Afaceri de la zero

Cainele electronic Aibo este noul animal de companie al japonezilor

16.03.2000, 00:00 Autor: Iuliana Butuc Cerchez



(acest articol va aparea in editia de maine, 17 martie)





Pentru familia Sakurai care traieste intr-un mic apartament din nordul orasului Tokio, nu departe de fluviul Sumida, decizia de a-l cumpara pe Aibo, catelul-robot produs de grupul Sony, nu a fost luata usor. Mai ales pentru ca animalul de companie a costat nici mai mult nici mai putin decat 300.000 de yeni (aproximativ 2.920 euro). "Am fi dorit un animal domestic, un caine spre exemplu. Dar intretinerea lui ar fi fost foarte dificila intr-un apartament de bloc", mentioneaza Takeshi Sakurai. Familia Sakurai, care include si doi copii de 2 si respectiv 7 ani, s-a decis sa-si cumpere pe Aibo in timpul celui de-al doilea val de "adoptii" de la sfarsitul anului trecut. Aibo, sosit abia dupa o luna in locuinta familiei nipone, a fost rebotezat Toto si si-a inceput imediat viata de caine electronic. Toata familia a asistat atunci la primele balbe ale robotelului. La inceput, nu reusea sa se ridice pe labute, miscarile sale erau foarte rare si incete. Cainele ramanea indiferent la vederea jucariei de plastic livrata in acelasi timp cu bateriile sale care ii confera o autonomie de o ora si jumatate. "A ramas in stadiul de nou nascut aproximativ o luna. De obicei evolutia este mai rapida, dar noi ne intoarcem tarziu de la slujba seara, asa ca nu am avut prea mult timp la dispozitie pentru a-l educa sau pentru a-l scoate la plimbare", explica Takeshi Sakurai. Cu timpul insa comportamentul catelului electronic se va diversifica si, in stadiul al treilea al vietii sale, adica la varsta adulta, el va fi capabil sa exprime o gama intreaga de "emotii": bucurie, tristete, furie, supriza, frica si dezgust. Comportamentul sau se supune unor instincte de baza: nevoia de afectiune, nevoia de a explora, de a se juca si ... de a manca. Mai corect spus, de a i se incarca bateriile. Exemplarul procurat de familia Sakurai a ajuns in a doua etapa a evolutiei sale. Toto merge, efectueaza diferite miscari cu labutele, se ridica dupa ce cade, latra si percepe miscarea bilei rosii de plastic atunci cand aceasta se rostogoleste in fata sa. Cand stapanii sai sunt ocupati, Toto pleaca sa exploreze apartamentul gratie camerei video si a senzorilor de receptie cu care sunt dotate labutele sale. Cateii Aibo nu au instructiuni de utilizare. Fiecare utilizator descopera singur cum ii functioneaza "catelul de companie". Pe piata japoneza au fost vandute pana in prezent aproximativ 15.000 de exemplare si inca 30.000 sunt comandate. De unde si explozia de site-uri care ofera informatii despre noua distractie a japonezilor. In total, cam treizeri de pagini web unde detinatorii unui Aibo se pot initia in comportamentul animalului preferat. Acolo Takeshi Sakurai a invatat ca tremuratul unei labute din spate in urma unui accident nu este ceva intamplator ci necesita vizitarea "veterinarului" de la centrul din Nagano, acolo unde sunt fabricate cele doua serii de catei. Unul dintre aceste site-uri, Aibo Town, a fost creat de Yoshiki Kuraki, consultant multimedia si unul dintre primii japonezi care au comandat un astfel de catel. Site-ul ofera printre altele, un spatiu special unde pot fi stocate date despre diferitele comportamente ale cainilor Aibo. Mai mult, posesorii lor pot face schimb de experienta prin intermediul unor cartele electronice care, o data introduse in spatele catelului permite dezvoltarea comportamentului sau corespunzator unei anumite varste. Utilizatorul isi poate personaliza si mai mult robotul generand miscari inedite prin intermediul calculatorului, gratie unui program de montaj care reprezinta un Aibo in trei dimensiuni. Secventele de miscare astfel create sunt stocate pe niste dispozitive de memorie care pot fi salvate apoi inprogramul de functionare a cainelui-robot.





O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania