Afaceri de la zero

Afacerile noastre nu sunt o copilarie

20.05.2005, 18:49 Autori: Alina Pahoncia , Anca Rif, ZF Transilvania
Spre deosebire de adult, care poate pastra o canapea si zece ani, un copil este mereu in crestere si patutul de la zece luni nu mai poate fi acelasi cu cel de la doi ani. Pe langa aceasta, camera copilului trebuie sa fie intotdeauna un mic paradis si pentru a o amenaja asa cum viseaza parintii nu scutesc nici o cheltuiala. Impulsionati de comenzi tot mai mari pentru export, dar si de aparitia magazinelor specializate in marile orase ale tarii, producatorii de mobila pentru copii o duc mai bine ca niciodata.

"Exista interes din partea unor firme, in special din Transilvania, pentru a urma calea deschiderii de magazine specializate in produse pentru copii. Suntem tot mai des contactati pentru inceperea unor colaborari cu produsele noastre, chiar si pentru activitati de franciza", spune Ionel Lucian Serban, directorul companiei Tucor, firma care activeaza in domeniul mobilierului pentru copii din 1991.

El spune ca organizarea sistemului de magazine destinate exclusiv copiilor este inca in faza incipienta, dar ca specializarea este viitorul, dupa modelul occidental.

Compania bucuresteana Tucor a inceput comercializarea produselor sale in Romania in septembrie 2003 si de atunci volumul vanzarilor a crescut constant, o data cu diversificarea ofertei care cuprinde in prezent mobilier si saltele din import, accesorii pentru camera copilului, articole pentru igiena si hranire, articole pentru voiaj si jucarii speciale pentru nou-nascuti si copii de varsta mica.

"Cele mai solicitate sunt patuturile pentru copii si saltelele cu fibra din cocos, compactate cu latex natural, autoclavizate si antiseptizate", spune I.L. Serban, manager Tucor.

Tucor este marca inregistrata pentru design, productie si comercializare de mobilier pentru nou-nascuti si copii, inclusiv lenjerie din bumbac pentru patuturi de copii. Articolele produse sub marca Tucor sunt, in proportie de peste 95%, exportate in mai multe tari din Europa. In ceea ce priveste acoperirea la nivel national, Tucor are deja o serie de parteneri pentru distributia produselor sale prin magazine in Cluj-Napoca, Sibiu, si in Constanta.

Parintii tineri, moderni, dinamici si nu neaparat cu foarte multi bani sunt principalii clienti ai produselor comercializate de Tucor. "Piata din Transilvania este cea mai echilibrata si mai apropiata ca standard de cerintele central-europene (raport optim pret/calitate/functionalitate). Aici exista un interes constant din partea parintilor pentru modul in care isi cresc copiii si pentru sansele oferite acestora pentru dezvoltarea sanatoasa, stimularea aptitudinilor si a nivelului intelectual", declara I.L. Serban. Cu exceptia Capitalei, care, prin sofisticare si nivelul educational ridicat al parintilor, se dezvolta dupa model britanic, in momentul de fata, restul tarii nu conteaza pentru segmentul de piata vizat de Tucor, mai adauga el.



Parintii grabiti vor online

Comercializarea online este considerata o solutie viabila pentru bucurestenii de la Tucor.

"Astfel, venim in intampinarea dorintei tinerilor de astazi, care sunt tot mai ocupati, dar si tot mai interesati sa achizitioneze articolele pentru copii de la specialisti, respectiv din magazine specializate pe acest segment", explica I.L. Serban, directorul Tucor.

Comertul clasic, prin deschiderea de magazine de prezentare si desfacere nu este imbratisat de managementul Tucor.

"Suntem interesati in continuare de imbunatatirea calitatii serviciilor oferite prin brandul nostru, precum si de diversificarea productiei, dar, pana in 2007, nu avem in vedere organizarea unei activitati clasice de vanzare cu amanuntul a produselor noastre datorita costurilor prea mari, artificiale, speculative ale terenurilor si cladirilor. De indata ce preturile vor reveni la normal, dupa 2007, vom reanaliza obiectivele noastre de investitii", spune I.L. Serban, de la Tucor.

In 1996, 48% din capitalul firmei Tucor a fost preluat de A. Haberkorn & CO. GmbH - cel mai important importator si distribuitor en-gros austriac specializat in articole pentru copii. Compania are 110 angajati si un singur punct de lucru, in Bucuresti.

Compania Galtonia Dali Comexim din Bucuresti este o societate cu capital privat care comercializeaza mobilier din 1992, avand in portofoliul de produse suporti de saltea, scheleti metalici pentru tapiterie si mobilier tapitat pe schelet metalic, precum si mobilier pentru dormitoare si bucatarie din pal melaminat, paturi metalice suprapuse si simple. Mobila pentru copii reprezinta 30% din capacitatea totala de productie a firmei.

"Productia de mobilier pentru copii e compusa din paturi pentru copii, camere de tineret si alt tip de mic mobilier utilizabil in camerele pentru copii", declara Cristian Dumitru, director de vanzari la Galtonia Dali Comexim.

Simal Exim a fost infiintata in 1993, la Deva, extinzandu-se pana in prezent la patru puncte de lucru, in Deva, Brasov, Bucuresti si Petrosani, unde a deschis si magazine proprii. Compania hunedoreana produce si comercializeaza mobilier pentru hoteluri, receptii, baruri, mobilier de birou, precum si game complete pentru bucatarii, dormitoare, camere pentru copii, sufragerii si produse de mic mobilier.

Cu o cifra de afaceri de aproximativ 4 milioane de euro in 2004, Simal Exim asteapta pentru anul in curs o crestere de cel putin 15% la nivelul cifrei de afaceri. Pentru cei de la Simal Exim, mobilierul pentru copii reprezinta 30% din productia de serie a firmei si include mai multe tipuri.



9 milioane de dolari, varf de export

Exporturile catre tarile Uniunii Europene reprezinta motorul afacerilor multor producatori interni de mobila pentru copii. Tucor isi exporta aproape integral produsele (peste 95% din capacitatea de productie).

"Anul de varf al activitatii a fost 1995, cand valoarea exporturilor a depasit 9 milioane de dolari. In 2004, volumul exporturilor a crescut cu 15% fata de 2003, in timp ce vanzarile pe piata romaneasca cresc exponential. In primele patru luni ale acestui an, volumul exporturilor noastre a depasit deja realizarile anului trecut", spune I.L. Serban.

Parteneriatele si trendul ascendent al vanzarilor autohtone constituie premisele specializarii producatorilor de mobila pe productia interna. Astfel, mobila celor de la Simal Exim Deva ramane in proportie de 95% pe piata romaneasca.

"Exportul reprezinta o parte mica din capacitatea totala de productie, dar constanta. Incepand cu 2003, am demarat exporturi in Germania, iar din 2004, ne-am orientat spre piata elena", a declarat Simona Suciu.

Produsele de mobilier ale Simal Exim sunt comercializate atat printr-un lant propriu de magazine, in Deva, Bucuresti, Brasov si Petrosani, cat si prin retelele Bricostore sau Metro si alte magazine de profil din tara. La aceste categorii de clienti, se adauga hotelurile, institutii publice si private si persoane fizice. "In conditiile in care avem comenzi ferme si un parteneriat stabil cu reprezentantii Metro si Bricostore, extinderea pe pietele externe nu este o prioritate pentru noi in acest moment", mai spune Simona Suciu.

Si produsele celor de la Galtonia Dali raman pe piata interna, doar 25% fiind exportate in tarile Uniunii Europene. "Colaboram cu societati producatoare de mobilier, ca Elvila sau Silvarom, prin livrarea catre aceste societati de suporti pentru saltele, precum si cu alti comercianti sau distribuitori de mobila sau accesorii pentru mobila", explica directorul de vanzari Galtonia Dali.



Capitala, cea mai profitabila

In materie de profitabilitate interna, Bucurestiul pare sa detina in continuare primul loc, cea mai pare parte a vanzarilor producatorilor de mobila inregistrandu-se aici.

"Cerintele clientilor din Capitala sunt extrem de variate si de elevate, depasind de multe ori asteptarile noastre si obligandu-ne sa devenim tot mai competitivi", spune I.L. Serban, de la Tucor.

"Galtonia Dali Comexim vinde atat direct, cat si prin intermediari in toate regiunile tarii, insa cele mai mari cantitati livrate se inregistreaza in Bucuresti", adauga directorul de vanzari al companiei.

Competitivitatea, in conditiile pietei libere, este conditia primordiala pentru comercializarea mobilei, atat pe piata interna, cat si pe piata externa, unde concurenta este mult mai acerba. In acest context, firmele romanesti se preocupa tot mai mult de promovarea factorilor care duc la cresterea gradului de competitivitate.

"Principalii factorii pe care se axeaza productia companiei noastre sunt calitatea produselor, continua retehnologizare, design modern, promovarea pe piata in fiecare luna a cel putin unui model nou, reducerea costurilor de productie, personal calificat si reclama", spune Simona Suciu de la Simal Exim Deva.

Pentru compania Tucor, prioritatile in materie de investitii sunt de natura tehnica si umana. "Pana in prezent, activitatea investitionala a companiei a fost orientata spre asigurarea unei dotari cat mai bune si spre specializarea si profesionalizarea capitalului uman", spune managerul Tucor.

Pe langa retehnologizare, Galtonia Dali Comexim investeste in extinderea spatiului de productie. "Construirea celor doua noi hale de productie cu o suprafata totala de 830 mp vizeaza asigurarea unei distributii mai rapide si reducerea timpului de asteptare de la lansarea comenzii pana la livrarea la sediul clientului", spune Cristian Dumitru, director de vanzari al companiei.



Competitie din China si Polonia

Aprecierea monedei nationale a afectat serios afacerile producatorilor romani cu contracte la export. Pentru multi dintre acestia, handicapul poate fi recuperat prin reorientarea spre piata interna.

"Pentru clientii externi, o majorare cu 15% a preturilor in interval de cateva luni este inacceptabila, toate articolele care aveau o marja de profit sub acest nivel fiind pierdute. Sansa noastra a fost activitatea proprie de design, care ne-a oferit modele noi cu functionalitati sporite, unele acceptate de clientii externi, precum si activitatea de desfacere pe piata interna, unde au devenit foarte competitive produsele pe care le putem aduce din import", a declarat managerul Tucor.

Principalii competitori pentru produsele Tucor sunt producatorii din China si din Polonia. "Italia este intr-o situatie critica datorita lipsei de materii prime si nivelului ridicat al costurilor, in conditiile in care produsele romanesti sau poloneze sunt tot mai competitive, inclusiv ca design si functionalitate", explica I.L. Serban.

Pe piata interna, principalele dificultati pe care le intampina Simal Exim Deva sunt legate de manifestarea concurentei neloiale, exprimata in preturile scazute practicate de agenti economici care folosesc personal angajat in conditii ilegale, spune Simona Suciu, administratorul companiei.

"In ultimii doi ani, am observat ca a crescut numarul de agenti economici care comercializeaza mobila de import care are un pret mai redus decat cel al produselor autohtone, dar calitatea lasa mult de dorit", mai adauga ea.

transilvania@zf.ro





Figurine de lemn masiv care iau drumul strainatatii

Evolutia tehnica ametitor de rapida din ultimii ani isi impune pe piata jocurilor pentru copii ultimele inventii, vaduvind, de multe ori, copilaria de traditionalul spirit ludic al personajelor din povesti. Firma Gabone Construct din Bucuresti si-a propus sa-i atraga pe copiii cu varste cuprinse intre 4 si 14 ani in parcurile reamenajate din Capitala. In Cismigiu, Herastrau, pe platforma din fata Circului "Globus", acolo unde au fost instalate echipamente pentru spatii de joaca pentru copii, Gabone Construct a adaugat figurine din lemn masiv. "Aceste modele, in curs de inregistrare la OSIM, sunt realizate cu respectarea normelor europene privind protectia si siguranta copiilor. Delfinul, rechinul, elefantul, broasca testoasa, hipopotamul, melcul, gusterul, salamandra, sarpele sunt doar cateva dintre modelele pe care le exportam cu succes. Exportul reprezinta 90% din volumul productiei", a declarat Gabriel Ursoviciu, directorul Gabone Construct.

Cei mai exigenti "clienti" ai figurinelor comercializate de Gabone Construct sunt copiii. "Pentru ca aceste figurine au fost apreciate si de copiii nostri, intentionam sa le promovam prin mici puncte de vanzare amplasate pe principalele sosele spre Valea Prahovei, Valea Oltului, spre litoral", adauga Gabriel Ursoviciu.

Figurinele Gabone Construct sunt ornamente si obiecte de joaca ce pot fi amplasate oriunde se amenajeaza un spatiu de joaca, in parcuri publice sau private, scoli, gradinite sau magazine. "Daca alti ÇmosiÈ de 50 de ani conduc state, noi ne jucam, am dat in... lumea copiilor si nepotilor nostri, ai vostri..., tot mai agresati de noile tehnologii care, din pacate, pot deveni sedentare", spune Gabriel Ursoviciu.

Compania Gabone Construct a fost infiintata in septembrie 2004, de Gabriel Ursoviciu, realizand in primele trei luni o cifra de afaceri de 900 de milioane de lei (25.000 de euro), cu 19 angajati.



Retailerii straini vor mai mult mobilier pentru copiii din Romania

MobilIerul pentru copii este una dintre cele mai cerute categorii pentru retailerul francez Conforama. "Avem comenzi foarte mari de mobila pentru copii si de paturi suprapuse, dar nu am gasit inca suficienti furnizori in Romania", a spus Veronica Burlica, directoarea IHTM Romania, filiala autohtona a diviziei de importuri a companiei Conforama. Si rivalul suedez Ikea este prezent de ani buni pe piata romaneasca de unde importa anual mobilier de toate tipurile. Una din problemele cu care se confrunta retailerii este si lipsa de informatii exacte despre toti producatorii din Romania. Productia de mobila este una dintre cele mai importante industrii ale Romaniei, generand anual venituri de peste un miliard de euro. Cele peste 2.000 de fabrici de mobila din Romania exporta in jur de trei sferturi din productia realizata, iar retailerii straini prezenti pe piata romaneasca cauta in continuare clienti pentru a-si aproviziona magazinele. Atat Ikea cat si Conforama cumpara anual de la producatorii romani mobila de zeci de milioane de euro. transilvania@zf.ro
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania