Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Sorin Vlad, de meserie chimist şi fost antreprenor în industria aparatelor medicale, s-a reorientat către domeniul cafelei de specialitate şi a deschis cafeneaua Coffeepedia în toamna anului trecut

20.05.2024, 00:03 Autor: Alexandra Matei

Cea mai cerută băutură este caffee latte, iar preţurile sunt cuprinse între 6 lei şi 18 lei Pe lângă cafea, la Coffeepedia clienţii găsesc şi produse de băcănie, cum ar fi cele cu eticheta Răzvan Idicel, cozonaci de la Zexe Braserie, dar şi altele precum o ciocolată cu prune din palincă sau o cremă de alune naturală.

Sorin Vlad, chimist la bază, este antreprenor din ’93, când şi-a deschis prima firmă în industria aparatelor şi echipamentelor medicale. Peste ani, el a decis să dea curs pasiunii sale pentru cafea, iar în octombrie anul trecut a deschis o mică cafenea la parterul unui bloc din sectorul 2, sub numele de Coffeepedia.

„Pentru mine, „microbul“ antreprenoriatului a pornit în 1993. Atunci a apărut dorinţa de a face o firmă, de a porni o afacere. Fiind chimist la bază, m-am îndreptat atunci spre zona laboratoarelor medicale şi am activat 16 ani în acest domeniu, cu o firmă care se ocupa de distribuţia aparatelor medicale. Apoi, am hotărât să schimb domeniul. În mintea mea era ideea că dacă voi avea o cafenea, voi avea şi o viaţă mai simplă, mai liniştită, în care voi face cafea şi voi vorbi cu oamenii, iar asta era ceea ce îmi doream. Am aflat că nu este chiar aşa. În zona medicală aveam nişte aparate, ştiam cum funcţionează şi se rezolvau uşor problemele. Acum, în domeniul cafelei, surprizele sunt foarte multe şi din toate părţile“, a povestit el.

Locaţia în care se află cafeneaua a găzduit în trecut un business similar. Antreprenorul a preluat-o şi a schimbat numele în Coffeepedia, un termen care se referă la o enciclopedie a cafelei. Investiţiile în proiectul său s-au ridicat până în prezent la circa 17.000 de euro, spune acesta.

Cafeneaua Coffeepedia are o dată la două săptămâni câte un tip diferit de cafea, în aşa fel încât oamenii să cunoască şi alte gusturi şi alte culturi.

„Până acum, în total, în cafenea am adus cinci-şase tipuri de cafea. Cea mai apreciată este o variantă de cafea braziliană, o combinaţie de gust de cacao, nuci şi nuci braziliene“, a adăugat Sorin Vlad.

Într-o zi bună, menţionează el, se vând circa 40 de cafele, însă targetul ce trebuie atins pentru ca businessul să îşi acopere toate cheltuielile este de 100 de cafele vândute pe zi. Cea mai cerută băutură este caffee latte, iar preţurile sunt cuprinse între 6 lei şi 18 lei.

Cafeneaua Coffeepedia se află în zona Ştefan cel Mare, între Obor şi Lizeanu.

„Nu este o zonă foarte ofertantă şi va trebui să mut cafeneaua. Îmi doresc o locaţie mai vizibilă, în care clienţii să ajungă mai uşor. Ideea de cafea este de a aduna în jurul ei o comunitate. Spaţiul cafenelei este destul de restrâns. În interior pot sta maxim trei oameni, iar în afară pot fi amplasate doar câteva mese“, a mai adăugat antreprenorul.

În mare parte, clienţii cafenelei sunt tineri, oameni până în 30 de ani, care deja au încercat şi au înţeles ce înseamnă cafeaua de specialitate.

Pe lângă cafea, la Coffeepedia clienţii găsesc şi produse de băcănie, cum ar fi cele cu eticheta Răzvan Idicel sau cozonaci de la Zexe Braserie, dar şi altele precum o ciocolată cu prune din palincă sau o cremă de alune naturală.

Până în prezent, cafeneaua a ajuns la vânzări de peste 8.000 de euro, după cum spune fondatorul.

Pe termen mediu-lung, antreprenorul îşi doreşte să aducă în România o franciză de cafenele din Cehia, numită The Miners, ceea ce ar presupune o investiţie de circa trei-patru ori mai mare decât cea pe care a făcut-o până acum şi un spaţiu mai mare.

Pe termen scurt, însă, el se va concentra pe găsirea unui spaţiu mai extins într-o altă zonă din Bucureşti.

„Îmi doresc să am o cafenea în care oamenii să vină, să stea, să discute, care să fie un loc de întâlnire pentru oamenii dintr-o comunitate şi nu numai.“


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

⇔ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

⇔ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania