Afaceri de la zero

Europa de Sud-Est are drum spre prosperitate prin IMM

29.05.2000, 00:00 Autor: Cosmin Ghinea


O strategie eficienta pentru promovarea Intreprinderilor Mici si Mijlocii (IMM) trebuie sa abordeze simultan urmatorii trei piloni: finantarea, imbunatatirea mediului de afaceri si consolidarea retelelor de sustinere a acestui sector, conform raportului "Drumul spre Stabilitate si Prosperitate in Europa de Sud-Est", elaborat de Banca Modiala.

"In prezent nu putem vorbi despre nici unul din acesti piloni in termeni de randament maxim obtinut pentru sprijinirea sectorului firmelor mici", au afirmat recent reprezenti ai Consiliului National al IMM din Romania (CNIPMMR), cu ocazia prezentarii raportului. "Modalitatile concrete prin care noi putem sa contribuim la atingerea acestor deziderate vor fi discutate azi (26.05.2000) cu ocazia "Zilei Intreprinzatorului", mai spun acestia.

O politica activa pentru dezvoltarea IMM-urilor - pe langa imbunatatirea cadrului investitional - cere investitii semnificative in dezvoltarea capacitatii de sprijin, in special in institutii private. Intermediarii financiari si retelele de sprijinire au nevoie de asistenta tehnica specifica pentru a dezvolta abilitati specifice pentru IMM-uri; numai micro-bancile consuma aproximativ 1,5-2,5 mil USD pentru primii 2-3 ani de dezvoltare, inainte de a deveni viabile din punct de vedere comercial, se mai arata in raport. Conform unui stiudiu realizat de institutie financiara germana, in august 1999, doar 1/3 din intreprinderile romanesti au obtinut un credit bancar in ultimii trei ani.

In privinta mediului de afaceri, in raport se arata ca IMM au de suportat costuri mai mari decat cele aferente firmelor mari, in conditiile unui mediul ostil. Implementarea unor sisteme corecte si transparente de taxe, si un cadru relementat, care sa permita IMM-urilor sa profite de oportunitatile oferite de privatizare, ar putea contribui substantial la dezvoltarea acestui sector. Este esential ca, pe de o parte, firmele sa beneficieze de un angajament puternic din partea guvernului si, pe de alta parte, de sprijin si asistenta tehnica din partea comunitatii internationale.

In privinta retelelor de sprijin, IMM sunt in dezavantaj nu numai la infiintare, dar si la intrarea pe noi piete, sau la extinderea activitatii lor. Cerintele de sprijin sunt adesea specifice unor faze ale ciclului de dezvoltare a micilor afaceri: cum sa transformi idei in planuri de afaceri, cum sa gasesti parteneri pentru a te extinde etc. O zona promitatoare pentru parteneriate este asistarea micilor afaceri in "a se ajuta singure", oricare ar fi natura piedicilor. UE a fost activa in aceasta directie, avand cateva organisme bilaterale iar fondul regional de ajutor reciproc propus ar putea oferi un astfel de sprijin. Un alt exemplu este programul PHARE al UE care ofera asistenta tehnica pentru Camerele de Comert si alte asociatii de afaceri in economiile de tranzitie.


O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania