Afaceri de la zero

Cum se poate savura pipa performantei in afaceri

23.02.2005, 00:00 Autori: Alina Pahoncia , Anca Rif, ZF Transilvania

In Romania, comercializarea trabucurilor, a tigarilor de foi si a pipelor este inca la inceputuri. Piata e inca "in formare". Firmele romanesti importatoare de produse din tutun incearca sa se impuna pe o piata "nespecializata", care nu are traditia tarilor occidentale. Desi tendinta pietei de profil este ascendenta, business-ul cu trabucuri, tigari de foi si pipe isi traieste adolescenta, fara sa-si fi atins pragul maxim de profitabilitate. Exista inca ideea ca este vorba despre o practica elitista.


Gusturile consumatorului roman de tigari de foi par sa se stilizeze. Practica ramane insa una de lux, in conditiile in care pretul de producator al celor mai ieftine trabucuri vandute la noi depaseste cu mult pretul unui pachet de tigari. Pretul ridicat e determinat de calitatea superioara a tutunului folosit la trabucuri si la tigari de foi si de faptul ca totul se face manual.



Pipe din par si trabucuri jamaicane


PV Impex din Cluj-Napoca este o firma de distributie care a intrat pe piata produselor din tutun in 1994, demarand o colaborare cu JPB Trade din Bucuresti, prima firma importatoare de tigari de foi din Romania.


"Intotdeauna am incercat sa-mi orientez business-ul inspre produse cu un standard ridicat din punct de vedere calitativ. In momentul in care JPB a inceput sa caute colaboratori in tara, faptul ca importurile lor se axau pe produse din categoria de lux a fost o provocare pentru mine", a declarat Vali Petrovan, director PV Impex.


Cea mai eficienta strategie de marketing a firmelor importatoare de produse din tutun este promovarea la targuri, expozitii, festivaluri si organizarea de evenimente.


"In Romania nu exista inca traditia fumatorilor de pipa, de trabuc sau de tigari de foi. Consumatorul roman nu este unul specializat, avizat in acest domeniu. Achizitioneaza neselectiv produsele din aceasta categorie. Acest lucru se intampla si pentru ca, neexistand traditie, nu exista nici termen de comparatie", este de parere Vali Petrovan, director PV Impex Cluj-Napoca.


Pipele sunt confectionate manual dintr-un lemn special (bruyer) sau radacina de trandafir meridional (care trebuie sa aiba o vechime de cel putin 150 de ani si care este foarte rezistent la foc). Pretul unei astfel de pipe porneste de la 600.000 - 700.000 de lei si ajunge la peste 100 de euro. Pipele din lemn de cires sau din lemn de par sunt cu mult mai ieftine, pretul de pornire fiind de 150.000 de lei. Pe langa calitatea materialului din care sunt confectionate, pretul pipelor variaza si in functie de finisajele de natura estetica (inele din aur sau din argint, incrustatii etc.).


Cele mai cautate trabucuri sunt cele produse in tari cu traditie ca Republica Dominicana, Brazilia, Cuba sau Jamaica. Accesoriile destinate fumatorilor de pipa, trabuc sau tigari de foi compun o gama variata: cutiile pentru pastrarea trabucurilor (asa-numitele umidoare), foarfecile pentru taiat, cutterele, "ghilotinele" pentru taiat tigari de foi, brichetele, port-tigarile din foi din piele, accesorii pentru fumatorii de pipa etc.



Tutun si coniac


Firma Royal Cigars a fost infiintata in 1999 si si-a inceput activitatea pe piata din Romania ca unic importator al produselor Davidoff (tigari de foi, accesorii pentru fumatori, cognac, instrumente de scris, articole din piele si de vestimentatie etc.).


Cifra de afaceri pe anul 2004 a firmei oradene a ajuns la 350.000 de euro. Royal Cigars are un numar de 17 angajati si desfasoara activitati de vanzare prin magazine proprii in Bucuresti, Brasov si Oradea, iar, prin colaborare cu alte societati comerciale, in Timisoara, Constanta, Galati, Cluj-Napoca etc.


Cognacul Davidoff este un produs Hennessy, cel mai important producator de cognac din lume. "Cifra de afaceri a firmei Royal Cigars a crescut cu aproximativ 70% in 2004, comparativ cu anul precedent. Pentru 2005, estimam o crestere de circa 35 - 40% a cifrei de afaceri, in conditiile in care intentionam sa cooptam si sa lansam pe piata romaneasca noi produse", a declarat Razvan Hontau.


Pe parcursul celor patru ani de activitate ca unici importatori de produse din tutun Davidoff, altele decat tigaretele, putem afirma ca evolutia pietei din Romania a fost intr-o continua crestere, clientela devenind in acest moment una cunoscatoare, care si-a format deja o paleta de produse preferate si care si-a format o filosofie in ceea ce priveste fumatul de tigari de foi, spune Razvan Hontau. "As dori sa-l citez pe Zino Davidoff, care spunea 'A savura o tigara are de-a face cu cultura vietii, cu savoir-vivre' sau 'Fumati mai putin, insa ce este mai bun, faceti un cult din aceasta, o filozofie'", a mai declarat Razvan Hontau.


Al 35-lea Davidoff Boutique, deschis la Bucuresti


Printre produsele cele mai reprezentative comercializate de firma Royal Cigars pe piata romaneasca se numara tigarile de foi si celelalte marci inregistrate Davidoff, Zino, The GriffinOs, Avo si Private Stock.


Tigarile de foi comercializate de Royal Cigars sunt produse in Republica Dominicana si in Honduras si sunt confectionate din tutun 100%, rulate manual. Asa-numitele "short filler" sau mini cigarillos se produc in Danemarca, Olanda sau in alte tari europene. "Tigarile de foi Davidoff au cunoscut o continua crestere ca numar de bucati vandute pe parcursul celor patru ani de prezenta pe piata din Romania. In 2004, au fost lansate pe piata romaneasca editiile limitate ale seriei speciale Zino Platinum si Milenium Blend de la Davidoff, respectiv Davidoff Cognac EXTRA Quality Festival Edition Decanters. De asemenea, pe parcursul anului 2004 s-au lansat pe piata romaneasca articolele din piele Davidoff, respectiv serviete, genti, portmonee, port-carduri, curele etc.", ne-a declarat Razvan Hontau, administrator Royal Cigars.


Preturile tigarilor de foi Davidoff sunt cuprinse intre 3 si 40 de euro, iar cognacul Davidoff are preturi cuprinse intre 50 si 300 de euro, pentru o sticla de 70 cl. "Cea mai importanta investitie pe care firma Royal Cigars a facut-o in 2004 a fost deschiderea in Bucuresti, in cadrul Galeriei Comerciale din hotelul JW Marriott Grand Hotel, a celui de-al 35-lea Davidoff Boutique din lume, respectiv primul din Europa de Est. Investitia s-a ridicat la aproximativ 150.000 de euro", mai spune Razvan Hontau.


Numai bun de prizat


Tobacco Trading International Romania este o firma mixta romano-germana, in care partea germana, prin firma Posche Tabak, este reprezentata in proportie de 90%. Business-ul cu produse din tutun este pentru Posche Tabak o afacere care s-a transmis din tata-n fiu.


In 2003, firma a implinit un secol de existenta. Infiintata in 1999, la Oradea, TTI Romania are ca domeniu principal de activitate importul, comercializarea si distributia produselor din tutun: trabucuri, tigari de foi, tutun de pipa, tigarete infasurate, snuf sau tutun de prizat, precum si accesorii pentru fumatori. Extinderea firmei germane spre Europa de Est a insemnat incercarea de acoperire a unei piete "virgine", in conditiile in care piata din Germania era saturata.


Cei 12 reprezentanti zonali si agenti comerciali ai TTI Romania acopera 60% din teritoriul Romaniei. In portofoliul firmei exista 400 de clienti (tutungerii, en-grosisti, magazine alimentare, hoteluri, baruri). "Pentru 2005, TTI isi propune extinderea retelei de distributie, pentru acoperire la nivelul intregii tari. In prezent suntem reprezentati in reteaua de benzinarii Mol si in supermarketurile Selgros si suntem in tratative pentru incheierea de contracte cu alte centre comerciale gen Mol", declara Keki Zoltan, director regional TTI pentru Transilvania.


TTI Romania a inregistrat o crestere de 5% a cifrei de afaceri in 2004, fata de anul precedent. "Pentru anul 2005, estimam o crestere de 15%, in conditiile in care pe piata romaneasca se inregistreaza o tendinta ascendenta a cererii de produse din tutun de calitate deosebita", a declarat Kadar Janos, administrator TTI Romania.


"Deoarece cultura fumatului pipei si a trabucului are o traditie de peste 200 de ani in Transilvania, vanzarile de aici sunt aproape duble fata de alte regiuni ale tarii. Transilvania este, de asemenea, o prioritate pentru TTI, fiind acoperita 100% de catre reprezentantii nostri", mai spune Kadar Janos.


Capacitatea de import a firmei oradene TTI Romania depinde de consumul lunar al produselor comercializate. "Pe masura ce va creste numarul consumatorilor, vom importa si produse mai scumpe. Piata trebuie pregatita in prealabil. Deocamdata, politica firmei noastre este sa oferim ceea ce se cere. In functie de media vanzarilor pe ultimele trei luni si de studiile de piata se stabileste volumul importurilor", ne-a declarat Keki Zoltan, director regional TTI pentru Transilvania.


"TTI Romania este singura firma romaneasca care importa tutun de prizat, care este privit ca o solutie foarte populara in Occident, unde spatiile pentru fumatori sunt limitate. In Romania, in schimb, nu este foarte cautat", spune Keki Zoltan.


Obiceiuri orientale la portile Occidentului


"Nakhla", "Upmann", "Le Roy" sau "Teppanyaki". Pentru multi, sunt vorbe lipsite de inteles. Pentru "cunoscatori", insa, reprezinta chintesenta placerii si a rafinamentului. Lucru ce poate fi incercat chiar in inima Transilvaniei, la Cluj.


Biro Ferencz, patronul unei firme specializate in produse de tutungerie, este cel care le aduce clujenilor cele mai faimoase marci de trabucuri din lume: "Cohiba", "Davidoff", "Partagas", "Le Flor de Cano", "Hoyo de Monterrey", "Upmann". "Este la moda sa fumezi trabuc. Sunt foarte multi clujeni care isi cumpara trabucuri doar pentru ca e o moda, iar multi studenti incearca din curiozitate", spune Biro.


De numele sau se leaga aparitia pe piata clujeana a unor trabucuri produse in tari cu traditie in domeniu, cum ar fi Cuba, Brazilia, Republica Dominicana, Honduras sau Jamaica. Clientii fideli, proveniti cu precadere din mediul universitar si medical, au preferinte foarte stricte, la care nu ar renunta pentru nimic in lume.


Contrar aparentelor, fumatul unui trabuc implica un intreg ritual, care deriva din stiinta degustarii. De altfel, pentru cunoscatori, o tigara de foi este "cheia" care deschide "portile" placerii. Cu cat este mai deschisa culoarea, cu atat este mai fin gustul trabucului, fumatorii inraiti ajungand sa faca distinctia intre 7 si 60 de nuante de tutun.


Narghileaua in public, interzisa femeilor


"Nakhla tobacco". O marca de tutun care vorbeste de la sine printre amatorii de narghilea orientala. De peste un an, clujenii pot sa-i simta aromele intr-un club care le pune la dispozitie toate ingredientele originale. Iar clientii cafenelei, majoritatea de origine orientala, par foarte multumiti.


Tutunul special, cu diferite arome, obtinut dintr-o combinatie de fructe uscate, este "materia prima" a narghilelei, care trebuie aprinsa cu un carbune special. Cel putin asa se intampla la "Cafe Narghila". "Fumez narghilea cel putin o data pe zi", marturiseste Raul Mic, unul dintre clientii fideli. Fumator inrait, el are acasa propria narghilea, pe care si-a adus-o din Siria. "De obicei, sa fumez o narghilea dureaza cam o ora, timp in care pot sa ma relaxez", marturiseste el.


Si acest viciu are tabuuri si reguli nescrise. Desi nu le este interzis expres, femeile nu au voie sa-l faca in public. O alta regula "orientala" spune ca narghileaua nu se fumeaza stand la masa, ci intins pe sofa traditionala. Iar cel mai bine, merge cu ceai negru sau cu cafea turceasca, fiarta in ibric. Anca Enoiu


Nu iese fum fara tutun


Tutunul, Nicotiana tabacum, provine din America, fiind adusa in Europa dupa descoperirea Americii, in 1492, de catre Cristofor Columb. Bastinasii din America Centrala foloseau tutunul inca de acum 4.000 de ani, ca planta ornamentala, pentru fumat, ori ca planta medicinala, la vindecarea ranilor si a bolilor de piele. Numele de nicotina vine de la Jean Nicot, 1530-1600, ambasadorul francez la curtea portugheza.


Primele pipe au fost confectionate din piatra moale de culoarea rosie sau din argila si au ajuns in Europa prin Anglia, dupa cucerirea statului Mississippi de catre englezi (1586). Prizatul, introdus la Curtea Frantei de Ludovic XIII, in 1561, este cea mai veche forma de consum a tutunului.


Impozitul pe tutun si infiintarea monopolului de stat au fost introduse in Anglia in 1625, iar in Austria, tabacul a devenit, in 1670, simbol al rangului social.


In Romania, tutunul a patruns in secolul al XVI-lea, iar primele fabrici de prelucrare a tutunului au aparut in Moldova (1812) si in Muntenia (1821).


Termenul "cigare" este de origine spaniola si deriva din verbul "cigarar" - a infasura, a inveli in hartie.



Trabucul Churchill, cel mai lung


Cele mai cunoscute tipuri de trabucuri, in functie de marime, sunt "Corona" - care au intre 13 si 15 centrimetri - si "Churchill" - de pana la 17 centimetri. Acestea din urma si-au imprumutat numele de la cel mai fervent fumator al lor, fostul prim-ministru englez Winston Churchill, despre care se spune ca ar fi fumat aproximativ un sfert de milion de trabucuri.


Cele mai bune trabucuri sunt cele "vintage", facute exclusiv din recolta excelenta a unui singur an. Acestea se pastreaza la o temperatura de 16-18 grade Celsius, in cutii speciale din lemn de cedru, pentru a le mentine savoarea si umiditatea. Alte accesorii care nu pot sa lipseasca din arsenalul unui fumator sunt chibriturile speciale, tot din lemn de cedru, si "cutterul" sau ghilotina, folosite pentru decuparea "capului" trabucului. transilvania@zf.ro

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania