Afaceri de la zero

Chinezii domina piata bicicletelor romanesti

10.01.2005, 00:00 Autori: Anca Rif, ZF Transilvania , Tiberiu Stroia


Un muncitor a furat in fiecare zi cate o piesa din fabrica in care lucra, si unde stia ca se fac biciclete, ca sa-i faca un cadou copilului. Nu stiu cum se face, s-a plans el mai apoi, ca oricum le asamblam, nu-mi iesea bicicleta, ci mitraliera. Bancul circula frecvent pe vremea lui Ceausescu, sub diferite variante. Erau vremuri in care in fabricile de armament din Romania se faceau, la vedere, frigidere si biciclete. Acum, frigidere se mai fac. Dar care mai e acum piata bicicletelor in Romania?



Avand o cota din piata interna, estimata la aproximativ 70% si o cifra de afaceri, pe 2004, de circa 200 de miliarde de lei, societatea DH Sports din Petrosani este cel mai mare fabricant de biciclete din tara. Produce aproximativ 40 de modele. La ora actuala, pretul unei biciclete este cuprins intre un milion si 10 milioane de lei. "Exista trei segmente distincte de clienti: copii, adolescenti si de oamenii de la tara", precizeaza Lucian Contras, director de marketing in cadrul societatii DHS.





Cate una la 5-10 minute



"In 2004 am produs circa 180.000 de biciclete, adica aproximativ 600 de biciclete pe zi. Timpul pentru realizarea unei biciclete marca DHS este cuprins intre cinci si 10 minute", afirma Lucian Contras, director de marketing in cadrul societatii DHS.



Mai mult de 90% din productie este destinata pietei interne, restul ajungand in Ungaria, Spania si Germania. Pe plan intern cele mai mari vanzari le inregistram in orase mari precum Ploiesti, Constanta, Brasov si Bucuresti", mai spune Contras. Oricum, vanzarile de biciclete se situeaza pe un trend asccendent.



Lucian Contras estimeaza ca, in 2005, fabrica de biciclete din Petrosani va inregistra o crestere a vanzarilor cu circa 30-40 de procente, ajungandu-se la o cifra de afaceri de circa 280 de miliarde de lei. Optimismul se bazeaza inclusiv pe pretul mai mic cu aproximativ 50% fata de produsele similare existente pe piata UE, ceea ce ii face pe producatorii chinezi sa priveasca cu incredere accesul pe aceasta piata.





Biciclete pentru politisti



Fabrica de la Petrosani a fost infiintata in 1999, avand capital integral chinez. Administartorii firmei DHS mai detin o fabrica de acest tip in China. In 1999, in fabrica din Petrosani lucrau circa 40 de persoane, capacitatea de productie fiind de cateva sute de bicilete pe an. La ora actuala, DHS are 150 de angajati, permanenti, iar in perioada verii, cand cererea de biciclete creste, numarul acestora ajunge la 180. In 2003 au fost produse circa 130.000 de bicilete, iar in 2004 cu circa 30% mai multe. "Dezvoltarea unei retele stabile de desfacere este caracteristica principala a eficientizarii acestei afaceri", spune Lucian Contras. "Avem circa 200 de dealeri in toata tara si contracte incheiate cu cele mai cunoscute supermarketuri de tip Billa si Metro, din Romania. Ne axam, in principal pe orasele mari, dar intentionam sa dezvoltam o retea de magazine in orasele cu pana la 15.000 de locuitori", mai spune Contras.



DHS a obtinut, in 2004, in urma unei licitatii, un contract pentru fabricarea a 3.000 de biciclete pentru angajatii Ministerului de Interne. Bicicletele fabricate aici, vor intra in dotarea politistilor care isi desfasoara activitatea in orasele mici, in comune sau la sate. "Ele au un design specific avand inscriptionate pe cadrul metalic de sustinere emblema <<POLITIA>>", mai spune directorul de marketing.





"Globalizare" si extindere



O bicicleta are aproximativ 100 de componente, mare parte provenind de la producatori specializati. La Petrosani, sunt fabricate gentile de bicicleta, ghidonul metalic si alte cateva mici subansamble. Tot de pe piata interna, de la Lugoj, sunt achizitionate cauciucurile. Restul subansamblelor sunt importaete din China, si Ungaria. Componentele bicicletei reprezinta 40% din valoarea acesteia. Diferenta o reprezinta cheltuielile cu manopera, utilitati, ambalare si transport si cheltuieli legate de promovarea produsului pe piata.



Acum, chinezii de la DHS se gandesc la extrindere. Proiectul, estimat la cinci milioane de euro, se va concretiza in cea mai mare fabrica de biciclete din Estul Europei. "Au cumparat un teren in apropiere de Deva, unde, din 2005, vor incepe constructia la noua fabrica, iar productia va incepe in 2006", arata Contras. In 2008, cei 350 de angajati vor produce aici circa 800.000 de biciclete. Cea mai mare fabrica existenta, la ora actuala, in Europa de Est apartine polonezilor, care fac doar 600.000 de biciclete anual.
(transilvania@zf.ro)





Tohan tine la staif



Piata bicicletelor din Romania, dominata pe vremuri de Pegas si Tohan, este controlata acum, autoritar, de chinezii de la DH Sports Petrosani. Pe piata mai "stau" acum o fabrica bucuresteana si "batranii" de la Tohan-Zarnesti. Pe vremuri, la Tohan se produceau 17.000 de biciclete lunar. Acum, doar 1.500. Reprezentantii conducerii fabricii spuneau, asta-toamna, ca productia bicicletei romanesti, un mijloc de locomotie accesibil atat omului de la oras, dar mai cu seama celui de la tara, a fost ingropata in chinezarii. "Este un produs omorat de concurenta murdara, neloiala. In curand, pentru a rezista economiei subterane vom face biciclete de unica folosinta", declara directorul general al intreprinderii Tohan, Dan Tache.



Descendent direct al grupului Malaxa din Bucuresti, fabrica de la Tohan are un profil industrial special (industrie de armament), productia de biciclete fiind colaterala. Fabrica a continuat sa-si dezvolte atat productia speciala cu scop militar, cat si cea economica pentru bunuri de larg consum. Multe dintre produsele Tohan se gasesc si pe pietele externe, in Germania, Austria, Egipt, Venezuela, Arabia Saudita sau in Irak.



In momentul de fata, la Tohan sunt produse 27 de modele de biciclete (12 produse modernizate si 15 produse complet noi), de doua ori mai scumpe decat produsele neautorizate existente pe piata. "Bicicleta, ca multe alte produse, este achizitionata de omul simplu nu pentru calitate si viabilitate, ci pentru pretul mic. De vreme ce pe piata se accepta desfacerea de produse neautorizate, precum bicicletele chinezesti la un pret de 1,3 milioane de lei, care nu te tin decat vreo 3 luni, fireste ca bicicletele produse la Tohan, la un pret de 3,5 milioane de lei, raman la poarta fabricii. Ca ele au o garantie de peste 40 de ani nu mai conteaza pentru nimeni", declara conducerea fabricii.



Dan Tache este si unul dintre initiatorii, alaturi de Agentia Nationala de Protectie a Consumatorului, a unui proiect de lege care prevede "obligativitatea producatorilor de biciclete de a testa originea produsului, precum si parametrii de calitate si de garantie ai produsului". Daca proiectul va fi aprobat, consumatorul intern va fi protejat si, implicit, se va elimina in mare parte si concurenta murdara.



Alaturi de vestitele Pegasuri la Zarnesti se mai produc si mountain-bike (biciclete cu 18 viteze pentru trasee montane cu grad de dificultate ridicat). Costul acestora, la pret de producator, variaza intre 3,6 milioane de lei si 4,5 milioane de lei.



De asemenea, fabrica brasoveana mai desface pe piata romaneasca si biciclete ergonomice pentru sali de fitness, triciclete, precum si bicicleta clasica "Ideal" Tohan, dar mult imbunatatita. Productia motoretei "Hoinar" a fost insa oprita pentru ca, spun reprezentantii conducerii, costurile de productie sunt exagerate si nerentabile, utilitatile si materia prima implica preturi europene, iar conditiile actuale de piata nu mai permit producerea ei. In prezent, in cadrul intreprinderii se mai produc totusi 100 de motorete anual, dar cu motoare austriece si, in mare parte, pe comanda. Un astfel de vehicul atinge un pret de vanzare la producator de aproximativ 500 de euro. (Diana Sava - diana.sava@zf.ro)

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania