Business Internaţional

În timp ce toată lumea se frământă cu privire la maşinile electrice chinezeşti, o nouă ameninţare pândeşte din partea chinezilor într-un alt segment al sectorului european al transportului: autobuzele electrice

În timp ce toată lumea se frământă cu privire la...

Autor: Catalina Apostoiu

13.05.2024, 22:47 18091

Companiile chinezeşti deţin o treime din piaţa de autobuze elec­trice a Europei, iar producătorii locali de autobuze vor ca UE să se implice, notează Politico.

O cincime din maşinile electrice vândute în Europa anul trecut au pro­venit din China, iar ONG-ul Transport & Environment se aş­teaptă ca acest procent să urce la un sfert în acest an.

Îngrijorări similare există cu privire la sectorul autobuzelor: China s-ar putea folosi de dimensiunea pie­ţei sale interne, unde aproape toate autobuzele sunt electrice, şi de cos­turile mai scăzute de producţie, pentru a-şi zdrobi rivalii europeni.

Deocamdată, însă, autorităţile de la Bruxelles nu dau atenţie apelurilor industriei de investigare a producă­torilor chinezi de autobuze pentru subvenţii inechitabile. In­dustria se schimbă rapid graţie unei decizii a UE de interzicere a co­mercializării de autobuze poluante până în 2035. Aceasta dă impuls pie­ţei autobuzelor care nu folosesc car­buranţi fosili, în special autobuze electrice.

Autobuzele urbane sunt în prim plan pentru electrificare. Iar acesta este un sector unde companiile chine­zeşti sunt jucători puternici.

Anul trecut, cei mai mari 12 pro­ducători ai continentului au vândut 5.107 autobuze electrice, aproape o treime fiind fabricate de companiile chineze Yutong, BYD şi joint ven­ture-ul BYD cu compania britanică Alexander Dennis, şi Zhongtong.

Procentul este în scădere de la 41% în 2022, iar cota chinezilor s-a diminuat graţie unei creşteri puter­nice a producţiei de autobuze de către MAN din Germania şi Solaris din Polonia.

Brandul chinez BYD se bucură însă de o prezenţă în creştere.

Are pla­nuri ambiţioase pentru piaţa maşinilor electrice şi este un jucător dominant în segmentul autobuzelor electrice cu fabrici în UK, Olanda şi Ungaria.

În ianuarie, BYD a reuşit să câş­ti­ge un contract pentru 92 de auto­buze cu o valoare de 43 milioane de euro pentru compania flamandă de transport public De Lijn, o pierdere usturătoare pentru producători locali ca Van Hool sau producătorul olandez de autobuze VDL Bus & Coach. Acordul conţine o prevedere suplimentară pentru furnizarea unui număr total de 500 de autobuze pe viitor, ceea ce i-ar aduce BYD 234 milioane de euro.

Van Hool şi-a declarat falimentul luna trecută. VDL pretinde că BYD este masiv subvenţionat de guvernul chinez.

Deocamdată, Comisia Europeană nu a luat în vizor segmentul autobuzelor la scara la care a făcut-o cu maşinile electrice.

Dar companiile europene speră că Bruxelles-ul va ţine sub observaţie piaţa.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels