Afaceri de la zero

Cuvant de ordine pentru producatorii romani de lenjerie intima: mizati pe colectiile proprii!

Producatorii autohtoni de lenjerie intima au inteles ca succesul afacerii presupune impunerea propriilor branduri pe piata, infiintarea de magazine proprii de desfacere si atacarea pietelor externe cu marcile romanesti. Modelul celor care au facut de la inceput colectii proprii se extinde, iar piata romaneasca pare sa reactioneze in mod pozitiv la provocarile lansate de renuntarea la "binefacerile" productiei in sistem lohn.



Initial, in anii de lohn 100%, firmele din Romania primeau marfa gata croita si trebuia doar sa o coasa.  Devine insa din ce in ce mai evident ca marile companii prezente pe piata locala cauta sa-si mute capacitatile de productie spre alte tari ale Europei de Est (Republica Moldova, Ucraina), spre state asiatice precum Taiwanul, China sau spre tari arabe precum Pakistanul. Asa ca supravietuirea producatorilor de lenjerie intima, dupa 2007, depinde de adaptarea productiei la aceste schimbari.
 



Piata cea mai profitabila, in Moldova si Cluj



Producatorul clujean de articole de lenjerie Est Company si-a anuntat intentia de a dubla in acest an productia destinata pietei interne, situatie ce va sustine si atingerea unei cifre de afaceri de 2,3 milioane de euro, cu 10% mai mare decat in 2004. "Vrem ca vanzarile realizate in tara sa aduca 30% din veniturile totale", ne-a declarat Ioan Drimus, director comercial al firmei.



Anul trecut, 15% din productia totala a fost livrata pe piata interna, printr-o retea care cuprinde 70 de magazine de desfacere in toata tara. "Nu avem magazine proprii, ci parteneriate cu o serie de producatori de textile care au punctele lor de desfacere si alaturi de care suntem prezenti si noi", a explicat Ioan Drimus. El a subliniat ca piata cea mai profitabila se afla in zona Moldovei si in regiunea Clujului.



Firma clujeana, care producea costume de baie si lenjerie intima in sistem lohn, pentru firme din Italia, Marea Britanie si Germania, a dezvoltat in paralel si trei marci proprii pentru a aborda piata interna: David Corral si Blufeel pentru lenjerie intima si Blubeach pentru costume de baie. "Lucram articole de moda in serii mici si am realizat peste 3.000 de modele pentru partenerii din strainatate. Pentru cele trei marci proprii avem 500 de modele. In tara vindem aproximativ 8.000 de bucati lunar", a mai spus Ioan Drimus.



 



Mai intai istorie, apoi credite



Est Company s-a infiintat in 1995 la Cluj si are capital 100% american, unicul actionar fiind compania Samways Limited Liability.



Activitatea firmei a pornit intr-un spatiu inchiriat, iar obtinerea de credite pentru investitii era o operatiune dificila pentru un producator de care nu mai auzise nimeni pe piata regionala. "Daca nu ai istorie, iti e foarte greu sa obtii credite", a subliniat Maria Drimus, care spune ca atuul de inceput a fost credibilitatea de care se bucura in mediul economic datorita experientei de zeci de ani la Tricotaje Somesul si ulterior in conducerea companiei Argos.



In 1998, actionarul american a pus bazele dezvoltarii prin achizitonarea unui spatiu de 7.000 mp in care s-a investit anual pentru a-l aduce la standardele de productie. "Pana acum s-au cheltuit peste 2 milioane de euro pentru a amenaja fabrica", spune Ioan Drimus. In prezent firma are 300 de angajati si a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de 2,1 milioane de euro, cu 40% mai mare decat in 2003.



 



Zara de la Hunedoara



Conducerea societatii maltezo-romane Mataro a anuntat si ea noi directii de dezvoltare: trecerea la productia proprie si colaborarea cu brandurile autohtone de lenjerie intima.



Pentru 2004 compania din comuna hunedoreana cu sediul la Criscior a inregistrat o cifra de afaceri de aproximativ 60 de miliarde de lei, la o productie de circa cinci miloane de articole, unde 60 la suta din cifra de afaceri se realiza prin productia in sistem propriu.



"Pentru o firma, trecerea de la sistemul lohn la cel de productie in regim propriu inseamna practic o crestere aproape exponentiala a cifrei de afaceri. Si asta deoarece pentru un produs de lenjerie intima, fabricat in sistem lohn primesti, in medie, circa 10 centi, pe cand un articol fabricat in regim propriu iti aduce doi euro/unitate. In cazul societatii noastre, in anul 2004, productia in regim propriu a reprezentat 10 la suta din total, dar a insemnat 60 la suta din cifra de afaceri", ne-a declarat Marioara Rat, directorul general al societatii.



Din 2004, Mataro produce in sistem propriu lenjerie de corp marca Zara, apartinand companiei spaniole Inditex. Din cele peste 200 de articole de lenjerie de corp produse la Criscior, productia de lohn (care reprezinta circa 90 la suta din productia firmei) este destinata companiei engleze Delta Gali, si este exclusiv feminina.



Lunar, sunt produse, si exportate in Anglia, aproximativ 300.000 de articole de lenjerie de corp si lenjerie intima. Acestea sunt apoi vandute in cele peste 500 de magazine mondiale ale firmei engleze.



Patrunderea pe piata interna prin intermediul marcii Zara este considerata de reprezentantii Mataro importanta in strategia de ocupare a clientilor interni. "Nu ne asteptam la un rezultat imediat. La ora actuala suntem in stadiul de testare a pietei si estimam ca rezultatele vor aparea dupa minimum un an. Avem deja incheiate contracte cu hipermarketurile mari din tara cum ar fi Cora, Metro sau Careffour si asteptam rezultatele. Si compania Inditex a inceput testarea pietei interne. Anul trecut s-a deschis in Bucuresti primul magazin destinat desfacerii produselor marca Zara", a mai spus Marioara Rat.



Societatea Mataro a fost infiintata in 1999,  95% din actiunile firmei sunt detinute de catre un investitor maltez. Afacerea a pornit cu 40 de angajati, a inregistrat un maxim de angajati (peste 300) in 2003, dupa care lipsa comenzilor a impus reducerea personalului la 192 de angajati. Pe parcursul celor sase ani, in fabrica de la Criscior au fost facute investitii estimate la circa un milion de euro.



 



Modelul Jolidon



Dupa mai multi ani de suprematie pe piata producatorilor autohtoni, compania clujeana Jolidon a anuntat realizarea unei noi reprezentante in Franta, la Lyon, firma din Cluj avand deja filiale externe in Ungaria, Franta si Italia. Prima reprezentanta a Jolidon s-a deschis in 2000 la Budapesta, sub numele de Jolidon Hungary Kft, in 2001 s-a infiinta la Milano Jolidon Italia Sarl, iar in 2003 a fost infiintata Jolidon France Sarl la Paris.



Produsele Jolidon mai sunt exportate in Germania, Elvetia, Belgia, Slovenia, Croatia, Polonia, Letonia, Rusia, Austria, Cipru, Malta, SUA, Canada, Japonia, Africa de Sud, Liban si Israel. Firma clujeana este una dintre putinele fabrici de confectii din Romania care au dezvoltat puternic o marca romaneasca, impunandu-si agresiv produsele pe piata occidentala.



Jolidon Cluj a incheiat anul trecut cu o cifra de afaceri de 13,3 milioane euro, prognoza pe 2005 indicand depasirea acestui nivel, pe fondul comenzilor interne, dar si datorita extinderii firmei pe pietele externe. Reprezentantii companiei spun ca cifra de afaceri a crescut in fiecare an, in 2003 ajungand la circa 12,1 milioane euro.



"Dorinta de a impune marca Jolidon la nivel international a determinat o crestere continua a vanzarilor, motiv pentru care si in acest an consideram ca veniturile vor fi superioare celor de anul trecut. Un prim semnal a fost dat de comenzile existente pentru colectiile de primavara-vara, pentru costume de baie si pentru cele de toamna-iarna", au afirmat reprezentantii Jolidon.      



Investitiile realizate de Jolidon in ultimii doi ani au vizat modernizarea fabricii din Cluj, achizitionarea unor echipamente si programe informatice de design, precum si deschiderea unei reprezentante la Paris.



Gabriel Cirlig a infiintat firma Jolidon acum 11 ani; zece ani mai tarziu, numarul magazinelor care distribuiau produsele fabricii clujene la nivel national trecea de o mie. De la inceput compania si-a dezvoltat si o retea proprie de magazine, inca din 1998, care depaseste acum 30 de magazine. Jolidon a mizat de la inceput pe dezvoltarea unei marci autohtone, nefiind angrenata in productia in lohn care a monopolizat activitatea majoritatii fabricilor de profil de la noi.



In prezent, in fabrica de la Cluj-Napoca a Jolidon, unde se confectioneaza majoritatea produselor, lucreaza peste 1.250 de angajati. Dupa achizitionarea de anul trecut a companiei Argos Cluj, Jolidon a devenit cel mai mare producator de lenjerie si costume de baie din Romania.



 



Piera se uita la piata externa



Producatorul clujean de lenjerie intima Piera estimeaza ca, pana la sfarsitul anului 2005, peste 25% din cifra de afaceri a companiei va fi obtinuta din vanzarile pe piata est-europeana. "Avem deja o colaborare cu un furnizor din Ungaria, iar piata din Est poate fi acoperita atat din punctul de vedere al sortimentului de produs, cat si a capacitatilor de productie", a declarat Gabriela Carstean, managerul Piera.



"In domeniul lenjeriei de dama concurenta este extrem de acerba, dar noi ne propunem sa identificam o clientela exclusiva pentru articolele noastre", spune Gabriela Carstean.



Un profil al destinatarului produselor Piera contureaza doua categorii de cumparatori: tinerele, in special studente, care doresc o lenjerie sexy in care sa se simta confortabil, respectiv doamnele peste 35 de ani care apreciaza calitatea materialelor si a cusaturilor.



 



Pepo's Prod Oradea, cu gandul la Timisoara



Productia de costume de baie si lenjerie intima a firmei Pepo's Prod din Oradea se adreseaza in proportie de 95% pietei interne, restul de 5% fiind comenzi primite din Danemarca, Italia sau Olanda pentru costumele de aerobic.



In prezent, compania din Oradea are o capacitate de productie lunara de 40.000 de costume de baie, 20.000 de costume de aerobic si 10-15.000 de articole de lenjerie intima. "Peste 60% din cifra de afaceri provin din vanzarea costumelor de baie, 30% apartin vestimentatiei si 10% lenjeriei intime", a afirmat Edit Gersohn, directorul Pepo's Prod.



Societatea are trei puncte de lucru, doua in Oradea, in cadrul magazinelor Crisul Supermarket si Lotus Market, cel de-al treilea fiind deschis, in iulie 2003, in complexul Mall din Iasi.



"In vara anului 2005 vom aborda si piata din Timisoara prin deschiderea unui magazin Pepo's in cadrul noului Mall din Timisoara. Investitia pentru un nou punct de lucru se ridica la cel putin 25.000 de euro", a precizat Edit Gersohn.



Adresandu-se in proportie de 80% tinerilor cu varste de pana la 35 de ani, Pepo's Prod Italia este prezenta deja in marile orase din Romania printr-o retea de clienti, insa planurile de marketing pentru ani viitori vizeaza si deschiderea de magazine proprii.



"Ne propunem sa marim capacitatile de productie si sa incepem fabricarea unor modele noi. Politica noastra este de a reinvesti permanent profitul pentru a putea dezvolta afacerea pas cu pas", a mai spus Edit Gersohn. transilvania@zf.ro

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania