Afaceri de la zero
Casatoria, o afacere?!

Casatoria, o afacere?!

19.02.2007, 20:21 Autor: Delia Oniga

Florile, baloanele, limuzina, porumbeii si lumanarile sunt doar cateva dintre elementele care pun la punct scenariul unei nunti de vis. Organizarea unei nunti perfecte e un job de 1.500 de euro pe luna si o afacere de 300.000 de euro pe an.

Andreea Sacher, de la Grands Mariages, avea experienta in domeniul organizarii nuntilor. Lucrase timp de trei ani intr-o alta companie de profil. "Ideea nu ne apartine, ci a fost imprumutata. Experienta a contat enorm altminteri nu este genul de business pe care sa-l incepi daca nu stii ce trebuie sa faci. Know how-ul a insemnat mult", spune Sacher.
Pana la punerea in practica a afacerii au fost parcurse mai multe etape: infiintarea firmei, cautarea sediului, publicitate minimala pentru stadiul incipient pe site-uri si in reviste de specialitate, dezvoltarea unei retele de relatii, contactarea furnizorilor si negocierea tarifelor. "Apoi incep sa apara clientii si de-aici totul decurge de la sine! Profiturile reinvestite la maximum inseamna dezvoltare rapida", considera Sacher.
Investitia de inceput a fost de 10.000 de euro, bani care au fost investiti in principal in sediu, intr-un site si in publicitate.
Grands Mariages ofera servicii si solutii complete pentru petreceri cu caracter privat sau petreceri corporate, lansari oficiale de produse sau decoratii speciale de sedii cu ocazia diferitelor sarbatori. Angajatii agentiei pun la dispozitie locatiile, serviciile foto-video, sonorizarea, invitatiile si alte materiale tiparite, aranjamente pentru decorarea salii, aranjamente florale, baloane, limuzine, porumbei, lumanari, catering si asistenta specializata pe parcursul evenimentului.
"Oferim si ajutor in depunerea actelor la Oficiul Starii Civile, programari la Biserica, planificarea lunii de miere, servicii de transport si cazare", completeaza Sacher.
Cifra de afaceri a Grands Mariages in 2006 a fost de 300.000 de euro (1.000.000 lei). " Cifra de afaceri creste odata cu numarul clientilor care apeleaza la astfel de agentii. Oamenii au inceput sa priveasca o astfel de colaborare cu mult mai multa incredere decat o faceau acum doi ani, de exemplu", spune Sacher.
Profitul a reprezentat in jur de 50% din cifra de afaceri. "Este important si cat reinvestesti din profitul ramas. In primii ani trebuie reinvestit cam tot, mai ales daca doresti o dezvoltare mai rapida", este de parere Sacher.
Pe parcurs agentia a investit in jur de 200.000 de euro (680.700 de lei) - 250.000 de euro (850.900 de lei) in logistica, materiale decorative, huse de scaune, fete de masa, mese, suporti fier forjat, sticlarie decorativa.
"Aceste materiale se regasesc intr-o paleta variata de forme si culori datorita faptului ca in timp standardele impuse de catre client au crescut foarte mult. Pretentiile si gusturile acestora sunt variate si trebuie sa te pliezi dupa cerintele lor", spune Sacher.
"Daca un client doreste un singur serviciu pe care il considera necesar evenimentului, noi cu atat il vom ajuta. De exemplu, un client doreste doar o inima din baloane iar aceasta poate costa 29 de euro (98 lei). Noi o oferim fara sa-l obligam la alte servicii suplimentare. Un alt client insa poate sa contracteze un pachet complet de servicii iar suma la care se poate ajunge poate fi si de 100.000 de euro (340.350 de lei)", completeaza Sacher.
Serviciile standard de organizare a unei nunti pentru 100-120 de persoane costa in jur de 7.000 de euro (23.824 lei).
Grands Mariages nu lucreaza pe baza de adaos, ci pe baza discounturilor obtinute de la furnizorii cu care colaboreaza. Acest discount poate varia intre 5% si 20%.
Andreea Sacher spune ca agentia incearca sa se adreseze tuturor categoriilor de clienti. " In timp putem spune insa ca persoanele care apeleaza la o astfel de agentie sunt cei cu venituri medii spre mari, care sunt extrem de ocupati cu joburi solicitante si de regula isi fac nunta din resurse proprii, deopotriva persoane fizice si juridice", precizeaza ea.
Lunar costurile firmei se situeaza intre 5.000 de euro (17.017 de lei) si 7.000 de euro (23.824 de lei), dar variaza in functie de sezon.
"In timp, romanii au devenit receptivi, dovada fiind ca pe piata au aparut foarte multe agentii de gen, numai in Bucuresti sunt in jur de 100. Daca la inceput credeau ca aceste agentii practica adaosuri si comisioane foarte mari si le priveau cu neincredere, in timp au inteles ca in fond pot economisi nu numai timp ci chiar si bani apeland la agentiile de gen", este de parere Sacher.
Despre clienti Sacher spune ca acestia si-au format gustul pentru evenimente mai fastuoase, mai "trendy" renuntand usor la nuntile organizate cu parintii sau matusile acasa, la cort sau in curte. De asemenea, accesul la informatii venite din afara, internet sau vizite in alte tari conteaza. "Fara ajutorul unei agentii nu poti sa faci un eveniment bine organizat, cu lucruri de calitate. Noi ne "casatorim" saptamanal si stim deja ce trebuie facut, ei se casatoresc o data, speram noi, si nu au experienta deloc", spune Sacher.
Au inceput cu trei angajati iar in prezent au ajuns la 9. Numarul colaboratorilor insa este foarte mare.
"Poate fi o afacere profitabila pentru cineva care are know-how-ul! Este un business foarte greu in care depinzi foarte mult de furnizori, pe care trebuie sa-i cunosti bine si in care sa ai incredere, de ei depinzand intr-o masura mare calitatea unui serviciu prestat. Trebuie sa ai nervi de otel cand lucrezi cu oamenii, disponibilitate pentru program foarte prelungit, sa poti sa te dispensezi de week-end-uri, sa iti asumi foarte multe responsabilitati si sa nu te astepti la castiguri fabuloase intr-un timp scurt. Este un business 'a la long'. In timp se castiga!", considera Sacher.
Tiberiu Zubas, director general la Agentia Nunta ta Perfecta, povesteste si el cum s-a hotarat sa-si deschida o agentie de organizare a nuntilor. Ideea i-a venit in urma cu trei ani la nunta unui bun prieten, organizata in mare parte fara ajutorul nimanui. "Ne-am gandit cat de simplu ar fi fost sa apelam la o firma specializata, care sa te scuteasca de stresul de dinainte si din ziua nuntii. Sa cauti intr-o parte fotograful si cameramanul, in alta parte DJ-ul, florile, invitatiile si asa mai departe. O intreaga agitatie. Dupa eveniment ne-am dat seama ca putem face noi acest business, am profitat de idee si astfel a luat nastere Agentia Nunta Ta Perfecta. Experienta am dobandit-o pe parcurs cu multa munca si ambitie iar acum avem o echipa de profesionisti", spune Zubas.
Agentia se ocupa de tot ce inseamna organizarea unui eveniment. "Daca vorbim de o nunta, asta inseamna rezervarea restaurantului, programarea la biserica plus serviciile specifice din ziua nuntii: fotograf, cameraman, DJ, transport de lux, aranjamente florale, decoratiuni si catering", completeaza Zubas. In 2006 firma a avut o cifra de afaceri de aproximativ 100.000 de euro (340.420 de lei), fiind cel mai bun an de pana acum, cresterea fata de anul trecut fiind de peste 100%. "A fost anul in care am hotarat sa privim acest business ca pe unul de durata, prin urmare am investit in decoratiuni, echipamente foto-video, sonorizare, accesorii, masini, precum si propria spalatorie profesionala", marturiseste directorul general Tiberiu Zubas.
In contextul trendului crescator inregistrat in ultimii ani pentru cererea de nunti organizate de firme specializate si pentru ca Agentia Nunta ta Perfecta se bucura deja de experienta, cunostinte si un brand cunoscut pe piata directorul general estimeaza o crestere de cel putin 50% a cifrei de afaceri.
Investitia minima initiala a reprezentat cumpararea materialului pentru 300 de huse de scaune si au ajuns apoi sa investeasca 35.000 euro(119.140 de lei) intr-un an.
Organizarea unei nunti poate costa de la 500 de euro (1.700 de lei) pana la 20.000 de euro (68.085 de lei).
Daca primul pret include doar decoratiunile, fara servicii conexe, cel de-al doilea include o organizare full-service in care sunt incluse meniul si rezervarea restaurantului. "Piata pe care activam are o particularitate: fiecare client doreste sa-si implineasca un vis o singura data. Ne place sa credem ca avem tarife pentru a transforma in realitate orice vis. Restul este doar munca, energie si timp", este de parere Zubas.
"Toti angajatii firmei au avut experienta in customer service si stim ca un client multumit aduce cel putin inca 2-3 potentiali clienti doritori. Fara a targeta un anumit segment de clienti, am incercat sa oferim o gama foarte variata de produse, care sa atraga atat clienti ce dispun de bugete de cateva sute de lei, cat si clienti mai sofisticati ale caror nevoi complexe atrag bugete de mii de euro", completeaza Zubas.
Costurile variaza in functie de volumul activitatii si de complexitatea proiectelor.
"Nu putem compara o luna ca iulie, cand un week-end poate insemna peste 10 evenimente pe zi, cu lunile ianuarie-februarie cand cererea de nunti organizate este redusa. Evident, la aceste cheltuieli variabile se adauga cheltuielile administrative, chirii, leasing-uri si salarii care pot depasi 1.500 de euro (5.106 de lei) pe luna", spune Zubas. "Din ce in ce mai mult, romanii isi dau seama ca au nevoie sa externalizeze aceste activitati, preferand sa aleaga un wedding planner care sa le indeplineasca dorintele, in schimb castigand timp si energie pentru a le dedica familiei sau carierei.
Este un pas firesc de specializare intr-o economie ca a noastra, pretul platit pentru aceste servicii fiind mult mai mic decat castigul de timp, energie si, de ce nu, si bani, obtinut de beneficiar", considera directorul general al Nunta ta Perfecta. Au inceput acest business in 3, insa pe parcurs, odata cu cresterea volumului, au ajuns sa lucreze in full sezon si cu 40 de colaboratori pe zi.
Tudor Zubas recunoaste ca o asemenea agentie este o afacere profitabila insa "daca nu esti dispus sa investesti bani, timpul tau, energia si entuziasmul in acest business, sunt sanse foarte mari sa nu reusesti.
Sau e posibil sa nu treci de un anumit nivel, care sa te poata clasa intre cei mai importanti jucatori pe aceasta piata", este de parere el. Agentia Nunta ta Perfecta isi propune ca pe viitor sa isi diversifice activitatea si sa-si construiasca propriile servicii, obtinand astfel pentru clienti cele mai bune preturi finale, cu cea mai bogata gama de produse si servicii prestate.
"In afara de satisfactia materiala pe care ti-o ofera o afacere, in acest business exista si satisfactia personala, cand un client iti spune ca a avut nunta perfecta pe care si-a dorit-o", marturiseste Zubas.
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania