Afaceri de la zero

Afaceri cu bijuterii on-line cu destinatie expresa: femeile ocupate

04.06.2007, 22:27 Autor: Adriana Rosoga

Intr-o lume tot mai grabita a-ti face cumparaturile on-line nu mai este un moft, iar tot mai multe afaceri incep sa se mute in lumea virtuala. Pentru femeile care nu au timpul necesar sa colinde magazinele in cautarea colierului sau a cerceilor potriviti,

Claudia Cincheza, proprietara firmei Clart din Timisoara, a inceput sa comercializeze bijuterii on-line acum doi ani, transformand o pasiune intr-un al doilea job.
"Avand si eu si mama alt loc de munca ne-am gandit sa incepem ceva care sa fie cat mai aproape de pasiunile mele. Mama a facut acelasi lucru pentru fratele meu care are o firma in domeniul IT. Cum ma pasioneaza tot ceea ce tine de fashion, accesoriile pareau un prim pas fara o foarte mare investitie", povesteste ea.
Firma este relativ noua pe piata, din 2005, iar anul trecut a aparut si site-ul Clart.ro. Inceputul a fost la Lugoj intr-un magazin din centrul orasului.
A urmat apoi mutarea magazinului in Timisoara, in centrul istoric, unde chiria era foarte mare in comparatie cu Lugojul. "Costurile prea mari in raport cu castigul ne-au determinat sa ne orientam spre partea de vanzari on-line, care reprezinta un potential imens de clienti. Geografic vorbind am inceput sa ne adresam nu doar unui oras, ci intregii tari", aduga ea.
In crearea ofertei, care in prezent cuprinde brose, centuri, esarfe, fulare, gablonturi (accesorii de par, bratari, cercei, coliere, inele, seturi), Claudia Cincheza a tinut cont atat de gusturile proprii, cat si de produsele solicitate de catre clienti. "In general femeilor le place sa fie in pas cu moda, astfel incat cele mai vandute produse sunt ultimele noutati aduse, ultimele aparitii, ceea ce gasesc ele ca ar fi trendy si li se potriveste ca stil", precizeaza ea.
Primii clienti au venit odata cu magazinele firmei Clart si acestia au fost redirectionati spre site. De aceea, o vreme magazinul din Timisoara si site-ul au functionat in paralel. Dupa aceea din cercul de cunostinte au mai aparut foarte multi clienti, care la randul lor aduc alti clienti. Prin intermediul site-ului au inceput mai multe colaborari cu firme pentru care au devenit furnizori.
Investitia initiala a fost de 200 de euro, bani necesari pentru achizitionarea primului stoc de produse. Costurile ulterioare au fost realizate pentru administrarea site-ului Clart.ro, amortizarea masinii cumparate pe un credit personal, cheltuielile de transport al marfii si cheltuielile de comunicare.
Singurii angajati ai firmei sunt pana acum doar doua persoane, "eu si mama", dar, cat de curand, pentru ca volumul de munca e in continua crestere, va trebui sa mai angajeze oameni.
Clientii tinta sunt femeile care iubesc moda si poarta accesorii si de asemenea au acces la internet pe care il folosesc pentru diverse achiziti. Segmentul de varsta vizat este peste 15 ani, desi site-ul ofera si produse destinate strict copiilor.
Concurenta au resimtit-o mai mult in primul an, datorita numarului scazut de produse pe care il comercializau. In prezent, prin diversificarea ofertei, acest aspect nu mai este o problema. Ca preturi firma a incercat sa practice adaosuri mici si in felul acesta, si-au castigat clienti fideli, cu care au o relatie de foarte lunga durata.
Costurile firmei se ridica la aproximativ 50% din veniturile lunare. In urma inchiderii magazinului din Timisoara, cifra de afaceri a scazut de la 10.000 de euro in 2005 la 8.400 de euro anul trecut. Pentru acest an, proprietara firmei Clart estimeaza o cifra de afaceri de 18.000 de euro datorita cresterii numarului de clienti inscrisi pe site. In fiecare zi se inscriu 3-5 cliente, aproximativ 1.000 de persoane vizitand lunar Clart.ro.
Datorita cheltuielilor foarte ridicate cu magazinul, in primul an de activitate firma a realizat o pierdere de aproximativ 2.148 lei (600 de euro). In 2006, situatia s-a stabilizat si nu au mai existat pierderi, iar din acest an, firma a inceput sa iasa in castig, realizand un profit de 300 de lei (100 de euro) in primele luni ale anului.
In ceea ce priveste problemele pe care le-a intampinat pe parcurs, Claudia Cincheza a precizat ca in primul rand selectarea produselor si aprovizionarea nu sunt deloc etape foarte usoare. "Trebuie sa fie produse care sa se ceara ulterior de catre clienti. S-a intamplat si partea mai putin placuta de a avea produse care sa nu fie pe gustul clientilor, situatie in care le-am modificat, le-am "remodelat" si sub o noua forma au prins la public", spune ea.
De asemenea logistica stocului poate sa ocupe foarte mult timp. "Dar tocmai pentru ca bussinessul acesta este din pasiune, pentru a avea privilegiul pentru o prima vizionare a produselor, de foarte multe ori am beneficiat de ajutorul prietenelor mele", adauga ea.
Pe termen scurt proprietara firmei Clart a precizat ca doreste sa mai angajeze cat de curand o persoana care sa o ajute cu afacerea. Ca planuri de viitor, pe termen mediu ea urmareste deschiderea spre exterior, vanzari on-line si extern, nu doar in Romania, iar pe termen lung isi doreste sa produca si piese de vestimentatie.
Daca ar fi sa o ia de la inceput "Categoric as alege aceeasi afacere, pentru ca daca faci un lucru din pasiune nu mai simti ca muncesti, totul e o placere in momentul in care te gandesti la finalitatea actiunii respective", precizeaza Cincheza.
Un intreprinzator in acest domeniu, dupa parerea ei, ar trebui sa se asigure ca se poate baza cu adevarat pe cei implicati in proiect. Sa fie pregatit sa munceasca cat de mult trebuie. "Sa aiba curaj si sa gandeasca in perspectiva la ziua de poimaine, nu la cea de maine."
Potentialul acestei afaceri a fost anticipat si de Gabriela Bratu, directorul general al firmei Sibella Stil, care a inceput afacerea pe internet in 2004.
"Magazinul virtual de bijuterii si obiecte de decor Sibella.ro s-a nascut din dragoste de frumos, a fost rezultatul unei pasiuni pentru culori", marturiseste ea. "Am inceput cu achizitionarea catorva bijuterii Murano. Le-am facut fotografii. Am angajat o firma de web-design cu ajutorul careia am gandit modul in care avea sa arate viitorul magazin virtual", isi aminteste Gabriela.
Bijuteriile de Murano, perlele de Mallorca, cadourile romanesti pentru oaspetii straini si obiectele de decor sunt selectionate cu grija, punandu-se accentul pe produsele hand-made. Directorul general al firmei a precizat ca incearca permanent sa aduca lucruri noi pe site si sa evite bijuteriile foarte ieftine, care, desi sunt spectaculoase si in trend, se deterioreaza foarte repede.
Investitiile initiale, care s-au ridicat la 3.000 de euro, au fost necesare pentru achizitionarea produselor, realizarea site-ului si cumpararea unui automobil in leasing.
Primul client web a fost din strainatate. Permanent, firma a incercat sa promoveze site-ul. In acest sens au participat la expozitii, au lucrat cu magazine care accepta sa prezinte si sa vanda produsele Sibella si de asemenea au practicat si vanzarea directa.
Clientii tinta sunt femeile, de orice varsta. "Avem bijuterii pentru tineret si bijuterii pentru persoane clasice, gen 'perlele bunicii'", spune Gabriela.
In primul an de functionare, in 2005, firma a reusit sa obtina o cifra de afaceri de 45.000 de euro si un profit de 3.400 de euro, conform datelor furnizate de site-ul Ministerului de Finante.
Firma a intrat destul de tarziu pe piata, cand concurenta era deja foarte mare, in prezent existand tot mai multe magazine virtuale de bijuterii. A pornit la drum singura si are acum patru angajati permanenti.
Problemele pe care le-a intampinat pe parcurs le-a solutionat cu creativitate si perseverenta. "Chiar si cele mai bune idei raman fara valoare daca nu sunt duse la indeplinire", spune Gabriela Bratu.
Ca planuri de viitor, directorul Sibella a precizat ca doreste sa aduca pentru femeia din Romania cele mai frumoase bijuterii si obiecte decorative, pe care firma le va selecta la targurile internationale de bijuterii. Milano este, in acest sens, in atentia firmei.
"Dorim sa promovam brand-uri potrivite pentru buzunarul mediu, care sa inglobeze multa creativitate si bun-gust si mai putina valoare rezultata din metale sau pietre pretioase", spune ea.
Ea sfatuieste un tanar intreprinzator care ar dori sa investeasca intr-o astfel de afacere sa viseze si apoi sa se dea jos din pat si sa actioneze.
Poveste firmei Moda Code incepe in 2005. Doua prietene care au ca pasiune comuna realizarea de accesorii vestimentare - in principal coliere si cercei fantezie- au transformat un hobby intr-o afacere la indemnul prietenilor. "La inceput bijuteriile realizate de noi le faceam cadouri la ziele de nastere. Mai apoi ni s-a cerut sa realizam diverse modele pentru prieteni cu ocazia unor evenimente. Toti cei din jur ne-au incurajat sa facem un pas mai departe si sa ne infiintam o firma. Asa a aparut Moda Code in 2005, iar un an mai tarziu am creat si site-ul", povesteste Claudia Catana despre afacerea sa.
Ideea de start a proiectului a fost aceea de a crea bijuterii unicat. "Clientelor noastre le place sa aiba sentimentul ca doar ele sau putine alte persoane au acelasi accesoriu. Asta a fost si ideea de start a proiectului nostru: sa oferim clientelor noastre posibilitatea de a nu fi 'trase la xerox'", precizeaza ea.
Tocmai de aceea, productia a fost orientata spre realizarea de modele unicat, iar altele au mai fost replicate in maximum 2-3 modele si acelea adaptate la client.
Primele investitii au fost necesare pentru achizitionarea materialelor pentru realizarea unei prime serii de modele si pentru crearea paginii de web.
Clientii tinta: "Femeile de peste 25 de ani, nu neaparat "fashion addicted", care nu au suficient timp pe care sa-l petreaca in magazine", spune ea. Primele comenzi le-au primit din partea cunostintelor, dar si in urma promovarii realizate in reviste destinate femeilor si a unui post de radio.
Acesta fiind un al doilea job pentru fiecare din cele doua asociate, nu au investit intr-o promovare foarte agresiva. "Tratam aceasta afacere destul de relaxat. Nu vrem sa pierdem pasiunea hobbyului", spune Catana.
Ea precizeaza ca a intampinat probleme in identificarea unui mod eficient de trimitere a coletelor, curieratul fiind o metoda costisitoare care duce la dublarea pretului colierelor.
Ca planuri pe termen scurt, cele doua asociate doresc sa-si fidelizeze clientela, iar pe terme mediu si lung sa isi diversifice gama de bijuterii si sa vina si cu alte tipuri de accesorii (esarfe, genti).
Ar recomanda si altor tineri sa inceapa o afacere indiferent de domeniul ales. "Cred ca este important ca tinerii sa incerce sa aiba o mica afacere ca hobby, ca sursa alternativa de venit, nu conteaza motivatia. Important este sa ai si sentimentul si responabilitatiile unui om care nu vrea sa depinda intreaga viata de salariul primit de la altii", este de parere Claudia Catana.
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania