Afaceri de la zero
Afacerile cu produse cosmetice naturale aduc zeci de mii de euro in contul antreprenorilor romani
Afacerile cu produse cosmetice naturale aduc zeci de mii de euro in contul antreprenorilor romani

Afacerile cu produse cosmetice naturale aduc zeci de mii de euro in contul antreprenorilor romani

27.10.2008, 13:57 Autor: Cristina Roşca

Desi piata romaneasca de produse cosmetice naturale este inca de nisa, cu cativa jucatori, aduce marje de profit intre 20 si 30% din importul si distributia acestor produse, in urma unor investitii de pana la 120.000 de euro.

Sysmed si Veora Management Services sunt companii ce au intrat pe piata locala cu un statut de importatori-distribuitori, si au ales sa isi ofere produsele prin intermediul lanturilor de farmacii, saloane sau magazine de profil, si apoi s-au indreptat spre desfacerea produselor in magazine online.
Dana Georgescu punea in 2002 bazele companiei de produse cosmetice naturale Sysmed din Bucuresti. Dupa ce a terminat Facultatea de Medicina in 2001 si apoi cursurile unui MBA in domeniul afacerilor, s-a gandit sa imbine pragmatismul pe care il dobandise datorita studiilor cu pasiunea pentru cosmetice. "Imi plac cosmeticele, imi place comertul. La 28 de ani am inceput sa cochetez cu ideea de-a avea propria afacere, iar dupa un an am demarat un astfel de business." Studiile si experienta acumulata anterior in cadrul unei companii de profil au fost cele care au stat la baza dezvoltarii ulterioare a afacerii.
"Am facut un studiu de piata cu privire la potentialii consumatori si produsele existente la acel moment. De asemenea, am facut calcule in ceea ce priveste nivelul de investitie initial pentru demararea afacerii", a declarat ea.
Dana Georgescu a mai adaugat ca vizitele in magazine de specialitate in strainatate au ajutat-o sa vada care este trendul in domeniu.
Cand a decis sa intre pe piata cosmeticelor naturale, piata era deja ajunsa la maturitate, "liderii mondiali adusesera know-how-ul, practic reteta aplicata de generatii intregi in alte tari", dupa cum apreciaza ea. "Decizia de investitie in companie a fost gandita sa creasca gradual, odata cu cifra de afaceri a societatii. Primii bani intrati in firma au fost din economiile personale si mai apoi am apelat la finantare de la banca".
Practic, afacerea a fost demarata dupa o analiza a pietei, a competitiei si a clientilor, dupa vizite la magazine de profil din strainatate si dupa o analiza cost-beneficiu.
Dat fiind faptul ca Sysmed importa produse cosmetice naturale, un rol foarte important il au furnizorii de produse.
"Printre partenerii nostri se numara branduri precum Greenland (Olanda), Laboratoarele Seaderm (Franta), Treets (Olanda), Erbasol (Italia), Village Cosmetics (Germania), Herbacin (Italia)", a spus ea.
Produsele companiei sunt distribuite atat prin farmacii si saloane de specialitate, precum si printr-un magazin propriu online.
Preturile produselor distribuite variaza de la 4 euro (15 lei) si pot ajunge pana la 66 de euro (250 lei).
"Firma noastra importa o gama foarte variata de produse corporale si faciale destinate exclusiv magazinelor specializate (farmacii, drogherii, magazine naturiste), produse profesionale destinate centrelor SPA", marturiseste Dana Georgescu.
Cand a demarat afacerea, antreprenoarea era si singurul angajat al companiei, iar in momentul de fata lucreaza patru oameni, pe care i-a gasit prin intermediul companiilor de recrutare. Cifra de afaceri pe care a obtinut-o compania anul trecut s-a ridicat la circa 149.000 de euro. Marja de profit estimata pentru anul in curs este de 30%.
Planurile de viitor ale companiei vizeaza extinderea distributiei si totodata a gamei de produse.
Un alt antreprenor cu afacere in domeniu este Monica Rosu, absolventa a Facultatii de marketing din cadrul Academiei de Studii Economice, care a infiintat la varsta de 31 de ani Veora Management Services, care detine magazinul online de produse cosmetice naturaloe Rangali.ro, pentru care estimeaza vanzari de circa 133.000 de euro pana la sfarsitul anului. Marja de profit estimata este de 20%.
Investitia initiala a fost de 120.000 de euro, bani alocati achizitionarii de produse si promovarii lor. "Avem cerere mare din partea magazinelor si de aceea trebuie sa le furnizam imediat produsele, de unde si realizarea de stocuri considerabile", a declarat ea. In momentul de fata, compania detine 40 de unitati de desfacere.
Monica Rosu a lucrat 11 ani in industrie, dintre care patru ani in cadrul unei companii de consultanta in petrochimie. "Putina lume stie ca industria cosmetica este o ramura a petrochimiei, iar eu m-am indreptat catre organic pentru ca acesta cunostea o crestere spectaculoasa in SUA si Europa", a spus ea.
La 31 de ani a decis sa schimbe directia de mers a vietii ei, si in 2008 a creat o companie importator-distribuitor de produse cosmetice naturale. "Mi-am dorit sa fac ceva mai feminin, dar sa valorific experienta acumulata", a spus ea. "Dupa conferinte internationale ce au elucidat misterul unor notiuni precum organic, bio si natural, care pentru cei mai multi dintre noi au acelasi inteles, dupa documentari intense privind partenerii straini, ochii mi s-au plecat asupra Marii Britanii cu care am si incheiat contracte", a mentionat ea. O parte dintre contracte le-a incheiat prin participarea la targuri de profil, dar pe cei mai multi producatori i-a contactat pe e-mail.
"Unii au fost foarte incantati de ideea unei colaborari, chiar mi-au spus ca isi cautau un distribuitor in Romania, dar pe altii a trebuit sa ii convingem ca este o piata cu potential", a precizat ea.
Initial compania a intrat in lumea virtuala cu un magazin online pentru ca apoi sa isi extinda piata de distributie. Acum colaboreaza cu magazine de specialitate precum BB Collection, Plafar si City Pharma.
Compania vinde produse cu preturi ce se incadreaza intre 2,5 euro (9 RON) si 88 euro (332 RON), in special "persoanelor interesate de sanatatea lor, celor cu studii medii si superioare si cu venituri peste medie. O alta categorie este cea interesata de trend, bio este la moda si vor sa fie in tendinte", apreciaza ea.
Pe piata de profil au avut loc schimbari majore in ceea ce priveste numarul de jucatori de pe acest segment. "Au aparut magazine ce ofera exclusiv produse organice, in marile supermarketuri si-au facut loc raioanele bio, si cel mai important, bio devine un mod de viata, devine o miscare, nu mai este un trend", a mentionat ea.
Cu un volum al comenzilor online in continua crestere, cu vanzari in magazinele din reteaua de distributie a Veora Management Services din ce in ce mai promitatoare, compania isi propune ca pe termen scurt sa incheie noi colaborari cu magazine bio, iar obiectivele pe termen lung vizeaza dezvoltarea sistemului de distributie la nivel national.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania