Afaceri de la zero

Arta africana ridicata la rang de afacere

25.02.2005, 00:00 Autori: Alina Pahoncia , Anca Rif, ZF Transilvania , Diana Sava

Clientii tot mai sofisticati ai boutique-urilor din marile orase romanesti sunt atrasi tot mai mult de ceea ce poate fi denumit generic arta africana. Sunt obiectele "de artizanat" realizate manual in tari in care mana de lucru este ieftina, dar priceputa. Socul produs de arta africana e mare, la fel ca tentatia de a-ti cumpara ceva exotic. Mai ales ca preturile nu sunt, de obicei, deloc mari. Clientii unei piete inca incipiente, de maximum doua milioane de euro, devin, treptat, cunoscatori in domeniu; multi dintre ei isi dau seama dintr-o ochire care sunt obiecte veritabile si care kitsch-uri. Caci arta africana poate fi, la un moment dat si la un anumit nivel, inclusiv o buna investitie.
Sotii Ciovlica, proprietarii firmei Alma Green, au fost primii care s-au gandit sa deschida in Capitala un magazin unde sa fie adunate tot felul de obiecte de decor si cadouri lucrate manual, aduse din locuri exotice.
Primul magazin Totem a fost deschis in vara lui 1999 in cadrul centrului comercial Mall, investitia necesara fiind de aproximativ 35.000 de dolari (echivalentul a ceva mai mult de 25.000 de euro).
"La vremea respectiva, era mai usor sa pornesti o afacere. Ma refer din punct de vedere al relatiilor cu partenerii, chiriile erau mai mici. Acum este mult mai greu. Sunt atatea etape pe care trebuie sa le parcurgi", spune Cristian Ciovlica.



Produse aduse din Peru, Ecuador sau din Africa
La ora actuala, produsele sunt aduse din toate colturile lumii - Asia de Sud-Est, India, Africa, America de Sud, Mexic, Peru, din Ecuador. La inceput, pentru 5-6 luni au lucrat cu un distribuitor din Germania; ulterior au preferat sa nu mai lucreze prin intermediari, ci direct cu producatorii. Pana in momentul de fata au fost deschise cinci magazine, patru in Bucuresti, unul in Brasov. In Bacau firma mai are un magazin, deschis de altcineva in sistem de franciza.
"Magazinul din Mall a avut un succes extraordinar. In primele saptamani, nu aveau loc oamenii inauntru, asa erau de multi. Poate pentru ca era ceva nou, la vremea respectiva nu exista un magazin specializat pe produse handycraft. In plus, noi vindem povesti si semnificatii. Fiecare produs e deosebit, reprezinta ceva in cultura respectiva, e dintr-un material care la noi nu exista, rattan, abanos, lemn de mango", explica Nicoleta Ciovlica.



41 de milioane, patru scaune si-o masa din lemn de mango
Preturile produselor variaza intre 18.000 de lei (495 de euro), o cutie de betisoare parfumate, si cateva milioane bune. De exemplu, un set cu patru scaune si o masa, din lemn de mango, sculptate, costa 41 de milioane de lei.
"Am vandut 2-3 astfel de seturi. Sunt obiecte de arta, foarte pretioase. In general, oamenii le apreciaza, chiar daca nu-si permit intotdeauna tot ce si-ar dori", spune Nicoleta Ciovlica.
Foarte bine se vand produsele de aromoterapie si accesorii - uleiuri, betisoare parfumate. "A existat si inca mai este o atractie foarte mare pentru statuete si pentru masti, care costa intre 200.000 si 800.000 de lei. Cred ca produsele de aromoterapie cu accesoriile aferente reprezinta insa in jur de 20 - 25% din cifra de afaceri".



Birocratie romaneasca
Cum este sa faci afaceri cu oamenii din toata lumea? Barierele de timp, de limba, de cultura sau afaceri, regulile care uneori se schimba de la o zi la alta, n-au fost o problema.  Piedicile, spun sotii Ciovlica, sunt tot in Romania.
"Toti partenerii nostri de afaceri nu inteleg de ce avem noi nevoie de atatea documente, facute intr-un anumit fel. Mereu trebuie sa le spunem cum trebuie sa arate, cum sa fie scrisa factura. Ei lucreaza de 20-30 de ani cu firme din intreaga lume si nu s-au confruntat niciodata cu astfel de probleme."
La ora actuala, piata produselor de decoratiuni si cadouri lucrate manual stagneaza. Poate daca turismul se va dezvolta, spun sotii Ciovlica, va creste si acest segment. "Exista interes si in Capitala si in Brasov si Bacau. Bucurestenii vin la noi atunci cand au nevoie de un cadou deosebit, in vreme ce brasovenii sunt interesati mai mult de decoratiuni, pentru propriile case."



Cifra de afaceri de 700.000 de euro
Alma Green are 30 de angajati si a realizat in 2003 o cifra de afaceri de 500.000 de dolari. In 2004, aceasta a fost in jur de 700.000 de euro.
Multe dintre produse sunt comandate din mici ateliere de familie pe care le-au descoperit vizitand tarile respective. "Unii dintre ei traiesc modest, dar cunosc foarte bine instrumentele de comert. Acolo, in orice sat poti folosi o carte de credit. In plus, modul lor de lucra, de a face afaceri este foarte natural, usor. Ceea ce ne mira foarte mult insa este cum reusesc ei sa-si motiveze angajatii sa fie atat de dedicati. Unii, chiar daca lucreaza fara nici un fel de contract cu patronul, sunt foarte multumiti".
Concurenta, spun sotii Ciovlica, nu este asa de mare. Sunt multe magazine care au la vanzare produse similare, imitatii, care arata foarte bine de la departare, dar care sunt din plastic sau alte materiale foarte usoare. "Clientii isi dau seama imediat ca nu sunt de valoare. Cei care vor cu adevarat ceva veritabil si de calitate, vin la noi. Nu ne e frica de faptul ca o sa ne pierdem clientii. Unii dintre ei sunt adevarati cunoscatori ai artei din India sau Africa."
Pe termen scurt, sotii Ciovlica intentioneaza sa se extinda si in alte orase din tara, dar nu in nume propriu, ci in colaborare cu alte firme. "Asteptam mai intai sa se mai aseze piata si apoi o sa ne extindem in nume propriu".



Depozit en-gros de suveniruri exotice
Firma oradeana SC Adelmann Com SRL a fost infiintata in 1994 avand initial ca principal obiect de activitate importul si comercializarea ochelarilor de soare. "In calatoriile prin tara, am observat o lipsa de oferte de bijuterii fashion si cadouri de origine orientala", isi aminteste Papp Zsolt, director SC Adelmann Com SRL.
In 1997, a realizat un studiu de piata, in urma caruia a ajuns la concluzia ca piata cadourilor si a suvenirurilor exotice din Romania nu a fost deloc explorata. "Acest fapt ne-a oferit sansa de a introduce un nou brand - Kingart. Astfel, in 1998, am inceput sa activam si intr-un alt domeniu, si anume importul si comercializarea en-detail a bijuteriilor de fantezie, a cadourilor si a suvenirurilor exotice. Ne-am gandit ca un magazin care sa ofere aceste lucruri ar fi o idee buna si, in scurt timp, primul magazin Kingart a fost deschis la Oradea", ne-a mai declarat Zsolt.
Dupa doar doua luni de zile, a fost deschis al doilea magazin Kingart, la Cluj-Napoca. In paralel cu deschiderea a inca doua magazine (in Oradea si in Bucuresti), SC Adelman Com SRL a inceput vanzarile en-gros.



Obiecte din iarba de mare si lemn de cocos
In prezent, exista magazine Kingart in Brasov, Oradea, Cluj-Napoca, Targu-Mures, Baia Mare, Satu Mare. O parte din aceste magazine sunt administrate in sistem franciza. Compania detine un depozit en-gros la Oradea, care se intinde pe o suprafata de 1.000 mp.
Obiectele comercializate de SC Adelmann Com sunt importate si sunt reprezentative pentru artizanatul tarilor de origine - Thailanda, Indonezia, Vietnam, India, Mexic, Peru, Kenya, Zimbabwe, China, Filipine - si sunt, in proportie de 90%, prelucrate manual (sculptate, vopsite, asamblate din materiale naturale) si sunt folosite pentru decorarea locuintelor, birourilor etc.
Obiectele sunt produse din lemn tropical, iarba de mare, bambus, rattan, cocos, pulbere de os de peste, ceramica, piele, piatra talc etc. "Populatia locala din aceste tari, care are o mare inclinatie spre arta manuala, este principala sursa de aprovizionare a companiei noastre. In acelasi timp, facem comenzi si prin Internet, de la mici ateliere locale", mai spune Papp Zsolt.
"Un pas important pentru noi a fost deschiderea magazinelor din Brasov, deoarece Brasovul este un punct de atractie forte pentru turisti. Cele doua magazine din Brasov au contribuit substantial la dezvoltarea financiara a companiei. In curand, intentionam sa deschidem inca un magazin la Timisoara", a mai spus Papp Zsolt.



Bijuterii fantezie marca Xuxa
SC Adelmann este distribuitor exclusiv pentru Romania al bijuteriilor produse sub marca Xuxa. 
Xuxa este un brand lansat la inceputul anilor '90, in domeniul bijuteriilor de fantezie: coliere, cercei, bratari, accesorii pentru par (agrafe, clame, elastic), produse in Italia, Franta, Hong-Kong.
De asemenea, firma oradeana distribuie si bijuterii din materiale naturale (lemn, bambus, cocos, piele si pietre semi-pretioase) care provin din Peru si Filipine. Bijuteriile din argint sunt produse in Thailanda.
"In timp, oferta noastra s-a diversificat, incercand sa acopere cele mai variate gusturi", spune Zsolt care adauga: "Am vrut sa surprindem cumparatorii nu doar cu varietatea marfurilor, ci si cu serviciile oferite. Intotdeauna ne-am straduit sa oferim cumparatorilor o experienta care sa-i convinga sa revina cu placere in magazinele noastre", sustine Papp Zsolt.
In octombrie 2003, ca raspuns la cererea de pe piata de profil, firma oradeana a lansat un nou brand - Poco Loco si a deschis patru magazine, doua la Oradea, unul la Brasov si unul la Baia Mare.
In aceasta retea sunt comercializate figurine din ceramica si piatra artificiala, plusuri, cani, puzzle, jucarii pentru copii, obiecte din sticla si suveniruri traditionale romanesti sau ardelenesti.



Cod de bare pe burta elefantilor
"Anul trecut am retehnologizat depozitul de la Oradea folosind sistemul cu cod de bare, iar in 2005 intentionam sa mai deschidem magazine in sistem franciza.
De asemenea, pentru acest an ne-am propus sa ne concentram atentia asupra diversificarii marfurilor, acest lucru presupunand cresterea numarului de tari din care importam.
Un alt proiect important pentru acest an este activarea productiei de suveniruri locale", a incheiat directorul SC Adelmann Com SRL.
In primii ani de activitate, numarul angajatilor SC Adelmann Com SRL a fost de 4-6 persoane, evoluand pana la aproape 50 de angajati in prezent.
Compania SC Adelmann Com SRL a avut in 2004 o cifra de afaceri de 400.000 de euro, in crestere cu 30% fata de anul precedent, iar pentru 2005, se estimeaza o crestere de aproximativ 15-20%.
diana.sava@zf.ro ; transilvania@zf.ro

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania