Afaceri de la zero

Aici se afla cei mai mari furnizori de ornamente Ikea din Balcani

26.10.2005, 18:06 Autori: Alina Pahoncia , Anca Rif, ZF Transilvania
Desi notorietatea gigantului retailului mondial, grupul suedez Ikea, s-a construit, in primul rand, prin divizia de mobila, aceasta nu reprezinta unicul profil de activitate al grupului, Ikea comercializand in magazinele sale din intreaga lume si decoratiuni interioare si ornamente. Un lucru mai putin stiut este ca primii doi furnizori de ceramica Ikea din Balcani, in functie de volumul livrarilor catre aceasta, sunt doua companii romanesti: Ipec Alba-Iulia si Cesiro din Sighisoara. Acestea ocupa primele doua locuri, pe locul trei aflandu-se compania bulgara Kalinel.

Desi cei aproximativ 40 de furnizori ai Ikea in Romania furnizeaza grupului produse in valoare de aproximativ 80 de milioane de euro anual, grupul suedez deocamdata nu a luat in considerare piata de retail din tara noastra.

Indiferent daca este vorba despre mobila sau ornamente de interior, afacerile furnizorilor romani continua sa creasca o data cu expansiunea internationala a Ikea.



95% Ikea, 5% lut romanesc

Capacitatea de productie a firmei Ipec din Alba-Iulia este de 1,7 milioane de piese pe luna (aproximativ 20 de milioane de piese anual), aceasta reprezentand 1% din productia mondiala.

Dar principalul client al companiei Ipec, specializata in productia de serie a articolelor de menaj, ramane grupul suedez Ikea, 95% din capacitatea de productie fiind exportata catre destinatiile grupului din Europa, Asia si America de Nord. Ipec a ajuns, in acest moment, cel mai mare furnizor al Ikea din Balcani, conform oficialilor companiei.

In 2004, vanzarile companiei din Alba-Iulia catre grupul suedez au atins 5,5 milioane de euro (peste 52 de milioane de coroane suedeze), iar in acest an, volumul vanzarilor catre Ikea a crescut cu aproximativ 25%, pana la 6,8 milioane de euro (65 de milioane de coroane suedeze).

Ipec mai are clienti in Germania, Grecia, Franta, Suedia si Anglia. "La ora actuala, piata de profil din Romania este intr-o continua scadere. In aceste conditii, principala noastra preocupare o reprezinta exporturile", mai spune Elena Covaciu, administrator Ipec. Portofoliul de produse al companiei cuprinde seturi de farfurii, platouri, boluri.

"Anul acesta Ipec a lansat doua noi articole in cate trei culori fiecare si lucreaza la lansarea, la inceputul anului viitor, a inca cinci articole in diverse culori, cu un design nou", a adaugat Elena Covaciu.



In familia unui concern international

Pentru acest an, Ipec a anuntat investitii in valoare de aproximativ 800.000 de euro intr-o noua unitate de productie cu o suprafata de 4.000 mp, investitie care va duce la scaderea costului pe unitatea de produs cu minimum 10%, conform oficialilor companiei. Compania are in prezent doua hale de productie, cu o suprafata totala de 16.000 mp.

"Cea de-a doua hala de productie a fost data in folosinta in 2002 si s-a realizat in cadrul politicii Ikea de a dezvolta capacitatile de productie de la furnizorii externi, in scopul de a asigura o ritmicitate a livrarilor in conformitate cu cerintele pietei. Dreptul de a realiza aceasta investitie a fost castigat de Ipec in urma planului de afaceri depus, plafonul fiind stabilit la aproximativ 2,5 milioane de euro (24 de milioane de coroane suedeze), toate deciziile de realizare a investitiei fiind lasate la latitudinea Ipec", spune administratorul Ipec.

Ipec a luat fiinta in 1994 din Ipec Covaciu SNC, care functiona din 1991 ca o afacere de familie. Compania are in prezent 375 de angajati si un singur punct de lucru, la Alba-Iulia, unde se realizeaza intreaga productie a firmei.

Compania Ipec din Alba-Iulia a inregistrat in primele luni ale anului o cifra de afaceri de 3,7 milioane de euro, cu 20% mai mare comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, cand compania a inregistrat o cifra de afaceri de 3,1 milioane de euro.

"Cresterea se datoreaza in primul rand maririi capacitatilor de productie, acesta fiind factorul esential pentru mentinerea si cucerirea pietelor externe. In acest moment, 99% din capacitatea de productie a Ipec este livrata la export", a declarat Elena Covaciu.

In 2004, Ipec a inregistrat o cifra de afaceri de aproximativ 7,2 milioane de euro, in crestere cu 50% fata de 2003, cand cifra de afaceri a companiei a fost de 5 milioane de euro.

Previziunile pentru acest an vizeaza atingerea unei cifre de afaceri de aproximativ 7,8 milioane de euro.



Nu-i afecteaza devalorizarea euro

A doua companie care furnizeaza obiecte ceramice pentru Ikea este firma Cesiro din Sighisoara, care a inceput colaborarea cu concernul suedez in 1994.

Din acel moment procentul productiei realizate pentru Ikea a crescut continuu, ajungand in prezent la peste 30% din totalul productiei. Portofoliul de produse include pe langa farfurii, boluri, platouri si obiecte decorative.

"Concernul suedez vine cu modelele proprii, acestea avand un ciclu de viata de aproximativ doi ani. Contractele incheiate cu Ikea sunt negociate in coroana suedeza, acesta fiind si motivul pentru care devalorizarea euro nu ne-a diminuat afa-cerile", declara Delia Iliescu, director economic in cadrul companiei.

In aceste conditii, compania Cesiro a inregistrat pe primele sase luni ale anului o crestere de 14% a indicatorilor financiari, raportat la aceeasi perioada a anului trecut. Oficialii companiei estimeaza astfel ca pana la sfarsitul anului cifra de afaceri va depasi valoarea de 18 milioane de euro.

"O evolutie similara am inregistrat si in 2004 fata de 2003, iar motivul principal are legatura cu faptul ca investitiile in retehnologizare au dus la cresterea productivitatii. Momentan, producem peste 15.000 de tone anual, fata de 9.000 de tone cat produceam in 1996, cu acelasi numar de angajati", mai declara Delia Iliescu.

Retehnologizarea fabricii din Sighisoara a inceput in 1993, prin achizitionarea de cuptoare moderne, iar pana in acest moment s-au investit aproximativ 15 milioane de euro.

"Necesitatea modernizarii fluxului tehnologic s-a impus ca o conditie de supravietuire a societatii in noua perspectiva a economiei de piata. In momentul in care am demarat investitiile, inzestrarea tehnica a fabricii era la nivelul anilor de pornire, adica 1960 pentru cuptoare si sectoarele de preparare si 1980 pentru utilajele de fesonare", precizeaza Delia Iliescu. In opinia acesteia, cresterea exportului cu 55% in 1994, anul urmator demararii investitiilor, este un efect direct al acestora.



Cat mai multe modele pentru suedezi

In cei aproape 50 de ani de activitate, compania din Sighisoara a dezvoltat un portofoliu de produse ce cuprinde peste 3.500 de modele.

"Executam game complete de farfurii, cesti, boluri, dar si obiecte pentru decor in aproximativ 100 de culori", a mai spus Delia Iliescu.

Potrivit acesteia, cele mai noi produse lansate pe piata sunt cele de forma patrata. Firma Cesiro a dezvoltat parteneriate atat cu furnizori interni, cat si externi. Principala materie prima achizitionata de pe piata interna sunt ambalajele, cei mai importanti furnizori pe acest domeniu fiind Rondocarton si Ecopack Ghimbav.

In prezent, peste 95% din productia realizata la fabrica din Sighisoara este destinata exportului, unul dintre cei mai importanti clienti fiind concernul suedez Ikea, care achizitioneaza peste 30% din productia Cesiro.

"Prin Ikea ajungem aproape in toate tarile Europei - Suedia, Franta, Germania, Italia, Austria, Danemarca, Rusia, Grecia Spania, Olanda, dar si in America de Nord - Canada si Statele Unite - , Australia, China sau Japonia. Printre clientii companiei se mai numara Carrefour, Dietrich, Verceral sau Fischer", adauga directorul economic Cesiro.

Infiintata in 1957 ca fabrica de faianta menaj din Sighisoara, aceasta a fost cunoscuta ulterior sub denumiri precum Combinatul de Sticla si Faianta sau Complexul de Sticla si Faianta.

Denumirea de Cesiro apare in 1991, o data cu desprinderea din fosta Intreprindere de Sticlarie si Faianta. In acelasi an compania este privatizata prin metoda MEBO.

Momentan, firma are un numar de 1.600 de angajati, iar principalii competitori, potrivit conducerii, sunt Faimar Baia Mare, pentru produse de faianta, si Apulum Alba Iulia, pentru produse din portelan.
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania