Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. De la luna de miere, la „luna de bere“: Anca şi Bogdan Puia au pus umărul la dezvoltarea microberăriilor cu brandul Patos, pe care vor să-l ducă în peste 50 de locuri din România

25.08.2022, 00:06 Autor: Alina-Elena Vasiliu

♦ Astăzi, Patos Beer se regăseşte în 27 de localuri din zona Bucureşti-Ilfov, Craiova, Sibiu, Cluj, Constanţa.

Anca şi Bogdan Puia şi-au ales domeniul în care să investească împreună în timp ce erau în luna de miere, atunci când au gustat pentru prima dată o bere artizanală. Le-a plăcut atât de mult, încât au vrut să contribuie şi ei la dezvoltarea acestei pieţe în România. Luna de miere s-a transformat în „luna de bere” şi aşa a luat naştere brandul Patos Beer.

„Voiam să facem un business împreună, de la zero. În luna de miere, care a fost în Asia, am băut pentru prima dată bere artizanală. Era atât de diferită, de aromată, de bună faţă de berile comerciale, încât am luat decizia că asta trebuia să facem. Mai erau doar câteva fabrici de bere artizanală la momentul acela în România. Am mers la câteva să vedem care este fluxul şi am luat hotărârea să încercăm”, a povestit Anca Puia la emisiunea online ZF Afaceri de la zero. Se întâmpla la finalul lui 2016 – începutul lui 2017. Anca şi Bogdan au comandat fabrica de bere, iar până la venirea ei au vrut să facă un training ca să se specializeze. Aşa au ajuns să fie acceptaţi la o fabrică din Croaţia, într-o mică localitate de lângă Zagreb, unde au stat o lună, au participat la procesele de producţie şi au învăţat să facă bere. Apoi s-au întors în ţară pregătiţi să înceapă producţia.

„Am avut de aşteptat şapte-opt luni până când am făcut prima bere, deoarece a trebuit să obţinem toate autorizaţiile necesare. Am început cu o bere India Pale Ale, o bere foarte aromată, cu note citrice, florale, şi am avut norocul să putem vinde primele şarje către un magazin din Sibiu. A fost prima factură pe care am emis-o, iar acei antreprenori care au avut încredere în noi încă sunt partenerii noştri”, a spus Bogdan Puia. Astăzi, Patos Beer se regăseşte în 27 de localuri din zona Bucureşti-Ilfov, Craiova, Sibiu, Cluj, Constanţa şi planurile nu se opresc aici. Clienţii principali sunt barurile şi restaurantele, dar cei doi fondatori ai Patos Beer vând şi online, prin câteva platforme, către persoane fizice. În viitorul apropiat, Anca şi Bodan vor să lanseze propriul magazin online în vederea comercializării berilor pe care le produc. 

„Previziunile noastre financiare de la începutul afacerii nu au putut fi atinse din cauza pandemiei, dar şi pentru că au apărut doi copii în viaţa noastră, care nu existau la început, aşa că lor le dedicăm cel mai mult timp. De anul acesta se vede totuşi o creştere. Avem în plan proiecte noi pentru eficientizarea fluxului tehnologic, o creştere a echipei şi ne propunem dublarea portofoliului de clienţi în următorul an”, dezvăluie Anca.

În 2021, Patos Beer a generat o cifră de afaceri de 50.000 de euro şi un profit de 15.000 de euro, cu mult sub ce previzionaseră Anca şi Bogdan Puia, dar au înţeles că un rol important l-a jucat contextul dificil pentru businessuri în general. La fabrica de bere Patos, situată în Siliştea Snagovului, judeţul Ilfov, capacitatea de producţie este de 5.000 de litri pe lună, însă există suficient spaţiu pentru a putea ajunge chiar la peste 15.000 de litri. În timpul verii, se lucrează la capacitate maximă.

„Noi mai avem un business în domeniul proiectelor pe fonduri europene, în care suntem consultanţi, ne mai dorim şi o afacere în HoReCa şi una în turism. Ne place antreprenoriatul”, spune Bogdan Puia.

În Patos Beer, investiţia iniţială a fost de 70.000 de euro pentru a achiziţiona fabrica, dar pe parcurs au mai fost făcute investiţii în utilaje şi alte lucruri necesare pentru a perfecţiona procesul de producţie şi de vânzare.

„Berea noastră se vinde la sticlă. Preţurile pleacă de la 10 lei şi ajung la 18-19 lei, în funcţie de local. Avem şase sortimente, dintre care trei sunt produse constant, iar trei sunt sezoniere. Avem un Pilsner clasic cehesc, un India Pale Ale, un American Pale Ale, o bere roşie, una neagră şi încă una light. India Pale Ale este cea mai populară.”

Fiind o afacere de familie, Anca şi Bogdan sunt tentaţi frecvent să atragă în jurul lor alte businessuri mici, pornite la fel, de la zero. Aşa că au devenit parteneri într-un proiect de susţinere a echipei naţionale de rugby, alături de fondatorii de la Casa Berarilor Artizani şi alţi prieteni berari.

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

► Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

► În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

► Proiect editorial susţinut de Vodafone Business

 

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania