Afaceri de la zero

A inceput operatiunea "Redesenarea Romanei pe bucati", in cateva sute de mii de exemplare

01.03.2005, 00:00 Autori: Anca Rif, ZF Transilvania , Dana Ciriperu

Pana in 1989, cartografia era legata in Romania de firmele de stat, care realizau in mare parte harti de perete sau atlase rutiere, detinand monopolul din domeniu. De cativa ani, productia de harti a intrat in sfera afacerilor private, astfel ca, pe langa planurile urbanistice elaborate de birourile de specialitate din cadrul consiliilor locale si judetene, o serie de firme au inceput sa "redeseneze" teritoriul Romaniei.


DotatTi cu echipamente performante, cartografii traverseaza "la pas" multe din zonele pe care, ulterior, le reprezinta pe harta. Dincolo de parametrii unei afaceri de succes, productia de harti are astfel si dimensiunile unei activitati de cercetare.


In plus, o data cu patrunderea companiilor private pe piata cartografiei, unele dintre aspectele particulare ale "hartilor moderne" au devenit profiturile realizate din vanzarea spatiului publicitar din interiorul hartilor.



Un hobby transformat in afacere


Activitatea de inceput a firmei Micro Mapper din Cluj se leaga de colaborari cu o serie de firme din Ungaria, care le solicitau cartografilor clujeni harti montane sau ale unor orase din Transilvania. Aceste intalniri se derulau inainte de anul 2000 si l-au determinat pe Kuszalik Jozsef sa infiinteze in 2001 propria firma de productie cartografica. "Am facut orientare sportiva de mic copil si am invatat sa descopar traseele din padure doar cu ajutorul unei harti. Am facut apoi, impreuna cu tatal meu, harti de orientare scolara. A fost un hobby transformat ulterior in activitate, mai ales dupa ce am absolvit Colegiul de Cartografie din cadrul Universitatii Babes-Bolyai", isi aminteste Kuszalik Jozsef, coactionar al firmei.


De la inceput a vrut sa demonstreze ca ceea ce se face bine in Ungaria poate fi realizat la aceleasi standarde si la noi. "Orice harta apartine, pana la urma, infrastructurii turistice", considera Kuszalik.


Trasee montane



La inceput, societatea clujeana a realizat harti ale oraselor mai mici si harti montane, pe teritorii mai restranse. "Avem in plan o harta a Romaniei, iar pentru orasele mari am editat deja harti pentru Cluj si Targu Mures, urmand a tipari harta Timisoarei, a Aradului si a Oradei", a mai spus proprietarul Micro Mapper. Cartografii clujeni au adunat deja intreaga baza de date pe care o vor valorifica anul acesta.


Pe segmentul hartilor montane, societatea clujeana colaboreaza cu o alta firma din localitate, Erfatur, cu experienta in domeniul turismului. Zona turistica Vladeasa a fost prima tinta a celor doua firme clujene. "Am cautat punctele de cazare cele mai importante din arealul ales si le-am oferit proprietarilor spatii de publicitate in interiorul hartii, fara a incarca inutil functionalitatea materialului", explica Kuszalik Jozsef, care considera ca "reclama cu masura" ofera un beneficiu in plus hartii.


Societatea clujeana a inceput vanzarea directa a hartilor montane abia in 2004, dar a avut cinci magazine de distributie in Bucuresti si cate unul la Oradea si Cluj, vanzand peste 5.000 de harti ale zonei turistice Vladeasa.


De la planse didactice la B2B


Stiefel Eurocart este o companie multinationala care a patruns pe piata romaneasca in 1998, prin deschiderea unei filiale la Oradea. Reprezentantele europene ale companiei servesc aproape 50.000 de scoli anual, cu o gama extrem de variata de harti si planse didactice.


In Romania, activitatea firmei este structurata pe trei departamente, acesta fiind de fapt un model global pe care firma-mama il impune oricarei societati ce intra in grup. "Produsele specifice institutiilor de invatamant nu reprezinta decat un segment al activitatii noastre", explica Silviu Huplea, di-rector al departamentului de B2B din cadrul companiei.


Adresandu-se in special companiilor pri-vate si institutiilor publice, departamentul condus de Silviu Huplea ofera produse specifice nevoilor de business ale acestora, fiind unul dintre cele mai noi departamente ale societatii.


La inceput, Stiefel Romania a realizat in exclusivitate harti si planse didactice scolare. "Strategia companiei viza dezvoltarea in toate tarile din Europa Centrala si de Est, iar piata romaneasca era extrem de atractiva in planul lor de afaceri. Ulterior ne-am putut dezvolta si pe alte departamente, care evolueaza si in continuare", spune Huplea.


Colaborarea cu institutiile de invatamant este in continuare cea mai benefica pentru activitatea Stiefel Romania, motivatia oferita de directorul departamentului de B2B tinand de intaietatea aparitiei pe piata. "In prezent avem o retea de distributie care acopera toata tara, dar pe care vrem sa o imbunatatim in fiecare an, iar pe viitor ne propunem sa echilibram ponderea vanzarilor pe cele trei departamente ale firmei", povesteste Silviu Huplea. Hartile pentru copii detin in prezent peste 65% din cifra de afaceri realizata de Stiefel Romania, insa cele mai vandute produse anul trecut au fost hartile administrative si geografice ale Romaniei si Europei.


"Atac" asupra Capitalei


Semnalele primite de Stiefel Romania din partea clientilor sunt incurajatoare, cu toate ca vanzarile pe piata romaneasca se afla inca mult sub nivelul celor din Ungaria sau Germania.


Desi spun ca romanii sunt in continuare destul de sceptici in a achizitiona astfel de produse, activitatea Stiefel Romania s-a dublat anul trecut fata de 2003. "Am crescut atat ca numar de angajati, ca numar de produse, cat si la nivel de cifra de afaceri", sustine Huplea.


Acesta este principalul motiv pentru care firma din Oradea va deschide in luna martie primul punct de lucru din Capitala. "Cel mai bine vindem in Transilvania, dar procesul de extindere la nivel national este unul dintre cele mai importante obiective ale noastre pe termen mediu", completeaza reprezentantul companiei oradene.


Compania a realizat pana in prezent peste 200 de produse. "Daca tinem seama de faptul ca hartile sunt prezentate in diferite formate si dimensiuni, ajungem la peste 1.000 de repere. Totul se realizeaza in functie de cerintele clientului, deoarece modelul standard poate fi adaptat", afirma Huplea.


Spatiu publicitar pe harta


Aducand in Romania concepte promovate in tarile occidentale, Stiefel Romania a inceput reactualizarea tuturor hartilor de judete, a municipiilor si a localitatilor mai mici. "Incercam sa sprijin comunitatile locale prin distri-butia gratuita a acestor harti, concomitent cu vanzarea de spatiu publicitar unora dintre cele mai reprezentative investitii din zonele respective", afirma Huplea.


Ideea de publicitate in interiorul unei harti nu este noua in Romania, doar ca modul de imbinare a informatiilor difera in mod fundamental. "Harta e folosita cu scop orientativ si nu poate fi incarcata cu reclame, pentru ca nu se mai intelege nimic. Noi realizam harti administrative in care partea de advertising este bine delimi-tata de cea informativa", explica Huplea.


Stiefel Romania isi propune ca din acest an sa realizeze harti si pentru orasele mai putin bagate in seama la noi in tara, cele de 25.000-30.000 de locuitori.


Reteta succesului consta in reinvestirea permanenta a profitului, fapt ce determina in prezent utilizarea tehnicilor de calcul de ultima generatie sau a soft-urilor extrem de specifice activitatii. "Firma nu a venit in Romania pentru a functiona doi ani, dupa care sa plece cu un venit consistent. Suntem aici pentru un business pe termen lung si pentru a consolida o companie puternica", mai spune Huplea.


Servicii de Business GIS


Cartografii de la Micro Mapper, impreuna cu firma GeoX din Ungaria, incearca valorificarea pe piata interna a unui segment aparte al productiei de harti, extrem de apreciat in mediul de afaceri din Ungaria. Serviciile de Business GIS (Geographic Information System) pot fi folosite intr-o campanie publicitara directa sau pentru campanii de geomarketing, dar pot completa si planurile de afaceri cu material cartografic fiind folosite pentru a controla si dezvolta reteaua de vanzare-distributie a unei firme.


In colaborare cu firma maghiara, Micro Mapper a realizat deja harta digitala a celor mai importante cinci municipii din Transilvania, toate avand in structura adresele postale de la intersectiile strazilor. Hartile si bazele de date digitale despre municipiile Arad, Cluj-Napoca, Oradea, Targu-Mures si Timisoara permit geocodificarea datelor referitoare la orice companie partenera sau concurenta. "Sunt baze de date care pot fi interogate spatial. Ne-am gandit sa abordam acest domeniu din dorinta de a aduna toate coordonatele utile unei societati comerciale in vanzarea produselor, in a identifica loca-tiile din care provin majoritatea clientilor", explica proprietarul Micro Mapper.


El considera ca domeniul are viitor in Romania, poate chiar mai mare decat in Ungaria, unde compania partenera se extinde anual, intrand pe noi segmente ale serviciilor de business GIS. Piata cea mai profitabila pentru vanzarea acestor produse este cea bancara, insa si societatile cu mai multe puncte de distributie pot folosi instrumentele de business GIS.


Hartile online


Hartile digitale, disponibile pe Internet, sunt un domeniu relativ nou in cadrul cartografiei. Solutiile alese pentru realizarea acestor harti sunt complet diferite de cele utilizate in mod traditional. "Cele mai simple harti redau doar imagini ale zonei, fara posibilitati de cautare a unor repere, iar cele mai complexe sunt hartile vectoriale cu optiuni de interogare si vizualizare a obiectivelor", explica Kuszalik Jozsef.


Firma pe care o conduce a lansat de curand propriul portal de harti interactive, care ofera posibilitatea de a localiza obiectivele turistice si strazile dintr-un oras. "Am introdus si anumite operatii spatiale pentru calcularea distantelor sau selectarea obiectivelor pe baza asezarii acestora", a mai spus Kuszalik Jozsef. Din punctul sau de vedere, hartile online nu reprezinta o concurenta pentru cele clasice pe suport de hartie. "Acestea se adreseaza altor grupuri de utilizatori, dar care au aceeleasi necesitati de localizare a diferitelor obiective", considera Kuszalik Jozsef.



Surse de inspiratie: planurile topografice de la Oficiile Judetene de Cadastru


Dupa ce un cartograf a realizat o harta actualizata pentru un oras, e destul de usor ca si alte companii sa-i calce pe urma, pentru ca au deja toata baza de date. Legea copyright-ului in acest domeniu este destul de permisiva, orice element de noutate adus unei harti editate anterior marcand "amprenta proprie".


De regula, se schimba culorile, formatul, liniile sau se adauga un element in plus.


Pentru a realiza o harta este nevoie de o multime de materiale cartografice, o sursa frecventa de inspiratie pentru cartografi fiind planurile topografice existente la Oficiile Judetene de Cadastru. Urmeaza faza adunarii datelor si verificarii lor in teren, modalitate prin care se identifica elementele noi, se schimba reperele care nu mai exista sau se actualizeaza obiectivele care au suferit transformari.


Harta sponsorizata


Harta judetului Bihor, lansata in vara anului trecut de Stiefel, a fost sponzorizata de mai multe institutii si companii bihorene.


Harta, tiparita in 5.000 de exemplare, "full color", avand dimensiuni de 123 x 88 cm (format A0), a fost complet redesenata. Ea contine toate modificarile survenite pana la momentul aparitiei, modificari care cuprind: transformarea unor drumuri comunale in drumuri judetene; modificari ale unor denumiri de drumuri; aparitia unor comune noi, a unor orase noi; aparitia noului punct de trecere a frontierei de la Sacuieni-Letavertes; traseul viitoarei autostrazi Bucuresti-Bors, care va traversa judetul Bihor; distantele dintre orasele din judet si dintre orasele puncte de trecere a frontierei. Pretul acesteia este de 620.000 de lei. transilvania@zf.ro

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania