Retail&Agrobusiness

Marius Gavrea, ING Bank: Creditarea este o provocare în agribusiness, influenţată atât de riscurile de piaţă generate de conflictele aflate în desfăşurare, cât şi de riscurile climatice şi legislative

Marius Gavrea, ING Bank: Creditarea este o provocare în...

Autor: Florentina Niţu

14.05.2024, 17:29 88

Obţinerea unui credit în sectorul agrobusinessului este acum o provocare, deoarece cifrele companiilor care au nevoie de finanţare nu arată bine după ultimii ani secetoşi şi există riscuri importante în sector, din cauza războiului din Ucraina, precum şi din cauza instabilităţii climatice şi legislative. Astfel, pentru a accesa bani şi chiar la costuri mai mici, fermierii trebuie să îşi revizuiască cifrele din companii, adică să optimizeze costurile de producţie şi să devină mai profitabili, spun bancherii.

„Creditarea este o altă provocare în agribusiness, având în vedere faptul că este influenţată atât de riscurile de piaţă generate de conflictele aflate în desfăşurare, cât şi de riscurile climatice şi legislative”, arată o analiză realizată de Marius Gavrea, manager pentru tranzacţii specializate al diviziei Business Banking în cadrul ING Bank România. El are o experienţă de peste 25 de ani în sectoarele de agribusiness şi financiar. 

Astfel, că există o diferenţa dintre finanţarea existentă în sectorul agricol în România şi necesarul real de finanţare al domeniului este de 11 miliarde de dolari, conform unui studiu al Băncii Europene de Investiţii.

Agricultura românească, a precizat bancherul, a făcut paşi importanţi către modernizare în ultimii ani, datorită fondurilor europene, ele fiind motorul principal al acestei evoluţii. „Fondurile europene sunt un capitol important în activitatea fermei.” Cu toate acestea, în România, contribuţia agriculturii este de aproximativ 4,4 - 5% din PIB, iar procentul este în scădere.

În ceea ce priveşte finanţarea bancară, Marius Gavrea spune că momentan există câteva impedimente în piaţă. „Astăzi, fermierul român se află în faţa unor provocări ridicate atât de contextul regional şi internaţional, cât şi de schimbările climatice şi de noile reglementări introduse în domeniu la nivel european”, a menţionat el.

Războiul din Ucraina, care a influenţat masiv preţul cerealelor, este una dintre piedicile din agrobusiness. „Totul a început în primăvara anului 2022, când stocul de cereale din această ţară a fost blocat, preţurile au crescut foarte mult. Mulţi traderi au estimat că preţurile vor continua să crească şi au cumpărat masiv, dar nu au mai reuşit să vândă pentru că odată cu găsirea unor soluţii pentru expedierea grâului din Ucraina - ţările din Orientul Mijlociu fiind în mod special dependente de grâul vecinilor noştri - preţurile au început să scadă, tendinţă care s-a menţinut atât pe finalul anului 2022, cât şi pe tot parcursul anului 2023. Astfel a apărut volatilitatea mare de preţ în piaţă, care pe unii jucatori din agribusiness i-a dezechilibrat financiar foarte puternic”, a explicat el.

Astfel, el consideră că sunt importante automatizarea şi digitalizarea proceselor pentru a permite fermierilor să îşi optimizeze costurile de producţie, să fie mai profitabili şi astfel să acceseze credite cu costuri avantajoase. „Consolidarea fermei este un alt aspect pe care se pune accent, împreună cu dezvoltarea fermei prin integrarea cât mai multor verigi care păstrează valoarea adaugată în business.”

Apoi, el consideră că trebuie să aibă prioritate la finanţare echipamentele pentru agricultura de precizie, agricultura regenerativă şi digitalizarea fermelor pentru ca fermierii să treacă la un nou model de afaceri. „Agricultura sustenabilă este un subiect din ce în ce mai prezent pe agenda publică.”

De asemenea, investiţiile în tehnologie sunt vitale, crede Marius Gavrea, deoarece ele deschid calea către un grad mai mare de procesare şi fac ca valoarea adăugată produsului să rămână în ţară, contribuind la diminuarea deficitului de cont curent.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels