Companii

Supliment Retail. Analiză. Românii cheltuie 29 mld. lei pe haine, pantofi şi echipamente sportive, iar loc de creştere există încă, motiv pentru care an de an branduri noi îşi pun piaţa locală pe harta proprie

Anul trecut, 63 de magazine noi şi-au găsit loc în mallurile IULIUS - atât în reţeaua Iulius Mall, cât şi Palas Iaşi şi Iulius Town Timişoara.

Anul trecut, 63 de magazine noi şi-au găsit loc în mallurile IULIUS - atât în reţeaua Iulius Mall, cât şi Palas Iaşi şi Iulius Town Timişoara.

Autor: Cristina Roşca

07.05.2024, 00:06 79

♦ „România nu a ajuns încă la saturaţie în materie de proiecte mari de retail, iar publicul este foarte receptiv la concepte noi şi formate actualizate.“ ♦ Totuşi, deşi apetitul pentru trenduri şi pentru modă e în continuare evident, se poate observa şi o migraţie a unor consumatori către branduri cu politică de discount, acesta fiind un efect al contextului economic din ultimii ani, marcat de inflaţie.

Românii au cheltuit anul trecut pe haine, încălţă­minte şi echipamente sportive 27 de miliarde de lei, iar suma este aşteptată să crească în acest an la un pas de 29 de miliarde de lei, un nivel record pentru industrie, arată estimările companiei de cercetare de piaţă Euromonitor.

Astfel, sectorul va depăşi în premieră nivelul atins în 2019, ultimul an de normalitate pentru actorii economici şi pentru consumatorii care a trebuit să se confrunte ulterior cu probleme multiple precum pandemia, războiul de la graniţă şi inflaţia. De altfel, aceasta din urmă a pus şi pune în continuare umărul la creşterea vânzărilor de modă din România, în contextul în care preţurile cresc şi în 2024, la fel ca şi în anii anteriori, arată datele de la Institutul Naţional de Statistică.

Scumpirile îşi pun însă amprenta asupra industriei şi în alt fel, şi anume, unii consumatori migrează către branduri cu preţuri mai mici ori chiar cu politică de discount.

Aşadar, pariul pe discount se extinde din zona de alimente şi în piaţa de modă, astfel că outleturile şi magazinele cu preţuri mici câştigă teren într-o perioadă în care românii sunt tot mai precauţi la shopping.  Ce înseamnă asta? Pe de-o parte, multe dintre brandurile noi care au intrat pe piaţă în ultimii ani, printre care se numără HalfPrice, La Locura şi Lefties (parte a grupului Inditex), activează în segmentul de outlet sau în cel de discount. Pe de altă parte, mărcile deja existente şi active în această zonă de preţ - cum e cazul Pepco, Sinsay sau C&A - pariază pe o expansiune accelerată.

„Plănuim să ne extindem reţeaua din România şi să renovăm totodată o parte dintre magazinele existente. În 2024 avem în plan să deschidem încă patru magazine în Piteşti, Giurgiu şi Bucureşti. Anul trecut am inaugurat trei unităţi - în Piteşti, Alba Iulia şi Calafat - şi am relocat magazinul din Iaşi“, spun reprezentanţii C&A, retailer cunos­cut pentru magazinele sale de mari dimensiuni şi pentru politica preţu­rilor sub medie. Oficialii brandului con­fimă importanţa tot mai mare a preţului în modă şi spun că clienţii români au reacţionat bine la cam­paniile de discounturi şi la ofertele spe­ciale ale C&A. Recent, compa­nia a anunţat reducerea preţurilor în reţeaua locală ce numără peste 50 de magazine.

Oficialii retailerului spun că au decis ca în 2024 preţurile articolelor să fie mai mici, în medie, cu 10% în România decât în alte pieţe unde grupul este prezent, iar asta din cauza mediului economic dificil de pe plan local.

Chiar şi aşa, piaţa locală rămâne una atrăgătoare pentru retailerii de modă. În total, în ultimii doi ani, peste 15 noi branduri de modă au in­trat în România, semn că în conti­nuare consumatorii locali sunt pa­sionaţi de cum arată şi de ce poartă. O bună parte dintre nou-veniţi însă, sunt activi în zona preţurilor mici, în frunte cu Lefties, Primark şi HalfPrice.

„Piaţa locală nu a ajuns încă la saturaţie în materie de proiecte mari de retail, iar publicul este foarte receptiv la concepte noi şi formate actualizate, afirmă Oana Diaco­nescu, head of leasing retail, IULIUS, unul dintre cele mai pu­ternice nume din piaţa de real-estate locală.

„Am observat felul pozitiv în care publicul nostru a reacţionat anul trecut, când a avut ocazia să acceseze noi branduri.“

Grupul IULIUS deţine, printre altele, o reţea de malluri în Iaşi, Timişoara, Cluj-Napoca şi Suceava.

„Când vine vorba despre fashion, cei mai mulţi români preferă în continuare să îşi facă cumpărăturile în mall. Anul trecut am înregistrat, la nivel de grup, o creştere de 10% a cifrei de afaceri faţă de 2022 şi un trafic de peste 70 de milioane de vizite“, adaugă Oana Diaconescu.

Ea mai spune că a observat că, în continuare, clienţii sunt atraşi fie de segmentul mass market, fie de cel premium, cu unele ajustări în ceea ce priveşte frecvenţa sesiunilor de cumpărături şi bugetul alocat. Aşadar, românii sunt mai cumpătaţi, din motive evidente, însă nu renunţă la brandurile favorite, pe care le cumpără în continuare.

„Am adus Peek&Cloppenburg la Iaşi ca răspuns la o cerere concretă, am văzut cât de bine a fost primit brandul Hugo Boss pe segmentul premium. Totodată, Primark, după Bucureşti, a ales Timişoara pentru extinderea reţelei la nivel naţional. Magazinul va fi inaugurat anul acesta, în proiectul mixed-use Iulius Town. Apoi, o altă noutate este Lefties, parte a grupului Inditex, care va deschide, tot anul acesta, în Iulius Town Timişoara, cel de-al doilea Digital Store din România (după cel din Craiova - n.red.). Pentru noi, contează mult să oferim publicului un mix cât mai dinamic şi variat de branduri.“

Anul trecut, 63 de magazine noi şi-au găsit loc în mallurile IULIUS - atât reţeaua Iulius Mall, cât şi Palas Iaşi şi Iulius Town Timişoara.

De ce vin marii retaileri către România?

„La nivel macro, România este o piaţă efervescentă, în continuă evoluţie, conectată şi familiarizată cu pieţele internaţionale. În plus, după peste 20 de ani de retail modern, în care formatele au evoluat din ce în ce mai mult, există acum centre comerciale care pot acomoda cerinţele specifice ale brandurilor internaţionale. Sunt multe nume internaţionale care fie se uită spre această piaţă şi deja îşi construiesc strategia de dezvoltare, fie sunt receptive la propunerile de colaborare venite din România“, explică Oana Diaconescu.

Când vine vorba de modă, România a fost în ultimii 15 ani cunoscută în regiune ca o piaţă cu apetit mare pentru branduri, cu consumatori interesaţi de trenduri şi dispuşi să cheltuie pe modă şi cosmetice o pondere mai mare din salariu comparativ cu polonezii, cehii sau ungurii. În aceste ţări, salariile medii erau mai mari decât cele pe plan local, dar comportamentul de shopping era diferit. Poate de aceea, unele mărci au venit în România înainte de a pătrunde în alte state din regiune, chiar dacă acestea erau mai dezvoltate economic.

Acum lucrurile se schimbă, iar preţul devine un argument tot mai important şi local, într-un sector unde până recent doar brandul dicta.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO