„Am avut posibilitatea să plec din ţară, dar am avut ambiţia să producem aici, în România.“
Ana Cobzaru, o tânără care lucrează în sectorul IT de aproape 15 ani, şi-a pus toate economiile alături de o finanţare de 45.000 de euro prin programul Start-Up Nation pentru a crea brandul Ludens, sub care produce jocuri şi jucării de exterior din lemn într-un atelier aflat la 20 de kilometri de Bucureşti.
În 2018, vânzările companiei au fost de 280.000 de lei (circa 60.000 euro).
„Ideea a venit dintr-o nevoie personală, simţeam nevoia de activităţi noi în aer liber şi am încercat să găsesc pe piaţa din România astfel de jocuri. Am fi putut să importăm, dar costurile de transport pentru nişte jocuri mari, de grădină, erau ridicate şi nu era rentabil. Am avut posibilitatea să plecăm din ţară, dar am avut această ambiţie să producem noi aici, în România“, a spus Ana Cobzaru.
În atelierul Ludens din Giurgiu lucrează trei angajaţi, iar portofoliul de produse al companiei include 19 articole, de la masă de biliard la popice sau labirint vertical, toate realizate din lemn.
Labirintul vertical, de exemplu, costă circa 1.000 de lei, însă preţurile diferă în cazul în care produsele sunt personalizate.
Modelul de business pe care l-a urmat Ana Cobzaru include şi închirierea jocurilor de exterior, nu doar vânzarea lor. Producţia a venit dintr-o nevoie şi răspunde unui trend din piaţă în care părinţii vor să petreacă mai mult timp cu copiii.
„Aş vrea să investesc în amenajarea grădinii din spaţiul unde este atelierul pentru ca în perioada în care se organizează „şcoala altfel“ copiii să vină să ne viziteze, să se joace. Ne gândim şi la nişte workshop-uri în care părinţii şi copiii să construiască împreună. Aceste jocuri aduc părinţii şi copiii aproape într-o activitate de care toţi se bucură“, a mai spus Ana Cobzaru.
Unul dintre obstacolele întâlnite de antreprenoare a fost legat de finanţare, în contextul în care cererea şi comenzile venite din partea clienţilor cresc nevoia de investiţii în echipamente şi presupun crearea unor noi locuri de muncă.
Antreprenoarea spune că este greu să găsească forţă de muncă, însă încearcă să-şi fidelizeze angajaţii. „Încerc să le ofer condiţii în atelier, modul în care simt că fac parte din echipă, sunt aspecte de care trebuie să ţin cont pentru a atrage angajaţii, de a-i fideliza şi a rămâne alături de mine“, a spus Ana Cobzaru.
Ea lucrează în continuare în domeniul IT pentru că îşi doreşte să rămână conectată la industria în care a intrat în martie 2006, iar momentan poate îmbina partea de angajat cu cea de antreprenor.
„M-ar interesa ca în următorii ani să mergem pe direcţia jocurilor pentru copii cu nevoi speciale. Vreau să dezvoltăm în continuu portofoliul de jocuri, idei avem, nu există limită“, a mai spus Ana Cobzaru, care a adăugat că o dezvoltare mai accelerată a businessului include extinderea cu o fabrică.
Fondatoarea Ludens vrea de asemenea să trimită produsele şi la export, mai ales în ţările vecine.
O piaţă în creştere, dar cu puţini producători
Piaţa jucăriilor din România, de la cele de interior, jucării de pluş, până la cele de exterior, este dominată de importuri, giganţii internaţionali având o influenţă semnificativă în vânzările totale.
Piaţa a ajuns la 1,2 miliarde de lei în 2018 şi a crescut uşor de la an la an, însă este influenţată de trendurile internaţionale, dar şi de sezonalitatea cumpărăturilor, consumatorii români cumpărând jucării în preajma sărbătorilor sau în perioadele de primăvară-vară.
Labirintul vertical costă circa 1.000 de lei, însă preţurile diferă în cazul în care produsele sunt personalizate
Intraţi pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero şi descoperiţi universul de companii create de micii antreprenori.
ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă.
♦ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.
♦ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE