ZF IT Generation

ZF IT Generation. Investor Watch Remus Rădvan, head of venture strategy, Wayra UK: Un proiect de tip corporate venture capital nu poate funcţiona cu o singură investiţie, într-un singur start-up, pentru că dacă acel proiect nu merge, eşuează tot

16 mai 2024 Autor: Adrian Seceleanu

„Important este să se investească la nivel strategic, să se vină cu resursele pe care o corporaţie le are şi să le pună la dispoziţia start-up-ului, să colaboreze, astfel încât să creeze un parteneriat strategic”

Corporaţiile care au în plan să lanseze vehicule de investiţii în start-up-uri (aşa numite corporate venture capital - CVC) ar trebui să fie conştiente de la început că trebuie să-şi bugeteze resurse umane şi materiale pentru a susţine crearea unui portofoliu de 10-20 de proiecte pentru a obţine cu adevărat rezultate, pentru că o investiţie într-un singur proiect poate duce la eşecul întregului demers.

„Corporaţiilor le trebuie o strategie clară de genul - vreau să investim în parteneriate cu 20 de start-up-uri în anul acesta, să vedem ce învăţăm. Şi aici e o provocare pe care o văd pentru că adesea corporaţiile spun - hai să încercăm un parteneriat, să vedem cum iese. După care mai investim, mai punem, mai angajăm oameni în divizia asta şi aşa mai departe. Dar această abordare e în antiteză cu ce se întâmplă în tot ecosistemul. Dacă pui toată greutatea pe un proiect şi dacă acela cumva se întâmplă să nu meargă se închide, se anulează tot. Şi atunci trebuie să ai o abordare de tip portofoliu de 10-20 de start-up-uri. Deci nu test cu un start-up, trebuie să-ţi asumi o strategie de portofoliu“, a declarat în cadrul emisiunii ZF IT Generation Remus Rădvan, head of venture strategy în cadrul Wayra UK - compania de venture capital şi platforma de inovaţie deschisă a grupului de comunicaţii Telefonica.

De asemenea, a adăugat Rădvan, lansarea unui asemenea proiect cu speranţa că acesta poate avea succes fără o susţinere puternică de la nivelul boardului este o iluzie.  „Dacă boardul de executivi al corporaţiei respective nu îşi asumă o strategie în direcţia aceasta, totul este neant. O spun foarte sincer pentru că altfel proiectele mici pe care un start-up le propune la început, sunt foarte puţin semnificative pe harta corporaţiei. E important la nivel de board o persoană, strategy officerul, tech­nology officerul, unul dintre aceşti oameni trebuie să fie un sponsor al acestei iniţiative, adică să şi-l asume cu obiective clare, cu indicatori, cu tot ce are nevoie să poată livra“.

Dincolo de acest „sponsor“ şi boardul trebuie să susţină aceste proiecte şi să-şi asume un plan clar de lucru, nu doar să mimeze susţinerea, pentru că altfel rezultatele nu vor apărea.

“Important este să se investească la nivel strategic, să se vină cu resursele pe care o corporaţie le are şi să le pună la dispoziţia start-up-ului, să colaboreze, astfel încât să creeze un parteneriat strategic, astfel automat şi investiţia va creşte la fel ca şi beneficiile comerciale, strategice şi culturale“.

O campanie Ziarul Financiar Partener: BCR