Special

ZF Retail Summit 2024. Avem în continuare un apetit pentru consum, deşi consumatorii sunt mai chibzuiţi. Este important să investim acum ca să putem să creştem sectorul de retail în viitor

Retailul românesc între inflaţie şi deflaţie, între promoţii şi scumpiri, între scădere şi creştere de consum

„Suntem optimişti, credem în continuare în creşterea consumului, mai ales în online“ „Vedem o creştere a consumului, dar ea este dată de creşterea frecvenţei de cumpărare“ „Investiţiile ajută mereu pentru a avea motoare de creştere pe termen lung“ „Credem că amprenta pe care o avem în România este suficientă, dar are nevoie de investiţii majore pentru a susţine capacitatea“.

Românii au în conti­nuare un apetit pentru consum, deşi consu­matorii sunt mai chib­zuiţi, sunt mai atenţi la alegerile pe care le fac atunci când merg la cumpărături. Pentru jucătorii din retailul local este important să inves­tească ca să poată să crească sectorul de retail în viitor, au fost unele dintre concluziile evenimentu­lui ZF Retail Summit 2024. „Retailul românesc între inflaţie şi deflaţie, între promoţii şi scumpiri, între scădere şi creştere de consum“.

Evenimentul a fost organizat de ZF cu ajutorul partenerilor MasterCard, Auchan, Mazars, Profi, Vodafone, Iulius, Eli Parks, CPI Property Group, PwC, Altex, ROPECO, Metro, Cushman & Wakefield Echinox, IWF, Aqua Carpatica, Domeniile Sâmbureşti, Dropshot, BPT şi JW Marriot.

„Vedem o creştere a consumului, dar ea este dată de creşterea frec­ven­ţei de cumpărare mai degrabă decât de o creştere a bonului mediu, ceea ce poate indica că inflaţia nu mai este atât de mare pe cât era sau că ne ori­entăm către produse mai ieftine sau către mai puţine bunuri“, a spus în cadrul evenimentului Corina Buli­mar, senior managing consultant, advi­sors business development, Mastercard.

Ruxandra Târlescu, partener în cadrul PwC România, a subliniat că piaţa locală vine cu multe oportunităţi de creştere şi este o destinaţie de investiţii potrivită pentru jucătorii mari din retail.

„România reprezintă o piaţă foar­te bună pentru jucătorii mari. Con­form The Economist, România va fi ţara cu cele mai multe oportu­nităţi de creştere. Vedem că există investiţii, avem fonduri, economia creşte, comerţul cu amănuntul creşte. Evident că sunt şi lucruri de îmbu­nătăţit, însă perspectivele sunt foarte bune“, a detaliat ea în cadrul eve­nimentului ZF.

Andrei Popescu, CEO al Freshful, a vorbit despre creşterea consumului în mediul online şi despre tendinţele de creştere din acest segment al comerţului.

„Suntem optimişti, credem în continuare în creşterea consumului, mai ales în online, chiar dacă cel mare, general, ar putea fluctua. Vedem cum consumul în online în alte ţări din Europa este mult mai mare în ceea ce priveşte produsele de băcănie. Vorbesc aici din Bucureşti, nu la nivel naţional. În Bucureşti, circa 5% din toate volumele se în­tâmplă în online, pe când în alte capi­tale europene depăşeşte 15%, poate chiar 20%. Trendul de a comanda în online este din ce în ce mai prezent şi în România“, a spus el.

Jean Dumitrescu, director relaţii cu investitorii în cadrul Aquila, susţine că investiţiile vor fi un motor pentru anul 2025.

„Anul 2024 este un an de creştere pen­tru noi, dar trebuie să o vedem dintr-o perspectivă sănătoasă, să avem mo­toa­re şi pentru 2025 prin investiţii în flotă, în digitalizare, în branduri. Vrem să extindem cât mai mult por­to­foliul de produse pentru a ajunge la clienţi, cu categorii noi, să fim mai rapizi. Investiţiile ajută mereu pentru a avea motoare de creştere pe termen lung“, a detaliat el.

Adrian Ariciu, CEO al Metro România, a subliniat şi el nevoia de investiţii pentru a creşte retailul local.

„În mod categoric, retailul mai are loc de dezvoltare. Cred că consu­matorul a devenit din ce în ce mai chib­zuit, mult mai informat şi, dincolo de preţ, contează experienţa de cum­părare. Retailul care se reinventează, care se transformă va avea tot timpul de câştigat. Credem că amprenta pe care o avem în România este sufi­cientă, dar are nevoie de investiţii majore pentru a susţine capacitatea. (...) Investim, avem în plan anual undeva de 40 mil. euro în bugetul de investiţii“, afirmă CEO-ul Metro.

Acestea au fost câteva dintre concluziile primelor două paneluri ale evenimentului ZF Retail Summit 2024. Retailul românesc între inflaţie şi deflaţie, între promoţii şi scumpiri, între scădere şi creştere de consum. Puteţi citi concluziile celui de-al trei­lea panel în ediţia de joi 16 mai.

 

Corina Bulimar, senior managing consultant, advisors business development, Mastercard

Dacă ne raportăm la tranzacţiile din T1/2024, vedem că fidelitatea devine din ce în ce mai greu de atins. Încercând să controleze bugetul, consumatorul reduce valoarea medie a bonului. În acelaşi timp, frecvenţa cumpărăturilor a crescut. Lucrul acesta înseamnă pentru retailer un punct de contact mai des cu consumatorul, dar în acelaşi timp loialitatea se poate pierde.

Tipul de comerţ se va dezvolta diferit în funcţie de contextul social şi economic din fiecare oraş în parte. Este important ca în experienţa de shopping să fie integrate amble variante - online şi offline.

În 2024, există două trenduri de consum - al consumatorului premium şi al consumatorului de masă.

 

Laura Spătaru, director vânzări consumer business unit, Vodafone România

Vrem să reformăm retailul Vodafone, am făcut investiţii de 4 mil.euro şi am reamenajat 36 de magazine. Am extins portofoliul, avem peste 100 de experţi în tehnologie.

Suntem recunoscuţi în piaţă pe primul loc în zona de tech retail. Am avut 10 evenimente în magazine după lansarea unor produse în trimestrul trecut. Am făcut pop-up store-uri în zona rurală, cu suport pe tot ce înseamnă digitalizare.

Vrem să dublăm modelul de franciză în acest an, să extindem numărul de parteneri.

Noi aducem un business la cheie. Anul trecut am fost concentraţi pe easy tech şi anul acesta vrem să fim customer obsessed.

 

Tiberiu Dăneţiu, marketing director, Auchan

Activitatea noastră iniţială a fost cea din hipermarket. Apoi am dezvoltat digitalul, e-commerce, şi am introdus şi formatele de proximitate. Astăzi, avem peste 420 de magazine în format de ultraproximitate sau format mic.

În 2023, am lansat Auchan discount, iar anul acesta le-am transformat în hipermarketul discount ATAC, un format puternic de discount.

Avem un proiect prin care încercăm să producem local produse care să meargă în mai multe ţări - România, Ungaria şi Polonia, astfel încât să putem creşte volumele, capacitatea şi puterea producătorilor români, să obţină preţuri competitive şi pe alte pieţe. Susţin ideea ca România să devină un producător pentru Europa.

 

Bianca Vlad, tax partner, Mazars

Anul 2024 este un an cu oportunităţi, provocări şi surprize. Avem multe pachete legislative din 2023 care sunt în implementare. Trebuie să vedem ce se întâmplă cu ele.

Nu ştiu dacă vine o furtună în 2025. Depinde cât de mult va încasa statul în 2024 şi cât de puţin va cheltui.

Fenomenele de inflaţie şi deflaţie apar dintotdeauna. Important e cât de mari sunt şi pe ce perioadă. Orice fenomen are şi părţi bune şi rele.

O creştere de taxe duce mereu la o tentaţie mare să eviţi plata lor. Creşterea TVA din 2010 a dus la creşterea colectării pe termen scurt, dar scădere ulterioară.

 

Călin Costinaş, deputy CEO, Profi

Noi am trecut de la o inflaţie foarte mare la anumite categorii la deflaţie. Anul acesta avem şi inflaţie, şi deflaţie, depinde de categorii.

În continuare există un minus pe partea de forţă de muncă. Este momentul cel mai bun, unul în care piaţa încă consumă, poţi să reconfigurezi partea de costuri.

Cred că şi în proximitate este important preţul. Cred că dacă uiţi că preţul este foarte important, poate cel mai important în perioada aceasta de inflaţie, atunci ieşi de pe piaţă.

Eu cred că discutăm de o combinaţie între comoditate şi un preţ care să fie corect.

 

Teodor Grosu, retail ERP account manager, TotalSoft

Este un an plin de multe provocări, care să ne aducă multă productivitate şi o creştere din punctul de vedere al retailului.

Vedem o creştere a retailerilor în a crea o experienţă a consumatorilor atunci când intră într-un magazin. Fie că vorbim de magazine alimentare sau nonalimentare, consumatorul a început să nu-şi mai dorească doar să cumpere rapid şi să se ducă acasă, ci să experimenteze, să vadă lucruri noi.

Viitorul retailului din perspectiva tehnologiei îl văd pe un trend ascendent, pe piaţa din România avem noroc că avem jucători mari.

 

Adrian Ariciu, CEO, Metro România

Uitându-ne înainte, provocarea vine din transformare. Atunci când eşti mai aproape de vârful unui munte trebuie să creezi un mindset că urmează un alt munte după aceea.

Cred că potenţialul este că putem să transformăm aceste provocări într-o oportunitate bazându-ne pe creştere, leadership, inovaţie.

Cu toată expansiunea unor canale preponderente, comerţul de proximitate modern şi discounterul, credem că având o populaţie rurală de aproape 50%, un magazin al comunităţii este un magazin care poate să facă diferenţa.

Cu sprijin din partea mediului privat, dar şi a statului pentru ca producătorii să devină competitivi, cred că putem să susţinem valoarea adăugată.

 

Ruxandra Târlescu, partener, PwC România

Piaţa din România este în continuare extrem de interesantă pentru jucătorii mari. Avem retailerul polonez Zabka, care intră în piaţă, sunt şi alţii - nu neapărat pe zona de food, ci mai repede pe zona de fashion, beauty, care intră în piaţa locală. România reprezintă o piaţă foarte bună pentru jucătorii mari. Conform The Economist, România va fi ţara cu cele mai multe oportunităţi de creştere. Vedem că există investiţii, avem foduri, economia creşte, comerţul cu amănuntul creşte. Evident că sunt şi lucruri de îmbunătăţit, însă perspectivele sunt foarte bune.

Retailerii trebuie să fie agili în această perioadă, să se reinterpreteze constant. Concurenţa este foarte mare.

 

Daniel Gross, CEO, Penny România

2024 este un an cu multe provocări. Va fi marcat de o inflaţie generală mai mică. Provocările nu sunt neapărat din zona negativă.

Formatul de discount o să crească, clienţii devin tot mai chibzuiţi.

Tehnologia este acum commodity, ne ajută să fim mai eficienţi, să ne simţim mai bine la muncă, să eliberăm resurse dintr-o parte pentru a le folosi în altă parte, cu valoarea adăugată mai mare.

Oamenii vor să cumpere produse locale dacă ele au un preţ competitiv.

Este o oportunitate pe dezvoltarea verticală a pieţei pe zona de procesare.

 

Szabolcs Nemes, partener, Roland Berger România

Vedem în continuare o migrare spre forme ale comerţului modern. Este o continuare firească a demersurilor care s-au întâmplat şi în anii trecuţi. Dacă ne uităm la ponderea acestuia în totalul pieţei, încă este loc de creştere.

Pe termen mediu şi lung vom avea un număr mai mic de consumatori, probabil cu un milion de consumatori mai puţin până în 2030. Am pierdut peste 2-3 milioane în ultimii 10-15 ani. Este de avut în vedere şi acest aspect.

Mai suntem campioni la un aspect în Europa, la ponderea cheltuielilor cu produse alimentare şi băuturi nealcoolice în totalul cheltuielilor, cu aproximativ 30%.

 

Ionuţ Ilie, managing director, Vel Pitar

Eu sunt relativ optimist pentru 2024. E nevoie de adaptabilitate. Avem şi deflaţie, dar decentă.

Provocările pentru noi vin din predictabilitate şi resursele umane

Pâinea este reglementată ca dimensiune, doar din sută în sută de grame, nu te poţi juca cu cantitatea.

Reducerea cantităţii unui produs vine însă din creşterea preţurilor la materii prime şi a altor costuri. Nu este o păcăleală

Dacă aş vrea să fac acum o investiţie în automatizare acum, nu ar merita. Este mai ieftin pentru mine să ţin 10 oameni decât să cumpăr un robot cu 2 mil. euro.

 

Andrei Popescu, CEO, Freshful

Să găseşti oameni buni este o adevărată provocare în ziua de azi, şi nu doar oameni buni, ci oameni suficienţi. Pe perioada iernii nouă ne-a fost foarte dificil să recrutăm oameni ca să susţinem cererea foarte mare din online.

Online-ul este canalul care a crescut cel mai mult anul trecut, cu 49% faţă de 2022, faţă de 15% cât a fost creşterea overall a retailului, a industriei, creştere venită foarte mult din inflaţie şi cu volume mai mici.

Preţul este poate cel mai important lucru pe care-l caută consumatorii, inclusiv în ziua de azi, chiar dacă inflaţia coboară spre 6%.

 

Thibaut Boidin, CEO, Heineken România

Piaţa berii a suferit în 2023, dar vedem că îşi revine. Piaţa locală are oportunităţi mari de creştere. Provocările ţin de predictabilitate.

Investim anual 25 mil. euro în fabrici şi e important să ştim cum va evolua economia.

99% din producţie merge în piaţa locală.

HoReCa este un segment important pentru noi, dar foarte mic în România, de doar 10%. Văd oportunitatea mare de creştere. În alte ţări HORECA are pondere dublă şi chiar triplă.

Cred că pe viitor vom vedea un trend spre premiumizare. Consumul diferă în zona urbană şi rurală, dar per total vedem o tendinţă spre premium şi branduri internaţionale produse local.

 

Jean Dumitrescu, director relaţii cu investitorii, Aquila

Principala provocare din 2024 este optimizarea continuă a portofoliului de produse, pe fiecare canal în parte. Consumul a scăzut în T1, dar să nu uităm că Paştele a căzut în T2.

Avem problema forţei de muncă. Facem acţiuni de retenţie şi am crescut la 100 numărul de oameni din afara UE. Vom creşte la 170.

În vremuri de criză, consumatorul se uită la preţul mâncării, al utilităţilor, iar puterea brandurilor contează mult.

Am observat în T2 o creştere puternică pe produsele congelate, mai ales pentru HoReCa.

Am văzut o încetinire a extinderii pe formatele de magazin mari şi accelerare pe cele mici.

 

Gilles Ballot, CEO, Carrefour România

Integrarea magazinelor Cora în businessul Carrefour reprezintă o provocare pentru noi în 2024, iar în paralel ne uităm la modul în care putem să îmbunătăţim şi mai mult satisfacţia clienţilor, pentru că în final totul se reduce la consum şi la consumator.

Consider că un raport calitate-preţ corect este ceea ce îşi doresc cu adevărat consumatorii, şi mai multe produse locale. Avem 1.300 de producători care ne lirează în fiecare zi produse proaspete. Avem Grădina Noastră, programul Carrefour de agricultură cu fermieri locali. Avem 10 astfel de unităţi în ţară.

Vrem să creştem modelul de tip convenience, care înseamnă magazine mici, mai aproape de casă, marketurile.

 

Antoniu Niţuleasa, general manager, IWF

În 2023, am recrutat aproape 3.000 de persoane din Asia pentru alţi angajatori. Mai avem în jur de 900 de angajaţi care sunt distribuiţi în leasing şi outsourcing în diferite industrii- automotive, retail etc.

România este o destinaţie, nu doar un punct de escală pentru forţa de muncă din Asia.

România are un contingent pentru a atrage forţă de muncă din afara EU de 100.000 de oameni pe an. În 2023, au fost 60.000- 70.000 de permise şi avize de muncă, dar statistica îi include şi pe cei cărora le-au expirat contractele.

România are capacitate de absorbţie, dar procesul de recrutare este unul foarte lung. El se poate întinde pe 5-8 luni, depinde de ţara din care vin oamenii. Autorităţile impun multe filtre, iar procesul de acordare a vizelor s-a îngreunat de la două-trei luni la patru luni.

 

Bogdana Gheorghe, managing director, RetailZoom

În contextul inflaţiei, promoţiile au devenit un mecanism de sprijin şi de stimulare a comportamentului de achiziţie. În datele de retail pe care le avem, promoţiile au crescut în pondere. Creşterea este semnificativă. Practic, în ultimii patru-cinci ani, ponderea vânzărilor care s-au realizat în promoţie a scăzut sistematic, iar acum, într-un an de zile, a recuperat cam tot ce s-a pierdut din 2018 încoace, când ponderea vânzărilor în promoţie era de 25%, deci una din patru achziţii era făcută în promoţii.

Majoritatea promoţiilor variază în preţ cu cel puţin 5%. De la finalul lui 2023, ponderea acestor vânzări a crescut către 30%. Ea se menţine, cu menţiunea că doar în ianuarie a scăzut spre 24%, dar ca medie pentru T1 suntem la 27-28% vânzări generale realizate în promoţie la tot ce înseamnă coş de cumpărături.

 

Alexandra Dinovici, director general, Glovo România

Am văzut în ultimii doi ani că în anumite oraşe segmentul horeca şi-a dublat valoarea şi volumul. Canalul de livrare a devenit de sine stătător, mai mare decât cel de offline, mai ales în sezonul rece.

În sezonul rece, cererea fiind mai mare faţă de ofertă, procentul de livratori străini creşte la 30%. În sezonul estival, procentul scade la 10%.

Un număr mai mare de consumatori a trecut în zona de promoţii, dar există în paralel şi trendul spre premiumizare, şi în retail şi în HoReCa. E un paradox, două comportamente care apar simultan.

 

David Alb, CEO, Senneville

Noi producem deserturi în Timişoara şi lucrăm acum la o nouă unitate de producţie, o fabrică de deserturi, una dintre cele mai moderne din România. Va fi în judeţul Hunedoara.

Forţa de muncă este una dintre principalele provocări, noi am ajuns la peste 30 de expaţi cu care lucrăm.

Eu, ca producător român, văd o tendinţă a pieţei şi a consumatorilor care îşi doresc produse tradiţionale româneşti. Văd o întoarcere către origini. Este un potenţial fabulos al României prin producătorii români, noi vrem să punem umărul în a ne transforma nu doar într-o ţară de consum al produselor din străinătate, ci şi într-o ţară exportatoare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels