ZF IT Generation

ZF IT Generation. Ştefan Chira, fondator al Kotys Tech – soluţie ce foloseşte AI pentru a ajuta fermierii şi companiile ce îngrijesc spaţii verzi: Ne concentrăm pe piaţa din SUA, unde lucrăm deja cu opt companii şi avem 1.365 de proprietăţi înregistrate

30 apr 2024 Autor: Alexandra Cepăreanu

„Piaţa din SUA este cea mai mare piaţă din lume când vorbim de industria de iarbă/gazon. Oamenii sunt absolut înnebuniţi după zone verzi de gazon, spre exemplu, peste 86% din casele din SUA au gazon.“

Start-up-ul agritech Kotys Tech, care a dezvoltat o soluţie ce foloseşte AI (artificial intelligence) pentru a ajuta fermierii şi companiile care îngrijesc spaţii verzi să utilizeze mai puţine resurse şi să obţină randamente mai mari în mod sustenabil, şi-a îndreptat atenţia spre piaţa din SUA, unde lucrează cu opt companii de profil şi are în plan dezvoltarea portofoliului de clienţi şi parteneri din Statele Unite.

„În prezent ne concentrăm pe piaţa din SUA. În prezent, pe piaţa din SUA lucrăm cu şapte companii care se ocupă cu îngrijirea spaţiilor verzi rezidenţiale şi o companie care se ocupă de terenurile de sport şi de golf. Şi avem aproximativ 1.365 de proprietăţi înregistrate. La finalul anului ne dorim să avem peste 1.000 firme de îngrijire gazon şi peste 100.000 de proprietăţi pe care să le servim“, a spus în cadrul emisiunii ZF IT Generation, rubrica Start-up Pitch, Ştefan Chira, fondator al Kotys Tech.

El a adăugat că piaţa din Statele Unite ale Americii este cea mai mare piaţă când este vorba de industria de iarbă/gazon. „Oamenii din SUA sunt înnebuniţi după zone verzi, după gazon, spre exemplu, peste 86% din casele din SUA au gazon.“

Compania Kotys şi-a început activitatea în 2021, pe piaţa din România, şi la început soluţia viza fermierii. Însă, văzând că fermierii activi la nivel naţional nu sunt atraşi de tehnologie şi preferă să facă lucrurile în mod tradiţional, Ştefan Chira a văzut mai multe oportunităţi pe piaţa din SUA.

„Ne-am dat seama că fermierii români nu sunt încă dispuşi să lase din mână munca şi să apeleze la soluţii de digitalizare, încă sunt foarte prinşi în activitatea lor de zi cu zi şi în momentul în care trebuie să facă un pas în lateral şi să lucreze la dezvoltarea afacerii lor le este foarte greu. Iar în SUA am găsit o piaţă mult mai pregătită să îmbrăţişeze tehnologia, o piaţă care chiar este obişnuită cu tehnologia şi singura lor întrebare este: «Bun, începem din acest punct şi care este return of investmentul şi care sunt toate beneficiile pe care le avem în urma utilizării produsului?».“

„Conversaţia cu ei este mult mai simplă. Nu mergem să îi convingem să utilizeze tehnologia, ci le explicăm ce putem să facem pentru ei. După multă muncă şi greşeli, am urcat în avion şi am plecat în SUA.“

Iar la finalul anului trecut, Kotys Tech şi-a deschis un sediu pe piaţa din SUA. „La finalul anului trecut am deschis firma şi în SUA, avem două sedii în prezent, unul în România şi unul în Statele Unite ale Americii. Am mai participat şi la alte evenimente organizate în SUA pentru a cunoaşte oameni din zona tech pentru că vrem să mărim echipa şi pentru că e nevoie de expunere. În prezent, avem patru membri pe partea de programare şi dezvoltare. Partenerii din State care se ocupă de partea de sales şi marketing sunt trei la număr“, a mai spus Ştefan Chira.

De asemenea, start-up-ul Kotys Tech s-a dezvoltat din resurse proprii şi nu a apelat încă la o investiţie externă.

„Am dezvoltat start-up-ul din bani proprii, nu aş vrea să spun suma. Iar când am plecat în State am vrut să ridicăm o investiţie, dar în urma înţelegerilor cu partenerii, cu clienţii, am zis să mai amânăm un pic momentul pentru că simţim că putem să avem o tracţiune şi mai bună, o evaluare mult mai bună. Peste două luni o să „tragem linie“ şi o să vedem dacă avem nevoie de investiţie externă sau nu şi dacă da, de ce investiţie avem nevoie. Aşa cum decurg lucrurile în prezent, după discuţiile cu clienţii (care merg bine n.red.) aş spune că nu o să avem nevoie. Cu siguranţă piaţa din SUA este preferată pentru atragerea unei investiţii. Investitorii din Statele Unite au o altă mentalitate, în primul, plecând de la lucruri de bază, de la modul în care ei fac investiţia. Lucrurile sunt diferite în SUA faţă de Europa.“

 

Ce a mai spus Ştefan Chira la ZF IT Generation

Suntem un start-up din zona de agricultură de precizie, ne adresăm companiilor de mentenanţă de gazon, şi îi ajutăm să scadă cantitatea de fertilizanţi şi pesticide. În felul acesta, ei reuşesc să îşi crească businessul pentru că afacerile de îngrijire a gazonului sunt afaceri mici, cu doi – patru oameni, care trebuie să răspundă şi să facă tot ce e nevoie într-un timp limitat şi pentru un număr limitat de clienţi. În acelaşi timp, le rezolvăm o bună parte din ce înseamnă partea de paperwork, de documentaţie şi legătura cu autorităţile şi le liberăm undeva în jur de 20 de ore pe săptămână de muncă de birou.

O să rămânem concentraţi pe acea piaţă pentru o bună perioadă de timp. Ne-am gândit să abordăm şi Europa, dar lucrurile sunt complet diferite pe piaţa din Europa - de la tipurile de seminţe folosite, la tipuri de îngăşăminte. Ar fi multe lucruri de ajustat şi de verificat.

Modelul de business este în general B2B, dar am văzut şi necesitatea şi dorinţa din partea clienţilor casnici, clienţilor finali pentru a utiliza acest produs pentru că este o foarte mare problemă cu apa şi din experienţa partenerilor noştri, oamenii în general îţi udă gazonul cam cu 50% mai mult decat ar fi cazul, ceea ce duce mai departe la apariţie de boli şi de dăunători.

Preţul pentru utilizarea soluţiei Kotys este de aproximativ 200 de euro pentru o companie de îngrijire gazon. Dar va fi şi un abonament pentru proprietarii de gazon şi peluze care va avea un preţ asemănător cu cel al unui abonament de internet.

O campanie Ziarul Financiar Partener: BCR