Afaceri de la zero

Au trecut de la trusa "Minitehnicus" la antenele de satelit

18.11.2005, 18:26 Autori: Anca Rif, ZF Transilvania , Laura Laurentiu
In octombrie 1957, cand Uniunea Sovietica a lansat primul satelit artificial pe orbita, nimeni nu-si imagina ca, in mai putin de 50 de ani, transmisiunile de televiziune digitala prin satelit vor sta la baza unor afaceri de miliarde de dolari. Pionieri in acest domeniu, companiile romanesti de profil "exploreaza" o adevarata mina de aur.

Un studiu recent al Informa Telecoms & Media, unul dintre principalii furnizori de informatii media din lume, arata ca, pana in 2010, numarul utilizatorilor de televiziune digitala din Europa de Est va creste de cinci ori fata de anul 2004, ajungand la 22,5 milioane de persoane.

Potrivit Informa, Romania va atinge anul acesta un numar de 68.000 de abonati la acest sistem, iar in 2010 vor exista 1,3 milioane de utilizatori, ceea ce ar reprezenta o rata de penetrare de 17,4% a sistemului digital pe piata consumatorilor de televiziune. Trei jucatori de profil de pe piata romaneasca - RCS&RDS, Focus Sat si Digital Cable Systems (DCS) - au devansat insa studiul Informa si au depasit, pana in prezent, 100.000 de utilizatori ai televiziunii digitale.

Potentialul pe care urmeaza sa se "bata" in urmatorii trei ani operatorii de televiziune digitala prin satelit se ridica la aproximativ 800.000 de familii, in aceasta cifra fiind inclusi atat utilizatorii din zonele neacoperite de televiziunea prin cablu, cat si cei care au deja acces la un serviciu de televiziune.



Conectati din spatiu

Televiziunea digitala este cea mai noua tendinta de pe piata comunicatiilor autohtone, fiind prezenta agresiv in peisajul romanesc de la sfarsitul anului 2004 inceputul lui 2005.

Sistemul de televiziune digitala Direct to Home (DTH) foloseste ca metoda de distributie satelitii orbitali aflati la 37.000 de kilometri altitudine. In 1989, in Marea Britanie, platforma digitala SKY Television a lansat primul serviciu comercial ce a folosit aceasta tehnologie. La sfarsitul anului 2003, receptia digitala prin satelit la nivelul Europei a atins nivelul a 24 milioane de utilizatori, reprezentand o cota de 70% din totalul caselor ce au acces la servicii digitale. In acest moment, la nivel mondial, se renunta din ce in ce mai mult la sistemele analogice si se implementeaza sisteme digitale superioare celor pe care le inlocuiesc.

Platformele DTH folosesc standardul profesional DVB (Digital Video Broadcasting) ce este utilizat la nivel mondial in 35 de tari si de catre 260 de companii din domeniul telecomunicatiilor.

Abonatii unei astfel de platforme au acces la un semnal de o calitate identica cu cea folosita in studiourile de televiziune, claritatea imaginii si a sunetului fiind aceleasi cu ale unui DVD.

Platformele digitale nu sunt limitate din punct de vedere tehnologic la un anumit numar de canale, in Statele Unite ajungandu-se la peste 1.000 de canale TV pe anumite platforme.

Insa cea mai importanta caracteristica este cea data, pe de-o parte, de faptul ca platforma DTH acopera in totalitate teritoriul tarii si, pe de alta parte, ca serviciile cerute de catre abonat se actualizeaza foarte rapid ca si in cazul operatorilor de telefonie mobila. Dat fiind caracterul comercial al acestui serviciu, toate programele transmise sunt codate, ceea ce nu permite vizionarea lor decat de cei care sunt abonati.



S-au "focusat" destul de bine

Compania Focus Sat Romania a fost infiintata in 2004, de catre Cristinel Popa, Cristian Burci, Bogdan Dragoi, Adrian Cojocaru si Valeriu Ionescu.

In noiembrie 2004, Focus Sat anunta lansarea primei platforme de televiziune digitala prin satelit DTH din Romania. Lansarea comerciala a serviciului a avut loc insa in iulie 2005, prin anuntarea unei grile care contine 40 de programe TV si 16 canale radio, unele posturi in exclusivitate in Romania.

In mai 2005, UPC Romania, filiala gru-pului international de media si comunicatii UnitedGlobalCom (UGC) a achizitionat 50% din actiunile Focus Sat, ca parte integranta a strategiei de dezvoltare a grupului UGC in Europa Centrala si de Est.

Parteneriatul cu Focus Sat urmareste dezvoltarea pietei romanesti de televiziune digitala prin satelit, decizia companiei UPC de a fi prezenta pe acest segment, fiind fundamentata pe studii de piata desfasurate de companii specializate de cercetare romanesti si straine care au aratat ca in Romania exista un numar suficient de potentiali clienti ai acestui serviciu.

Oferta Focus Sat cuprinde programe de divertisment, filme, sport, stiri si documentare, muzica si programe pentru copii structurata pe patru pachete - albastru, rosu, film si sport. Clientii interesati sa receptioneze grupurile de programe trebuie sa intre in posesia unui kit de receptie satelit care mai apoi se instaleaza la domiciliu.

"Abonatul nu trebuie decat sa-si achizitioneze cartelele valorice preplatite Focus Sat cu valabilitate de 1 luna, 6 luni sau 12 ani, pentru a putea sa isi incarce contul personal (similar cazului operatorilor de telefonie mobila). In cazul in care clientul ajunge foarte aproape de terminarea creditului din contul sau, acesta va primi un mesaj pe ecranul televizorului prin care i se reaminteste acest aspect", spune Cristinel Popa, presedinte si CEO al Focus Sat Romania.

In cadrul serviciilor personalizate, Focus Sat ofera multiple facilitati, una dintre ele fiind cea de tipul Pay per View ce urmeaza a intra pe piata si prin care abonatul poate solicita vizionarea unor servicii de televiziune suplimentare ce vor fi receptionate doar de catre el.



Casele de vacanta, o nisa atractiva

Potrivit oficialilor companiei, segmentele tinta Focus Sat vizeaza atat mediul rural, cat si cel urban, respectiv atat cei care nu au acces la serviciile de televiziune prin cablu, cat si cei care nu se afla in zona de acoperire a uneia dintre societatile de televiziune prin cablu.

"Pe de alta parte, in Romania incep sa se construiasca din ce in ce mai multe case de vacanta, multe dintre ele aflate in afara zonelor de acoperire ale retelelor de cablu, deci pot reprezenta o nisa de piata extrem de atractiva", este de parere Cristinel Popa.

In acelasi timp, oficialii Focus Sat sunt constienti ca industria de comunicatii are nevoie de infuzii constante de capital pentru modernizarea infrastructurii.

"Cu o investitie care se ridica la 5 milioane de dolari, estimata a se amortiza in primii ani de functionare, Focus Sat se asteapta la 200.000 de abonati in primii trei ani. Pe langa investitiile constante in echipamente care folosesc tehnologie de ultima ora, compania investeste in forta de munca instruita si capabila sa faca fata standardelor de munca occidentale si cererii continue a pietei pentru tehnologii noi", spune presedintele Focus Sat Romania.



Rocada digitala

Lansat atat tehnic, cat si comercial, in decembrie 2004, sistemul Digi TV al companiei RCS&RDS si-a propus sa ofere servicii de televiziune digitala prin satelit pentru orice consumator, indiferent de locatia in care se afla.

"Prin Digi TV dorim sa oferim tuturor consumatorilor de televiziune acces usor la divertisment, informatii, film si muzica oriunde pe teritoriul Romaniei, dar mai ales celor care locuiesc in zonele neacoperite de retelele terestre de cablu tv. Calitatea serviciului este astfel garantata de tehnologia digitala pe care o utilizeaza, iar abonatul se bucura de imagine, un sunet si semnal mult mai stabile", a spus Ionut Tarcea, directorul de marketing al companiei RCS&RDS.

Grupul RCS&RDS a aparut pe piata in august 2005, prin fuziunea companiilor Romania Cable Systems (RCS) si Romania Data Systems (RDS). Grupul este unul dintre principalii operatori pe piata televiziunii prin cablu, portofoliu de servicii al companiei incluzand transmisii de date, Internet, televiziune prin cablu si telefonie fixa. In perioada 1998-2003, grupul a investit 100 milioane de dolari in realizarea unei retele nationale de transmisii de date si Internet si servicii de voce si imagine.

In ultimii trei ani, RCS&RDS a achizitionat mai multi jucatori de pe piata telecomunicatiilor, respectiv TotalNet (aprilie 2002), TerraSat (aprilie 2003), FX Communications (februarie 2004, impreuna cu Astral Telecom) si PCNET Data Network (sfarsitul anului 2004). Actionarul majoritar al companiei RCS&RDS este CCS (Cable Commu-nications Systems NV), iar componenta actionariatului este reprezentata de fondatori romani si fondurile de investitii Quadrant si EPC. Compania este, de asemenea, al doilea operator de cablu din Slovacia si al treilea din Ungaria, insumand in toate cele trei tari in care activeaza peste un milion de utilizatori pentru televiziunea prin cablu. Numarul de angajati ai RCS&RDS este de aproximativ 4.000 de persoane, in toate punctele de lucru in cele peste 100 de localitati din tara.



Expansiune prin satelit

Anul acesta, compania s-a axat in special pe dezvoltarea serviciului Digi TV care a fost lansat in decembrie 2004 si care pune la dispozitia abonatilor o grila variata de 56 de programe TV si 4 posturi de radio. Pana in prezent, RCS&RDS a inregistrat un numar de peste 110.000 de abonati la serviciul Digi TV.

"In cazul serviciului Digi TV, formalitatile de abonare presupun doar cativa pasi simpli, iar pretul abonamentelor este accesibil, in-cepand cu 20,5 lei grei/luna (7,06 dolari/luna), cu TVA inclusa. Pentru viitor, noi ne-am propus sa dezvoltam acest proiect si sa oferim beneficii abonatilor nostri, chiar in viitorul apropiat vom putea oferi si alte servicii digitale, precum Pay per View si Video on Demand", a spus Ionut Tarcea.

In prezent, grupul RCS&RDS detine in Romania o cota de piata de aproximativ 25% pe partea serviciilor de televiziune prin cablu si de 20% pe partea serviciilor de acces Internet.

"Piata interna de telecomunicatii s-a extins in ultimii ani, astfel incat posibilitatile de desfacere a serviciilor sunt promitatoare. Ea poate fi caracterizata printr-un consum ridicat de servicii de televiziune (atat prin cablu, cat si prin tehnologii digitale de ultima ora), o crestere a consumului de acces Internet, mai ales la nivel de client rezidential, precum si prin cautarea unor solutii alternative pentru serviciile de telefonie fixa. De aceea, ne concentram sa oferim consumatorilor toate aceste servicii integrate pe o singura infrastructura, oferindu-le solutii complete de telecomu-nicatii", a declarat Ionut Tarcea, director de marketing al RCS&RDS. Grupul de firme RCS&RDS estimeaza pentru acest an o cifra de afaceri de aproximativ 160 milioane de dolari (123 milioane de euro), in crestere cu 23% fata de 2004, cand cele doua companii au insumat o cifra de afaceri totala de aproximativ 120 milioane de dolari (93 milioane de euro).



Unde ne sunt abonatii?

Cel de-al treilea jucator aparut pe piata autohtona a serviciilor de televiziune prin satelit este compania Digital Cable Systems SA (DCS), care a fost infiintata in martie 2005 de catre Gheorghe Minea, Gheorghe Pristavu, Adrian Margescu Petru Basa, Dorin Gugu si Maria Mihai cu un capital initial de 300 milioane de lei vechi (10.344 dolari).

Pana in prezent, actionariatul societatii a ajuns la un numar de 46 de persoane fizice si juridice romanesti si la un capital social subscris de 2,5 milioane dolari (7,5 milioane lei grei).

"Structura organizatorica a DCS permite o foarte buna desfasurare in teritoriu. In acest moment, in activitatea de vanzari sunt implicate peste 30 de companii din domeniul televiziunii prin cablu, precum si majoritatea magazinelor de specialitate", a spus Bogdan Dumitriu, director de programe al companiei DCS.

Potrivit acestuia, costurile de administrare au fost reduse foarte mult in cadrul companiei prin externalizarea serviciilor. Astfel, comercializarea si instalarea de sisteme a fost preluata de catre firmele care sunt distribuitori Max TV, serviciul de relatii cu clientii este asigurat de o companie renumita in furnizarea de solutii de tip "call center", iar administrarea statiei de sol, precum si serviciul de suport tehnic sunt asigurate de catre doua firme de prestigiu din domeniul IT si al telecomunicatiilor.

In iulie 2005, compania DCS a lansat pe piata serviciul de televiziune digitala DTH, sub marca Max TV, cu adresabilitate directa mediului rural, vecinatatii oraselor, zonelor rezidentiale, precum si persoanelor din zona rurala fara acces la televiziunea prin cablu.

De la inceputul lunii septembrie si pana in prezent, serviciul Max Tv este contractat de 5.000 de abonati.

"Cei interesati de acest serviciu il pot avea la dispozitie daca platesc 520 de lei grei cu TVA inclusa (179 dolari), suma ce include kit-ul complet, instalarea acestuia si taxa de activare. Separat se platesc pachetele de programe, alese in functie de preferintele clientilor.

In cadrul platformei Max Tv transmitem doua programe (Eurosport 2 si Motors TV) in simulcrypt, un tip de transmisie ce permite abonatului sa receptioneze cu card Max programele direct pe frecventa originala a furnizorului de program", a explicat Bogdan Dumitriu.

Oficialii companiei intentioneaza sa faca investitii in tehnologie de ultima ora in sistemul de up-link satelit si, de asemenea, au in vedere optimizarea preluarii programelor retransmise. De altfel, in luna august a acestui an s-a efectuat un up-grade in sistemul de compresie al statiei de sol Max TV in valoare de peste 500.000 de dolari.

Dat fiind avantajele incontestabile - accesibilitate, flexibilitate in alegerea programelor, disponibilitate oriunde pe teritoriul Romaniei - sistemul DTH reprezinta ultima concurenta a televizunii prin cablu. Pentru companii cum sunt Focus Sat, RCS&RDS sau DCS insa, lucrurile sunt foarte clare de pe acum: viitorul televizunii este digital. laura.laurentiu@zf.ro
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania