Afaceri de la zero

Cand banii te privesc din vitrina

24.01.2007, 14:00 Autor: Delia Oniga
Despre atragerea clientilor, amenajarea vitrinei si a spatiilor comerciale, sau despre cum sa faci bani aducand cat mai multi clienti altora.
La inceput se voia a fi o afacere de network marketing. Dupa constientizarea nevoilor pietei a devenit ce este astazi. O afacere bazata pe productia de vitrine si receptii care, dupa un an de la infiintare, a inregistrat o cifra de afaceri de aproximativ 100.000 de euro.
Povestea afacerii incepe in anul 2000, cand Andrei Lungu, directorul firmei Mercury Design Production, a venit din Chisinau impreuna cu un prieten care i-a devenit asociat. Voiau sa dezvolte o afacere de network marketing care sa distribuie produse de parfumerie. "La un moment dat ne-am dat seama ca avem nevoie de o vitrina de prezentare a produselor pe care am cautat-o foarte mult timp si nu am gasit-o pe piata. Atunci, pur si simplu a venit aceasta idee ca am putea crea o afacere din producerea vitrinelor", precizeaza Lungu. Prima vitrina a fost realizata in Moldova, prin comanda si apoi asamblata in Bucuresti. Prin 2004, au inceput sa se gandeasca serios la pornirea unui proiect, au studiat domeniul, au scos materiale de specialitate, diferite poze si articole despre cum se produce si se asambleaza o vitrina.
Impreuna cu prietenul sau a inchiriat un apartament pe strada C.A. Rosetti. Intr-una din camere au inceput sa asambleze vitrine pentru ei si apoi au facut un site pentru a le putea expune.
"La inceput am facut totul intr-o camera de apartament, fara a investi inca bani. Debitam materialele chiar la furnizor pentru ca nu aveam utilajele necesare. Dar mai tarziu, cand am vazut ca este intr-adevar o afacere, am fost nevoiti sa investim, era nevoie de un alt spatiu de productie pentru ca au inceput sa vina comenzi", povesteste Lungu. In 2005, in octombrie, au inchiriat un spatiu gen garaj de 90 de metri patrati unde au inceput sa cumpere primele utilaje elementare, de debitare.
"Pot spune ca practic afacerea a inceput prin investirea a 200-300 de euro. A mai existat si firma de cosmetica, cea care a contribuit cu bani, dar nu cred ca suma a depasit 1.000 de euro. Noi am dezvoltat la inceput un segment de vitrine care nu erau din pal, care nu necesitau utilaje, iar geamurile se faceau in mici fabrici de prelucrare din Bucuresti", completeaza Lungu.
Apoi a urmat achizitia unui spatiu mai complex de aproximativ 500 de metri patrati, care are si suficient spatiu pentru un showroom sau un magazin de prezentare, un spatiu separat pentru birouri si inca 300 de metri patrati pentru productie. "Asociatul meu a cumparat masina de debitat pal melaminat si am facut inca o achizitie, o masina de aplicat Cant ABS, care a costat in jur de 10.000 de euro si a fost achitata timp de trei luni din profitul firmei", povesteste Lungu. Pe parcurs s-au mai investit in utilaje si masini aproximativ 40.000 de euro.
Anul trecut, cifra de afaceri a Mercury Design Production a fost de circa 100.000 de euro, din care 20% reprezinta profitul. "In anul 2004, anul in care a fost infiintata societatea nu am avut activitate, in anul 2005 am avut putina activitate in toamna si am prins atunci niste luni de varf. Lunile octombrie, noiembrie, decembrie sunt de obicei luni de varf. Ai nevoie de mana de lucru, de foarte multi oameni si de o calificare foarte buna ca sa poti face fata comenzilor", este de parere Lungu.
Cea mai mare problema de care s-a izbit Lungu a fost lucrul cu personalul pentru ca nu toti constientizau nevoia de calitate care incerca sa fie impusa.
Pe viitor firma Mercury vizeaza dezvoltarea. Piata mobilierului comercial are o putere financiara mai mare decat piata de mobilier pentru apartamente, este de parere Lungu.
Cei doi asociati si-au propus sa puna pret pe calitate pentru a intra usor pe piata europeana. Deocamdata ei primesc comenzi din toata tara, avand clienti in Timisoara, Iasi, Curtea de Arges, Piatra Neamt, Brasov si Pitesti. "Sunt sigur ca cifra de afaceri o sa creasca in 2007 pentru ca noi vedem aceasta afacere ca pe copilul nostru caruia i-am creat niste conditii propice dezvoltarii. Eu sunt mai mult ca sigur ca cifra de afaceri o sa creasca, iar in a doua jumatate a anului va fi cel putin dubla", povesteste Lungu.
Pretul unei vitrine variaza intre 100 de euro si 1.500 de euro. Preturile difera in functie de comanda si de cantitate. Deocamdata nu produc mobilier de serie, ci numai la comanda. Pe viitor insa exista in plan si mobilierul serializat. "Facem si vitrine din pal, vitrine personalizate pentru magazine de bijuterii pentru care folosim materiale speciale de finisaj importate din Germania", completeaza el.
"Dintre produsele firmei, vitrinele se vand cel mai bine. Asta pentru ca de-abia am inceput sa promovam birourile si receptiile. Exista deocamdata un gol in ceea ce priveste productia de birouri si de receptii, dar pe viitor acest gol se poate implini", spune Lungu. Printre clientii Mercury Production se numara Muzeul Geologic, Muzeul Tehnic si diferite societati comerciale.
Vitrina ca mijloc de promovare si dezvoltare a unei afaceri este vazuta si de catre arhitectul Marius Ichim, specializat in amenajarea spatiilor comerciale. Pentru amenajarea unei vitrine performante costurile trec pe planul secund. Vitrina trebuie sa reflecte viziunea magazinului si trebuie sa stie carui tip de public se adreseaza.
Arhitectul clasifica vitrinele in doua categorii, cele care iti permit sa vezi pana in capatul magazinului si cele care te lasa sa vezi mai putin din ceea ce se afla in interiorul magazinului.
"Amenajarea unei vitrine performante atrage costuri de 200-600 de euro pe metru patrat in care intra cheltuielile cu corpurile de iluminat, vopseaua, tamplaria, vitrina propriu-zisa, decoratiunile, posterele si sistemele anti-furt", precizeaza Ichim. In cazul in care vitrina permite vederea pana in spatele magazinului, totul trebuie sa fie intact. "Trebuie sa ai mult curaj si marfa foarte buna, dar alegand acest mod de prezentare, imaginea vitrinei va fi usor de digerat, usor de privit. Lumina care vine din interior si o pardoseala alba vor da senzatia de spatiu, libertate, curat si lux. Bineinteles daca si dialogul interior din punctul de vedere al cromaticii e unul eficient, clientului ii va face placere sa priveasca", este de parere Ichim.
Al doilea tip de vitrina este cel care permite partial accesul vizual spre magazin. "De obicei privitorul dinamic vrea sa vada mai mult, privirea sa ar trebui sa aiba posibilitatea de a merge pana la capat, iar punctul de acces trebuie sa fie discret si nostim," crede Ichim. Acest tip insa te impiedica sa vezi tot ce se afla inauntrul spatiului comercial din cauza manechinelor si a placilor pe care sunt puse acestea, iar de obicei ramane in sus o parte goala de unde se poate vedea tavanul.
Seara si pe timpul noptii vitrina trebuie sa aiba cu totul o alta abordare fata de zi pentru ca noaptea oamenii care se plimba pe strada pot observa lucruri pe care vor sa si le cumpere a doua zi.
"Este foarte important cum le creezi potentialilor clienti nevoia de a cumpara pe timpul noptii", adauga el.
Marfa nu trebuie lasata in dezordine dupa inchiderea magazinului. O vitrina murdara, usor prafuita creeaza o stare de disconfort pentru cel care priveste. Vitrina e cea mai expusa privirii, ea nu se percepe numai din exterior, ci si din interior, de aceea clientul nu trebuie sa vada dezordine, cabluri, accesorii, haine sau manechine cazute pe jos.
In privinta iluminatului, este bine ca echipamentele tehnice precum sinele cu proiectoare sau tunurile de lumina sa fie discrete. "Cele mai eficiente sunt iodurile sau halogenurile metalice care au un indice de redare a luminii foarte bun si sunt foarte apropiate de lumina zilei. Vitrina trebuie sa fie abundent luminata, dar totodata trebuie sa te integrezi pozitiv in dialogul cu ceilalti pentru a nu da o nota discordanta", spune el. In plus, corpurile de iluminat trebuie sa fie energofage, adica sa aiba capacitatea de a evacua caldura pentru a nu se forma condens pe timpul verii.
Este de preferat ca vitrina sa fie integral din sticla pentru ca elementele de tamplarie obtureaza accesul vizual catre magazine. Sistemul arhitectural trebuie sa tinda sa fie cat mai discret, cat mai greu de observat.
"Sunt foarte optimist in privinta aparitiei echipamentelor si a tehnicilor de promovare eficiente a vitrinelor pentru ca oamenii au inteles ca trebuie sa comunice mai bine si mai profesionist si totodata ca piata se va alinia standardelor Uniunii Europene", spune Ichim despre viitorul amenajarii vitrinelor in Romania.


Amenajarea unei vitrine performante atrage costuri de 200-600 de euro pe metru patrat.

Pretul unei vitrine variaza intre 100 de euro si 1.500 de euro.

Elementele de tamplarie trebuie sa fie discrete si e de preferat ca vitrina sa fie integral din sticla.

Pe timpul noptii vitrina trebuie sa atraga atentia cumparatorilor.
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania