Afaceri de la zero

Abia asteapta sa vina sezonul curateniei generale in locuinte

13.12.2005, 18:37 Autor: Anca Rif, ZF Transilvania
Preocuparea tot mai intensa pentru casa, faptul ca tot mai multi romani calatoresc si "importa" modul de viata occidental, a facut ca piata produselor de curatenie sa cunoasca o crestere peste asteptari.

Bureti, perii, mopuri, galeti - tot arsenalul de ustensile de curatenie au umplut in ultimii ani si rafturile retailerilor din Romania. Acum 15 ani unele articole de curatenie, cum ar fi maturile cu fir de plastic, erau privite ca o ciudatenie. Azi situatia s-a schimbat si in aproape fiecare locuinta se folosesc maturi si perii din plastic, galeti cu storcator si mopuri din bumbac pentru intretinerea pardoselilor.

In plus, obiceiurile de consum in acest domeniu sunt in continua schimbare. In Europa Occidentala, spre exemplu, peria de spalat vase este un accesoriu obligatoriu in orice bucatarie, in timp ce in Romania acest produs este foarte rar folosit, la mare cautare fiind in continuare buretii din plastic sau cei din sarma.

Cu toate ca vanzarile le cresc de la an la an, firmele din domeniu spun ca un obstacol important pentru afacerile lor este concurenta produselor chinezesti.

"Evolutia de anul acesta a fost cu peste 10% mai redusa decat cea inregistrata in 2004 fata de 2003, iar principalul motiv al acestei descresteri are legatura cu faptul ca piata romaneasca a fost invadata de importuri ieftine produse pe piata chineza. Un alt motiv ar fi acela ca romanii aloca un procent foarte redus din veniturile lor pentru curatenie", a spus Traian Urda, director general al companiei Perind din Oradea, care produce perii industriale si de uz casnic.

Compania a inregistrat pe primele sase luni ale anului o cifra de afaceri de peste 3,6 milioane de euro, in crestere cu 10% raportat la aceeasi perioada din 2004. Pentru intregul an 2005, Perind estimeaza o cifra de afaceri de peste 7,7 milioane de euro, dupa ce anul trecut acest indicator financiar a fost de 6,2 milioane de euro.

In pofida "invaziei" chinezesti, Perind a continuat sa investeasca pe tot parcursul anului. Planurile de investitii ale companiei pentru acest an s-au cifrat la aproximativ 860.000 de euro si au fost orientate catre modernizarea capacitatilor de productie si catre dezvoltarea celor trei depozite pe care firma le detine in Sighetu Marmatiei, Filipesti si Arad.

"Investim anual in noi tehnologii de fabricatie, deoarece numai asa ne vom putea mentine pe piata si dupa integrarea in Uniunea Europeana. De asemenea, colaborarea cu cele mai mari magazine de retail ne obliga sa mentinem un standard ridicat de calitate si sa livram produse fabricate dupa ultimele tehnologii", a mai spus Traian Urda.

Compania furnizeaza produse pentru 14 mari lanturi de magazine, printre acestea numarandu-se Artima, Billa, Carrefour, Cora, Metro, Praktiker sau Selgros. Incepand din luna octombrie a acestui an firma oradeana a incheiat un contract de colaborare si cu retailerul Kaufland.

Potrivit conducerii companiei, in prezent, valoarea vanzarilor in marile lanturi de magazine reprezinta aproximativ 26% din cifra de afaceri. Proiectele de dezvoltare pe care compania le are in 2006, pe acest domeniu vizeaza extinderea colaborarii inspre retailerii Real, Baumax si Mr. Bricolage.

Pe langa vanzarile din zona de retail, firma Perind mai colaboreaza cu alti 140 de distribuitori. "Am pus la punct o baza logistica ce cuprinde 17 camioane, iar in acest moment suntem prezenti la nivel national", a precizat directorul general al companiei.

El a mai spus ca aproximativ 6% din productia totala realizata de fabrica din Oradea merge pe piata externa, principalele destinatii fiind Suedia si Ungaria. Pe langa productia in serie, compania Perind realizeaza si modele unicat de perii industriale pentru Centrala Nucleara de la Cernavoda.

Compania Perind exista pe piata in domeniu din 1922 si a facut parte din platforma industriala Viitorul Oradea, alaturi de actuala firma Plastor.

In 1993, societatea Perind este privatizata integral, fiind cumparata de 93 de salariati. In prezent, au mai ramas doar 37 de actionari, dintre care trei detin 52% din capital. Acestia asigura si conducerea operativa a companiei. Numarul total de angajati cu care firma lucreaza este de 144 de oameni, iar materia prima este achizitionata in proportie de 75% de pe piata interna.

Exista insa si companii care apreciaza ca piata va continua o crestere alerta, ca de exemplu producatorul de perii pentru uz casnic, Pergo, companie membra a grupului Plastor Oradea. Conducerea societatii estimeaza pentru acest an o cifra de afaceri de aproximativ 1,15 milioane de euro, cu 25% mai mult fata de 2004.

"Piata articolelor de curatenie, in special cea de ustensile este una foarte dinamica. De la an la an se observa o diversificare a gamei de articole cerute pe piata, o crestere a pretentiilor de calitate si o segmentare a pietei pe niveluri de pret si calitate. De asemenea, in ultimii doi ani am observat o crestere a vanzarilor de produse de calitate superioara, in detrimentul celor ieftine", a afirmat Adrian Popus, director general al Pergo.

Potrivit conducerii companiei, dinamica pietei din ultimii doi ani a influentat pozitiv evolutia indicatorilor financiari ai firmei, astfel ca si in 2004 s-a inregistrat o crestere similara celei estimate pentru 2005.

Planurile de investitii demarate pana in acest moment de firma oradeana au fost orientate inspre modernizarea tehnologiilor de fabricatie, achizitionandu-se in 2004 o linie moderna de fabricat mopuri din bumbac sau fire sintetice.

Reprezentantii Pergo anunta pentru 2006 continuarea investitiilor in modernizare si retehnologizare, iar in opinia conducerii pana la finele anului viitor valoarea lor se va cifra la aproximativ 500.000 de euro.

"In urma eforturilor investitionale din ultimii doi ani, in prezent, putem produce aproximativ 3 milioane de perii si maturi pe an si aproximativ 1 milion de mopuri", a precizat Adrian Popus.

Compania Pergo produce aproximativ 400 de modele pentru piata interna si 50 pentru piata externa. Potrivit reprezentantilor firmei, 40% din productia realizata de fabrica din Oradea este des-tinata exportului, principalele destinatii fiind Tarile scandinave si Europa de Vest.

"La export vindem in special produse fabricate sub marca proprie a clientilor nostri. Din pacate, aproximativ 80% din materia prima pe care o folosim suntem nevoiti s-o importam, oferta interna fiind deosebit de saraca si de proasta calitate. De exemplu, intr-o perie din plastic suntem nevoiti sa importam pana si sarma prin care se realizeaza fixarea firelor in montura periei. La periile si maturile pe monturi din lemn doar lemnul este romanesc", a mai declarat directorul general al Pergo SA.

Pe piata interna, comercializarea produselor se realizeaza prin intermediul distribuitorilor autorizati, prin reteaua proprie de depozite, dar si prin magazinele de retail. Conform propriilor estimari, Pergo detine o cota de aproximativ 20% din piata de profil din Romania.

Pergo a fost infiintata in 1999, la initiativa actionarilor grupului Plastor, care au decis sa separe atelierul de perii si maturi.

Compania are capital integral privat romanesc si un numar de 50 de angajati. Grupul Plastor a fost privatizat in totalitate in anul 1994, prin metoda MEBO, actionariatul fiind reprezentat de 450 de persoane, salariati ai firmei. Dintre acestia 12 persoane detin 51% din actiunile firmei, iar conducerea detine 33%. Firma are peste 1.000 de angajati si estimeaza pentru 2005 o cifra de afaceri de 14 milioane de euro.

Dezvoltarea pietei in domeniul produselor de curatenie a determinat si firmele mari din Europa sa isi deschida reprezentante in Romania. Compania Numatic din Anglia, care produce aspiratoare profesionale, si-a lansat produsele pe piata romaneasca anul acesta, in ianuarie, fondand in Craiova firma Chemiclean Produse. In primele trei luni de prezenta pe piata compania romaneasca s-a orientat in principal spre promovarea afacerii.

"La inceput a fost destul de greu deoarece trebuia sa ne facem cunoscuti pe o piata pe care exista destul de multe firme care comercializeaza produse de curatenie. Credem insa ca potentialul de crestere al acestei piete este mult mai mare decat numarul de oferte care exista pe piata", declara Valentin Herascu, director comercial Chemiclean Produse.

Clientii companiei sunt in mare parte firmele de curatenie, iar cele mai multe cereri sunt inregistrate, potrivit conducerii Chemiclean, in zona Transilvania.

"La noi se face in continuare curatenie cu matura si farasul, iar asta chiar si in institutiile publice. In Occident chiar si cea mai mica scoala detine produse performante de curatenie, acesta fiind si motivul pentru care compania din Anglia a vazut in Romania o piata cu potential", precizeaza Valentin Herascu.

Pe plan international, Numatic are reprezentante in Germania, Franta si Africa de Sud, dar isi comercializeaza produsele in toata lumea. In Anglia, Numatic lucreaza cu 520 de angajati si detine spatii productive pe o suprafata de noua hectare.

Capacitatea de productie este de aproximativ 3.000 de produse pe zi. Fie ca vorbim de produsele traditionale de curatenie sau de cele profesionale, piata in domeniu este in crestere, deoarece la noi metodele de curatenie sunt destul de rudimentare.
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania