Afaceri de la zero

Agentii imobiliare la cheie pentru cei cu buget redus

25.10.2006, 13:06 Autor: Lavinia Marin
Romanesti sau internationale, francizele imobiliare sunt noile businessuri aparute din dorinta intreprinzatorilor cu buget redus de a profita de veniturile pe care le poate aduce o piata imobiliara intr-o continua crestere.
Hirsh este o retea internationala de agentii imobiliare in sistem de franciza, ce s-a nascut in urma cu trei ani la Moscova, extinzandu-se apoi in Praga si Bucuresti. "Eu sunt master francizat pe Romania din 2004. Unitatea pilot si-a inceput activitatea de testare a conceptului Hirsh in Romania pe 1 noiembrie 2004, extinderea incepand in 2005. Perioada de extindere a inceput in 2005", a declarat Ricardo Franc, managing partner Hirsh Romania.
El a lucrat timp de sase ani ca agent imobiliar profesionist in Israel, dupa ce a participat pentru sase luni la un curs de specializare in domeniul imobiliar. "Urmatorii 6 ani i-am petrecut in serviciul Guvernului american ca si expert in imobiliare al Consulatului american la Ierusalim. Conceptul Hirsh m-a atras prin stabilitatea si viziunea pe termen lung pe care le aduce in acest domeniu atat de disputat", a explicat Franc. El a decis sa lanseze franciza Hirsh pe piata romaneasca dupa ce a realizat un studiu de piata impreuna cu partenerii de la Hirsh International.
Chiar daca studiile arata ca francizele au o rata a reusitei de peste 80% si ca francizorii te invata cum sa ai o afacere profitabila, asta nu inseamna ca francizatii nu se confrunta cu dificultati.
"Barierele pe care a trebuit sa le trecem si din care o parte ne pun probleme si astazi tin de mentalitatea clientilor si a prestatorilor de servicii clasici. Acestia s-au obisnuit cu un mod empiric de a trata intermedierea imobiliara si acest lucru duce la o reticenta marita in fata unor metode moderne de lucru si a colaborarii pe care o presupune conceptul nostru", explica Franc.
In prezent, pe piata romaneasca activeaza cinci agentii Hirsh, din care trei se gasesc in Bucuresti, una in Targu Mures si una in Pitesti. Specificul agentiilor Hirsh e ca acestea deservesc localitati cu aproximativ 100.000 de locuitori, se specializeaza pe segmente geografice, au intre 8 si 14 membri si au nevoie de un spatiu intre 60 si 120 mp. Elementele definitorii din punctul de vedere al designului interior sunt posterele motivationale si folosirea logo-ului si a sloganului (Adresa de Viata Noua).
"Taxa de intrare in retea si totalul redeventelor pentru primele 6 luni de activitate se ridica la 10.000 de euro. Costurile suplimentare nu tin de sistem, fiind aceleasi cu ale unei agentii obisnuite (costuri de amenajare, echipament, mobilier, precum si costuri rulante - salarii, contabilitate, materiale, utilitati, telefon samd.), insumand un total aproximativ de 15.000 de euro pentru primele 6 luni de activitate", explica Franc.
Francizele Hirsh se caracterizeaza prin doua concepte specifice: "mall-ul de agenti" si "magazinul de proprietati".
"Ele promoveaza ideea reprezentarii unei proprietati in exclusivitate de catre un singur agent, aceasta putand fi vanduta prin oricare dintre agentii retelei. Iar transparenta nu face decat sa optimizeze sansele de succes", a spus Franc.
Hirsh aplica acelasi comision ca si cel perceput de majoritatea agentiilor: 3% de la proprietar si 3% de la cumparator (in cazul in care acesta a beneficiat efectiv de servicii de intermediere din partea agentilor).
"Dureaza intre trei si sase luni pana ce primii agenti incep sa incheie tranzactii, de aceea este foarte important pentru francizat sa isi asigure un capital pana la primele castiguri", a adaugat reprezentantul Hirsh.
Franc a explicat ca cifra de afaceri a fiecarei agentii Hirsh difera de la un francizat la altul in functie de vanzarile fiecaruia, dar in general, francizatii isi amortizeaza investitia initiala intr-un an de zile. "Pot sa va spun insa ca cifra de afaceri a unitatii pilot a fost de 200.000 de lei (57.000 de euro) in 2005, iar pana in prezent investitiile au fost amortizate. Pe 2004 am inregistrat doar pierderi pentru primele doua luni de activitate a agentiei (noiembrie- decembrie 2004)."
Ca in cazul oricarei francize, si agentii imobiliari ai francizatilor Hirsh beneficiaza de un curs de training efectuat de Hirsh International. "Pana sa ajunga sa intermedieze tranzactii majore, ei isi cladesc carierele promovand proprietati mici, apoi mijlocii, ajungand, in cele din urma, si la vile, terenuri, spatii comerciale, birouri si proiecte. Ca si orice afacere stabila, cariera de agent imobiliar profesionist merita o investitie de timp", explica Franc.
Marja de profit a unei agentii Hirsh variaza in functie de numarul tranzactiilor, astfel daca din primele cinci tranzactii intr-o luna profitul agentiei este de aproximativ 30%, urmatoarele tranzactii pot aduce venituri duble. Un alt factor care poate influenta profitul agentiei este comisionul aplicabil agentilor, ce poate varia intre 30 si 60% din comisionul incasat de agentie.
"Daca un agent se poate gandi la profit incepand din a treia luna de stagiu, iar o agentie Hirsh devine profitabila dupa primul an de activitate, in mod natural, master franciza va avea nevoie de 3-5 ani, posibil chiar 7 ani, pentru a se stabiliza. E vorba deci de un proiect pe termen mediu-lung, nicidecum un castig usor si imediat", a specificat detinatorul master francizei Hirsh pentru Romania.
O alta franciza imobiliara prezenta pe piata romaneasca este Agentia Perfecta, dezvoltata in 1996 de catre compania IMO Invest International in parteneriat cu o companie italiana. "Ne-am gandit sa dezvoltam o franciza imobiliara deoarece piata din acel moment cerea acest serviciu, iar o agentie imobiliara este o afacere relativ usor de francizat. Agentia Perfecta a fost dezvoltata de compania noastra, fiind prima franciza 100% romaneasca aparuta la noi", a declarat Eugen Driga, general manager al brokerului de franciza IMO Franchising, francizorul Agentiei Perfecta.
Unul dintre motivele care l-au determinat pe Driga sa francizeze o agentie imobiliara a fost dorinta multor clienti ai agentiilor imobiliare de a castiga bani din comisioanele percepute la vanzarea sau cumpararea de apartamente sau terenuri.
IMO nu cere redevente francizatilor, ci doar intretinerea unor relatii de parteneriat intre agentiile din retea, pentru a facilita vinderea sau achizitionarea unor terenuri sau locuinte pentru clientii altor agentii Perfecta."La aceasta franciza nu se percep redevente deoarece pana nu demult activitatea imobiliara functiona intr-o relativa evaziune fiscala, pentru ca 60% dintre tranzactii erau declarate sub valoarea de achizitie pentru a plati taxe si comisioane mai mici, in timp ce
5-8% declarau valori mai mari ale tranzactiilor pentru a utiliza o parte din bani in interes personal. Acestea sunt principalele motive care ne-au determinat sa nu cerem redevente francizatilor nostri.
Taxa de intrare intr-o franciza Agentia Perfecta este de 2.000 de lei (565 euro), ceea ce face aceasta franciza atractiva pentru multi dintre cei interesati sa-si deschida o mica afacere in domeniul imobiliar. Dar aceasta nu este adresata oricui, deoarece potentialul francizat trebuie sa indeplineasca anumite conditii pentru a fi selectat sa detina franciza Agentia Perfecta. "Conditia principala este ca francizatul sa fie dintr-una dintre putinele zone din Romania in care Agentia Perfecta nu este prezenta, deoarece oferim exclusivitate pe anumite orase", a explicat Driga. "A doua conditie foarte importanta este ca francizatul trebuie sa-si dedice marea majoritate a timpului agentiei imobiliare si nu sa lucreze din cand in cand in agentie, pe langa alte afaceri", a adaugat el.
Agentia Perfecta are 80 de francizati la nivel national, din care 20 de francizati sunt in Bucuresti, restul agentiilor imobiliare fiind prezente in toate orase de marimi diferite, de la Suceava la Vatra Dornei.
"Noi nu vrem sa ne dezvoltam la nivel international, ci doar la nivel national deoarece Agentia Perfecta este o franciza imobiliara care este adaptata cerintelor pietei romanesti si e dificil de exportat in aceasta forma. De fapt, multe francize imobiliare internationale au esuat tocmai din acest motiv, ca nu s-au adaptat conditiilor pietei romanesti", a incheiat Driga.

Afacerea pe scurt
investitie initiala: 10.000 de euro pentru franciza Hirsh si 565 euro pentru o franciza Agentia Perfecta in amenajarea agentiei, echipament, mobilier, precum si costuri rulante - salarii, contabilitate, materiale, utilitati, telefon
agentiile imobiliare in franciza deservesc orase cu peste 100.000 de locuitori, sunt specializate pe segmente geografice
cifra de afaceri medie anuala obtinuta de o agentie imobiliara in franciza este de 200.000 de lei (57.000 de euro)
comisionul perceput de agentiile imobiliare este de 3% de la proprietar si 3% de la cumparator (in cazul in care acesta a beneficiat efectiv de servicii de intermediere din partea agentilor)
compania isi amortizeaza investitia initiala in maximum un an de zile
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania