Afaceri de la zero

Caut casa! Cum procedez?

07.02.2007, 14:58 Autor: Adriana Rosoga
Portaluri imobiliare cu afaceri de 300.000 de euro pe an. Sau cum sa faci
o afacere de succes avand ca punct de plecare nevoia de automatizare din domeniul imobiliar si pasiunea pentru calculatoare.
"Ideea lansarii unui portal de imobiliare a venit in 1998, an in care noi, patru prieteni, proaspat absolventi ai Facultatii de Automatica si Calculatoare din Timisoara, am inceput discutiile cu un om de afaceri german care avea experienta de 15 ani pe piata imobiliara din Germania si care dorea un set de instrumente software online pentru compania sa", spune Adrian Erimescu, manager la Realmedia Network si al portalului Imobiliare.ro.
De aici a pornit totul, si cum ideea li s-a parut interesanta au inceput sa o dezvolte. A aparut astfel un set de servicii, online si offline, pentru agentii, pe de o parte, si pentru internauti, pe de alta parte. "Am decis sa implementam ideea si pe piata din Romania si astfel, in 1999 s-au pus bazele firmei care avea sa lanseze 6 luni mai tarziu, in ianuarie 2000: Imobiliare.ro", adauga Erimescu.
Primele servicii constau in a oferi agentiilor imobiliare posibilitatea de a-si promova ofertele pe internet la costuri mici. Solutia a fost lansarea unui portal imobiliar national dotat cu o sectiune de administrare online prin care agentiile isi puteau gestiona si publica usor ofertele.
Datorita faptului ca in 2000 infrastructura internet era la inceput in Romania, costurile de acces erau mari si majoritatea agentiilor beneficiau de conexiune dial-up, de viteza mica, publicarea ofertelor dintr-un cont de administrare online era greoaie si costisitoare.
"Solutia pe care am gasit-o a fost realizarea unui software care sa permita agentiei sa-si introduca ofertele imobiliare pe calculatorul propriu, fara conexiune activa la internet, urmand ca publicarea ofertelor pe Imobiliare.ro si in site-ul agentiei sa se faca rapid, la apasarea unui simplu buton din aplicatie. Astfel a fost lansat programul ImoAdmin.NET, software imobiliar care permitea publicarea ofertelor pe Internet", povesteste Erimescu.
In prezent, Imobiliare.ro a ajuns la a 5-a versiune avand aproximativ 150.000 de vizitatori lunar si ofera diverse servicii pentru fiecare stadiu de dezvoltare al unei agentii imobiliare: diverse modalitati de prezentare a agentiei, posibilitatea de a publica un numar nelimitat de oferte si de asemenea ofera un sistem de marketing online prin care pot sa "scoata in fata" anumite oferte. Site-ul are si doua versiuni in limba engleza Realtors.ro si unul in limba germana Makler.ro
Investitia initiala a fost de cateva mii de marci germane, bani care au fost necesari pentru a inchiria un apartament pentru sediul firmei si un server pentru portal, pentru achizitia de mobilier, calculatoare si salarii.
Inceputul activitatii a fost mai dificil deoarece s-au confruntat cu scepticismul agentiilor imobiliare.
"Cand am prezentat portalul pentru prima data, in 2000, erau foarte putini utilizatori de Internet in Romania si multi oameni il priveau mai degraba ca pe un mediu de joaca decat un mediu de afaceri. Prin urmare, si agentiile imobiliare erau mai putin dispuse sa investeasca pentru viitor intr-o prezenta online", isi aminteste Erimescu.
Odata cu dezvoltarea Internetului si interesul pentru portal a crescut, ceea ce le-a permis ca in 2006 sa isi tripleze numarul de clienti fata de anul 2004. Daca la inceput echipa era formata doar din 5 angajati, in prezent numarul acestora a ajuns la 18, cele mai multe angajari fiind realizate anul trecut.
Tot atunci a fost si anul investitiilor masive in infrastructura, an in care au achizitionat echipamente si software performant, si de asemenea si-au largit echipa.
In ianuarie anul trecut au deschis un birou in Bucuresti pentru a sprijini activitatea de marketing si vanzari din Capitala. Au reusit astfel sa obtina o cifra de afaceri de 175.000 de euro, in crestere cu 135% fata de 2005, venituri realizate 100% din proiectul Imobiliare.ro.
"Anul 2006 a fost cel in care ne-am pregatit infrastructura pentru o crestere sustinuta in anii ce urmeaza", afirma Erimescu. Astfel, pentru 2007 obiectivul este atingerea unei cifre de afaceri de 400.000 de euro, suma pe care previzioneaza sa o obtina si datorita lansarii noilor generatii de servicii online si a software-ului ImoAdmin.Net.
Profitul care se obtine este in totalitate reinvestit. "Consideram ca potentialul de crestere al afacerii este foarte mare si prin urmare ne concentram pe cresterea brandului si mentinerea pozitiei pe piata, prin investitii permanente in echipa si largirea comunitatii de agentii imobiliare care ne utilizeaza serviciile", adauga Erimescu.
Un punct important in dezvoltarea portalului a fost marcat de venirea fondului de investitii Broadhurst Investments ca asociat la Imobiliare.ro in 2005.Tarifele Imobiliare.ro difera si pornesc de la 20 de euro.
Serviciile care sunt furnizate pe baza de abonament au valori cuprinse intre 20 si 45 de euro lunar, iar licenta ImoAdmin.NET Server se poate achizitiona cu 150 de euro sau sub forma unui abonament lunar in valoare de 15 euro. De asemenea, mai ofera si servicii de realizare de site-uri personalizate de prezentare a agentiilor, in functie de cerintele acestora, care pleaca de la tariful de 1.500 de euro.
In prezent Imobiliare.ro are inregistrate 1.600 de agentii imobiliare partenere in toata tara, iar portalul promoveaza peste 240.000 de oferte, numarul acestora fiind in permanenta schimbare intrucat baza de date este actualizata non-stop de catre agentii. De asemenea, sunt inregistrati peste 50.000 de utilizatori particulari care la un moment dat
si-au promovat proprietatile sau au depus cereri de cumparare pe portal.
Pe langa ofertele care se gasesc pe site, portalul mai ofera si legislatia imobiliara, stiri imobiliare, informatii despre credite imobiliare, un calculator de taxe notariale si de asemenea o serie de proiecte rezidentiale.
Oportunitatile unei astfel de afaceri le-a anticipat si Razvan Muntean, director general la Run Data Solutions si al portalului AgentiaImobiliara.ro (cunoscut pana de curand sub denumirea de Run.ro). Pasiunea pentru calculatoare si in special pentru programare si-a spus si in acest caz cuvantul.
"Ideea mi-a venit in timpul studentiei, cand cautam un nou loc in care sa stau, altul decat caminul Automaticii din Regie. Ca programator am fost mereu receptiv la unele imbunatatiri ale fluxului operational intr-o companie, cu atat mai mult cu cat acesta putea fi automatizat. In domeniul imobiliar nevoia de automatizare se simtea din plin, ba chiar o simteam pe pielea mea. De aici si pana la crearea unui program de gestiune a ofertelor a fost doar un pas", povesteste Muntean.
Acesta a fost punctul de plecare al proiectului Run.ro pe care l-a realizat alaturi de prietenul sau, Relu Botinant, si care a demarat in vara lui 1999. Scopul si l-au stabilit inca de la inceput. "Voiam sa facem cel mai mare sistem de ofertare si informare imobiliara din Romania", spune Muntean.
Nici pentru ei inceputul nu a fost usor. "Primii trei ani au fost cei mai grei avand langa noi clienti care abia incepeau sa descopere un calculator, multi auzind de Internet doar de prin ziare sau de la prieteni. A fost un challenge pe care l-am acceptat cu mare entuziasm, iar primii pasi i-am facut extrem de repede", isi aminteste Muntean.
Au reusit in anul 2001 sa aiba printre clienti 15 sau 20 de companii importante de imobiliare. Afacerea s-a dezvoltat pe doua directii principale: zona de online, unde s-au canalizat pe informarea vizitatorului si crearea unui sistem de oferte care sa reflecte situatia pietei imobiliare din Romania si pe zona de offline prin crearea software-ului imobiliar de colaborare intre agentii, Real Manager.
"Am dorit inca de la inceput ca sistemul Run sa fie unul de tip All-in-One. Astfel, un agent imobiliar poate, dintr-o singura operatie, actualiza baza de date a companiei, publica oferte in baze de date specializate pe internet si pe site-ul propriu al companiei", spune Muntean. Pentru aceste servicii, clientii platesc intre 25 si 55 de euro pe luna, fara taxele de instalare.
In 2003, odata cu lansarea aplicatiei desktop RealManager 3 au demarat o noua etapa, si anume, aceea a capitalizarii. "De la 25 de agentii imobiliare membre, la inceputul acelui an, am ajuns in prezent la peste 450 de agentii active", a precizat Muntean.
Dorind sa se extinda si pe plan international, au semnat un parteneriat pe termen lung cu site-ul RealEstate.ro. Anul 2005 a insemnat pentru Run.ro maturizarea produselor pe care le ofereau si castigarea unei cote insemnate de piata prin integrarea portalului pe site-ul CEI, organizatie de profil din Europa de Vest. Pentru a reflecta mai bine tinta principala pe care o urmareau, in 2006 au rebranduit produsul online, din RUN.ro in AgentiaImobiliara.ro.
Cresterea numarului de membri activi, precum si cresterea incasarilor din publicitate au contribuit la dublarea ciferei de afaceri in 2006, fata de 2005, ajungand la 300.000 de euro. Pentru 2007 si 2008 Muntean preconizeaza o crestere a acesteia odata cu maturizarea pietei imobiliare si cu cresterea nevoii de informare a clientilor.
Investitiile initiale, bani care au venit de la parinti si cunostinte, au fost necesare pentru crearea firmei. Pe masura ce afacerea a crescut s-a investit tot mai mult in tehnologie si implicit in personal.
Strategia site-ului AgentiaImobiliara.ro a prevazut inca de la inceput sprijinirea tranzactiilor incheiate prin agentii imobiliare. Traficul site-ului a crescut in special in ultimii doi ani si asta datorita faptului ca "segmentul imobiliar a devenit de mare interes. Saptamanal avem aproximativ 30.000 de utilizatori unici, ceea ce inseamna peste 45.000 utilizatori unici lunar si peste 200.000 de unici anual", precizeaza Muntean.
Pe langa sistemul de oferte imobiliare, site-ul mai gazduieste si servicii conexe precum calculator de taxe si impozite, proiecte imobiliare, interviuri, director al firmelor ce activeaza pe domenii conexe (avocati, amenajari interioare, constructii, cadastru etc.), legislatie imobiliara, stiri zilnice din presa imobiliara si un forum imobiliar.
Proiectul a fost demarat cu doar doua persoane si a continuat in aceasta formula pentru cel putin 3 ani. In prezent sunt implicate in proiect peste 15 persoane.
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania