Afaceri de la zero

Francizele din retail si servicii, cele mai bine vandute anul acesta

28.02.2007, 15:31 Autor: Delia Oniga
Firmele de consultanta apreciaza ca anul acesta cele mai bine vandute francize sunt cele din domeniul retailului si al serviciilor. Primele sunt la mare cautare pentru ca sunt cele mai ieftine, iar francizele care intra la categoria servicii abia acum incep sa-si faca simtita prezenta cu adevarat.
Eugen Driga, de la firma de consultanta IMOfranchising Group, este de parere ca "francizele din retail si servicii sunt cele mai bine vandute pentru ca sunt cele mai ieftine, avand preturi sub 10.000 de euro. Cererile de servicii de tot felul de la agentii imobiliare, de web design, de curatenie, after school sau serviciile financiare sunt de asemenea foarte cautate."
Adriana Gioada de la o alta firma de consultanta, CHR Consulting, adauga ca "piata serviciilor este deocamdata o piata neformata care se afla la nivel de concepte disparate si de aceea se simte nevoia aprofundarii. Serviciile de orice fel sunt foarte cautate, de la curatatorii la servicii de publicitate sau de traininguri educative".
Unul dintre cei care au cumparat francize din strainatate este Viorel Stoica, director executiv Fun Science, care ofera servicii de educatie si divertisment cu continut stiintific copiilor intre 3 si 14 ani. Acum trei ani el a cumparat o franciza din domeniul educatiei si divertismentului stiintific pentru copii, motivat fiind de pasiunea pentru tehnica si de faptul ca era foarte preocupat de educatia celor doua fete ale sale.
"In mai 2005 am plecat la Madrid pentru a vedea cu ochii mei in ce constau activitatile Fun Science si pentru a cunoaste echipa centrala. Am incheiat pe loc contractul de franciza simpla pentru Romania, si am inceput prima etapa de training", precizeaza Stoica.
In primele 6 luni, francizorul i-a oferit oportunitatea de a deveni si Master Francizor pentru Romania iar din ianuarie 2007 este Regional Developer pentru Europa Centrala si de Est.
"In calitate de Master Francizat Fun Science am obligatia de a pastra calitatea si continutul serviciilor dupa standardele impuse de francizor, de a mentine si promova imaginea de lider in educatie si divertisment a brandului Fun Science, de a instrui si sustine permanent viitorii francizati din Romania", precizeaza Stoica.
Taxa de intrare a fost de 25.000 euro, contractul de Master fiindu-i oferit gratuit. Taxa de intrare includea si pachetul initial de aparate, materiale si materiale de marketing necesare. "Cu toate acestea am cheltuit in perioada urmatoare cel putin inca 20.000 de euro, majoritatea din profit, pentru actiuni de promovare si marketing sau dotari diverse", adauga Stoica. Investitia initiala s-a amortizat intr-un an.
Serviciile Fun Science se produc sub forma de workshop-uri in gradinite si scoli sau spectacole si activitati specifice, interactive, evenimente pentru copii in centre comerciale, campanii de promovare pentru corporatii sau institutii publice.
Fiecare workshop trateaza o anumita tema educativa sau stiintifica si are in spate un scenariu complex care contine indicatii regizorale, tehnice, de securitate, dialoguri, schite, fotografii si prezentari video.
"Detinem in portofoliu peste 100 de astfel de scenarii diferite, atent construite, care trateaza teme din chimie, fizica, anatomie, astronomie, precum si problematici cum ar fi dependenta de droguri, tutun si alcool, violenta, protectia mediului, reciclarea. Copiii amesteca substante, construiesc dispozitive, coloreaza si decupeaza, lanseaza rachete, pun si raspund la intrebari. In doua cuvinte: invata jucandu-se", spune Stoica.
Fiind un concept de educatie inovator, nemaiintalnit in Romania, cei de la Fun Science au depus eforturi deosebite pentru a explica clientilor continutul si avantajele speciale pe care le-ar aduce utilizarea serviciilor lor. "Cu copiii a fost cel mai usor. Ei iubesc eProfesorii Trasnitie de la Fun Science. Avem in acest moment mii de fani de toate varstele in Bucuresti", marturiseste Stoica.
"Pe de alta parte, un numar de profesori si educatori au fost ostili la inceput conceptului nostru. Am facut si facem in continuare precizari ca Fun Science nu este un sistem alternativ de invatamant, ci un instrument prin care stimulam curiozitatea copiilor, ii ajutam sa se apropie de concepte stiintifice experimentandu-le si in timpul liber. Nu in ultimul rand, copiii vor intelege mai bine notiunile teoretice predate la clasa si vor constata ca stiinta nu este arida, ci poate fi amuzanta", crede directorul executiv al Fun Science.
In 2006, primul an complet de activitate, cifra de afaceri a Fun Science a fost de 63.000 de euro, cu un adaos comercial de 68%. Stoica estimeaza o crestere de cel putin 100 % anul acesta.
"Credem ca targetul de 500.000 de euro pentru cifra de afaceri este tangibil in trei ani. Poate parea o suma mica, dar, la adaosuri de circa 70%, in acest domeniu de activitate si cu o investitie atat de mica, ea este considerabila", este de parere Stoica.
Motivele pentru care Stoica estimeaza aceasta evolutie sunt: cresterea numarului gradinitelor si al claselor de scoli plus cererile venite din partea corporatiilor.
Beneficiarii Fun Science sunt copii, iar printre clientii persoane juridice se numara hipermagazinele Cora, Auchan, Galeriile comerciale din Carrefour, City Mall, Jolie Ville Galeria si corporatiile Pepsi Romania, Holcim, Rohe Romania, Tenaris, Zentiva, ING Barings, Danone Romania sau diverse institutii care solicita campanii de imagine: Posta Romana, Primariile de sector, Politia Romana, Directiile de asistenta sociala si Protectia copilului.
"Cel mai important tel pentru acest an este sa extindem reteaua de francize cu cel putin 4 unitati. Semnalele primite la Salonul International de Francize sunt incurajatoare, sute de investitori din tara interesandu-se de acest concept. Galati, Constanta, Iasi, Brasov, Mures, sunt doar cateva dintre zonele in care este doar o problema de timp sa intram", spune Stoica.
Daca Fun Science este o firma care a cumparat o franciza internationala, Ariel Cleaning Services este o firma romaneasca dornica sa se extinda in franciza.
Emil Grecu, actionar la Ariel Cleaning Services, a deschis aceasta afacere acum trei ani, iar pana acum a vandut sase francize in toata tara. Ideea i-a venit atunci cand a sunat la o firma de curatenie pentru un birou in Bucuresti si a fost programat peste 3 saptamani. "Atunci m-am gandit ca au de lucru 3 saptamani incontinuu si prin urmare este o piata cu o cerere foarte mare", spune Grecu.
Compania a investit initial aproximativ 15.000 de dolari (15.000 euro). Suma a fost amortizata in aproximativ un an. Au pornit la drum cu 3 angajati, iar acum 60 de persoane lucreaza la Ariel Cleaning Services.
Pe parcurs au aparut si obstacole. "Dificultatile intampinate au venit din partea factorului uman. A fost dificil pentru ca ne-a venit greu sa stabilizam o echipa de incredere, muncitoare", marturiseste Grecu.
Ariel Cleaning Services a crescut odata cu piata serviciilor de curatenie. In 2004 a inregistrat o cifra de afaceri de 7.000 de euro, in 2005 aceasta a crescut la 160.000 de euro, iar anul trecut a fost de 220.000 de euro. Pentru 2007 Emil Grecu estimeaza o cifra de afaceri de 350.000 de euro si un profit de aproximativ 15% .
"Pana acum am investit in calitate deoarece am considerat ca este cel mai bun marketing pentru aceasta activitate. Au fost directionate sume importante si spre imagine, promovare in special in zona internetului, dar si spre canalele clasice, reviste de specializate, calendare sau pliante", precizeaza Grecu.
Clientii Ariel variaza de la supermarketuri la scari de bloc. "Pe masura ce creste nivelul de trai al unei tari acest gen de serviciu creste exponential. Cand cineva apeleaza la o firma de curatenie isi cumpara de fapt propriul timp liber", considera Grecu.
Anul trecut, 14% dintre clienti erau persoane fizice, iar restul de 86% erau persoane juridice. "Persoanele fizice au inteles ca externalizarea acestui serviciu este in interesul lor si are avantaje multiple pe termen lung", este de parere Grecu.
Cele mai cautate servicii sunt trecerile saptamanale cu echipa. "Acestea sunt foarte eficiente, iar clientul nu ramane cu impresia ca "ne-am mutat la el", in plus mai exista si avantajul serviciului prestat pe timp de noapte", spune Grecu. El adauga ca deocamdata mai putin cautate sunt serviciile de curatenie pe termen lung pentru persoanele fizice din clasa de mijloc dar nu si le pot permite inca.
Grecu, care detine 20% din afacerea Ariel Cleaning Services, spune ca persoanele care intra in reteaua de franciza nu trebuie decat sa faca in teritoriul arondat ceea ce facem si noi: curat. "Din punct de vedere financiar trebuie sa achite o taxa initiala de intrare in reteaua de franciza dupa care incepe povestea clasica: training, know-how, tehnologie, tehnici speciale, software si altele", adauga el.
Grecu crede ca afacerea are posibilitati foarte mari de crestere in conditiile unei "seriozitati germane". "Pe termen scurt vrem sa devenim o firma cu reprezentare nationala prin reteaua de franciza si prin sucursale. Pe termen lung vrem sa cucerim si tarile vecine, Bulgaria, Ucraina, Ungaria sau Rusia. La targul de francize am avut o solicitare din Algeria", spune Grecu.
La o scara mult mai mare face afaceri cu incaltaminte grupul Benvenuti-Equipe, o franciza romaneasca in mare expansiune in ultima perioada.
Grupul Benvenuti-Equipe are doua componente: Equipe - care se ocupa de achizitii pentru grup si logistica marfa si distributie la nivel national de incaltaminte cu peste 60 de orase - si Benvenuti care detine doua retele de magazine: Benvenuti care se ocupa de comercializarea incaltamintei si marochinariei si Oxus care se ocupa de marochinarie.
In anul 2004 compania lucra cu aproximativ 50 de angajati, iar in momentul de fata exista aproximativ 180.
In 2006 cifra de afaceri pe grup a fost de aproximativ 10.000.000 de euro, insemnand o crestere de 100% fata de anul 2005. "Acest lucru s-a datorat dublarii numarului de magazine Benvenuti si largirii bazei de clienti pentru activitatea de en-gros", precizeaza Miruna Dumitrescu, public relations manager la Benvenuti.
Conform estimarilor Benvenuti, pentru anul 2007 va exista o crestere a cifrei de afaceri cu un procent intre 30 si 50%. Aceasta crestere depinde in mare parte de numarul de magazine pe care compania le va deschide in 2007.
Clientii Benvenuti sunt persoane fizice cu venituri medii si mari. "Sunt persoane dinamice, creative, inovatoare pentru care moda este un must-have", este de parere Dumitrescu.
"La inceput a fost mai dificil pentru ca publicul trebuie crescut. Practic trebuie modificate anumite obiceiuri de cumparare, iar schimbarea de comportament e un proces mai de durata. Acesta este si motivul pentru care am investit si vom investi in continuare in campanii de imagine, prezentari de moda. Nu neglijam nici canalele de publicizare neconventionale, daca pot sa denumesc asa ceea ce pentru noi inseamna "clientul multumit". Din acest motiv personalul din magazine este "supus" periodic unor sesiuni de traning", precizeaza Dumitrescu.
Cei care cumpara franciza Benvenuti trebuie sa detina capitalul necesar deschiderii unui magazin, spatiul punctului de vanzare trebuie sa aiba intre 120- 200 metri. In plus orasul in care se doreste a fi deschis magazinul in sistem franciza trebuie sa se incadreze in planul nostru de dezvoltare, adauga reprezentanta companiei.
La fel de bine ca vanzarile de pantofi merg insa si cele de haine.
Vrand sa-si deschida un magazin de haine, Florin Gherasoiu a descoperit franciza Lollipops, care i s-a parut potrivita, pe site-ul www.fbb.ro. "Am demarat discutiile cu francizorul din Paris prin intermediul reprezentantului din Romania in luna februarie, iar de Paste magazinul era deja deschis in Unirea Shopping Center. Lollipops insemna tot ce ne doream de la noul magazin: un brand cunoscut, exclusivitate, culoare, tendinte", spune Gherasoiu.
Costurile totale ale achizitionarii francizei, de amenajare a magazinului si de aprovizionare au fost de circa 1.000 de euro pe metru patrat de magazin, suprafata fiind de 40 de metri patrati.
Businessul Lollipops consta in marketarea si vinderea produselor de marochinarie, incaltaminte si accesorii. "Francizorul a pus la dispozitie intreg conceptul de magazin plus marfa in procent de 100%", precizeaza Gherasoiu.
Odata cu semnarea contractului de franciza au fost impuse anumite conditii. "Magazinul are niste standarde fara de care nu ar fi putut exista. Mobila este de un anumit stil, culoarea predominanta este roz, marfa trebuie expusa dupa principii stricte de amplasare a produselor in magazine, iar vanzatoarele trebuie sa aiba o conduita adecvata", completeaza Gherasoiu.
Investitiile ulterioare s-au rezumat numai la marketing si au reprezentat aproximativ 10% din cifra de afaceri. Dupa 10 luni de la deschidere investitia initiala nu a fost inca amortizata. "Deocamdata ne incadram in parametrii business plan-urilor. Inca suntem in perioada de investitii. In viitorul foarte apropiat vom avea si profit, pentru moment suntem inca in faza in care cladim un segment care nu a fost bine reprezentat pe piata romaneasca a produselor de marochinarie", spune Gherasoiu. El a refuzat sa declare cifra de afaceri a Lollipops.
Gherasoiu spune ca brandul Lollipops se adreseaza in principal femeilor care doresc sa fie in ton cu ultimele tendinte din moda internationala si care se vor remarcate. Clientii Lollipops sunt persoane cu varste cuprinse intre 17 si 40 de ani cu venituri medii si mari.
Gherasoiu spune ca pentru anul acesta si-a propus sa dubleze vanzarile fata de anul trecut. "Ne-am gandit si sa realizam un magazin on-line, pentru ca tot mai multi clienti tind spre shoppingul pe internet, mult mai comod si mai rapid", completeaza el.
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania