ZF IT Generation

ZF IT Generation. Start-up Update. Mădălin Ilie, CEO, Telerenta – platformă de închiriere echipamente electronice: Creştem într-un ritm accelerat şi ţintim să ajungem la 10.000 de produse închiriate la final de an. Peste o lună intrăm pe piaţa din Polonia, iar la final de an şi pe cea din Spania

17 mai 2024 Autor: Ioana Nita

Pentru anul în curs, start-up-ul are bugetate investiţii de circa 5 milioane de euro l Pe platforma telerenta.ro şi-au făcut cont până acum peste 40.000 de persoane. Produsele electronice din oferta Telerenta pot fi livrate sau închiriate direct din reţeaua sa actuală de 14 unităţi de tip „vending machine” amplasate în mai multe oraşe din ţară, planul fiind de a ajunge la 100 de rentboxuri anul viitor.

Telerenta, start-up-ul local susţinut de grupul NCH Capital, care a lansat în urmă cu un an o platformă automatizată pentru închirierea de echipamente electronice, şi-a propus să ajungă la finalul acestui an la 10.000 de produse închiriate pe plan local, în condiţiile în care businessul creşte într-un ritm accelerat. Recent, start-up-ul a adăugat noi categorii de produse care pot fi închiriate şi se pregăteşte pentru lansarea platformei şi pe pieţele din Polonia şi Spania. Per total, pentru anul în curs, start-up-ul are bugetate investiţii de circa 5 milioane de euro.

„Acest prim an a fost foarte, foarte intens pentru noi. Am dezvoltat mult în zona de platforme, în zona de procese, logistică, integrări cu diverşi parteneri şi zicem noi că a fost cu succes. În acest moment, peste ţintele pe care noi ni le-am stabilit în planul de afaceri iniţial, suntem undeva la peste 30% în plus. Ne-am îndeplinit obiectivele pentru anul trecut, iar obiectivul pentru 2024 este de a ajunge la 10.000 de echipamente închiriate până la finalul anului, şi deja suntem peste el după primele patru luni ale anului. Reacţia pieţei este mai bună decât ne-am aşteptat. Am reuşit să implementăm foarte multe lucruri şi foarte multe tehnologii care ne-au optimizat procesele - aici am avut cumva şi suportul companiilor din grup în zona de identificare clienţi, triere, validare a contractelor şi în zona de livrare”, a declarat în cadrul emisiunii ZF IT Generation Mădălin Ilie, CEO al Telerenta.

El a adăugat că pe lângă platforma online Telerenta.ro, start-up-ul a mers în paralel şi în zona de retail cu o reţea de rentbox-uri care a ajuns în prezent la 20 de automate răspândite în mai multe oraşe din ţară.

„În ceea ce priveşte rentbox-urile, surpriza plăcută este că acum, acoperind destul de bine ţara, avem luni sau perioade în care ajungem să avem mai mult de 20% din dispozitivele livrate prin reţeaua proprie de automate. Şi văzând că acest beneficiu oferit clienţilor de a avea rapiditate în a ridica, noi având şi stoc în ele, adică poţi merge chiar în aceeaşi zi să ridici produsul, planul este să ne extindem până la 100 de automate şi credem că în următorul an vom reuşi să facem acest lucru.”

Start-up-ul Telerenta a lansat platforma cu acelaşi nume în mai 2023, iar la finalul anului a reuşit să ajungă la un total de peste 3.000 de produse închiriate pe plan local. Iniţial, pe telerenta.ro se puteau închiria doar televizoare, însă din luna septembrie 2023 a început să adauge şi alte produse electronice în oferta sa de închiriere, precum telefoane, laptopuri, şi tablete. Iar din octombrie a lansat în platformă şi o funcţionalitate dedicată companiilor, pentru a acoperi şi segmentul B2B.

Recent, start-up-ul şi-a extins gama de produse, adăugând în portofoliu atât noi categorii, precum foto – video, electrocasnice, dar şi noi modele de televizoare şi echipamente audio.

“Am crescut destul de mult portofoliul de produse, gama de produse cu totul. Dacă acum un an, când ne-am auzit pentru prima oară, aveam doar televizioare, care a fost categoria pilot cu care am pornit, între timp au venit pe rând laptopuri, telefoane, tablete. Iar acum, mai recent, avem sisteme desktop, monitoare, console şi cele mai noi categorii, aparate foto, în zona de mirrorless şi DSLR şi videoproiectoare pentru zona de business. Şi asta, cumva, în zona de categorie a fost parte de extindere. Iar în interiorul categoriilor am adăugat mai multe branduri şi am lărgit şi gamele de produs, astfel încât să deservim mai multe nevoi pe care le au clienţii noştri. Cu precădere am adus echipamente care se pretează pentru situaţii şi scenarii de business”, a punctat CEO-ul Telerenta.

Pentru segmentul B2B, start-up-ul a introdus în portofoliu mai multe tipuri de echipamente precum dispozitive portabile, laptopuri de business, monitoare de business, monitoare de grafică, ecrane specializate mari şi foarte mari şi proiectoare. Printre clienţii B2B ai Telerenta se numără în principal companii care activează în zona HoReCa – pensiuni, hoteluri, baruri şi restaurante, şi în industria de IT.

Segmentul B2C reprezintă în acest moment circa 90% din businessul Telerenta, iar cele mai închiriate echipamente sunt telefoanele mobile, televizoarele şi consolele pentru jocuri. Per total, pe platforma telerenta.ro şi-au făcut cont până acum peste 40.000 de persoane.

În 2023, investiţiile în businessul Telerenta s-au situat la 3 milioane de euro, cea mai mare parte din sumă mergând către stocurile de echipamente, iar pentru anul în curs, start-up-ul are bugetate investiţii de circa 5 milioane de euro, în condiţiile în care se dezvoltă în ritm accelerat atât pe plan intern, cât şi extern. Primele pieţe externe unde va fi prezent start-up-ul Telerenta încă de anul acesta sunt Polonia şi Spania.

“În circa o lună Telerenta Polonia va fi deschisă publicului şi operaţională. Lucrurile sunt foarte avansate acolo, atât din punct de vedere legal, entităţi juridice, firmă şi tot ce ţine parteneri locali ş.a.m.d., cât şi din punct de vedere platforme, software. Practic, aşa cum am construit noi Telerenta România, este un model replicabil şi scalabil în mult mai multe pieţe. Deci vom vedea Telerenta Polonia în aproximativ o lună, iar spre finalul acestui an vom vedea şi Telerenta Spania”, a menţionat Mădălin Ilie.

De ce va merge Telerenta însă şi spre zona vestică a Europei şi nu doar în regiune? “Spania are mai multe aspecte interesante. Practic, noi încercăm să învăţăm şi să testăm cât mai multe scenarii posibile. Pentru grup, alegerea României ca ţară pilot a fost pentru mulţi o alegere surprinzătoare. E o ţară cu foarte mulţi proprietari, cu un apetit mare pentru a deţine lucrurile în proprietate şi a fost o provocare, a fost un test în sensul în care dacă proiectul acesta este viabil într-o ţară în care oamenii îşi doresc să aibă lucrurile în proprietate, atunci e clar că va avea succes şi pe alte pieţe”, a explicat el, adăugând că studiile arată că apetitul de închiriere al româniilor este la circa 4% - 4% dintre români ar închiria un produs electronic, în timp ce în ţările din vest procentul este aproape dublu deja. “Deci acesta este principalul motivul pentru care România a fost aleasă ca proiect pilot. Dacă dovedim că va funcţiona aici, este clar că va funcţiona şi în alte pieţe. Apoi Polonia este o piaţă evident mai mare şi ca număr de locuitori şi din punct de vedere venituri. Şi în Polonia există şi câţiva jucători locali de dimensiuni, să zicem, comparabile cu ale Telerenta. Şi atunci, acolo există competiţie şi acesta este un alt scenariu pe care noi vrem să-l testăm, să vedem care sunt particularităţile, ce este de învăţat. Iar Spania are o piaţă de închiriere mult mai matură decât tot ce există în Europa de Est. Este al treilea scenariu de dezvoltare către care mergem, acolo unde există businessuri mature de închiriere cu care vrem să împărţim piaţa.”

O campanie Ziarul Financiar Partener: BCR