Afaceri de la zero

Cum sa pui stampila pe o afacere de sute de mii de euro

03.05.2007, 19:36 Autor: Delia Oniga

Cresterea numarului afacerilor aparute in ultimii ani se poate cuantifica usor si prin cererea ridicata de stampile.

Astfel, numarul magazinelor reale sau virtuale care se ocupa de confectionarea stampilelor a crescut si odata cu ele si cifrele lor de afaceri.
Dezvoltarea afacerilor de acest fel se datoreaza in mare parte si evolutiei tehnologice care permite acum confectionarea unui numar din ce in ce mai mare de stampile intr-un timp foarte scurt.
"In 1990 ideea deschiderii unei astfel de afaceri a venit de la sine. Era o cerere foarte mare de stampile. Am pierdut cateva luni pana am reusit sa punem la punct un sistem rudimentar de executie a stampilelor deoarece nu aveam experienta decat in activitati adiacente", spune Mircea Spineiu de la Sorel Design. El povesteste ca inainte reusea sa faca 15-20 de stampile in 10 ore, ceea ce insemna o pierdere enorma de timp in comparatie cu conditiile tehnologice de acum cand acelasi numar de stampile poate fi realizat in mai putin de o ora.
Timp de sase luni, Spineiu a cautat reteta de productie a unei stampile pentru ca in '90 existau foarte putine centre care se ocupau de asta.
Astfel, pasul urmator a fost investirea a 5.000 de marci germane in echipamente. "In primii ani confectionam stampile dupa o tehnologie veche, putin productiva, dar nu foarte costisitoare. Astfel ca investitia initiala a constat in confectionarea unei prese de vulcanizare, achizitionarea de cauciuc pentru vulcanizare si a literelor de diferite dimensiuni", explica Spineiu.
Ulterior, dupa cativa ani, in 1995, a achizitionat o masina de confectionat stampile din fotopolimer, un calculator si o imprimanta.
Sorel Design are in prezent trei puncte pentru preluarea de comenzi, doua in magazinul universal din orasul Sibiu si unul la sediul firmei. Executia stampilelor se face intr-un singur loc si in total exista 4 angajati.
Pe langa productia de stampile, firma are si activitati conexe cum ar fi publicitatea, inscriptionarile auto, serigrafia, tiparirea fotografiilor digitale, tiparirea de mari dimensiuni, panourile publicitare, firme luminoase si reclame, invitatii de nunta, tiparire folio sau comercializarea papetariei.
Stampilele confectionate de firma Sorel sunt din fotopolimer. "Diferenta intre tipurile de stampile consta in felul suportului care poate fi automat sau din lemn. Oferim toata gama de suporti cu autotusare si echivalentul acestora din lemn", explica Spineiu, adaugand ca nu a cuantificat numarul efectiv de stampile produse, dar cu siguranta acesta este anual de ordinul miilor de bucati.
Din 2003, odata cu construirea site-ului Sorel-design.ro, au fost afisate toate tipurile de stampile pe care firma le comercializeaza, insa doar pentru vizualizare.
In curand Spineiu intentioneaza sa abordeze si varianta de vanzare online.
"Intentionam sa introducem in curand si sistemul de comanda online, tinand cont de faptul ca facem acest lucru cu invitatii de nunta pe site-ul Invitatia.ro", spune el.
Cifra de afaceri a firmei Sorel Design pe anul 2006 a fost de aproximativ 250.000 de euro (834.825 de lei) pentru intreaga activitate a firmei, iar profitul a fost de aproximativ 40.000 de euro (133.572 de lei).
"In ceea ce priveste activitatea de confectionat stampile in 2006 am inregistrat o cifra de afaceri de 60.000 de euro (200.358 de lei), iar profitul s-a ridicat la 15.000 de euro (50.089 de lei)", completeaza Spineiu. El adauga ca in fiecare an au existat cresteri ale cifrei de afaceri, iar motivele au fost adoptarea unei tehnologii noi, mai profitabila care a dus la cresterea capacitatii de productie si a cererii, precum si acumularea experientei, dar si datorita reclamei facute.
Pentru 2007 Spineiu estimeaza, de asemenea, o crestere cu cel putin 30-40% a cifrei de afaceri pe masura ce se va inregistra o crestere a investitiilor. "Investitiile actuale cuantificate sunt destul de mari. Estimam investitii de peste 25.000 - 30.000 de euro (83.482 - 100.179 de lei) in dotare. Dispunem acum de trei masini de confectionat stampile, calculatoare, imprimante, licente software, stoc de marfa si materiale", spune el.
Spineiu imparte clientii in doua categorii: cei mici si medii care au consumuri mici, adica doar cateva stampile pe luna, si firmele mari care au consumuri care ajung pana la 10-100 de stampile lunar.
"In ultimii ani am observat o crestere foarte mare a cererii de stampile cu autotusare, adica suport automat. In primii ani, cererea mare era pentru produsul 'ieftin', dar de aproximativ 5 ani, lucrurile s-au schimbat", precizeaza Spineiu. Dificultatea majora cu care s-a confruntat a fost lipsa de tehnologie in primi ani de dupa revolutie. Pe viitor el isi propune dezvoltarea comertului online, precum si achizitionarea unei masini laser pentru confectionarea stampilelor.
Spre deosebire de inceputul anilor '90 cand firma Sorel era singura care se ocupa de productia de stampile, acum in Sibiu exista in jur de 7-8 firme care au acest obiect de activitate.
"E adevarat ca a crescut concurenta, insa odata cu aceasta a crescut si cererea de stampile pe masura ce s-au deschis tot mai multe firme", a explicat Spineiu.
Pe de alta parte, el este de parere ca o afacere care se axeaza numai pe productia de stampile nu este foarte profitabila.
"Daca faci numai stampile iti vei asigura un salariu bun si atat. Parerea mea este ca o afacere cu stampile trebuie legata si cu altceva inrudit cum ar fi realizarea graficii sau a publicitatii pentru diverse firme", considera Spineiu.
O alta firma care comercializeaza stampile este Ima Graph care a fost infiintata in luna august 2006 avand in profilul principal producerea si comercializarea produselor Trodat (liderul din Austria in domeniul aparatelor si acesoriilor pentru producerea stampilelor) pe site-ul Graph.ro.
"Am inceput activitatea in noiembrie strict pe domeniul online, descoperind o latura mai putin exploatata a domeniului acesta. Astfel am incercat sa construim un site care sa fie foarte simplu si intuitiv pentru orice om, astfel incat cu doar patru click-uri sa se poata ajunge la ultimul produs de pe site", explica Ionescu Ionut, administratorul firmei Ima Graph.
Pe langa vanzarea de stampile, firma ofera si servicii. Acestea incep de la consultanta in alegerea tipului si modelului cel mai apropiat de necesitate, pana la modele cu o grafica deosebita, inclusiv livrarea produselor la adresa stabilita.
De la inceputul activitatii si pana in prezent vanzarile au evoluat in mod constant, inregistrandu-se o crestere de 5% pana in momentul de fata. Toate stampilele furnizate sunt produse marca Trodat, iar amprenta, placuta de text, este confectionata dintr-un polimer lichid tot marca Trodat.
Prin alegerea deschiderii unui magazin virtual, Ionescu a exploatat practic singura sansa de a intra in domeniul acesta.
"Investitia initiala a fost de aproximativ 6.000 de euro, bani din care s-a proiectat site-ul, s-a facut publicitate si s-a achizitionat marfa. Pentru site s-au investit aproximativ 1.000 de euro in optimizare, iar restul a fost multa munca. Totusi, investitia va continua", considera Ionescu.
Deocamdata comenzile pot fi lansate numai online prin telefon, e-mail sau prin inscrierea in modulul de pe site.
Inainte de a deschide afacerea, administratorul s-a confruntat cu mai multe probleme printre care: procedura greoaie de infiintare a firmei insa de acest lucru s-a ocupat in proportie de 80% avocatul firmei. In plus Ionescu crede ca exista o lipsa de informare pentru cei care vor sa deschida o societate si de asemenea exista o lipsa de sprijin financiar din partea bancilor sau a statului pentru firmele nou-infiintate. De asemenea, concurenta neloiala din partea celorlalte firme de pe piata este un impediment in dezvoltarea unei astfel de afaceri.
"Unele firme concurente care au si firme de distributie prefera sa vanda produsele in pierdere pentru a-si pastra clientii, iar acest lucru este in defavoarea noastra", explica Ionescu.
Preturile, care includ si livrarea, pornesc de la 10 lei pentru tus si ajung la 600 de lei pentru inseriator profesional metalic. Din totalul vanzarilor 90% reprezinta stampilele, iar restul de 10% sunt accesorii.
Clientii Ima Graph sunt firmele nou-infiintate sau sucursalele noi ale acestora. "80% din clientii nostri sunt clienti fideli, calitatea si promptitudinea ii fac sa revina, cu toate acestea, o buna parte din potentialii clienti sunt inca sceptici in ceea ce priveste comanda online", este de parere Ionescu. El isi propune ca in viitor sa implementeze un sistem de plati online si un modul de puncte de fidelitate. Tot in plan mai are si colaborarea cu o firma de curierat intern pentru reducerea timpului de livrare a stampilei la adresa mentionata de client, dar si inchirierea unui spatiu comercial cu vanzare directa.
Ionescu apreciaza ca este la fel de greu sa incepi o astfel de afacere ca in orice domeniu care implica productie. "Trebuie sa ai cunostinte solide in acest domeniu daca vrei sa obtii produse de buna calitate. Realizarea practica a stampilelor e un proces complicat pentru ca mai intai trebuie sa facem machetarea pe calculator si apoi lucram cu tot felul de solutii fine pentru a realiza placutele", explica Ionescu.

AFACEREA PE SCURT

Investitia initiala se ridica la cateva mii de euro
Cererea de stampile a crescut pe masura ce numarul firmelor a crescut
Cifra de afaceri se poate ridica la 60.000 de euro, iar profitul la 15.000 de euro
Concurenta este foarte puternica pe piata
O afacere cu stampile trebuie abordata impreuna cu servicii inrudite cum sunt grafica sau publicitatea
Sunt recomandabile cunostintele tehnice anterioare
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania