Afaceri de la zero

Biberoanele si jucariile pentru bebelusi, o afacere profitabila doar daca sunt importate

10.08.2006, 18:16 Autor: Lacrima Andreica, ZF Transilvania
Au vrut sa faca afaceri cu produse pentru copii. Dar cum biberoanele sau hainele "made in Romania" sunt prea scumpe sau nu au calitatea dorita, s-au reorientat. Acum la mare cautare sunt: biberoanele si suzetele din Italia, jucariile din China sau hainele de lux pentru copii aduse din Franta.
Produsele de marca, recunoscute si pe piata europeana cum ar fi Graco, Gucchi, Big, Norris, Simba Baby, asigura retailerilor romani ritmuri anuale de crestere a vanzarilor de peste 15%, in conditiile in care, la mare cautare raman produsele de folosinta imediata si de mici dimensiuni. Marile lanturi de magazine, cum ar fi Metro Cash & Carry, Selgros Cash & Carry, Carrefour, si de farmacii, cum ar fi Sensiblu sau Help Net, sunt cele care ruleaza cele mai mari vanzari de produse pentru copii. In toata aceasta avalansa de produse de calitate din import, jucariile romanesti se straduie sa ocupe inca un loc pe piata, dar pierd la raportul calitate-pret si pot fi gasite tot mai greu in magazinele de profil. Unul dintre motive este acela ca din cauza pretului mare de productie, retailerii nu pot aplica un adaos comercial suficient, iar calitatea si aspectul acestor produse inca nu poate concura cu cele aduse din import.
"Jucariile romanesti nu mai sunt agreate de magazine. Ele prefera sa ofere spre vanzare jucarii care provin din tari ca Thailanda sau China, produse la care obtin o marja comerciala mai mare", a declarat Claudiu Popa, directorul general al companiei Mon Bebe din Bucuresti.
Mon Bebe este distribuitor de produse de puericultura autohtone in principal din cele provenite din fabrica de tricotaje "1 iunie" din Timisoara sau din fabrica de pantofi "Tino Brasov". Jucariile si landourile pe care Mon Bebe le distribuie provin din import. "In 1999, cand ne-am lansat in aceasta afacere, magazinele cautau furnizori, iar producatorii aveau nevoie de distribuitori. In prezent, toate investitiile pe care le facem se orienteaza doar in completarea ofertei cu produse si din alte game", explica Popa, a carui companie realizeaza anual o cifra de afaceri de 600.000 de lei (166.000 de euro).
Managerii firmelor ce activeaza pe piata produselor pentru bebelusi considera ca acestei piete i-a trebuit zece ani ca sa ajunga la nivelul actual.
"In 1996, cand Chicco a intrat pe piata, aceasta era extrem de slab dezvoltata", povesteste Razvan Badita, directorul diviziei Chicco Romania, unicul importator al produselor marca Chicco.
In anul 2005, Chicco Romania, divizie a companiei Paralela 45 Turism, a inregistrat o cifra de afaceri de 4 milioane de euro, in crestere cu 25% fata de nivelul inregistrat in anul anterior.
"Cele mai bine vandute produse din toata gama sunt cele din gama de puericultura mica si anume tetine, biberoane, suzete, care sunt mai accesibile ca pret pentru mai multe tipuri de clienti", explica Razvan Badita. Pretul mediu al unui biberon Chicco este de 25 de lei (7 euro), iar cel al unei suzete este de 10 lei (2,8 euro).
Badita apreciaza ca cresterea afacerilor in 2005 s-a datorat in primul rand politicilor de marketing si publicitate pe care le-a abordat, dar si cresterii pietei de profil. "Pana la sfarsitul anului estimam ca vom avea o cota de piata de 42%, in conditiile in care piata de profil creste anual cu o rata de pana la 32%", explica Badita.
El considera ca principalele motive pentru care produsele destinate copiilor nu sunt ieftine sunt incapacitatea productiei autohtone de a se ridica la pretentiile unei piete concurentiale strans dominate de importuri, la care se adauga cheltuielile presupuse de distributie si infrastructura.
Cresterea popularitatii marcii Chicco in Romania ar putea fi explicata si prin faptul ca produsele sale sunt distribuite printr-o retea de magazine proprii amplasate in marile orase ale tarii: Cluj, Timisoara, Brasov, Constanta, Bucuresti, dar si prin faptul ca s-a orientat si spre retelele de cash & carry gen Selgros, Metro, Carrefour sau spre marile retele de farmacii cum ar fi Help Net, Sensiblu sau Dona.
"Urmeaza ca in acest an sa mai deschidem un magazin Chicco in Iasi. Deschiderea unei asemenea locatii presupune o cheltuiala de aproximativ 80.000 de euro, bani care sunt investiti nu doar in inchirierea spatiului, ci si in amenajarile specifice", mai spune Badita.
Chicco Romania are in acest moment 180 de angajati. Compania-mama, Chicco Italia, are 20 de filiale si 8.000 de angajati in toata lumea, precum si o experienta de 48 de ani pe piata articolelor de puericultura.
Retailerii de pe piata articolelor de puericultura romanesti spun ca publicul din tara noastra este unul tot mai avizat, care stie ce vrea, ce cauta si care doreste sa aiba la indemana tot ce are nevoie cand vine vorba sa cumpere articole de consum sau de jucarii pentru copii. "Imbracamintea pentru copii este, de regula, mai scumpa decat cea destinata adultilor datorita faptului ca manopera este mai scumpa, iar realizarea unor articole vestimentare pentru copii necesita operatii mai complicate si mai elaborate", spun specialistii. Totusi, acestia apreciaza ca calitatea nu mai este trecuta cu vederea, iar acolo unde exista calitate, pretul trece pe plan secund.
De aici si pana la aparitia magazinelor de lux pentru copii nu a mai fost decat un pas. "In perioada anilor '90 - '97 peisajul comertului cu amanuntul din Romania era total diferit. Dezvoltarea pietei abia incepea. Nu existau mall-urile si nici hipermarketurile. Atunci
ne-am propus sa deschidem un magazin pentru copii si am avut sansa sa-i cunoastem pe cei de la Group Zannier din Franta, firma care a lansat in 1983 marca Z", a declarat Alexander Eram, proprietarul Magazinelor Z in Romania.
Eram considera ca investitia in acest tip de afacere pe care a facut-o atunci a fost una riscanta, dar castigatoare. "Am deschis primul magazin pe Calea Victoriei si am ales locul acesta pentru ca e o locatie de prima mana, un spatiu care are o vizibilitate foarte buna. Incet am dezvoltat o retea de 8 magazine in Bucuresti si Cluj. Am incercat sa acoperim toate zonele Bu-curestiului, asa ca al saselea magazin l-am inau-gurat recent in Centrul Comercial Feeria. La Cluj am ales cea mai noua galerie comerciala, Galeriile Ferdinand", explica Eram.
Magazinele Z au peste 100.000 de clienti pe an, iar dintre colectiile pe care le ofera, cele de body-uri si lenjeria asigura un rulaj de 250.000 de bucati anual. Secretul atragerii clientilor este acela de a oferi o gama cat mai diversificata de produse, colectii care se afla in tendintele modei, preturi atractive si, evident, produsele sa poarte renumele unei marci.
"Reusim sa mentinem preturile mici pentru ca producatorul Zannier are un volum de productie mare. Aducem in permanenta in magazin noutati. De exemplu, pentru fete am adus colectia Lorie, inspirata din stilul unei celebre cantarete din Franta, iar pentru baieti am adus colectia Zinedine Zidane", spune Eram. La toate acestea se adauga si faptul ca imbracamintea in cazul Magazinelor Z este impartita pe categorii de varsta, iar un rol important in vanzari il are atentia pentru detalii, de la decorul vitrinelor pana la felul in care este asezata marfa in magazin si felul in care este tratat clientul.
"De cand am inaugurat primul magazin in Romania vanzarile noastre au crescut constant in fiecare an, pentru ca in fiecare an investeam in deschiderea unui nou magazin, am diversificat gama de produse vestimentare, colectiile au devenit tot mai complexe. De exemplu, primim o colectie noua in fiecare saptamana. Decorul magazinelor a fost reactualizat, iar promovarea a crescut. In anul 2006 vom investi cu precadere in tehnologie si intentionam sa ne marim reteaua de distributie in toata tara", precizeaza Eram.
Managerii magazinelor pentru copii considera ca piata de profil atinge varful de vanzari in luna septembrie, odata cu inceperea anului scolar. Vanzarile cresc aproape la fel de mult si in perioada sarbatorilor religioase de Craciun si de Paste. Mai mult, originalitatea si creativitatea unei colectii, fie ca se refera la imbracaminte sau la jucarii, sunt vitale pentru obtinerea unui rulaj de marfa suficient, care sa aduca profit.
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania