Afaceri de la zero

Conncurenta ardeleneasca pentru lalelele olandeze

17.08.2004, 00:00 Autori: Alina Pahoncia , Anca Rif, ZF Transilvania


Majoritatea florariilor din Transilvania importa cantitati insemnate de flori din Olanda sau Ungaria. Din productia locala, doar garoafele si florile de vara prezinta interes pentru comerciantii romani, in timp ce trandafirii, orhideele sau, mai nou, plantele carnivore sunt importate si asteapta sa fie achizitionate de clienti cu pretentii. Mihaela Buzatu este unul dintre producatorii si furnizorii de plante din Transilvania care a reusit sa se impuna pe piata, folosindu-se de un instrument de vanzari neasteptat de eficient pentru acest domeniu: Internetul.



Pentru aradeanca Mihaela Buzatu, informatician de profesie, afacerea cu plantele a inceput in 1999, cand a dorit sa-si amenajeze gradina casei sale de vacanta. "Nu cunosteam prea multe in domeniul horticol pana la acea data, intrucat pregatirea mea era tehnica. Am cautat informatii in cea mai mare "biblioteca" accesibila oricui, Internetul, si am aflat ca posibilitatile de amenajare pentru zona noastra climatica sunt foarte largi. Am studiat modele de design si am ramas fermecata de imaginile vazute", spune managerul Grup Expert.



Prima si cea mai importanta problema cu care s-a confruntat Mihaela Buzatu a fost cea a achizitionarii plantelor necesare. Oferta de material dendrologic din tara era nesatisfacatoare, din pricina preturilor nejustificat de ridicate si a unei oferte destul de saracacioase. Aceasta explica de ce Internetul a jucat inca de la inceput un rol deosebit de important in activitatea Mihaelei Buzatu: la inceput, ca sursa de informare si stabilire de contacte cu producatorii si furnizorii din strainatate, iar, mai tarziu ca "depozitar" al unei parti consistente a afacerii sale: biblioteca virtuala si comertul online. "Internetul a fost primul pas. Preturile erau acolo foarte convenabile si accesibile. Am inceput asadar amenajarea gradinii mele, iar excedentul de plante l-am comercializat la inceput in piete, iar ulterior am recurs la aceeasi forma de comert, adica prin Internet", spune Mihaela Buzatu.





"Un loc mandru" langa Arad



Asa a aparut, in 2000, parcul floral Eutopia Gardens ("Eutopia" inseamna in greaca "loc bun, benefic"), care astazi se afla in constructie pe o suprafata alocata de 26 de hectare, la 10 kilometri distanta de centrul Aradului, pe directia Arad-Deva-Bucuresti. "Motivul alegerii acestui nume a fost determinat de amplasamentul unui teren achizitionat in 1999 cu scopul construirii unui parc dendrofloricol, langa localitatea Mandruloc (judetul Arad), care in grai ardelenesc are acelasi inteles ca Eutopia. De fapt, locul, marginit in vest de dealurile Ghiorocului si in sud de padurile Vladimirescu si raul Mures, a avut aproximativ aceeasi denumire si in perioada Imperiului Austro-Ungar, numindu-se pe atunci Schoendorf", spune initiatoarea proiectului.



Parcul Eutopia, inca in curs de amenajare, dispune de o suprafata de teren de 26,5 ha. Pe langa acestea, tot aici, zona rezervata pepinierelor este de 12 ha. Cele doua suprafete sunt dispuse paralel, de o parte si de alta a drumului national DN7, pe o lungime de 640 de metri.



Parcul ofera posibilitatea prezentarii speciilor dendrologice in diverse stadii de maturizare, vizitatorii putand vedea cum arata soiul dorit. Eutopia Gardens va oferi, de asemenea, gradini tematice si modele de plantare. In prezent, Eutopia Gardens cuprinde peste 350 specii si varietati de plante perene, 600 de plante floricole cu bulbi, 800 de soiuri de trandafiri, 160 arbori - arbusti si conifere. "Incepand din aceasta toamna si pana primavara viitoare, parcul isi va extinde toate colectiile, in special cea de conifere si cele de arbori si arbusti ornamentali", spune Mihaela Buzatu.





Cele mai multe comenzi vin din Moldova



Pe primul loc, in topul vanzarilor inregistrate de Grup Expert, se claseaza trandafirii, urmati de conifere, plante perene si bulbi. "Colectia de trandafiri din parcul nostru, care a ajuns in primavara 2004 sa cuprinda peste 800 de soiuri, a atras deja multi vizitatori. Am fost intrebati ce tratamente aplicam pentru mentinerea sanatatii tufelor si cum de tufele noastre infloresc atat de mari. Au ramas surprinsi ca am facut un singur tratament clasic, preventiv. Secretul sanatatii trandafirilor nu consta in efortul nostru, ci in efortul creatorilor de soiuri care au reusit sa obtina performante atat in privinta rezistentei la boli, cat si in cea a continuitatii si a abundentei infloririlor sau a mentinerii culorilor la soare", afirma Buzatu.



Ea adauga ca a introdus in colectie de la inceput soiuri performante, cu valoare confirmata prin premii obtinute pe plan international. "Concluzia este evidenta: e pacat sa facem eforturi materiale si sa alocam timp pentru intretinerea unor plante cu performante scazute", spune Mihaela Buzatu.



Pentru afacerea Mihaelei Buzatu, anul trecut a fost cel mai bun din punctul de vedere al veniturilor inregistrate din comercializarea plantelor. "Avem clienti vechi, cu care lucram inca de la inceputul afacerii. In acelasi timp, ei sunt cei ce atrag clienti noi", spune managerul. Majoritatea clientilor Grup Expert sunt persoane fizice, insa cea mai mare parte a incasarilor rezulta din vanzarea catre florarii, firme de amenajari exterioare si clienti persoane juridice. "Inregistram cereri din toata tara, insa cea mai mare parte a comenzilor vin din Moldova. Din acest punct de vedere, Transilvania nu reprezinta o zona "exclusivista" pentru noi", a declarat Mihaela Buzatu.





Taraba online cu flori



In anul 2002, aradeanca a deschis si un magazin virtual specializat in prezentare si vanzarea de material dendrofloricol ornamental pentru gradini si spatii verzi. "Acum, in 2004, pot spune ca a fost solutia ideala pentru dezvoltarea afacerii. Am ajuns sa oferim peste 7.500 de specii si varietati de arbori si arbusti ornamentali, conifere, trandafiri, plante perene si bulbi de flori", spune Mihaela Buzatu.



Specificul unui comert reusit cu plante si flori consta in rapiditatea livrarii, avand in vedere perisabilitatea materialului vegetal. Intreprinzatoarea din Arad sustine ca la magazinul ei virtual este nevoie de doua saptamani pentru ca planta comandata sa ajunga din pepiniera producatorului in gradina clientului. "Astfel, plantele nu-si consuma rezervele prin perioade de depozitare indelungata, asa ca adaptarea la noul mediu in care vor ajunge se face cu bine. Plantele aflate in perioada de repaus (de exemplu, trandafirii cu radacina nuda sau bulbii de flori) se deshidrateaza de multe ori peste limita admisa in cazul depozitarii la temperaturile neadecvate din magazine sau piete", declara Mihaela Buzatu.



Comercializarea online a florilor reprezinta o afacere putin costisitoare in ceea ce priveste investitia initiala si cheltuielile ulterioare de intretinere. "Costurile implicate in aceasta activitate sunt minime, fapt ce permite preturi de vanzare mici. Nu exista cheltuieli pentru depozitarea si intretinerea plantelor. Se importa numai plantele comandate, care sunt imediat expediate clientului", declara managerul Grup Expert.



Ea sustine insa ca prezenta pe aceasta piata nu se reduce la comercializarea plantelor, ci presupune o munca de documentare care nu priveste numai ceea ce vinde firma, ci informarea in privinta unei game mult mai mari de plante, al caror studiu comparativ ajuta comerciantul sa decida ce merita cultivat si oferit clientilor. "Daca doresti sa fii informat, trebuie sa afli permanent ce se intampla in lumea horticola: soiurile nou-aparute, premiile internationale acordate, noi tehnologii si experimente si chiar noile tendinte in "moda" horticola", este de parere Mihaela Buzatu.





O biblioteca virtuala horticola



Astfel incat, in afara de comercializarea plantelor si de amenajarea parcului de la Mandruloc, site-ul Mihaelei Buzatu cuprinde si o "biblioteca virtuala" - o baza de date cu informatii despre domeniu, rezultata in urma documentarii pentru intretinerea Eutopia Gardens. "Biblioteca" inventariaza peste 20.000 de specii si varietati de plante, urmand sa ajunga la aproximativ 40.000 in toamna, cand baza de date va fi finalizata.



Avand in vedere faptul ca in Romania nu exista inca o baza de date centralizata a producatorilor si a furnizorilor de plante, oferta horticola, si asa destul de scazuta, nu reuseste sa ajunga la client. "Am fost de multe ori intrebati daca nu stim de unde se pot achizitiona diverse echipamente sau accesorii de gradina, mobilier, instalatii de irigat, de iluminat etc. Pentru a raspunde tuturor celor care cauta un produs destinat amenajarii gradinilor si spatiilor verzi, am introdus pe site zona pentru producatori si furnizori, unde se pot cauta produse si servicii pe domenii, subdomenii si judete. De exemplu, cineva care locuieste in Cluj poate vedea cu un click cine din orasul lui ii poate asigura servicii de intretinere a gradinii sau ii poate furniza o masina de tuns iarba. Ba chiar va putea vedea fisa furnizorului, ce include o lista proprie de produse, cu fotografie, descriere si pret", spune Mihaela Buzatu.



Aradeanca promite ca se va stradui sa actualizeze permanent baza de date. "Exemplul japonezilor mi se pare extrem de relevant. In ultimii ani, au creat noi soiuri de irisi si de paeonia (bujori) care arata ireal de frumos, distantandu-se mult de cele deja cunoscute. Astfel de noi creatii horticole valoroase apar in permanenta. Dar daca nu le cunosti, nu te poti bucura de ele".
transilvania@zf.ro

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania