Afaceri de la zero

Ai grija unde-ti depui CV-ul, ca ai putea ajunge manager mai repede decat crezi

27.10.2005, 19:18 Autori: Ioana David , Lavinia Marin
Anual, peste 5.000 de tineri absolva cursurile Academiei de Studii Economice (ASE) din Bucuresti, dar doar o parte dintre ei se angajeaza pe domeniul in care s-au pregatit in timpul facultatii. Pentru ca invatamantul romanesc ofera o pregatire teoretica, si mai putin una practica, marea problema o constituie lipsa de experienta. Pe de alta parte, companiile mari prefera sa angajeze tineri absolventi sau chiar de pe bancile facultatii, pentru a-i "creste" in spiritul firmei. Pentru ca se extind si au nevoie in permanenta de noi angajati, multinationalele, si in special bancile, au inventat o multime de programe de recrutare a tinerilor cu potential.

Daca in perioada 2000-2003, BRD- Groupe Societe Generale angaja 300 de persoane pe an, in 2004 banca a recrutat peste 700 de persoane.

"Estimam ca in 2005 sa angajam peste 1.000 de persoane in sucursalele din Bucuresti si din tara", a declarat Florin Luca, director de resurse umane la BRD. Banca are in prezent are 5.000 de angajati din care peste 70% sunt femei.

Pentru a-i atrage pe tinerii cu potential BRD a lansat trei programe dedicate absolventilor: "Tineri inspectori", "O cariera comerciala" si "Vivier Grandes Ecoles Francaises".



Cauta la Paris

Programul "Vivier Grandes Ecoles Francaises" al BRD este dedicat tinerilor romani absolventi ai unor universitati din Franta. Dupa numai sase luni de pregatire in cadrul bancii, acestia sunt integrati direct in banca fie ca directori de mici sucursale, fie ca "junior banker" sub coordonarea unui "senior banker".

Acestia din urma urmeaza sa se specializeze pe domeniul "corporate", unde sunt centralizati cei mai importanti clienti ai bancii - mari corporatii sau institutii publice.

"M-am deplasat special la Paris ca sa-i conving sa se intoarca in Romania si am reusit in mare parte. Din ce in ce mai multi studenti din strainatate se intorc in tara, cu toate ca aveau locuri de munca acolo", explica Florin Luca.

Conform spuselor lui Luca, BRD cauta oameni adaptabili, proactivi, dinamici, rezistenti la stres, deschisi la schimbare, care sa fie capabili sa se inscrie in cultura BRD care presupune "profesionalism, spirit de echipa, inovatie, transversalitate (capacitatea salariatului de a lucra dincolo de barierele ierarhice), sinergie (capacitatea de a putea imprima cunostinte pentru atingerea acestor obiective), adaptare la schimbare".

"Sunt multi doctori in economie, dar cand ii pui in fata rezolvarii problemelor se descurca mai mult sau mai putin. Pe noi ne intereseaza cei care au capacitatea de a rezolva aceste probleme", spune Luca.



Pregatire la Amsterdam

Grupul financiar olandez ING pune mare pret pe atragerea tinerilor cu potential. ING ofera inca din 1997 tinerilor absolventi anual o bursa in domeniul bancar sau asigurari, precum si posibilitatea participarii la un program de "Management Trainees".

Programul "Management Trainee" consta in sase luni de practica in diferite departamente din cadrul ING, urmat de sase luni de perfectionare intr-o anumita pozitie sub indrumarea profesionistilor in domeniu. La sfarsitul acestei perioade, tinerii ocupa pozitia potrivita in banca, in functie de potentialul si capacitatea profesionala.

"Programul se adreseaza in principal absolventilor de invatamant superior si se deruleaza in lunile iulie-august ale fiecarui an. Candidatii isi depun dosarul de inscriere ce consta in CV, scrisoare de intentie, autocaracterizare, un eseu avand ca subiect un produs financiar, unii dintre ei sunt selectati pentru interviu, iar la finele lunii august sunt anuntati castigatorii", explica reprezentantii bancii.

Prin "Management Trainee" cei de la ING cauta tineri talentati a caror medie de absolvire trebuie sa depaseasca 9, cu potential de dezvoltare profesionala, entuziasti, creativi, ambitiosi, motivati, cu capa-citate de rezolvare a problemelor, dovedind bune abilitati interpersonale si spirit de echipa.

Cel mai bun candidat primeste Bursa ING, ce consta intr-un curs de pregatire de specialitate organizat la ING Am-sterdam, urmat de o luna de pregatire practica in departamentele din cadrul ING Amsterdam.

Anul acesta, spre exemplu, bursa ING a fost castigata de Crina Moise, in varsta de 24 de ani, absolventa a Facultatii de Relatii Economice Internationale, din cadrul ASE si a unor cursuri de master in cadrul Scolii Norvegiene de Management.

"Rezultatele obtinute demonstreaza ca decizia noastra de a promova aceasta competitie intre tineri absolventi, pentru a-i ajuta in dezvoltarea carierei, a fost corecta", a declarat Dirk Serbruyns, presedintele ING Romania.

El a precizat ca de-a lungul timpului, majoritatea bursierilor au devenit si angajati in cadrul ING Romania. De la lansarea acestui program, in 1997, 35 de absolventi s-au alaturat ING.

"Succesul ING se bazeaza pe recunoasterea si atragerea valorilor, precum si pe capacitatea noastra de a dezvolta capitalul uman", a spus la randul sau Misu Negritoiu, vicepresedinte la ING Romania.



In 3 ani, director de agentie

Catalin Munteanu, in varsta de 29 de ani, a participat la programul "O cariera comerciala" derulat de BRD in 2002 si actualmente este director de agentie BRD in Bucuresti.

"Acest program a insemnat pentru mine nu numai oportunitatea de a lucra in grupul Societe Generale ci si sansa de participa la un amplu si interesant proces de recrutare. A urmat stagiul de pregatire - o perioada utila si extrem de frumoasa in care am participat pentru o perioada de aproximativ sase luni la cursuri si intalniri cu reprezentanti ai diverselor directii ale bancii. Finalizarea acestei etape a insemnat, de fapt, inceputul adevaratei confruntari nu atat cu altii, cat si cu noi insine, cu cunostintele si potentialul de care trebuie sa facem dovada, cu experienta acumulata si nu in ultimul rand cu provocarile de zi cu zi", spune tanarul.

Programul "O cariera comerciala" vizeaza identificarea si formarea tinerilor cu perspective de evolutie in domeniile comercial si management in cadrul BRD. Incepand din 2003, programul s-a extins si in alte centre universitare - la Iasi, Cluj si Timisoara.

Un alt program lansat de BRD - "Tineri Inspectori" - are ca obiectiv recrutarea si formarea profesionala a tinerilor care doresc sa se alature echipei ce efectueaza misiuni de control si audit in reteaua bancii din intreaga tara. Mihai Teodor Saftescu, in varsta de 25 de ani, este unul dintre angajatii BRD care a beneficiat de acest program.

"Pana in prezent, activitatea desfasurata in cadrul acestei directii a constituit un prilej de a-mi completa cunostintele teoretice dobandite pe parcursul studiilor universitare, precum si de a-mi insusi aspectele practice ale acestei activitati", afirma tanarul bancher. El spune ca echipa in care lucreaza, cat si recompensele oferite, l-au motivat in dezvoltarea profesionala.



Multi specialisti, prea putini manageri

Raiffesein Bank a derulat anul acesta a doua editie a programului "Bursa Raiffeisen", adresata studentilor care urmeaza cursuri in strainatate. Programul se adreseaza studentilor din anii terminali sau masteranzi care au aplicat si au fost selectionati sa-si definitiveze studiile la uni-versitati de prestigiu din strainatate. Selectarea participantilor la acest program are loc anual in perioada aprilie-septembrie.

In luna octombrie 2003, Raiffeisen Bank Romania a lansat programul "Raiffeisen Trainee", la care au participat opt proaspat absolventi. Programul a ajuns la a treia editie anul acesta, de data aceasta banca alocand un numar de 10 locuri.

"In opinia mea, sistemul bancar romanesc are foarte multi specialisti excelenti, dar nu destui manageri. Cred ca este de datoria noastra sa investim in tineri care sa poata prelua activitati in domeniu", declara Steven van Groningen, presedintele Raiffeisen Bank Romania, la momentul lansarii primei editii a programului Raiffeisen Trainee.

La sfarsitul programului se va decide atat pe baza optiunilor exprimate de fiecare participant la "Raiffeisen Trainee", cat si a necesitatilor companiei, directia din banca unde isi va desfasura activitatea fiecare "trainee".

"Fiecare dintre cei opt absolventi va avea sansa sa cunoasca Raiffeisen Bank in detaliu, urmand sa efectueze stagii in majoritatea directiilor bancii. Criteriile dupa care acestia au fost selectati si mai ales de descoperirea unor abilitati manageriale, pe care, cu programele de pregatire adecvate, ii vom ajuta sa le dezvolte", spun reprezentantii bancii.

Prima interactiune cu banca este la nivelul agentiilor, unde candidatii invata care e fluxul operatiunilor, se familiarizeaza cu activitatile din back-office, front-office si casierie. Stagiul continua in departamentele sucursalei Municipiului Bucuresti, iar apoi in cadrul Administratiei Centrale.

O data cu intensificarea concurentei care da posibilitatea angajatilor de la un loc de munca la altul, multinationalele fac tot posibiliul sa fie recunoscute ca "buni angajatori".

"Societe Generale nu a avut niciodata un plan social de concedieri masive. Oferim candida-tilor securitate sociala, evolutie profesionala si salarizare peste nivelul pietei. Salariul brut mediu la BRD este 800 euro/luna, iar salariul brut minim este de 1.200 lei noi (330 euro)", spune Florin Luca, directorul de resurse umane de la BRD.

El considera ca o banca se caracterizeaza prin trei elemente principale: oameni, sistem informatic, produse si servicii bancare.

"In ceea ce priveste sistemul informatic bancile se pot asemana mai mult sau mai putin. Ceea ce face diferenta sunt oamenii, prin competentele lor", explica Luca, adaugand ca banca vrea tot mai multi angajati "marca BRD".



Director "virtual" la L''Oreal

Nu numai institutiile financiar-bancare sunt preocupate de gasirea si promovarea tinerilor cu potential de lideri. L''Oreal, companie multinationala de cosmetice, a inventat o competitie online pentru atragerea de tineri cu potential de manager.

Lansata in 2000, competitia L''Oreal e-Strat Challenge permite studentilor sa ocupe scaunul de director general al unei companii virtuale de produse cosmetice.

Simularea este realizata pentru a ilustra diverse situatii de marketing, dar totusi reale, cu care directorii de la L''Oreal se intalnesc in fiecare zi.

"Acest program a devenit de-a lungul anilor un debut in afaceri foarte cautat de studenti si absolventi de MBA si este una din cele mai asteptate initiative ale anului in domeniul resurselor umane", sustine Jean-Claude Le Grand, director al departamentului de recrutare internationala al L''Oreal.

Pana acum L''Oreal a recrutat un numar total de 186 de studenti din lumea intreaga, prin competitia online.

Pentru a participa la acest joc, dupa prima runda, echipelor formate din trei studenti li se cere in fiecare saptamana sa ia decizii strategice referitoare la responsabilitatea sociala a companiei, strategia de marca si de marketing.

Rezultatele acestora sunt masurate in functie de indexul cursului actiunilor in care sunt incluse cota de piata a marcii, veniturile firmei, calitatea cercetarii si dezvoltarii, precum si satisfacerea clientilor. Inainte de a ajunge in finala, echipelor li se va cere sa-si prezinte planurile de afaceri in Paris, in fata directorilor L''Oreal.



Corporatiile mizeaza tot mai mult pe tineri

In ultimele luni, numarul programelor dedicate tinerilor, organizate de companii multinationale, a crescut vizibil. Firmele lanseaza tot mai multe competitii, acorda burse, fac studii de cercetare in randul studentilor si tinerilor absolventi.

Producatorul din industria alimentara Nestle Romania, care detine napolitanele Joe si produsele culinare Maggi, a lansat recent in colaborare cu Junior Achievement Romania un program intitulat "Cheia Succesului" adresat tinerilor cu varste cuprinse intre 15 si 20 de ani, elevi si studenti.

Acesta se va derula in peste 60 de localitati din Romania si va cuprinde peste 5.000 de elevi si studenti in anul scolar, respectiv universitar 2005-2006. Concret programul va consta intr-un curs si o competitie nationala, a carei etapa initiala va consta in scrierea unor lucrari pe tema "Stilul meu de viata - ce am si ce imi doresc".

Participantii vor avea de parcurs zece probe, in decursul carora li se vor testa spiritul de echipa, initiativa, creativitatea, spiritul etic, aptitudinile de comunicare. Echipa castigatoare va participa la Conferinta de Leadership Junior Achievement din luna iulie a anului viitor in Florida.

"As spune ca aceasta generatie are o lipsa de exemple bune si de aceea este important sa le explicam nu numai cum merg lucrurile, ci si sa-i stimulam sa se dezvolte singuri", a declarat Paul Nuber, directorul general al Nestle Romania, cu ocazia lansarii proiectului.

Tot zilele trecute, producatorul de subansambluri auto Continental AG a finalizat o serie de studii asupra studentilor romani.

"In calitate de potential angajator de ingineri, oameni de stiinta, economisti, ne intereseaza opiniile noii generatii academice referitoare la probleme importante legate de viitor in ceea ce priveste pregatirea, ocupatia si cariera", a spus Thomas Sattelberger, directorul de resurse umane Continental.

Studiul arata ca una din principalele probleme pentru studentii romani este lipsa experientei practice. "Trebuie schimbat ceva in acest sens, altfel pe termen lung absolventii nu pot fi competitivi pe plan international in ceea ce priveste locurile de munca atractive", a mai spus oficialul Continenal, care a adaugat ca firma pe care o reprezinta a angajat anul acesta 200 de ingineri in Sibiu si acorda 50 de locuri de practica in locatiile din Romania si promoveaza pregatirea practica la universitatile din Timisoara si Sibiu.

Producatorul de bere Tuborg Romania a alocat fonduri pentru tineri, de data aceasta in domeniul protectiei mediului. Astfel, Tuborg si Asociatia Balcanica de Mediu au investit de 200 milioane lei vechi (5.000 de euro) pentru acordarea de burse de cercetare in domeniul mediului inconjurator.

"Aceasta suma a fost folosita pentru repararea sistemului de incalzire a Laboratorului de Culturi de Celule si tesuturi si a anexelor situate la demisolul Muzeului Botanic, precum si pentru verificarea si securizarea prin instalarea supapelor de protectie impotriva scurgerilor de gaze la sobele din incinta muzeului", a spus Shachar Shaine, presedintele Tuborg Romania.

In cadrul programului, candidatii care au putut depune cereri de finantare pentru proiecte de cercetare au fost universitati, institute de cercetare, organizatii non-guvernamentale sau private cu activitati in domeniul refacerii si con-servarii mediului.



Legea buselor private acorda facilitati fiscale angajatorilor

Legea burselor private, care a intrat in vigoare la inceputul lunii octombrie 2004, prevede o serie de facilitati fiscale pentru companiile care decid sa sprijine financiar pentru studii, dar expertii spun ca prevederile legislative avantajeaza in special cursantii. Persoanele juridice care vor acorda burse de studii vor beneficia de deducerea din profitul impozabil al sumei acordate ca bursa, in limita a 3 la mie din cifra de afaceri.

In cazul persoanelor fizice care desfasoara activitati independente, deductibilitatea este de 5% din baza de calcul determinata conform Codului fiscal. Instructiunile contin si un model de calcul privind scaderea din impozitul pe profit datorat cheltuielilor reprezentand bursa privata.

Legea prevede ca bursa privata va putea fi acordata numai in baza unui contract care sa cuprinda clauzele privind modul in care beneficiarul trebuie sa-si indeplineasca obligatiile de studiu, cuantumul acesteia, durata pentru care se acorda si eventuala obligatie a beneficiarului de a lucra la finalizarea studiilor prin angajare pentru o anumita perioada pentru firma care acorda bursa. Bursa privata poate fi acordata pe intreaga durata a studiilor sau pe o perioada mai scurta, stabilita prin contract, iar in aceasta perioada se interzice ca beneficiarul sa lucreze pentru cel care acorda bursa sau pentru alta persoana juridica ori fizica desemnata de acesta.

In schimb, contractul poate contine clauze prin care sa se stabileasca obligatia beneficiarului de a lucra dupa finalizarea studiilor, prin angajare pe o anumita perioada, pentru cel care acorda bursa, dar numai pe un post corespunzator studiilor absolvite. Cuantumul bursei, care se stabileste la incheierea contractului, trebuie sa acopere cel putin masa, cazarea si cheltuielile de intretinere, fara a se situa sub nivelul salariului minim pe economie (in prezent 3,1 mil. lei).

Actul normativ nu stabileste un cuantum maxim si nici numarul de burse care pot fi acordate de o companie.

Beneficiarul bursei private are obligatia sa prezinte contractul incheiat cu o companie la institutia sau la unitatea de invatamant in care studiaza. Aceasta va specifica nivelul si forma de invatamant urmate, precizand durata normala a studiilor, precum si anul de studiu in care se afla beneficiarul bursei. Institutia de invatamant are obligatia sa prezinte semestrial sau trimestrial informatii privind situatia scolara a beneficiarului bursei, la cererea persoanei fizice sau juridice care acorda bursa.

Persoanele care beneficiaza de burse de studiu private va trebui sa declare acest lucru la Fisc. Potrivit unui ordin comun al ministrului finantelor si al educatiei, contribuabilii care au obligatia de a depune declaratia de venit global si au efectuat cheltuieli cu bursele private completeaza elementele necesare privind aceste cheltuieli in rubricile corespunzatoare din declaratia de venit global si anexeaza o copie a contractului.

In declaratia de venit global se inscriu toate cheltuielile efectuate in cursul anului cu bursele private ce urmeaza a fi recuperate din impozitul anual datorat in limita sumei reprezentand 1% din impozitul pe venitul anual datorat. (Miruna Lebedencu) lavinia.marin@zf.ro
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania