Afaceri de la zero

E important sa ai viticultura in sange

14.04.2003, 00:00 Autor: Adriana Andronescu

Exploatarea comerciala a mitului lui Dracula pare sa-si fi atins deja apogeul, chiar inainte de inceperea lucrarilor la Dracula Park, indiferent unde va fi in cele din urma amplasamentul acestuia. A fost mai intai industria micilor suveniruri destinate turistilor, de la statuetele cu colti de vampir vandute la taraba si pana la bauturile alcoolice de toata mana, dar cu etichete sugestive, gen "Draculina". Au urmat afacerile serioase: baruri si restaurante tematice sau agentii de turism profilate pe valorificarea legendelor legate de numele lui Vlad tepes sau Dracula. Nu trece saptamana fara o stire in presa straina despre ce mai e nou pe frontul Dracula Park sau despre diverse alte initiative care scot bani din mitul cu pricina; saptamana trecuta, de pilda, ziarele americane anuntau ca Societatea Transilvana Dracula va tine in luna mai la Sighisoara, in ciuda razboiului din Irak, Congresul Mondial Dracula, unde experti din lumea intreaga vor prezenta comunicari pe tema "Conceptul de frica".
Popularitatea subiectului in presa straina nu are de ce sa mire, intrucat afaceri care au legatura cu vampirul din Carpati nu infiinteaza doar romanii, ci si strainii. Nu e vorba numai de numeroasele agentii de turism care organizeaza calatorii in Romania de Halloween, ci si de straini stabiliti in Romania. Este cazul unui englez care a reusit sa faca cunoscuta in strainatate, mai ales in SUA, productia podgoriilor de la Recas, prin intermediul unui vin numit Vampire. In mod mai mult sau mai putin surprinzator, acest vin este mult mai putin cunoscut in tara de productie.
Podgoriile de la Recas, judetul Timis, sunt singurele din aceasta parte a tarii care au rezistat "intemperiilor" economice din ultimii 12 ani. Afacerea pare sa mearga din ce in ce mai bine. Cramele Recas sunt detinute acum de compania romano-engleza Vintners Transylvanian si produc anual 4.500.000 de litri de vin, exportat in proportie de 60% in America, Marea Britanie, Coreea de Sud, Danemarca, Austria, Belgia, Germania. La ora actuala, cele mai cunoscute marci de vin produse la Cramele Recas sunt Castle Rock, Feteasca Regala (Schwaben Wein - Vinul Svabesc) si Rieslingul italian de Recas.
Pe langa aceste marci, de la Recas pleaca spre Statele Unite ale Americii si un sortiment de vin mai putin cunoscut la noi, dar foarte apreciat de americani. Vinul denumit Vampire a inceput sa fie exportat in SUA cu doi ani in urma. Intre timp, el a fost declarat vinul anului in Houston, Texas, iar piata s-a extins cu rapiditate. Americanii au folosit din plin capitalul de imagine cu care a venit vinul din Romania: de la Burebista (cel care a distrus viile dacilor) pana la mai celebrul vampir Dracula.
Phillip Cox, asociatul englez al podgoriei, declara ca acesta "este singurul vin romanesc exportat in America si baut cu placere de americani". Tot el spune ca anul trecut au fost vandute in America aproximativ 20.000 de sticle cu vin "Vampire" (12 dolari bucata), iar pentru anul acesta sunt programate pentru calatoria peste ocean 500.000 de sticle. Mai inainte, in 2001, de Halloween, toata productia a fost epuizata.
Pentru curiosii din strainatate, vinul Vampire are si un site oficial, www.vampire.com (sau www.vampirewine.com), care ii intampina pe vizitatori cu o sumbra prezentare elaborata, in negru si rosu, strabatuta de lozinca "Cel mai pretios secret al Transilvaniei a fost acum dezvaluit: vinul sange". Site-ul are si magazin virtual, unde se ofera sticle cu vin Vampire (8,99 dolari bucata plus 3,99 dolari livrarea) si articole promotionale de tot soiul - tricouri inscriptionate cu "Vampire", tirbusoane (6,99 dolari), lazi de lemn pentru depozitarea vinului, vandute separat de sticle (19,95 dolari plus 7 dolari livrarea), sepci (12,99 dolari), statuete, casete video cu filme "tematice", ca de pilda "Nosferatu", si chiar prezervative (pentru care se precizeaza ca stocul a fost deja epuizat).
In afara de vinurile produse la Recas, site-ul promite pentru viitor si alte bauturi cu aceeasi simbolistica, gen vodca Dracula si o bautura energizanta denumita "Dracola". In fine, cine e interesat sa devina membru al Clubului Vampire n-are decat sa plateasca 35,99 dolari pe luna, tarif in care intra cate o sticla de vin gratuita pe luna si alte obiecte promotionale "din partea casei".

Un camion cu acte pentru o recolta
Directorul comercial al societatii Vintners Transylvanian, Philip Cox, absolvent de Filozofie la Londra, a devenit expert in vinuri la Recas. "Mi se pare un pas destul de logic sa trec de la filosofie la vinuri. Filozofie mai fac acum doar cu Garda Financiara!", glumeste englezul.
In 2000, Philip Cox a cumparat, impreuna cu un asociat roman, peste 600 de hectare de vie, precum si utilaje de crama de la societatea de stat Recatim, luand in concesiune terenul respectiv pe 49 de ani. Englezul, casatorit cu o romanca si stabilit la Timisoara, n-a implinit inca 40 de ani si a sosit in Romania in urma cu zece ani, ca reprezentant pentru Europa de Est al unei firme britanice de publicitate. A incercat fara succes sa faca afaceri in industria de publicitate, apoi sa deschida un cinematograf, dupa care s-a apucat de comert cu bere si apoi de comert cu vin. A lucrat cu mai multe crame din tara pana ce s-a decis sa-si faca propria firma de productie de vinuri, scop in care a ales viile de la Recas.
Primarul din Recas, Stefan Petrea, isi aminteste ca la inceput multi locuitori ai comunei au fost nemultumiti ca un englez vine sa cumpere viile, dar apoi au constatat ca omul a facut treaba buna: a asigurat locuri de munca pentru specialistii care lucrau inainte de 1989 la podgorii si pentru lucratorii sezoneri, apoi a investit in utilaje moderne de crama, care au crescut calitatea vinului.
Anul trecut, Philip Cox declara pentru BBC ca problema cea mai mare care sta in calea investitiilor straine in industria romaneasca a vinurilor este birocratia: "Noi avem aproape o mie de oameni care lucreaza pentru noi la culesul viilor, iar toate actele care trebuie prezentate autoritatilor fiscale umplu un camion. Asta inseamna ca trebuie sa am in permanenta doi sau trei angajati care sa se ocupe numai si numai de chestiunile birocratice".
Cramele Recas au obtinut toamna trecuta locul I la concursul national de vinuri si bauturi alcoolice, organizat la Expodrink 2002 Romexpo Bucuresti de Asociatia Degustatorilor Autorizati din Romania. La concurs au participat marci de prestigiu in domeniu: Jidvei, Cotnari, Valea Calugareasca, Cramele Prahova, care au prezentat peste 100 de probe de vin. Cramele Recas au prezentat noua probe, dintre care trei au fost premiate cu medalie de aur (Pinot Grigio 2002 DOC Recas - gama "Vampire", Feteasca Regala 2002 DOC Recas -  gama "Castle Rock", Riesling Italian 2002 DOC Recas - gama "Castle Rock") si sase cu medalie de argint.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania