Afaceri de la zero

Cum sa ai un start (up) reusit

28.03.2000, 00:00 Autor: Cosmin Ghinea



(acest articol va aparea in editia de maine, 29 martie)





Zeci de noi milionari in dolari in fiecare zi. Companii cu capitalizare bursiera de peste 500 de miliarde de dolari. Fonduri de investitii de 1,5 miliarde dolari pentru afaceri din zona IT. Venituri de peste 500 de miliarde de dolari la scara SUA in 1999. Acces rapid la informatii. Piata de desfacere la nivel mondial. Contact direct cu clientii. Oportunitati de afaceri infinite. Bani. Acestea ar fi cateva dintre argumentele care ar putea convinge un intreprinzator sa inceapa o afacere in sectorul IT. Ce ar trebui sa includa planul de afaceri? Ca in orice alt plan de acest gen trebuie puse in balanta obiectivele propuse, modalitatile de atingere a acestora, sursele de finantare. Care ar fi costurile implicate intr-un asemenea proiect? In functie de specificul fiecarei activitati pe care o alege. Astfel un intreprinzator poate lua in calcul printre altele: deschiderea unei firme care sa furnizeze servicii de Internet (ISP), sa realizeze programe software pentru diferiti clienti, sa deschida un magazin virtual de comercializare a produselor sale sau sa ofere cursuri de initiere si specializare in informatica. Din punct de vedere tehnic un ISP ar trebui sa includa in costuri o conexiune Internet, minimum trei calculatoare personale care sa fie folosite ca servere de mail, de web si pentru back-up, un router, un numar de linii telefonice (de exemplu 100) care sunt legate in hunting pe acelasi numar de telefon, programe software specializate. Astfel, pentru asigurarea unui flux de 1 Mb/s pe fibra optica, trebuie platita o suma intre 10.000 - 12.000 dolari/luna la care se adauga costurile de operare cerute de RomTelecom, care se ridica, conform informatiilor oferite de unii furnizori de Internet, la aproape 17.000 dolari/luna. Serviciile unui satelit pot fi obtinute contra 20.000 - 24.000 dolari/luna pentru un flux simetric de 1Mb/s. Dat fiind faptul ca, in general, surferii romani prefera sa descarce de pe Internet decat sa lanseze informatie pe acesta, este necesar ca fluxul de intrare sa fie mai mare decat cel de iesire, pentru a mentine costurile la un nivel rezonabil. De aceea furnizorii locali prefera sa negocieze contracte de 1 Mbps pentru descarcare (download) si 256 Kbps sau 512 Kbps pentru iesire (upload). Un router (echipament care permite trecerea de la reteaua interna la cea externa) de firma poate costa intre 2.500 - 10.000 de dolari, in functie de caracteristicile sale, insa, pentru inceput se poate folosi un calculator obisnuit echipat cu un soft Linux. Un PC poate costa intre 600 - 1.200 de dolari. De asemenea trebuie cumpatrata un domeniu de forma www.firma.ro sau www.firma.com. Conform declaratiilor reprezentantilor firmelor care furnizeaza servicii de Internet pentru a deveni un ISP (Internet Service Provider) nu este nevoie de nici o autorizatie speciala. In privinta formalitatilor legale, diferentierile constau in tipul activitatii. Astfel, daca are de tras cabluri optice care traverseaza orasul, sunt necesare autorizari de la institutii precum: Conel sau Romgaz. Daca vrea sa foloseasca antene de satelit de emisie/receptie este nevoie de autorizatii de la Inspectoratul General al Comunicatiilor, care intermediaza si acordul necesar de la Ministerul Apararii. De asemenea, s-ar putea sa fie nevoie de o autorizatie de amplasare de la Primarie. Daca vrea sa vanda acces pe linii telefonice trebuie sa plateasca anumite taxe la Romtelecom pentru servicii cu valoare adaugata. Poate ca cel mai dinamic domeniu si in care firmele romanesti pot concura cu organizatii similare din intreaga lume este zona productiei software. Pentru acestea un minimum de investitii trebuie sa mearga in directia achizitionarii de calculatoare performante, de software specializat si catre remunerarea programatorilor. De cand ar trebui sa inceapa activitatea? Asa cum se spune ar fi excelent daca ea ar fi demarat deja. Insa niciodata nu este prea tarziu. Care este piata? Practic, orice calculator conectat la Internet reprezinta un potential client. Piata poate fi segmentata in functie de profilul fiecarei afaceri. Pentru companiile ce ofera servicii Internet zona urbana reprezinta cea mai probabila furnizoare clienti. Pentru firmele care isi propun sa predea tainele limbajelor de programare, studentii reprezinta un potential major, in timp ce pentru societatile ce dezvolta software piata externa devine principala preocupare. Cum se ajunge la potentialii clienti? Fiecare grupa necesita modalitati specifice de abordare. Pentru cei externi, un ajutor poate veni din partea specialistilor romani plecati in strainatate, de asemenea, e-mail-urile promotionale (de tip spam), inregistrarea in diverse baze de date sau trimiterea ofertei proprii pentru un proiect bine delimitat sunt cateva din posibilitatile de contactare.


O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania