Afaceri de la zero

Cum a reusit domnul Perez sa faca o fabrica de bani

08.10.2003, 00:00 Autor: Costi Mocanu

In 2000, Real Madrid era un nobil scapatat. Inceputul de mileniu a gasit una din cele mai cunoscute marci din lumea sportului in pragul falimentului, cu datorii de sute de milioane de dolari. Noua conducere a clubului a promis ceea ce parea imposibil: profit.
Un plan ambitios, conceput pe cinci ani de zile, a readus Realul in frunte. Din cersetor, echipa Regelui Spaniei s-a transformat intr-o fabrica de bani.
Pana acum vreo patru ani, Real Madrid era un nume care impunea respect mai ales in randul celor care si-au petrecut tineretea prin anii '50-'60. Cinci succese la rand in primele editii ale Cupei Campionilor fixau Realul ca o marca de prestigiu in memoria parintilor. Real Madrid, echipa a carei poza sta in portofelul Regelui Spaniei, nu era insa pregatita de saltul in noul mileniu.
Tinerii erau departe de imaginea prafuita si usor boema a fotbalului de la jumatatea secolului 20. Cei care aveau puterea financiara in maini erau atrasi mai degraba de italieni, care uimeau lumea, an de an, prin transferuri rasunatoare.
Pentru Real au fost, ce-i drept, doua succese in Liga Campionilor, 1998 si 2000, insa in ambele cazuri Real a fost surpriza, in dauna favoritelor Juventus sau Bayern Munchen. In 2000, imediat dupa triumful de la Paris in fata Valenciei, Real si-a schimbat presedintele. A venit Florentino Perez, un influent om de afaceri din Madrid, cunoscut mai ales prin interventiile sale de succes pe piata imobiliara din Spania. Aici incepe epoca moderna a celui mai important club de fotbal din lume.



Anul si fotbalistul
Florentino Perez a castigat garantand ca va aduce la Real in fiecare an cate un mare fotbalist. Primul pe lista a fost Luis Figo - starul marii rivale, Barcelona. Cu promisiunea venirii portughezului, a castigat alegerile.Perez i-a uimit apoi pe cei care pariau pe falimentul clubului, ale carui datorii erau de cateva sute de milioane de dolari.
Solutia lui Perez: a vandut municipalitatii madrilene locul de antrenament al echipei, Ciudad Deportiva. Cu banii incasati, 250 de milioane de dolari, a rezolvat problemele de moment si a scapat clubul de faliment.
Observatorii atenti au remarcat apoi ca municipalitatea a decis construirea unui centru de afaceri pe respectivul teren. Firma careia primaria i-a incredintat lucrarea de sute de milioane de euro a fost Grupo ACS (Actividades de Construccion y Servicios), una din cele mai mari companii de constructii din Europa, cu o cifra de afaceri anuala de peste 4 miliarde de euro. Un mic amanunt: fondatorul si patronul firmei era Florentino Perez.
Cu Figo, Real a uimit lumea - nu numai a fotbalului. Saptezeci de milioane de dolari au plecat imediat catre conturile dusmanilor de la Barcelona. Un plus de stralucire si modernism s-a asezat peste emblema Realului. "Echipa moderna? Inca nu!"- a anuntat Perez, care nu a dezamagit dupa ratarea Ligii Campionilor in 2001.
Vara aceluiasi an a adus o alta lovitura - poate cea mai mare, fotbalistic vorbind. Real l-a cumparat pe Zinedine Zidane de la Juventus. Tot 70 de milioane de dolari. Venirea celui mai bun jucator din lume, prezenta lui in aceeasi echipa cu Raul, Roberto Carlos si Figo le-a adus spaniolilor supranumele de "galacticii". Numele lui Zidane a fost un atu excelent pentru instrumentele de facut bani ale clubului.



Pe David l-au adus sponsorii
In 2002, Real uimeste inca o data lumea si-l ia pe Ronaldo de la Internazionale Milano. In plina criza economica, Real Madrid aseaza pe masa italienilor fabuloasa suma de 65 de milioane de dolari. In doar sapte ore de la semnarea contractului, numele Ronaldo vinde 2.000 de tricouri, ceea ce a insemnat venituri de circa 200.000 de euro. N-a fost doar o furie de inceput: la un an de la venirea brazilianului, Realul a incasat peste 8 milioane de euro comercializand tricouri cu numele acestuia.
Anul 2003 inseamna Beckham. Pentru aducerea englezului, care, culmea, nu era neaparat necesar in jocul echipei, Real s-a luptat cu Milan si cu marea rivala Barcelona. Pentru prima data in istorie, transferul unui jucator nu s-a decis dupa discutii intre cluburi.  Plecarea englezului de la Manchester a fost hotarata de marii sponsori. Milan, asociat cu cel mai mare operator de telefonie mobila din Italia, TIM, a cazut din start, refuzat de sponsorul personal al lui Beckham, compania de telefonie mobila Vodafone. Barcelona, asociata cu Coca-Cola, a iesit din joc dupa refuzul unui alt sponsor al lui Beckham, Pepsi. Nici la Manchester United englezul nu s-ar fi simtit  bine, atata vreme cat campioana Angliei este imbracata de Nike, marele adversar al lui Adidas, care are contract cu Beckham.
Plecand de aici, s-a spus ca Beckham a venit nu pentru ca asa au cerut antrenorii, ci pentru ca aceia care au grija de finantele clubului au impus asta. "Familia Beckham, Victoria si David, inseamna o marca de un miliard de dolari", a spus agentul jucatorului. Madridul, bolnav deja de "Beckham Mania", ii da dreptate.
Specialistii in fotbal au anticipat trecerea lui Beckham la Real Madrid. Cei care au realizat dimensiunea business-ului au inregistrat mai multe domenii de Internet, sperand sa le vanda ulterior clubului spaniol cu un profit frumos. Mai ales dupa ce Real a anuntat ca Beckham va avea numarul 23, Internetul a fost invadat de domenii ca Beckham23.com, Becks23.com, Becks23.co.uk. In doua luni, 75 de domenii legate de numele englezului si Real Madrid au fost "ocupate": BeckhamatRealMadrid.com sau BecksinSpain.com sunt numai doua exemple.
Real Madrid se teme ca aceste porti de intrare in Internet pot gazdui magazine pentru vanzarea online a unor produse false de merchandising, sau chiar pentru revanzarea unora originale, avand in vedere ca pana acum singurul loc de unde puteau fi procurate online produse promotionale ale clubului era site-ul oficial, RealMadrid.com.



La orizont, Asia
Ce va fi la anul? Dupa lovitura Beckham, Europa nu pare a fi capabila sa mai ofere un nume la fel de greu. Probabil atentia Realului se va indrepta catre Asia, continentul cu cei mai multi oameni, contabilizati sub numele de "cumparatori" in birourile Realului. Cu ani in urma, in fiecare saptamana, sute de japonezi se urcau in avion si veneau sa vada meciurile lui Nakata la Roma. Ce inseamna asta? New business! Cazare pentru fanii din Asia, linii aeriene, castigarea definitiva a pietei de acolo. Apoi, in urmatorii cinci ani, marele asalt asupra celui mai bogat club din lume, Manchester United.
Anul trecut, profitul clubului Real Madrid a fost de 10 milioane de dolari. Pentru vara lui 2004, la finele sezonului, asteapta un profit de 20 de milioane de dolari, exact atat cat a promis Florentino Perez in 2000, cand a fost numit presedinte. Suma nu pare mare, insa, avand in vedere ca in urma cu patru ani Real era falimentar, performanta este uriasa. Si ritmul de crestere a profitului este impresionant: 100%. costim@protv.ro

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania