate, apar mereu altele noi. Am alertat au­to­rităţile cu privire la această situaţie, dar nu am primit niciun răspuns“, sus­ţi­ne Jaskowski. Deşi susţine concu­renţa, arată oficialul polonez, aceasta trebuie să fie normală şi necesară.

Războiul preţurilor îi obligă pe toţi jucătorii din industrie, inclusiv din logistică, transport şi marketing, să-şi reducă costurile.

Lukasz Janota, director în cadrul Aldi Polonia, arată că „există de ase­menea presiune crescândă pentru negocieri cu furnizorii, iar acest lucru poate fi pentru mulţi dintre aceştia, în special pentru cei mai mici, o povară“.

După părerea acestuia, războiul preţurilor devine adesea o spirală, cu companiile reducând constant preţu­rile pentru a lua-o înaintea concu­ren­ţei. În cazuri extreme, aceasta poate duce la o situaţie în care produsele sunt vândute sub costul achiziţiei.

De câteva luni, cele mai mari lanţuri din retailul polonez duc un război al preţurilor la o scară nemaivăzută pe piaţă, notează şi Warsaw Voice. Nu este vorba doar de promoţii. Retailerii se atacă reciproc cu reclame şi compară direct cât plăteşti pentru un produs sau set de produse la un rival. Şi alte lanţuri, ca Delikatesy Centrum, încearcă să intre în competiţie.

Pentru unii clienţi, acţiunile lanţurilor de retail sunt atât de împovărătoare, încât aceştia au decis să depună plângeri la Oficiul pentru concurenţ şi protecţia consumatorului (UOKiK), potrivit money.pl.

Iar războiul preţurilor trece dincolo de alimente. Competiţia pentru produse ieftine pentru locuinţă şi haine se intensifică de asemenea între Pepco, Dealz şi Action.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels